دکوراسیون تجاری ؛12 اصل طراحی و راهنمای ساخت دکور مغازه با کمترین هزینه

دکوراسیون تجاری ؛12 اصل طراحی و راهنمای ساخت دکور مغازه با کمترین هزینه

31 خرداد 1403

دکوراسیون

دکوراسیون تجاری ؛12 اصل طراحی و راهنمای ساخت دکور مغازه با کمترین هزینه

طراحی دکوراسیون تجاری و مغازه، از مهمترین مراحل تاثیرگذار بر روی فروش محصولات است. طراحی حرفه ای و دقیق با توجه به تمام جزییات مهم معماری و روانشناسی، نتیجه خوبی در رشد آن کسب و کار دارد. ابعاد و اندازه های استاندارد، مسیرهای تردد، کاربرد رنگها، نورپردازی و متریال به کار رفته از جمله موارد مهم در طراحی دکوارسیون تجاری است. در این مطلب به معرفی دکوراسیون تجاری و طراحی انواع دکوراسیون تجاری می پردازیم. طراحی دکوراسیون مغازه و اصول مهم آن را برای فروش بیشتر کامل توضیح می دهیم. در نهایت بهترین ایده ها را برای اینکه دکور مغازه و ویترین مغازه را با هزینه کم بسازید معرفی می کنیم. پس تا آخر این مطلب با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

دکوراسیون تجاری چیست

دکوراسیون تجاری داخلی

انواع دکوراسیون تجاری

اصول طراحی دکوراسیون مغازه

ساخت دکور مغازه با کمترین هزینه

ساخت ویترین مغازه با کمترین هزینه

دکوراسیون تجاری چیست

منظور از دکوراسیون تجاری ،ایجاد فضاهایی است که الهام بخش، درگیر کننده و پاسخگوی نیازهای کسب و کارها و مشتریان باشد. به تعبیری دیگر دکوراسیون تجاری حول محور ایجاد فضاهای کاربردی، ایمن و زیبایی شناختی برای مشاغل، موسسات و سازمان ها می چرخد

دکوراسیون تجاری داخلی

شما در دکوراسیون تجاری داخلی فضاهایی را ایجاد خواهید کرد که با هویت برند، تجربه مشتری، عملکرد، کارایی، بهره وری و سودآوری یک کسب و کار یا سازمان هماهنگ باشد. شما باید عواملی مانند امنیت، دسترسی، ارگونومی، آکوستیک، روشنایی و تهویه را در نظر بگیرید.  

از آنجایی که پروژه‌های دکوراسیون تجاری داخلی معمولاً مقیاس بزرگ‌تری دارند، با ذینفعان متعدد و محدودیت‌های بیشتر، طراحی داخلی تجاری پیچیده اما باارزش است، زیرا شما روی پروژه‌هایی کار خواهید کرد که می‌توانند تأثیر قابل‌توجهی بر جامعه داشته باشند.

انواع دکوراسیون تجاری

طراحی داخلی تجاری طیف وسیعی از بخش ها و صنایع را در بر می گیرد که هر کدام الزامات و ملاحظات طراحی خاص خود را دارند. اگر می‌خواهید علامت خود را به عنوان یک طراح داخلی تجاری بسازید، در اینجا برخی از زمینه‌ها وجود دارد که باید بررسی کنید: 

طراحی خرده فروشی (مغازه)

در عصر تجارت الکترونیک، تجربه نقش کلیدی دارد. فضاهای خرده‌فروشی با طراحی متفکرانه فضایی ایجاد می‌کنند تا مشتریان درگیر شوند و تجربیات به یاد ماندنی و غوطه‌وری را که نمی‌توان به‌صورت آنلاین تکرار کرد، ایجاد کنند. طرح‌بندی استراتژیک و قرار دادن محصول، هویت برند را تقویت می‌کند، محصولات را به نمایش می‌گذارد و کاوش را تشویق می‌کند، و در نهایت باعث افزایش فروش و وفاداری در عصر دیجیتال می‌شود. 

