پارکینگ ساختمان ؛هر آنچه که باید در این باره بدانید!

پارکینگ ساختمان ؛هر آنچه که باید در این باره بدانید!

19 مهر 1403

ملکی

پارکینگ ساختمان ؛هر آنچه که باید در این باره بدانید!

از پارکینگ ساختمان چه اطلاعاتی دارید؟ بی شک ساختمانی که دارای پارکینگ است میان افرادی که جویای ملک هستند پرطرفدار و محبوب می شود. همانطور که در انتخاب خانه به سن بنای ساختمان موقعیت و محله و شرایط آب هوایی و متراژ و نورگیر بودن آن دقت می کنیم در وهله اول به داشتن پارکینگ و انباری آن هم توجه می کنیم و به نوعی می توانیم بگوییم داشتن پارکینگ جز الویت های اول ما در انتخاب خانه محسوب می شود پس داشتن آگاهی از صفر تا صد پارکینگ ساختمان بی ضرر نیست.

فهرست مطالب

پارکینگ ساختمان متعلق به چه کسانی است

قوانین پارکینگ ساختمان

نحوه تقسیم بندی و شماره گذاری پارکینگ ساختمان

آیا پارکینگ مشاع در سند قید می شود؟

پارکینگ مزاحم چیست؟

قوانین پارکینگ مزاحم در آپارتمان

اجاره دادن پارکینگ آپارتمان

متراژ قانونی پارکینگ آپارتمان چقدر است؟

یکی از مهم ترین بخش یک ساختمان پارکینگ آن است که تقسیم بندی و مدیریت آن بخصوص در ساختمان های بزرگ که تعداد واحد ها زیاد است دغدغه های خاص خود را هم دارد. تقسیم پارکینگ بین مالکین به دو صورت  می باشد ؛ اولین مدل آن تعلق اختصاصی است؛ یعنی موقعیت، مساحت و محل دقیق آن درصورت مجلس تفکیکی  مشخص شود و در سند رسمی نیز قید ‌شود که مثلاً فلان پارکینگ در فلان قسمت متعلق به این مالک است. در مدل دوم پارکینگ برای هر یک از واحدها به ‌صورت مشاع  تعلق  می‌گیرد. این بدان معنی است که در صورت‌ مجلس تفکیکی برای برخی از واحدها پارکینگ‌ها را به ‌صورت مشاع ثبت می‌کنند، بنابراین واحدهای ذکرشده می‌توانند به ‌صورت مشاع از پارکینگ استفاده کنند. به همین دلیل است که برخی از واحدهای آپارتمانی دارای پارکینگ نیستند و برخی دیگر پارکینگ دارند.

پارکینگ ساختمان متعلق به چه کسانی است

در رابطه با این سوال که پارکینگ ساختمان متعلق به چه کسانی است باید اینگونه پاسخ داد که از آنجایی که وجود پارکینگ برای بسیاری از افراد ساکن در یک آپارتمان بسیار مهم می باشد ،در نتیجه باید این افراد پیش از خرید ملک و سکونت باید موضوع مالکیت پارکینگ را مشخص کنند. در برخی از مواقع در هنگام خرید آپارتمان ، متوجه خواهید شد که واحد مورد نظر شما جهت خرید ، از قوانین پارکینگ برخوردار نیست. احتمالا این سوال را از خود پرسیده اید که چگونه پارکینگ در بین واحد ها تقسیم می ‌شود؟ باید گفت که تقسیم پارکینگ از دو طریق انجام می ‌شود: طریقه اول، تعلق پارکینگ به صورت اختصاصی است ، که همانند انباری ، با تعیین موقعیت جغرافیایی و مساحت آن ، محل دقیق آن در صورت مجلس تفکیکی و سند رسمی ذکر می‌ شود و به نوعی ملک اختصاصی مالک آپارتمان به شمار می رود . طریقه دوم ، تعلق پارکینگ به هر واحد به صورت مشاع است . بدین معنا که این نوع از پارکینگ ‌ها در صورت‌ جلسه تفکیکی، واحد هایی که می ‌توانند به صورت مشاع از قوانین پارکینگ ساختمان بهره مند شوند ، نام برده می‌ شوند . در این صورت تنها واحدهایی که حق استفاده از پارکینگ مشاع برای آن ها در نظر گرفته شده است ،حق استفاده از پارکینگ ساختمان به صورت مشاع را دارند.

