سند ورثه ای ملک ؛از مراحل سند زدن و هزینه ها تا مدارک مورد نیاز
29 آبان 1403
حقوقی
در این مطلب از وبلاگ آقای املاک به معرفی و مفهوم املاک و سند ورثه ای ، مراحل سند زدن ملک ورثه ای، نحوه اخذ سند ، هزینه انتقال و مدارک لازم جهت صدور و انتقال سند ورثه ای خواهیم پرداخت. اگر برای ملک ورثه ای اقدام کرده اید خواندن این مطلب می تواند کمک بسزایی به شما کند. لطفا تا آخر این مقاله ما را همراهی فرمائید.
فهرست مطالب
نحوه اخذ سند مالکیت به نام ورثه
مدارک لازم برای صدور سند ورثه ای
مدارک لازم جهت انتقال سند ملک ورثه ای
املاک ورثه ای
املاک ورثه ای به املاکی گفته می شود که مالک آن از دنیا رفته و بر اساس قوانین و مقررات به وراث او رسیده باشد. به تعبیری دیگر، زمانی که صاحب ملک فوت می کند طبق قانون انحصار وراثت، ملک به وراث او انتقال پیدا می کند، البته در رابطه با املاک ورثه ای در برخی مواقع ممکن است وصیت نامه ای رسمی تنظیم شده باشد یا شرایط به خصوصی جهت ملک در نظر گرفته شده باشد، در غیر این صورت ملک ورثه ای محسوب می شود. شایان به ذکر است اگر بیشتر از یک وارث وجود داشته باشد، در این میان وراث به نسبت اموال به جای مانده از فرد فوت شده، مالکیت مشاع دارند.
سند ورثه ای چیست
سند ورثه ای چیست ؟ بسیاری از افراد این سوال را می پرسند ، در پاسخ به این سوال همانگونه که به آن اشاره کردیم سند ورثه ای به سندی اطلاق می شود که صاحب آن ملک فوت کرده باشد و وراث او همچنان برای انتقال و تقسیم سند و ملک اقدامی نکرده اند. به تعبیری دیگر، زمانی که صاحب ملک از دنیا می رود بر اساس قانون انحصار وراثت، ملک به وراث او انتقال پیدا می کند.
مراحل سند زدن ملک ورثه ای
مراحل سند زدن ملک ورثه ای باید بر اساس قانون صورت بپذیرد تا طبق آن وراث این امکان را داشته باشند تا ملک خود را به شخص یا اشخاص خریدار انتقال دهند. مراحل سند زدن ملک ورثه ای بدین صورت است:
اولین اقدام اخذ گواهی انحصار وراثت از طریق وراث است، بر اساس روال همیشگی، گواهی به واسطه شورای حل اختلاف محل آخرین سکونتگاه متوفی صادر می شود. مدارکی که نیاز است وراث جهت اخذ گواهی انحصار وراثت ارائه دهند شامل مدارک شناسایی وراث، وصیّت نامه در صورت وجود و استشهادنامه محلی برای شناسایی وراث می شود.
اقدام بعدی پرداخت مالیات بر ارث است بدین معنا که وراث بعد از اخذ گواهی انحصار وراثت باید به اداره دارایی رجوع کنند و بعد از محاسبه و تعیین مالیات بر ارث نسبت به پرداخت آن اقدام نمایند.
سومین اقدام تعیین قیمت کارشناسی ملک می باشد بدین صورت که قیمت واقعی ملک ورثه ای باید از سوی کارشناسان رسمی دادگستری مشخص شود تا به موجب آن انتقال آن انجام شود برای انجام این اقدام وراث یا نماینده قانونی آنها لازم است به دفاتر رسمی کارشناسی دادگستری رجوع کرده و کارشناسی ملک موروثی را درخواست کنند.
گام بعدی به تنظیم قرارداد معامله تعلق دارد. در این مرحله بعد از تعیین قیمت ملک به واسطه کارشناس دادگستری، خریدار و فروشنده جهت تنظیم قرارداد باید به مراکز معتبر و قانونی رجوع کنند و به تنظیم قرارداد لازم با ذکر مشخصات ملک، قیمت، نحوه پرداخت و شرایط دیگر اقدام نمایند.