طراحی مهمان نوازی 

طراحی داخلی تجربه مهمان را شکل می دهد و بر ادراکات هتل ها و رستوران ها تأثیر می گذارد. فضای داخلی با طراحی خوب فضایی دلپذیر ایجاد می کند، راحتی را افزایش می دهد و تاثیری ماندگار بر جای می گذارد. استفاده استراتژیک از رنگ‌ها، نور، مبلمان و چیدمان فضا می‌تواند احساسات را برانگیزد و به مخاطبان هدف پاسخ دهد. فضای داخلی کاربردی و زیبایی‌شناختی، مشتریان را جذب می‌کند، نظرات مثبتی ایجاد می‌کند و به کسب‌وکارها مزیت رقابتی در صنعت مهمان‌نوازی می‌دهد. 

طراحی محل کار و دفتر 

کارکنان از فضاهایی سود می برند که از بهره وری، خلاقیت و رفاه حمایت می کنند. شما باید یک رویکرد استراتژیک و مبتنی بر شواهد داشته باشید تا مطمئن شوید که کار شما نیازهای طیف گسترده ای از کاربران را برآورده می کند. عواملی مانند نورپردازی، ارگونومی، چیدمان فضایی و ادغام مناطق مشارکتی نقش مهمی در پرورش خلاقیت، ارتباطات، و فرهنگ مثبت شرکت ایفا می‌کنند.

طراحی مراکز بهداشتی و درمانی

در طراحی داخلی مراقبت های درمانی، راحتی و ایمنی برای بیماران، کارکنان و بازدیدکنندگان از اهمیت بالایی برخوردار است. وظیفه شما به عنوان یک طراح داخلی مراقبت های بهداشتی ایجاد فضاهایی است که نیازهای فیزیکی، عاطفی و روانی آنها را برآورده می کند، در حالی که قوانین سختگیرانه را رعایت می کنید. عملکرد و کارایی کلید بهبود کیفیت خدمات ارائه شده است. از رنگ، نور، چیدمان و حتی طبیعت می توان برای ایجاد یک محیط مثبت و شفابخش استفاده کرد.

اماکن دیگر عبارتند از: 

طراحی آموزشی، به عنوان مثال، مدارس، دانشگاه ها، کتابخانه ها 
طراحی نمایشگاه و موزه 
طراحی سرگرمی، به عنوان مثال، سینما، تئاتر، مجتمع های ورزشی 
طراحی صنعتی، به عنوان مثال، کارخانه ها و انبارها 
طراحی مالی 
طراحی سازمانی، به عنوان مثال، ساختمان های دولتی و مدنی، فضاهای عمومی، ساختمان های مذهبی

اصول طراحی دکوراسیون مغازه

طراحی داخلی مغازه فقط یک هدف است، جذب مشتریان در آستانه فروشگاه شما و تحت تاثیر قرار دادن آنها برای صرف وقت و پول خود. چیدمان فروشگاه شما یکی از قدرتمندترین ابزارها در زرادخانه شما برای ایجاد تأثیر باورنکردنی بر مشتریان شما است. در ادامه 7 اصول طراحی دکوراسیون مغازه را برای شما گردآوری کرده ایم.

1. طراحی و چیدمان

طراحی و چیدمان یکی از اصلی ترین المان ها در دکوراسیون مغازه به شمار می رود. در واقع دکوراسیون مغازه باید با محصولی که در آن به فروش می رسد، مطابقت داشته باشد. علاوه بر این، مغازه باید با ویژگی‌های طراحی و دکوراسیون دائمی و غیردائمی طراحی شود تا فروشگاه را به نوعی انعطاف‌پذیر کند و بر اساس نیاز مشتریان و کالا قابل تغییر شود. در دکوراسیون مغازه ها واجب است که تمام فضا هدفمند باشد. یک پلان طبقه بندی شده نیاز است که اطمینان حاصل کند که مشتری در کل فضای مغازه در حال حرکت است و در عین حال راهنماهایی برای نمایشگرها و قسمت های مهم مغازه دارد.

بر اساس نیازهای مختلف، یک فروشگاه می‌تواند پلان‌های طبقه متفاوتی داشته باشد. پلان مستقیم، پلان مسیر، پلان مورب، پلان منحنی، پلان هندسی یا متنوع.