پروژه ایستاپارک هشتگرد

قوانین پارکینگ ساختمان

برای تمام واحدهای مسکونی که دارای پارکینگ هستند و یا هر کدام از افرادی که از پارکینگ ساختمان استفاده می کنند قوانینی وضع شده تا به موجب آن بتوانند در کنار همسایگان خود زندگی بدون مشکل و آرامی را در آپارتمان مسکونی خود تجربه کنند. به طور کلی بخش های اختصاصی آپارتمان ،مانند پارکینگ و انباری دارای قوانینی هستند که موقعیت، متراژ و جزئیات آن نیز به صورت واضح در سند ملک قید شده است . در ابتدا باید با بخش های مختلف ساختمان آشنا شوید. شایان به ذکر است که قانون تملک آپارتمان‌ ، مالکیت در آپارتمان ‌ها را به دو قسمت اختصاصی و مشترک تقسیم کرده است :  قسمت‌ های اختصاصی ساختمان برای هر مالکی در سند مالکیتش مشخص می‌شود. بر اساس ماده 1 آیین‎ نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان ‌ها؛ به بخش هایی از ساختمان اختصاصی گفته می شود که برای استفاده انحصاری مالک مشخصی یا کفیل او تعلق داشته باشد .در ادامه این مطلب به قوانین پارکینگ ساختمان خواهیم پرداخت و با جنبه های مختلف آن آشنا خواهیم شد.

علاوه بر قسمت های اختصاصی ساختمان ، قسمت‌ هایی در ساختمان وجود دارند که با دیگر ساکنین مشترک هستند که به این بخش ها به اصطلاح مشاعات می ‌گویند . بر اساس ماده ۲ قانون تملک آپارتمان‌ ها ، قسمت ‌های مشترک آپارتمان ، قسمت هایی هستند که استفاده از آن تنها متعلق به یک یا چند واحد مسکونی نیست بلکه به تمام مالکان به نسبت قسمت اختصاصی آنها تعلق دارد. در مجموع بخش هایی که استفاده اختصاصی ندارند یا در سند ملک ، منتعلق به یک یا چند واحد مسکونی نیست ، جزء قسمت‌ های مشترک آپارتمان می باشند . قسمت ‌های مشترک ساختمان شامل، راهروها ، راه پله ها  باغچه ، حیاط، پشت بام  و... می باشد.

قوانین پارکینگ ساختمان

نحوه تقسیم بندی و شماره گذاری پارکینگ ساختمان

نحوه تقسیم بندی و شماره گذاری پارکینگ ساختمان های نوساز، از سوی اداره ثبت نزدیک به محل آپارتمانبه واسطه کارشناس تفکیک و نقشه برداری آپارتمان های نظام مهندسی، انجام می شود. شایان به ذکر است که نقشه بردار، توسط سازمان نظام مهندسی کشور، معرفی می شود، در نتیجه مالک و سازنده ساختمان، هیچگونه دخالتی در انتخاب نقشه بردار ندارد. در اینجا، پارکینگ مختص به هر واحد، در سند مالکیت، ذکر شده و قسمت اختصاصی آن واحد، به حساب می آید.

نحوه تقسیم بندی و شماره گذاری پارکینگ ساختمان که به واسطه نقشه بردار اداره ثبت اسناد و املاک تهران یا شهرستان مربوطه مشخص می شود، در آپارتمان های نوساز، از آخرین طبقه پارکینگ، شروع می شود و به اولین طبقه و طبقات پایین می رود. در نتیجه بر خلاف شماره گذاری دیگر واحدهای آپارتمان که از طبقه همکف، آغاز می شود و تا طبقات بالایی پایان می آید، در تقسیم بندی و شماره گذاری پارکینگ ساختمان ، نقشه بردار، شماره گذاری را از بالاترین طبقه پارکینگ، آغاز می کند در نتیجه آخرین شماره پارکینگ، به طبقات پایین تر اختصاص می یابد.