در مرحله پنجم نوبت به خرید و فروش ملک موروثی می رسد، در این مرحله وراث یا نمایندگان آنها و فروشنده جهت انتقال سند به دفترخانه اسناد رسمی رجوع کرده و سند به نام خریدار منتقل می شود.
نکته: جهت انتقال سند در دفترخانه اسناد رسمی مدارکی نظیر؛ وصیّت نامه (در صورت وجود)، گواهی انحصار وراثت، قرارداد خرید و فروش مقدماتی و همچنین فیش پرداخت مالیات بر ارث الزامی می باشد.
نحوه اخذ سند مالکیت به نام ورثه
در رابطه با نحوه اخذ سند مالکیت به نام ورثه نیاز است چندین مرحله در شورای حل اختلاف و اداره مالیات سپری شود. بعد از گذراندن این مراحل، باید درخواست گرفتن مالکیت به نام ورثه را به همراه اسناد مربوط به سازمان ثبت اسناد و املاک محل ملک ارائه دهید. اداره مربوطه پس از تحقیق و بررسی اسناد سند مالکیت را به اسم شما صادر میکند. از جمله اسناد مورد نیاز جهت درخواست عبارتند از:
- اکارت ملی و شناسایی
- گواهی انحصار وراثت
- فرم مالیاتی که بیانگر پرداخت مالیات بر ارث از سوی وراث است.
- سند مالکیت اولیه
نکته: الزامی است به اداره ثبت اسناد و مالکیت تقاضایی کتبی جهت دریافت سند مالکیت به نام ورثه ارائه دهید. در اینجا اداره یاد شده پس از بررسی اگر صدور سند را قانونی بداند، آن را صادر میکند در غر این صورت اگر این مورد را غیر قانونی بداند تقاضا را مردود میکند. بنابراین اگر تقاضای شما مردود شود شما حق اعتراض و پیگیری نخواهید داشت.
هزینه انتقال ملک ورثه ای
هزینه انتقال ملک ورثه ای و درج آن در سامانه ثبت معاملات املاک از موضوعاتی است که بر اساس آن این هزینه طبق نرخ مشخص شده و مصوب هر شهر یا شهرستان متفاوت می باشد ، به بنگاه دفاتر املاک تنظیم کننده قرارداد پرداخت می شود. هزینه نوسازی و یا هرگونه هزینه مخصوص به ملک مورد معامله مربوط به شهرداری، از دیگر نکاتی است که فروشنده باید برای پرداخت آن اقدام نماید.
هزینه نقل و انتقال، دارایی و یا در صورت استیجاری بودن ملک، مالیات بر اجاره را از فروشنده اخذ میکند.
همچنین هزینه دفترخانه از دیگر پرداختیهایی محسوب می شود که پرداخت آن طبق توافق طرفین و یا عرف هر منطقه، می تواند به صورت مساوی میان فروشنده و خریدار تقسیم شود.
نکته: شایان به ذکر است میزان مبلغ پرداختی در هر مرحله از نقل و انتقال نسبت به موقعیت جغرافیایی، نوع و کاربری ملک مورد معامله و ارزش ملک متفاوت می باشد.
مدارک لازم برای صدور سند ورثه ای
مدارک لازم برای صدور سند ورثه ای به شرح زیر می باشد:
- درخواست فرستادن سند مالکیت
- فرم مالیاتی 19 و اصل سند مالکیت مورث
- گواهی صدور ثبت
- نمونه سند ورثه ای
مدارک لازم جهت انتقال سند ملک ورثه ای
مدارک لازم جهت انتقال سند ملک ورثه ای به شرح زیر می باشد:
- اصل و کپی سند مالکیت
- اصل و کپی بنچاق ملک
- اصل و کپی شناسنامه به همراه کارت ملی فروشنده و خریدار
- اصل و کپی رضایت نامه وراث
- صورت مجلس تفکیکی در رابطه با ملک
- اصل و کپی حصر وراثت (سند های ورثه ای)
- اصل و کپی مالیات بر ارث
- اصل و کپی گواهی پایان کار و یا عدم خلافی شهرداری یا نامه ی بازدید شهرداری یا بخشداری ( مختص به زمین های دارای بنا یا بدون بنا)