محله عودلاجان تهران

محله عودلاجان تهران

11 اسفند 1398

محله گردی

محله عودلاجان تهران
محله عودلاجان تهران یکی از محله های بسیار قدیمی پایتخت می باشد که درمنطقه ١٢ و نزدیکی بازار بزرگ  قرار گرفته است، در حدود ۴۰۰ سال قدمت دارد، این محلی قدیمی به دلیل وجود بناهای تاریخی حائز اهمیت می باشد، در این مقاله قصد داریم شما را بامحله                                     عودلاجان تهران بیشتر آشنا کنیم، با ما همراه باشید. محله عودلاجان

تاریخچه عودلاجان

محله عودلاجان اولین محله قدیمی تهران بود عودلاجان است، که یکی از مناطق مرفه نشین در زمان قاجار بوده است، که ساکنان آن در گذشته بیشتر کریمی بوده اند، نام عودلاجان در گویش بومی به معنی <جای تقسیم آب است> و عده ای نیز عودلاجان را تلفظ <عبدالله جان> با گویش لهجه کلیمیان می دانستند. این محله وسعتی معادل ۱۵۰ هکتار دارد و جمعیتی بیش از ۲۱ هزار نفر در این محل سکونت دارند، در محله عودلاجان مساجد و مدارس متعدد، روضه خوانی، زیارت نامه خوانی، تعزیه گردانی برگزار می‌شود. عودلاجان در سال ۱۹۹۵ توسط میراث فرهنگی و صنایع دستی تهران بازسازی شد.
خرید خانه در تهران

آثار تاریخی عودلاجان

محله عودلاجان عودلاجان دارای آثار دیدنی بسیاری از جمله امامزاده یحیی، مسجد شاهی، باغ سفارت روسیه، ساختمان چاپخانه، مدرسه رضاییه، خانه وثوق می باشد

دسترسی

عودلاجان از سمت شمال به خیابان امیرکبیر، از شرق به خیابان سیروس، از غرب به خیابان ناصرخسرو و از جنوب به پانزده خرداد محدود می شود و همچنین کوچه شام بیاتی‌ها در شمال عودلاجان، محله عرب ها در شمال غربی عودلاجان و کوچه خدابنده‌لو در غرب عودلاجان، همگی در محله‌های خوبی قرار گرفته اند.
پیش خرید آپارتمان در تهران

امامزاده یحیی

محله عودلاجان یکی از اماکن مذهبی عودلاجان بقعه امامزاده یحیی (ع) می باشد در زمانی که ایرانیان به دین اسلام روی آوردند محله را با نام امامزاده یحیی می‌شناختند، درخت چنار کهنسال امامزاده یحیی در این مکان مذهبی بسیار حائز اهمیت است، این درخت در سال ۱۳۳۰ با قطری معادل ۷ متر در فهرست آثار ملی به عنوان قدیمی ترین درخت چنار به ثبت رسیده است.