آغاز تردد در آزادراه تهران-شمال

آغاز تردد در آزادراه تهران-شمال

آغاز تردد در آزادراه تهران-شمال
یک مقام مسئول از آغاز تردد در آزادراه تهران-شمال خبر داد و گفت: تا چند روز آینده، تردد آزمایشیِ «کنترل شده» ظرف مدت زمانی محدودی از قطعه ۱ آزادراه تهران- شمال، آغاز می شود.

به گزارش  "خط بازار" جلال بهرامی درباره اظهارنظر استاندار البرز مبنی بر آغاز فعالیت آزمایشی تردد خودروها در قطعه یک آزادراه تهران-شمال در نیمه دی ماه اظهار داشت: تاریخی برای این موضوع اعلام نشده است؛ ضمن اینکه در جلساتی که با استاندار البرز برگزار شده، قرار بر این بود که تاریخی برای آغاز به کار تردد آزمایشی در آزادراه تهران- شمال، اعلام نشود.

وی افزود: تردد آزمایشی به این معنا نیست که آزادراه برای تردد همه خودروها باز شود؛ بلکه به این معنا است که شرکت ساخت، تردد «کنترل شده‌ای» را به این آزادراه هدایت می‌کند تا اگر معایبی وجود دارد، آن را برطرف کنیم؛ بنابراین قرار نیست آزادراه به طور کامل باز شود تا همه خودروهای عبوری، از آن تردد کنند؛ بلکه به طور تصادفی، خودروهایی که خودِ شرکت ساخت انتخاب می‌کند، از این مسیر (قطعه یک آزادراه تهران-شمال) عبور می‌کنند و در پایان تردد نیز، از رانندگان، سرنشینان خودروهای عبوری و کاربران آزادراه، نظرسنجی خواهد کرد.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور یادآور شد: تردد آزمایشی از این محور، ۴ تا ۵ روز طول می‌کشد؛ اما پس از آن تردد آزمایشی را قطع کرده و به ادامه رفع ایرادات احتمالی می‌پردازیم؛ پس فعلاً قصد نداریم بار ترافیکی سنگینی به آزادراه منتقل کنیم.

وی درباره تکمیل اقدامات مورد نیاز برای ساخت و ساز در قطعه یک آزادراه تهران شمال، تصریح کرد: کارهای مرتبط با «سیویل» و سخت افزاری آن تقریباً به اتمام رسیده و در حال انجام اقدامات نرم افزاری آن مانند ایمنی آزادراه هستیم.

بهرامی بیان داشت: بخش عمده مسیر این آزادراه، روکش بتن است؛ همچنین «جت فن‌» های تونل امیرکبیر در این محور، از گمرک ترخیص و در آزادراه نصب شده است.

وی درباره عوارض قطعه یک آزادراه تهران - شمال خاطرنشان کرد: اخذ عوارض این مسیر به صورت الکترونیکی است که بر این اساس، در حال نصب دوربین‌ها و دستگاه‌های مورد نظر برای کسر خودکار عوارض هستیم؛ ولی برای تردد آزمایشی از خودروهای عبوری عوارض نمی‌گیریم.

معاون مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه ادامه داد: برای تردد آزمایشی اعلام می‌کنیم ۱۰۰ تا ۲۰۰ خودرو که می‌خواهند به شمال کشور سفر کنند، از این آزادراه عبور کنند و خودمان از بین متقاضیان، تعدادی خودرو را انتخاب می‌کنیم؛ قرار نیست تردد «۱۰۰ هزار خودرویی» از این آزادراه عبور دهیم.

به گفته بهرامی، عبور خودروهای سنگین از آزادراه تهران-شمال پیش بینی نشده است.

وی ادامه داد: فعلاً رقمی برای عوارض قطعه یک آزادراه تهران-شمال تعیین نشده و هنوز نرخ آن ابلاغ نشده است.

استاندار البرز: بهره برداری آزمایشی قطعه یک آزادراه تهران-شمال در ۱۵ دی ماه

روز گذشته شهبازی، استاندار البرز در مراسم بهره برداری از متروی شهر جدید هشتگرد به گلشهر کرج که با حضور رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، از بهره برداری آزمایشی آزادراه تهران-شمال در ۱۵ دی ماه جاری خبر داده بود.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی نیز در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره زمان بهره برداری آزمایشی از قطعه یک آزادراه تهران-شمال گفت: عملیات اجرایی و ساخت این آزادراه به اتمام رسیده و در حال شستشو و نظافت آن هستیم؛ ضمن اینکه تابلوهای مربوطه هم نصب و برق آزادراه وصل شده است که در دی ماه بهره برداری آزمایشی از آن انجام خواهد شد.

منبع: مهر