2. ویترین مغازه

هرگز نباید قدرت تجارت بصری در فضای داخلی خرده فروشی را دست کم گرفت. ویترین مغازه ها برای جذب مشتری برای عبور از آستانه یک فروشگاه بسیار مهم است. ویترین مغازه ها باید چشم فروشگاه باشد و در عین حال که اقلام برجسته را در قلب صفحه نمایش می دهد، داستانی عالی را روایت کند.

3. تاثیر روانشناسی

تنها نباید بر ظاهر مغازه تمرکز داشت. علاوه بر جذابیت بصری، فضای داخل مغازه باید بر روی احساسات مشتریان تأثیر مستقیم بگذارد. به عنوان مثال باید به رایحه توجه کرد. عطر خوش حس بسیار خوبی را به مشتریان القا می کنند. یا حتی پخش یک موسیقی بیکلام و آرام بر روی رفتار خرید مشتریان تاثیر می گذارد و در آخر با مرتب نگه داشتن فروشگاه حس لامسه برای مشتریان جذاب تر می شود. هر چه یک مغازه با حواس بیشتری در ارتباط باشد، قاعدتا مشتریان بیشتری نیز تحت تأثیر قرار خواهندگرفت و تجربیات مثبتی خواهند داشت و در آخر زمان تعامل بیشتر و کسب و کار بهتری را برای فروشنده به ارمغان خواهد آورد.

4. نورپردازی

برای ایجاد فضایی مناسب باید به نورپردازی توجه داشت. به عنوان مثال مغازه شما نباید بسیار روشن باشد و در مقابل نیز نباید نور کم و ضعیفی داشته باشد چرا که موجب خستگی چشم و تجربه خرید ناراحت کننده برای خریداران می شود. در عوض نور باید مکمل و متمرکز بر کالا باشد تا از طرفی نور کلی فروشگاه متعادل شود و در عین حال مشتریان را به مناطق تمرکز مناسب راهنمایی کند. نورپردازی تابلوهای راهنما باید به گونه ای نصب شود تا مشتریان بدون دغدغه از تمام فضا نهایت بهره را ببرند.

5. متریال به کار رفته

مصالح به کار رفته در فضای داخلی مغازه نه تنها باید به لحاظ بصری جذاب باشد، بلکه باید با حداقل نیاز به تعمیر و نگهداری کاربردی باشد. متریال های به کار رفته باید بادوام باشند تا از ساییدگی و خرابی های زود هنگام جلوگیری کند. در نظر گرفتن این مورد هزینه نگهداری طولانی مدت فضا را کاهش خواهد داد.

6. برندسازی بصری 

برندسازی بصری در داخل مغازه نه تنها این امکان را برای مشتریان فراهم می‌کند تا تجربه‌ای به یاد ماندنی را حفظ کنند، حتی در اطمینان از اینکه تمایل به بازگشت دوباره دارند، نیز نقش بسزایی خواهند داشت. دکوراسیون بیرونی فروشگاه به عنوان مثال تابلوی مغازه باید بسیار خلاقانه و جذاب باشد و به نوعی ثبات در برندسازی داخلی نیز حفظ شود. همچنین برندسازی باید به گونه ای باشد تا اطلاعات مهمی در مورد نمایشگر یا کالا برای جذب و راهنمایی مشتریان ارائه دهد.  

7. دید واضح

اگر طراحی و دکوراسیون داخلی مغازه به خوبی اجرا شده باشد، به مشتریان دیدگاه درستی ارائه می‌دهد. یک نمای واضح و بدون مانع از مشاهده فضای داخلی می تواند یک مثال ساده در این رابطه باشد.

8- تفکیک فضایی درست

یکی از مهمترین اصول طراحی دکوراسیون مغازه، جدا کردن درست فضاهاست. تفکیک فضای رفت و آمد، قفسه ها، ویترین و کانتر فروش باید با رعایت ابعاد استاندارد انجام شود. کانتر فروشنده باید در بهترین قسمت مغازه و با دید به تمام فضاها قرار گیرد. بخش چیدمان کالاها و قفسه ها باید با در نظر گرفتن فضای کافی برای ایستادن و رفت و آمد طراحی شود. تمام بخش ها باید برای حرکت مشتری و فروشنده و دید مناسب آنها به محصولات و ویترین طراحی شوند.

