دکوراسیون تجاری ؛7 اصل طراحی و راهنمای ساخت دکور مغازه با کمترین هزینه

دکوراسیون تجاری ؛7 اصل طراحی و راهنمای ساخت دکور مغازه با کمترین هزینه

4 خرداد 1403

دکوراسیون

دکوراسیون تجاری ؛7 اصل طراحی و راهنمای ساخت دکور مغازه با کمترین هزینه

آشنایی با مفهوم دکوراسیون تجاری و انواع آن به همراه اصول طراحی تجاری و راهنمای ساخت دکور مغازه با کمترین هزینه را در این مطلب مطالعه خواهید کرد.

فهرست مطالب

دکوراسیون تجاری چیست

دکوراسیون تجاری داخلی

انواع دکوراسیون تجاری

اصول طراحی دکوراسیون مغازه

ساخت دکور مغازه با کمترین هزینه

دکوراسیون تجاری چیست

منظور از دکوراسیون تجاری ،ایجاد فضاهایی است که الهام بخش، درگیر کننده و پاسخگوی نیازهای کسب و کارها و مشتریان باشد. به تعبیری دیگر دکوراسیون تجاری حول محور ایجاد فضاهای کاربردی، ایمن و زیبایی شناختی برای مشاغل، موسسات و سازمان ها می چرخد

دکوراسیون تجاری داخلی

شما در دکوراسیون تجاری داخلی فضاهایی را ایجاد خواهید کرد که با هویت برند، تجربه مشتری، عملکرد، کارایی، بهره وری و سودآوری یک کسب و کار یا سازمان هماهنگ باشد. شما باید عواملی مانند امنیت، دسترسی، ارگونومی، آکوستیک، روشنایی و تهویه را در نظر بگیرید.  

از آنجایی که پروژه‌های دکوراسیون تجاری داخلی معمولاً مقیاس بزرگ‌تری دارند، با ذینفعان متعدد و محدودیت‌های بیشتر، طراحی داخلی تجاری پیچیده اما باارزش است، زیرا شما روی پروژه‌هایی کار خواهید کرد که می‌توانند تأثیر قابل‌توجهی بر جامعه داشته باشند.

انواع دکوراسیون تجاری

طراحی داخلی تجاری طیف وسیعی از بخش ها و صنایع را در بر می گیرد که هر کدام الزامات و ملاحظات طراحی خاص خود را دارند. اگر می‌خواهید علامت خود را به عنوان یک طراح داخلی تجاری بسازید، در اینجا برخی از زمینه‌ها وجود دارد که باید بررسی کنید: 

طراحی خرده فروشی (مغازه)

در عصر تجارت الکترونیک، تجربه نقش کلیدی دارد. فضاهای خرده‌فروشی با طراحی متفکرانه فضایی ایجاد می‌کنند تا مشتریان درگیر شوند و تجربیات به یاد ماندنی و غوطه‌وری را که نمی‌توان به‌صورت آنلاین تکرار کرد، ایجاد کنند. طرح‌بندی استراتژیک و قرار دادن محصول، هویت برند را تقویت می‌کند، محصولات را به نمایش می‌گذارد و کاوش را تشویق می‌کند، و در نهایت باعث افزایش فروش و وفاداری در عصر دیجیتال می‌شود. 

طراحی مهمان نوازی 

طراحی داخلی تجربه مهمان را شکل می دهد و بر ادراکات هتل ها و رستوران ها تأثیر می گذارد. فضای داخلی با طراحی خوب فضایی دلپذیر ایجاد می کند، راحتی را افزایش می دهد و تاثیری ماندگار بر جای می گذارد. استفاده استراتژیک از رنگ‌ها، نور، مبلمان و چیدمان فضا می‌تواند احساسات را برانگیزد و به مخاطبان هدف پاسخ دهد. فضای داخلی کاربردی و زیبایی‌شناختی، مشتریان را جذب می‌کند، نظرات مثبتی ایجاد می‌کند و به کسب‌وکارها مزیت رقابتی در صنعت مهمان‌نوازی می‌دهد. 

