۱۰ اثر خارق العاده معماری مدرن در ایران را بشناسید !

۱۰ اثر خارق العاده معماری مدرن در ایران را بشناسید !

8 اردیبهشت 1400

معماری

۱۰ اثر خارق العاده معماری مدرن در ایران را بشناسید !
امروزه معماری از آن دسته صنعت هایی است که با هنر و خلاقیت خود بناهای بسیار خارق العاده ای را خلق کرده است. همانگونه که می دانید شکل و سازه بنا در هر کشوری معرف فرهنگ آن کشور است. معماری مدرن در ایران همیشه در حال رشد و توسعه و خلاقیت های به روز بوده که همین موضوع باعث ترغیب مخاطبان نیز شده است.

تاریخ معماری ایران

به جرات می توان گفت معماری در ایران از پیشرفت های جهانی جا نمانده است برای اثبات این حرف می توان گفت ایران برای نخستین بار در زمان قوم آریایی فرهنگ معماری خاص خود را به رخ جهانیان کشید . سرزمین ایران با وجود وسعت گسترده جغرافیایی و مناطق  متعدد خود دارای تنوع معماری بسیاری می باشد به عنوان مثال اگر وارد هر یک از شهرهای ایران شوید با تنوع در نحوه ساخت و ساز و معماری مواجه خواهید شد. همانگونه که گفتیم معماری ایرانی دارای سبک‌های متنوعی می باشد انواع سبک های معماری مانند پارسی، پیش پارسی، مادی، پارتی و معماری‌های خاص در دوره‌های هخامنشیان، سلوکیان و ساسانیان و بعد از اسلام سبک‌های همانند خراسانی، رازی، اصفهانی و آذری بخش مهمی از معماری ایرانی را شامل می شوند. در رابطه با همین موضوع مجله دیزاین در یادداشتی نوشت: ایران زمانی وارد دوره ای از معماری نوین شد که با رفع تحریم های اقتصادی شدیدی روبه رو شد. به همین دلیل در شرایط اقتصادی فعلی کشور شاهد رشد تقاضای داخلی برای سبک زندگی مدرن و سرمایه گذاری پررونق در زیر ساخت های گردشگری هستیم. البته این امر بازار کار را برای فعالانی که حوزه معماری مدرن در کشور مشغول فعالیتند فراهم کرده است.
خرید خانه در تهران

تلفیق معماری سنتی و مدرن

همچنین این مجله به مهندسان معمار و طراحان ایران اشاره کرده و از نبوغ و نوآوری و ترکیب سبک های معماری نوین با معماری سنتی ایرانی سخن گفته است. و طراحی و معماری ساختمان های مسکونی پایتخت ایران و برخی از معماری شهرهای دیگر ایران را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است. جالب است بدانید برخی از بهترین معماری های ایران نیز مورد توجه رسانه های خارجی قرار گرفتند همین امر می تواند راه را برای توریست های خارجی به ایران باز کند و به یک مزیت جدید توریستی تبدیل شود. در سال های اخیر شاهد موج جدیدی از معماری مدرن در کشورمان هستیم که در این مقاله ۱۰ مورد از خانه های معروف ایران و معماری مدرن ایران به همراه عکسهای معماری مدرن در کشور را برای شما مورد بررسی قرار داده ایم.

۱. ویلای مشا دماوند

ویلای مشا که به یکی از بهترین معماری های ایران معروف است متشکل از سه باکس مختلف در جهت چشم اندازی متفاوت ساخته شده، این ویلا در سال ۱۳۹۴ در روستای مشا، شهرستان دماوند، استان تهران واقع شده و توسط لیدا الماسیان و شاهین حیدری و مریم امان پور طراحی و ساخته شده است این بنا مسکونی و ۲۶۰ متر مربع مساحت زیربنا دارد.

تحلیل ویلای مشا

پیش خرید آپارتمان در تهران

۲. نقد ساختمان اداری ترمه

ساختمان اداری تجاری ترمه در شهر همدان توسط فرشاد مهدی زاده و احمد بطحائی در سال ۱۳۹۱ به مساحت ۶۰۰ مترمربع ساخته شده است. این مجتمع اداری و تجاری دارای نمای آجر بومی به شیوه سنتی چیده شده که با بافت تاریخی منطقه سازگاری داشته باشد. نکته جالب و جذاب آن سقف منحنی شکل آن است که مراجعه کنندگان می توانند روی آن حرکت کرده و بالا بروند.

نقد ساختمان اداری ترمه

۳. معماری ساختمان مسکونی اندرزگو

این ساختمان ۶ طبقه تک واحدی در محله اندرزگو تهران در سال ۱۳۹۴ توسط معماران علی دهقانی، علی سلطانی، عاطفه کرباسی ساخته شده است. این ساختمان مسکونی در جهت آرامش ساکنین با متریال های مختلف، طراحی شده است. مساحت زمین این بنا ۲۱۵ مترمربع و مساحت ساخته شده آن ۱۱۳۶ مترمربع می باشد.

پلان ساختمان مسکونی اندرزگو

۴. ساختمان مسکونی کهریزک

این ساختمان مسکونی که در کهریزک تهران در سال ۱۳۹۴ ساخته شده معمار ساختمان مسکونی کهریزک مهدی کامبوزیا با همکاری هلنا قنبری و علیرضا موحدی احداث شده است. مساحت زمين این ساختمان ۳۷۲/۵ مترمربع و مساحت ساخته شده آن ۱۶۶۰ مترمربع می باشد. در این ساختمان از صفحات آجری مشبک استفاده شده تا علاوه بر سایه اندازی مطلوب و تهویه ، اجازه ورود نور طبیعی کافی را به فضاهای داخلی بدهد و از طرفی فضای بیشتری را در بالکن واحد های کوچک ساختمانی فراهم نماید.لازم به ذکر است این سازه در سال ۱۳۹۴دارای جوایز تقدیر از معمار و بخش ساختمان های مسکونی آپارتماني در تهران شده است.