9- ابعاد حرفه ای

پیش بینی ابعاد مناسب برای طراحی هر بخش دکوراسیون مغازه، از مهمترین بخش های طراحی است. برای قسمت ورودی، مسیر رفت و آمد، پشت کانتر فروش، عمق و ارتفاع قفسه ها و ابعاد ویترین باید ابعاد منطقی در نظر گرفت. در صورتی که یکی از ابعاد طراحی شده کمتر از استاندارد یا خیلی بیشتر باشد، استفاده از فضا را برای فروشنده و مشتری سخت می کند. مثلاً عرض ورودی مغازه باید حداقل 1 تا 1.2 متر باشد تا رفت و آمد به مغازه راحت تر باشد. قفسه ها و ویترین مغازه باید به نحوی طراحی شوند که حداقل 80 سانت جلوی آنها فضایی برای ایستادن و نگاه کردن باشد.

10- کاربرد رنگ های مناسب

در طراحی دکوراسیون تجاری و مغازه ها، حتی رنگ ها هم اهمیت زیادی دارند. رنگی که در هر صنف مغازه انتخاب می شود متفاوت است. رنگ های گرم معمولاً دعوت کننده اند و در اصنافی که سرعت رفت و آمد مشتری بیشتر است کاربرد دارد. مثلاً رنگ قرمز معمولاً برای مغازه های فست فود یا تهیه غذاها استفاده می شود و رنگی برای تحریک اشتها و به سرعت خوردن غذاست. رنگ آبی رنگی سرد و آرامش بخش است و برای مغازه های پوشاک، لوازم بهداشتی یا زیبایی به کار می رود.

11- توجه به مسیر های تردد

اگر یک طراح حرفه ای دکور دکوراسیون مغازه را طراحی کند مسیرهای تردد در آن شفاف و راحت هستند. یعنی از بدو ورود به مغازه مسیر دسترسی به محصولات مختلف کاملاً مشخص و واضح دیده می شود. مشتری در طی مسیر محصولات را در قفسه ها می بیند و در انتهای مسیر معمولاً به نقطه کانونی می رسد. وضوح مسیرهای رفت و آمد مخصوصاً در مغازه ها و فروشگاه های بزرگ بسیار مهم تر است. مشخص بودن کانتر فروش، قفسه های محصولات مختلف، پاراوون، راه پله طبقات دیگر، سرویس بهداشتی و ... از اصول طراحی مهم است. یک مشتری باید بتواند بدون راهنمایی و هدایت فروشنده، بخش های مختلف فروشگاه را تشخیص داده و پیدا کند.

12- طراحی نقاط کانونی

همانطور که بالاتر گفتیم، مسیرهای رفت و آمد در انتها معمولاً به یک نقطه کانونی و مهم منتهی می شوند. منظور از نقطه کانونی، یک بخش یا المان مهم و اصلی در مغازه است که توجه مشتری را به خود جلب می کند. نقطه کانونی می تواند وجود یک دکور شیک برای نمایش محصولات باشد که با بقیه قفسه ها متفاوت است. علاوه بر این نقطه کانونی می تواند اتاق های تعویض لباس با طراحی آینه ها روی درب های آنها یا نورپردازی زیبا باشد. مثلاً نقطه کانونی در مغازه های طلافروشی بزرگ باید به بهترین و گران ترین سرویس ها و طلا و جواهرات اختصاص داشته باشد. 

ساخت دکور مغازه با کمترین هزینه

برای ساخت دکور مغازه با کمترین هزینه می توانید از وسایل بازیافتی و استفاده شده در دسترس استفاده کنید. این وسایل باید قابلیت ساخت قفسه یا شلف داشته باشند یا به عنوان پایه قرارگیری محصولات قابل استفاده باشند.

  • جعبه ها، کارتن ها، قفسه ها یا شلف های دیواری قدیمی می تواند برای ساخت دکور ارزان به کار رود. شما می توانید با کمی تغییرات در این وسایل، شکلی زیبا و جدید به آنها بدهید. شلف ها یا قفسه های قدیمی را با رنگ آکریلیک یا روغنی رنگ کنید و اسپری کیلر بزنید تا رنگ آنها تثبیت شود.