طراحی محل کار و دفتر 

کارکنان از فضاهایی سود می برند که از بهره وری، خلاقیت و رفاه حمایت می کنند. شما باید یک رویکرد استراتژیک و مبتنی بر شواهد داشته باشید تا مطمئن شوید که کار شما نیازهای طیف گسترده ای از کاربران را برآورده می کند. عواملی مانند نورپردازی، ارگونومی، چیدمان فضایی و ادغام مناطق مشارکتی نقش مهمی در پرورش خلاقیت، ارتباطات، و فرهنگ مثبت شرکت ایفا می‌کنند.

طراحی مراکز بهداشتی و درمانی

در طراحی داخلی مراقبت های درمانی، راحتی و ایمنی برای بیماران، کارکنان و بازدیدکنندگان از اهمیت بالایی برخوردار است. وظیفه شما به عنوان یک طراح داخلی مراقبت های بهداشتی ایجاد فضاهایی است که نیازهای فیزیکی، عاطفی و روانی آنها را برآورده می کند، در حالی که قوانین سختگیرانه را رعایت می کنید. عملکرد و کارایی کلید بهبود کیفیت خدمات ارائه شده است. از رنگ، نور، چیدمان و حتی طبیعت می توان برای ایجاد یک محیط مثبت و شفابخش استفاده کرد.

اماکن دیگر عبارتند از: 

طراحی آموزشی، به عنوان مثال، مدارس، دانشگاه ها، کتابخانه ها 
طراحی نمایشگاه و موزه 
طراحی سرگرمی، به عنوان مثال، سینما، تئاتر، مجتمع های ورزشی 
طراحی صنعتی، به عنوان مثال، کارخانه ها و انبارها 
طراحی مالی 
طراحی سازمانی، به عنوان مثال، ساختمان های دولتی و مدنی، فضاهای عمومی، ساختمان های مذهبی

اصول طراحی دکوراسیون مغازه

طراحی داخلی مغازه فقط یک هدف است، جذب مشتریان در آستانه فروشگاه شما و تحت تاثیر قرار دادن آنها برای صرف وقت و پول خود. چیدمان فروشگاه شما یکی از قدرتمندترین ابزارها در زرادخانه شما برای ایجاد تأثیر باورنکردنی بر مشتریان شما است. در ادامه 7 اصول طراحی دکوراسیون مغازه را برای شما گردآوری کرده ایم.

1. طراحی و چیدمان

طراحی و چیدمان فروشگاه شما باید مطابق با محصولی که به فروش می رسد مطابقت داشته باشد. علاوه بر این، باید با ویژگی‌های طراحی دائمی و غیردائمی طراحی شود که یک فروشگاه را به اندازه کافی انعطاف‌پذیر کند تا بر اساس نیاز مشتریان و کالا قابل تغییر و چیدمان شود. در مغازه ها، ضروری است که 100 درصد فضا دارای هدف باشد. یک پلان طبقه بندی شده، گردشی را برای کنترل جریان ترافیک بر اساس روانشناسی و طرح حرکتی مطلوب مشتریان ایجاد می کند. پلان طبقه باید اطمینان حاصل کند که مشتری در کل فضا حرکت می کند و در عین حال راهنماهایی برای نمایشگرها و بخش های مهم فروشگاه دارد.

بر اساس نیازهای مختلف، یک فروشگاه می‌تواند پلان‌های طبقه متفاوتی داشته باشد. پلان مستقیم، پلان مسیر، پلان مورب، پلان منحنی، پلان هندسی یا متنوع.

2. ویترین مغازه

هرگز نباید قدرت تجارت بصری در فضای داخلی خرده فروشی را دست کم گرفت. ویترین مغازه ها برای جذب مشتری برای عبور از آستانه یک فروشگاه بسیار مهم است. ویترین مغازه ها باید چشم فروشگاه باشد و در عین حال که اقلام برجسته را در قلب صفحه نمایش می دهد، داستانی عالی را روایت کند.

