محاسبه سن ساختمان ؛ آشنایی با انواع و نحوه محاسبه آن

محاسبه سن ساختمان ؛ آشنایی با انواع و نحوه محاسبه آن

7 فروردین 1401

ملکی

محاسبه سن ساختمان ؛ آشنایی با انواع و نحوه محاسبه آن

سن ساختمان جزء مواردی است که هنگام خرید ملک باید به آن توجه کرد زیرا این سن نشان دهنده عمر ساختمان و میزان فرسودگی آن می باشد.  به علاوه این سن اهمیت بسیار زیادی در دریافت وام مسکن و تسهیلات از بانک ها و موسسات مالی دارد. همچنین گاهی خریداران ساختمان هدف متفاوتی از خرید ملک را دارند.  گاهی هدف از خرید ملک سکونت می باشد و گاهی نیز هدف، ساخت و ساز است به همین دلیل محاسبه سن ساختمان در هنگام خرید امری ضروری محسوب می شود.

سن ساختمان را از کجا بفهمیم

معمولا هنگام خرید خانه فروشنده و مشاورین املاک سن ساختمان را برای خریدار مشخص می نمایند اما شما می توانید به راحتی خودتان سن ساختمانی که قصد خرید آن را دارید حساب کنید. ما در این مقاله به شما می گوئیم چطور می توانید این کار را انجام دهید. 

یکی از نکات بسیار مهم که در معاملات ملکی به آن توجه می شود، تعیین سن ساختمان است. ساختمان ها همانند هر چیز دیگری با گذشت زمان از حالت نوسازی خود خارج شده و قابلیت پاسخگویی به تمامی نیازهای زندگی را نخواهد داشت. به تعبیری توانایی و ایده آل بودن ساختمان به کمک سن آن تعیین شده و در ساختمان های مختلف بسته به معیارهای گوناگون متفاوت می باشد. با توجه به عمر بنا برخی ساختمان ها را نوساز و برخی دیگر را کلنگی می نامند که این دو اصطلاح برای خانه ها و سن ساختمان ها در نظر گرفته می شوند.

بیشتر بدانید: قبل از خرید ملک کلنگی این ۶ مورد را بررسی کنید !

پیش خرید آپارتمان در تهران

سن ساختمان چگونه محاسبه می شود

انواع سن ساختمان

سن ساختمان عبارت کلی است که اغلب افراد بیان می کنند اما باید بدانید که سن ساختمان را می توانید به سه روش محاسبه کنید. دراصل ساختمان ها دارای ۳ مبنای کلی برای محاسبه هستند.

۱- سن واقعی ساختمان ۲- سن بهره برداری ساختمان ۳- سن سندی ساختمان

۱.سن واقعی ساختمان

سن واقعی ساختمان در واقع از زمانی شروع می شود که برای ساخت و ساز مجوز و پروانه بهره برداری صادر شود و برای ساخت و ساز ساختمان شروع به پی ریزی و فوندانسیون اولیه صورت می گیرد. هر چه قدر هم که فرآیند ساخت و ساز طول بکشد سن واقعی از زمان گرفتن پروانه بهره برداری و شروع اولیه عملیات پی ریزی محاسبه می شود.

۲.سن بهره برداری ساختمان

سن بهره برداری ساختمان در واقع از زمانی شروع می شود که عملیات ساخت و ساز ساختمان به اتمام رسیده باشد و پس از نصب انشعابات و فراهم شدن امکانات ضروری برای سکونت بتوان از ساختمان بهره برداری کرد. تاریخ بهره برداری و امکان سکونت در ساختمان، سن بهره برداری ساختمان را نشان میدهد .

۳.سن سندی ساختمان

سن بهره برداری سندی از زمانی شروع می شود که برای گرفتن پایان کار و صورت مجلس تفکیکی و سند اقدام شود در این صورت پس از صدور سند تاریخی که در سند قید شده باشد به عنوان سن سندی ساختمان در نظر گرفته می شود.  برای محاسبه سن سندی ساختمان نیز می توان به سند ملک مراجعه کرده و بر اساس تاریخ تنظیم آن، سن سندی ملک را محاسبه کرد.

بیشتر بدانید: بازسازی و نوسازی خانه ؛ چند نکته که باید قبل از آن بدانید!

مبنای محاسبه سن ساختمان

برای انواع سن ساختمان مبناهای متفاوتی وجود دارد. برای محاسبه سن واقعی ساختمان تاریخ جواز ساخت وپروانه بهره بردای، برای محاسبه سن بهره برداری تاریخ پایان کار، صورت مجلس تفکیکی و برای محاسبه سن سندی تاریخ ثبت شده در سند را مد نظر قرار می دهند. 

سن ساختمان را از کجا بفهمیم

خرید خانه در تهران

سن ساختمان چطور محاسبه می شود؟

اغلب افراد سن بهره برداری ساختمان را به عنوان سن ساختمان در نظر می گیرند و میزان سن ساختمان را از روی کنتر محاسبه می کنند. برای محاسبه سن ساختمان نیز می توان به قبض برق مراجعه کرد. روی قبض برق در یک کادر تاریخ نصب کنتر ساختمان قید شده است.

محاسبه سن ساختمان و اخذ وام

همانطور که گفتیم سن ساختمان علاوه بر موضوع فرسودگی در گرفتن وام و اخذ تسهیلات بانکی بسیار موثر است زیرا بانک برای پرداخت وام به ساختمان،  سن ساختمان را مبنا قرار میدهد و وام مسکن را به ساختمان هایی با حداکثر ۱۵ سال ساخت و اوراق وام مسکن را به ساختمان هایی با حداکثر ۲۰ سال پرداخت میکند. یادتان باشد که بانک ها برای پرداخت وام سن واقعی بنا را مد نظر قرار میدهند یعنی تاریخی که در مجوز و پروانه ساخت قید شده باشد.

بیشتر بدانید: ۷ عاملی که بر ارزش یک ملک تاثیر می گذارند

معرفی وبسایت آقای املاک

وبسایت و اپلیکیشن آقای املاک که به عنوان یک پلتفرم ملکی حرفه ای و کامل در میان مردم، آژانس و مشاوران املاک شناخته شده است، با هدف کمک رسانی به متقاضیان جویای ملک و پیشرفت در کار بنگاه و مشاوران املاک در حال فعالیت است. وبسایت آقای املاک قابلیت و کاربری های بسیار خاص و ویژه ای را در اختیار عموم به ویژه مدیران و مشاوران املاک قرار داده است. با درج آگهی رایگان ملکی در آقای املاک شما می توانید در مدت زمان بسیار کوتاه آگهی خود را به ثبت برسانید.

همچنین آقای املاک مشاغل ملکی را حیطه فعالیت های خود قرار داده است ، به عبارت دیگر تمامی مشاورین املاک، آژانس‌های معاملات املاک و مالکین شخصی که قصد خرید، فروش، رهن واجاره ملک خود را دارند و یا افرادی که در حوزه مشاغل ملکی مانند:  تاسیساتی، تزییناتی، ساختمانی و خدماتی فعالیت دارند، به راحتی می توانند در وبسایت و اپلیکیشن آقای املاک به طور کاملا رایگان آگهی های خود را ثبت کنند.

نتیجه گیری

با خواندن این مقاله سعی کردیم که به طور خلاصه و مفید برایتان نحوه محاسبه سن ساختمان را شرح دهیم تا درهنگام خرید ملک دچار مشکل نشوید و اگر به فکر اخذ وام وتسهیلات بانکی هستید حتما سن واقعی ساختمان را محاسبه کنید.