پلان ساختمان مسکونی کهریزک

۵. ساختمان اداری تجاری سعادت آباد

این ساختمان اداری تجاری در بلوار سعادت آباد تهران، کوچه ۳۵ ام بنا شده است معمار این پروژه محسن کاظمیان فرد بود این پروژه در ۱۳۹۲ شروع و در سال ۱۳۹۴پایان یافت. مساحت این زمین ۲۵۰ مترمربع و مساحت ساخته شده آن ۱۳۰۰ مترمربع می باشد. ویژگی بارز این ساختمان ترکیبی از شیوه سنتی و بومی برای کنترل میزان نور و گرما است. استفاده از لوورهای چوبی، فضایی دلپذیر و متنوعی را برای مراجعه کنندگان این ساختمان ایجاد می کند. این نما در سال ۱۳۹۴در رتبه سوم مشترک در جایزه بخش ساختمان های عمومی را به خود اختصاص داده است.

تحلیل ساختمان اداری تجاری سعادت آباد

۶. تحلیل ساختمان شماره یک محلات

صاحب این خانه ۳/۵ طبقه ای خانواده ای در شهر محلات است که طبقه‌ اول ان به شکل یک واحد تک خوابه برای مهمان و طبقات فوق به صورت واحد دوبلکسی با ۴ اتاق خواب ساخته شده است . یکی از ویژهای گی بارز این ساختمان فضاهای سه‌ بعدی آن است. در نیم‌ طبقه‌ آخر مصالحی مانند چوب و فلز به کار رفته و در آنجا کتابخانه ای قرار دارد که از پنل‌های چوبی با فرمی ساده ساخته شده است. به طور کلی به کار بردن مصالح طبیعی و ارزان قیمت و  استفاده‌ی مفید از فضاها از خصوصیات بارز این پروژه به شمار می‌آید. این ساختمان در سال ۸۹ در مسابقه جایزه معمار ، رتبه اول گروه مسکونی را از آن خود کرد  طراحی این سازه توسط دفتر معماری کالکتیو ترین زیر نظر رامین مهدی زاده ، انجام شده است

نقد ساختمان شماره یک محلات

۷. خانه صبا

این ملک مسکونی که در تهران، خیابان هروی، خیابان مژده واقع شده زیر نظر دفتر معماری تداوم پویا توسط معماران سارا کلانتری، رضا صیادیان طراحی شده است. احداث این بنا از سال ۱۳۹۲شروع و در سال ۱۳۹۴ به اتمام رسید. مساحت زمین ۹۷۰ مترمربع و مساحت ساخته شده ۴۷۶۲ مترمربع است. ویژگی بارز این ساختمان یکی به کاربردن از مصالح بومی و دیگری استفاده از کرکره های چوبی مقابل پنجره ها است که توسط ساکنان با توجه به شرایط مانند نور حریم و دید ، به صورت دستی قابل تنظیم شدن است.

تحلیل خانه صبا

۸. ویلای برادر کوچکتر

یکی از خارق العاده ترین معماری های ایران ویلای برادر کوچکتر است این بنا در لواسان تهران توسط علیرضا تغابنی طراحی شد این ملک در سال ۱۳۹۱ شروع و در سال ۱۳۹۴به اتمام رسید. مساحت ساخته شده آن ۸۱۲ مترمربع است. این ویلا ورودی جالب و جذابی دارد سقف شیبدار در ورودی به یک هشت کشیده درست شده که باعث زیبایی دو چندان آن شده است

تحلیل ویلای برادر کوچکتر

۹. ساختمان مسکونی باغ جنت

این خانه در شهراصفهان در محله عباس آباد واقع است معمار این ساختمان شروین حسینی بود. احداث این ساختمان از سال ۱۳۹۳ شروع و در سال ۱۳۹۴ به اتمام رسید مساحت زمین ۱۱۳ مترمربع است.

تحلیل خانه باغ جنت

این بنا برعکس موارد دیگر به جای کرکره های چوبی، از قطعات چوبی برای پوشاندن پنجره استفاده شده است که در نمای ساختمان ادامه می یابد و هنگامی که بسته باشد تقریبا پنجره ها پنهان می مانند. این سازه در سال ۱۳۹۴ دارای رتبه سوم (مشترک) و جایزه معمار در بخش مسکونی تک واحدی شد.

تحلیل خانه باغ جنت

۱۰. خانه شریفی ها

نقد و بررسی خانه شریفی ها

به جرات می توان گفت خانه شریفی ها یکی از شگفت انگیزترین معماری مدرن را در اختیار دارد. این ساختمان دارای اتاق های متحرکی است که  در فصل های مختلف سال و اتفاقات گوناگون، به طور مداوم تغییر می کند. ایده چرخش در نمای ساختمان، خانه را وارد چالش درونگرایی و برونگرایی کرده است.

خانه شریفی ها کجاست

این خانه که در خیابان دروس تهران واقع شده با بسته شدن نمای آن تقریبا تمامی ارتباطات خانه با بیرون قطع می‌شود البته به غیراز نورگیر سقفی و بالعکس با باز شدن نما تقریبا تمامی خانه حتی اتاق خواب ها و حمام به بیرون وصل می‌شود. این ساختمان در فصل تابستان با باز شدن دارای تراسی بزرگ و حجم شفاف است و در فصل زمستان با چرخش به داخل به حجمی بسته ، بدون تراس تبدیل می شود. نقد و بررسی خانه شریفی ها