3. تجدید نظر حواس

تمرکز بر ظاهر فروشگاه شما کافی نیست. جدا از جذابیت بصری، فروشگاه شما باید بر احساسات مشتریان تأثیر بگذارد. باید به بوی یک مکان توجه کرد. رایحه های محیطی خاطرات را تداعی می کنند و حسی را به مشتریان القا می کنند. پخش موسیقی مناسب برای جذب حواس شنوایی بر رفتار خرید مشتریان شما تاثیر می گذارد و در نهایت با استفاده از بافت های خاص و تمیز و مرتب نگه داشتن فروشگاه شما حس لامسه را جذاب می کند. اگر یک فروشگاه بتواند با حواس بیشتری تعامل داشته باشد، طبیعتاً مشتریان بیشتری را تحت تأثیر قرار می دهد تا در واقع تجربه مثبتی داشته باشند و در نتیجه زمان تعامل بیشتر و کسب و کار بیشتر را به همراه خواهد داشت.

4. نورپردازی

برای ایجاد فضایی مناسب باید به نورپردازی توجه داشت. نورها نباید خیلی روشن و خشن باشند از طرفی نور ضعیف می تواند باعث خستگی چشم و تجربه خرید ناراحت کننده شود، بنابراین نسبت روشنایی باید بین مناطق فروش کاهش یابد. لایه بعدی باید مکمل و متمرکز بر کالا باشد تا نور کلی فروشگاه را متعادل کند و در عین حال مشتریان را به مناطق تمرکز مناسب راهنمایی کند. نورپردازی کاربردی مانند تابلوهای راهنما باید در مکان های مناسب نصب شود تا مشتریان از حرکت بدون دردسر و راهنمایی در کل فضا لذت ببرند.  

5. متریال به کار رفته

انتخاب متریال مورد استفاده در فضای داخلی خرده فروشی نه تنها باید از نظر بصری جذاب باشد، بلکه باید با حداقل نیاز به تعمیر و نگهداری نیز کاربردی باشد. پرداخت های بادوام مواد برای جلوگیری از ساییدگی و پارگی زود هنگام در نتیجه تعداد زیاد ریزش در فضاهای خرده فروشی مطلوب است. در نظر گرفتن این موضوع هزینه نگهداری طولانی مدت فضا را کاهش می دهد.

6. برندسازی بصری 

برندسازی بصری در داخل فروشگاه نه تنها به مشتریان کمک می‌کند تا تجربه‌ای به یاد ماندنی را حفظ کنند، بلکه در اطمینان از اینکه تمایل به بازگشت دارند، نیز نقش دارد. برندسازی و تابلوسازی بیرونی باید خلاقانه و جذاب باشد و این ثبات در برندسازی داخلی نیز حفظ شود. برندسازی همچنین باید اطلاعات مهمی در مورد نمایشگر یا کالا برای جذب و راهنمایی مشتریان مناسب برای آن منطقه ارائه دهد.  

7. چشم انداز

یک طراحی داخلی خرده‌فروشی که به خوبی اجرا شده باشد، با کنترل دیدگاهی که مشتری از یک فضای خرده‌فروشی خاص خواهد داشت، به مشتریان دیدگاه درستی ارائه می‌کند. یک مثال می تواند یک نمای واضح و بدون مانع از فضای داخلی کل فروشگاه از بیرون باشد.

ساخت دکور مغازه با کمترین هزینه

برای ساخت دکور مغازه با کمترین هزینه می توانید به وبسایت آقای املاک مراجعه کنید. فقط کافیست با مراجعه به صفحه مشاغل ساختمانی وارد قسمت نوع شغل شوید و بر اساس نیاز خود بر روی هر کدام از قسمت ها نظیر _ساختمانی، تاسیساتی، خدماتی و ترئیناتی کلیک کنید تا با طراحان و مسئولان شرکت های ساختمانی در وبسایت آقای املاک مشورت کرده و از به روزترین قیمت ها در بازار باخبر شوید. طراحان و متخصصان وبسایت آقای املاک فضای محل کار شما را همانگونه که انتظار دارید به شما ارائه خواهند داد.