کد رهگیری معاملات املاک چیست
20 آذر 1398
حقوقی

در سال ۸۷ هیت دولت و اتحادیه مشاوران املاک بخشنامه ای با این مضمون که
مشاورين املاک موظف هستند همهي معاملات و نقل و انتقالات ملکي را در سامانه ثبت هوشمند معاملات مسکن (سامانه رهگيري) به ثبت برسانند تا با اين اقدام، مبادلات در بازار مسکن مشخص شده و دولت و نهادهاي مرجع بتوانند در هر لحظه، آمار بازار مسکن به لحاظ سطح قيمتها و حجم معاملات را در اختيار داشته باشند.
هنگام انجام معامله ملکی بخصوص برای کسانی که تجربه کمتری دارند این نگرانی برایشان وجود دارد که نکند سرشان کلاه برود یکی از مزیت های دریافت کد رهگیری
این است که این اطمینان را به شما میدهد که ملک مورد معامله بدون اشکال است و قرارداد آن معتبر خواهد بود.
از آنجا که سامانه دریافت کد رهگیری املاک در سراسر کشور برقرار است از فروش همزمان یک ملک به چند نفر جلوگیری میشود. همچنین با دریافت این کد میتوانید از قرار گرفتن ملک در طرحهای شهرداری و میزان بدهی آن به بانکها مطلع شوید.
این کد دریافتشده نزد مراجع قضایی از اعتبار کافی برخوردار است در نتیجه طرفین معامله نمیتوانند پس از ثبت آن روی قیمت یا زمان تحویل ملک بد قولی کنند؛ در صورت رخ دادن چنین موردی میتوان با در دست داشتن قرارداد و کد اخذ شده، از شخص موردنظر شکایت کنید.
برای دریافت کد رهگیری تمامی مفاد قرارداد اعم از تاریخ قرارداد و تحویل ملک، مبلغ فروش، رهن یا اجاره، بیعانه پرداخت شده، امکانات خانه و… توسط مشاور املاک در سامانه ثبت میگردد. علاوه بر این مشخصات کامل طرفین قرارداد به همراه آدرس، کد پستی و پلاک ثبتی ملک نیز در سامانه ثبت می شود.
پس از تایید قرارداد و کد رهگیری در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور، پیامکی برای شما ارسال می شود که این موضوع را به اطلاع شما میرساند. سپس میتوانید برای دریافت قرارداد و امضا آن به بنگاه املاک مراجعه کنید. این قرارداد در سه نسخه چاپ میشود که یکی نزد مشاوره املاک باقی میماند و دوتای دیگر به طرفین معامله داده میشود.
در بالای هر یک از نسخههای قرار داد کد QR چاپ و برچسب هولوگرام چسبانده شده است تا اصالت آن برای شما محرز شود.