بنابراین در رابطه با تعلق هر شماره پارکینگ آپارتمان به هر واحد، این موضوع به واسطه مالک اول یا سازنده آپارتمان، در زمان گرفتن سند رسمی مشخص می شود. بدین صورت افرادی که یک آپارتمان را سریعتر خریداری می کنند، اقبال و شانس بیشتری، برای تخفیف گرفتن با مالک و گرفتن پارکینگ مناسب تر خواهند داشت.

در صورتی که پارکینگ اختصاصی، برای واحدهای آپارتمان مشخص نشده باشد و به دلیل مشاع بودن پارکینگ، تمام مالکان، حق بهره مندی از آن را داشته، شرایط و نحوه تقسیم بندی و شماره گذاری پارکینگ ساختمان، بر اساس توافق مالکان صورت می پذیرد. شایان به ذکر است که مالکانی که واحد مسکونی آن ها جهت مالکیت پارکینگ ساختمان، در صورت مجلس تفکیکی ذکر شده باشذ، می توانند در صورت توافق با یکدیگر، برای شماره گذاری و تقسیم پارکینگ ساختمان، اقدامات لازم را انجام دهند.

آیا پارکینگ مشاع در سند قید می شود؟

در رابطه با این سوال که آیا پارکینگ مشاع در سند قید می شود؟ یا خیر باید اینگونه گفت که برعکس پارکینگ‌ های اختصاصی که مشخصات آنها از شماره ، موقعیت دقیق پارکینگ و متراژ آن، در سند ملک ذکر می شود؛ پارکینگ مشاع در ساختمان، تنها بدین صورت در سند، قید می ‌شود که واحد مزبور، دارای یک یا چند سهم از مجموع، برای پارک وسیله نقلیه بوده و آن واحد مسکونی، حق بهره مندی از پارکینگ را برای یک یا چند خودرو، دارا می باشد.

پروژه ایستاپارک هشتگرد

پارکینگ مزاحم چیست؟

بر اساس قوانین پارکینگ آپارتمان، پارکینگ مزاحم، به پارکینگی گفته می شود که پارک کردن آن، برای یک یا چند واحد مزاحمت ایجاد می کند. به گونه ای که برای پارک کردن و یا خروج خودرو ها از پارکینگ، نیاز است تا صاحب پارکینگ مزاحم، اتومبیل خود را جا به جا کند.

به تعبیر دیگر پارکینگ مزاحم یک پارکینگ اضافی به حساب می آید که بیشتر برای آپارتمان هایی که در تعداد پارکینگ محدودیت دارند، در نظر گرفته می‌شود. شرط ایجاد پارکینگ‌های مزاحم، وجود فضای کافی به اندازه یک خودرو است. فرض را بر آن بگیرید که یک مجتمع مسکونی را خریداری یا اجاره کرده‌اید که در آن هیچ پارکینگ اختصاصی یا پارکینگ مشاعی اعمال نشده است. اما متوجه می شوید که فضای لازم برای پارک کردن وسیله نقلیه وجود دارد اما برای آن فضای پارکینگ تعریف نشده است. در این میان به سراغ دیگر ساکنین آپارتمان می‌روید و با اشتراک گذاشتن این موضوع که به یک پارکینگ اضافی نیاز دارید در صورت توافق با آنها، دارای پارکینگ مشاع می شوید.

قوانین پارکینگ مزاحم در آپارتمان

همانگونه که به آن اشاره کردیم پارکینگ مزاحم به پارکینگی گفته می شود که در محل رفت و آمد ماشین های دیگر واحدها قرار گرفته باشد که طبق شرایطی به عنوان پارکینگ مشاع به یکی از مالکین آپارتمان فروخته می شود. در این میان کنار آمدن با این موضوع برای ساکنینی که دارای پارکینگ اختصاص هستند دشوار بوده و احتمال دارد نتوانند با این مسئله راه بیایند که همیشه برای خروج اتومبیل خود منتظر مالک پارکینگ مزاحم ، بمانند. معمولا این موضوع برای ساکنین آپارتمان مشکل ساز می شود و زمینه درگیری و اختلاف را آماده می کند. در اینجا آگاهی از قوانین پارکینگ مزاحم در آپارتمان نقش پر رنگی را ایفا می کند.