  • دیوارهای مغازه را با دیوارپوش های ارزان مانند دیوارپوش فومی، برچسب پی وی سی یا دیوارپوش های پی وی سی بپوشانید. این دیوارپوش ها اکثراً نیازی به نصاب و هزینه نصب ندارند و با کمی حوصله می توانید خودتان نصب کنید. ترمووال، ماربل شیت و لمبه های چوبی هم از متریال های نسبتاً ارزان برای ساخت دکور مغازه کم هزینه هستند. 

  • داخل مغازه را خودتان با چراغ های زیبا و متنوع نورپردازی کنید. شما می توانید به غیر از نورهای اصلی و سقفی مغازه، از نورهای خطی یا لاینر، ریسه های ال ای دی و چراغ های دیواری استفاده کنید. از کاربرد زیاد و بیش از حد نورها در زاویه دید افراد خودداری کنید چون باعث اذیت شدن چشم می شود.

  • داخل مغازه را با رنگ های جذاب و جدید رنگ آمیزی کنید. اگر مغازه ای با رنگ های سرد و بی روح و قدیمی دارید، می توانید دیوارها و قفسه ها را رنگ کنید. رنگ های اکریلیک که زود خشک می شوند و حلال آب هستند انتخاب خوبی هستند. از دو یا نهایتاً سه رنگ برای رنگ آمیزی دیوارها و دکور مغازه استفاده کنید.

برای ساخت دکور مغازه با کمترین هزینه می توانید به وبسایت آقای املاک مراجعه کنید. فقط کافیست با مراجعه به صفحه مشاغل ساختمانی وارد قسمت نوع شغل شوید و بر اساس نیاز خود بر روی هر کدام از قسمت ها نظیر _ساختمانی، تاسیساتی، خدماتی و ترئیناتی کلیک کنید تا با طراحان و مسئولان شرکت های ساختمانی در وبسایت آقای املاک مشورت کرده و از به روزترین قیمت ها در بازار باخبر شوید. طراحان و متخصصان وبسایت آقای املاک فضای محل کار شما را همانگونه که انتظار دارید به شما ارائه خواهند داد. 

ساخت ویترین مغازه با کمترین هزینه

یکی از بخش های مهم و در معرض دید در طراحی دکوراسیون تجاری، ویترین مغازه هاست. برای ساخت ویترین مغازه با هزینه کم می توانید از ایده های جالب و ارزان هم استفاده کنید.

  • ساخت قفسه یا پایه محصولات با نئوپان یا ام دی اف های دست دو یکی از این ایده هاست. ورقه های نئوپان یا ورق های 3 میل برای محصولات سبک و کم وزن، همان نما و زیبایی ام دی اف را دارد. 

  • با کاربرد وسایل بازیافتی یا دست دوم در دسترس و رنگ آمیزی مجدد آنها می توان یک ویترین زیبا و شکیل ساخت. جعبه های میوه چوبی، پالت های چوبی، کارتن های مقوایی رنگ شده و جعبه های مهمات چوبی چند نمونه از این وسایل هستند.

  • یکی دیگر از راهکارهای ساخت ویترین ارزان، کاربرد ریسه های ال ای دی زرد یا رنگی است. این ریسه ها هم روشنایی بخشی از ویترین را تامین می کنند هم جذابیت زیادی دارند. 

  • کاربرد شاخه های درخت کوچک یا گیاهان خشک و زیبا یکی از روش های ساخت ویترین ارزان است. بعضی از شاخه های ریز و خشک شده درختان را به صورت خام یا رنگ شده در بخش هایی از ویترین قرار دهید. همچنین می توانید از گیاهان خشکی مثل پامپاس یا گندم در یک گلدان یا روی بخش هایی از ویترین استفاده کنید. ورق های حصیری هم برای تزیین کف ویترین می تواند ایده جالب و زیبایی باشد.

  • چمن های مصنوعی یا درختچه های مصنوعی هم برای ساخت ویترین کم هزینه به کار می روند. بخشی از کف یا دیواره ویترین را می توان با چمن های مصنوعی زیبا تزیین کرد. درختچه های مصنوعی سبز یا رنگی هم برای زیباتر کردن بخشی از ویترین استفاده می شود.