بر اساس قانون پارکینگ مشاع ساکنین آپارتمان چگونگی اختصاص دادن این نوع پارکینگ ها را مشخص می کنند. بدین صورت که پارکینگ مزاحم به شخصی تعلق می گیرد که کاندید شده باشد. پارکینگ مزاحم برای اشخاصی که برای پارک خودروی شخصی خود در شب ها به پارکینگ نیاز دارند و یا افرادی که هزینه خرید پارکینگ اختصاصی را ندارند، انتخاب خوبی می باشد. در غیر این صورت اگر کسی کاندید نشده باشد این پارکینگ به مالکی که آخرین سند را ثبت نموده، فروخته می شود. در این سند شما به عنوان صاحب پارکینگ مزاحم تلقی می شوید و موظف هستید به هر میزان که صاحبان پارکینگ اختصاصی از شما در خواست جابه جایی ماشین می کنند، این اقدام را انجام دهید. شایان به ذکر است پس از توافق با دیگر ساکنین آپارتمان باید حتمی در رابطه با جزئیات مزاحمت پارکینگ در سند ، مواردی اضافه شود تا در آینده دچار مشکل نشوید.

اجاره دادن پارکینگ آپارتمان

سوالی که همیشه برای برخی از افراد پیش می آید این است که آیا اجاره دادن پارکینگ آپارتمان امری شدنی است یا خیر؟ یا ساکنین می توانند پارکینگ خود را به افراد ساکن و یا غیر ساکن اجاره داده و از این روش برای خود کسب درآمد کنند؟ قبل از پاسخ به این سوال باید بدانید اجاره یا فروش پارکینگ به دو صورت انجام می شود ، اجاره به افراد ساکن ساختمان و اجاره پارکینگ به افراد غیر ساکن ساختمان.

طبق قوانین آپارتمان نشینی، فروش یا اجاره پارکینگ و یا قسمت های مشاع دیگر فقط برای اشخاصی مجاز است که در داخل همان ساختمان یا برج ساکن هستند. قوانین آپارتمان نشینی به منظور حفظ امنیت ساکنین به مالکین و مستاجرین این حق را نمی دهد که قسمت های مشاع ساختمان در اختیار افراد غیر ساکن قرار بگیرد.

متراژ قانونی پارکینگ آپارتمان چقدر است؟

برای واحدهای دارای پارکینگ اختصاصی، حداقل ابعاد لازم برای پاركينگ، 5×3 متر می باشد. ساختمان هایی از پاركينگ های تجمعی برخوردارند، در زيرزمين، طبقه همكف و اول، حداقل عرض اعمال شده، برای توقف دو خودرو، 5 متر و حداقل عرض اعمال شده ، برای توقف سه خودرو، 7.5 متر می باشد.

حداقل، متراژ قانونی برای پارکینگ، بدون احتساب فضای تردد، 5×3 متر و با احتساب فضای تردد، 25 متر مربع در نظر گرفته شده است.

همچنین عرض راهرو جهت عبور اتومبيل تا محل پاركينگ، حداقل 3 متر می باشد.

حداقل ارتفاع سقف پارکینگ، 2.40 متر می باشد.

در رابطه با این موضوع شهرداری ها برای اختصاص دادن فضای پارکینگ به واحد های مسکونی سرانه ای را در نظر گرفته اند که به شرح زیر است:

  • واحد مسکونی کوچکتر از 150 متر یک پارکینگ

  • 150 تا 200 متر 1.5 پارکینگ

  • بیش از 200 متر دو پارکینگ

  • هر واحد بالای 100 متر در طبقه اول و دوم به یک پارکینگ نیاز دارد.

  • همچنین درصورتی که تعداد واحد فرد باشد یک واحد از پارکینگ معاف است

تعداد نظرات : 1
  • با قوانین نصب دوربین مدار بسته در ساختمان ها آشنا شوید - آقای املاک
    21 مهر 1400
    مداربسته در مشاعات آپارتمان از جمله راه پله ها، حیاط، پارکینگ و... ضروری است و تمامی مراحل از تهیه و نصب دوربین به