بازسازی و نوسازی خانه ؛ چند نکته که باید قبل از آن بدانید!

بازسازی و نوسازی خانه ؛ چند نکته که باید قبل از آن بدانید!

4 اردیبهشت 1401

دانستنی

بازسازی و نوسازی خانه ؛ چند نکته که باید قبل از آن بدانید!

 گرچه خانه های نوساز میان مردم از محبوبیت بالایی برخوردار است اما همچنان خانه‌های قدیمی طرفداران زیادی دارد. بسیاری از افراد سالیان سال است که در یک خانه زندگی می کنند و به دلیل علاقه و وابستگی به آن خانه، حاضر به تعویض خانه‌ خود با آپارتمان‌های نوساز نیستند. از طرفی بسیاری از افراد نیز وجود دارند که از آپارتمان نشینی خسته و ترجیح می‌دهند به سراغ خرید خانه‌‌های قدیمی و بزرگتر بروند. ما در این مطلب چند نکته مهم قبل از بازسازی و نوسازی خانه برای شما آورده ایم لطفا ما را همراهی بفرمائید.

بازسازی چیست

بازسازی به معنای "تغییر ساختار یا شکل چیزی" است. بازسازی شامل تغییر کاربری فضا خواهد بود. بازسازی ساختار و سبک یک فضا را تغییر داده و آن را کاملاً متحول می کند. هنگامی که شما در حال تغییر طرح یک اتاق برای پیکربندی مجدد طرح طبقه هستید ، در حال بازسازی هستید.

پیش خرید آپارتمان در تهران

تفاوت بازسازی و نوسازی

باید به این موضوع توجه کرد که بازسازی و نوسازی خانه با یکدیگر متفاوتند. بازسازی یعنی مراحلی که برای مرمت یک بنای تاریخی یا ساخمان به منظور عمر بیشتر آن صورت میگیرد. در مقابل نوسازی ساختمان یعنی ظاهر یک ملک قدیمی و فرسوده را چه از لحاظ بیرونی و چه از لحاظ درونی به طور کامل تعمیر کنیم در این فرآیند ممکن است تأسیسات، نمای بیرونی، نمای داخلی و نقشه داخلی خانه به طور کامل تغییر کند. به تعبیری هدف از نوسازی ساختمان تبدیل کردن یک بنای فرسوده به یک بنایی نو و زیباست، در حالی که هدف از بازسازی ساختمان افزایش عمر آن است.

معرفی وبسایت آقای املاک

وبسایت آقای املاککه به عنوان تخصصی ترین و کاملترین وبسایت ملکی در زمینه ثبت و ارائه رایگان آگهی املاک و مشاغل مرتبط با ساختمان در ایران شناخته شده است توانسته صفر تا صد نیازهای ساختمانی را با ابزارهای مختلف در جهت تسهیل و تسریع معاملات ملکی برآورده کند.

اگر شغلتان مربوط به کارهای ساختمان است: تخصص خود را به صورت رایگان آگهی کنید تا کاربران آقای املاک با خدمات شما آشنا شوند. اگر نیاز به متخصص در زمینه کارهای ساختمانی دارید وبسایت آقای املاک به صورت کاملا حرفه ای به شما کمک خواهد کرد. اگر به تعمیرکار نیاز دارید! یا می خواهید دکوراسیون خانه تان را تغییر دهید! یا تصمیم به بازسازی و نوسازی خانه خود دارید!

کافیست: درخواست خودتان را رایگان آگهی کنید تا متخصصین مربوطه آگهی ها را مشاهده و با شما وارد تعامل شوند. ازطرف دیگر می توانید با یک جستجوی ساده متخصصین مورد نظر خود را پیدا کنید.

اخذ مجوز از شهرداری

بدیهیست که یک خانه قدیمی نیاز به نوسازی و باسازی دارد. به نوعی ممکن است تأسیسات و بنای این خانه‌ها بلا استفاده یا فرسوده شده باشد.در رابطه با این موضوع یعنی (بازسازی ساختمان)  قانون، شرایط و مراحلی را مشخصی  کرده است تا افرای که قصد بازسازی خانه خود را دارند، قبل از هرچیز به سراغ قوانین بروند. طبق قوانین بازسازی ساختمان، تمامی عملیات بازسازی یا نوسازی ساختمان نیازمند مجوز از شهرداری است .

البته برخی از اقدامات جهت بازسازی یا نوسازی خانه نیاز به دریافت مجوز از سوی شهرداری را ندارد برخی از این اقدامات نظیر:

۱- تعمیر و تعویض کف‌سازی طبقات و زیرزمین

۲-سیمان‌کاری و سفیدکاری

۳-رنگ و نقاشی

۴- تعمیرات مربوط به تعویض نمای ساختمان

۵-تغییرات در محوطه و حیاط ساختمان (ساخت باغچه)

۶-تعمیرات مربوط به شیروانی و بام

۷-تعمیر سرویس‌ بهداشتی

۸-تعویض در و پنجره‌، تعمیرات لوله‌کشی ساختمان، تعمیرات سیم کشی،نصب کولر و شوفاژ تخلیه و حفر چاه فاضلاب و....

بیشتر بخوانید: اصول و قوانین بازسازی ساختمان

عکس از قبل و بعد بازسازی خانه

برخی از عملیات هم نیاز به مجوز قطعی ازشهرداری را دارد که شامل: ۱-تخریب دیوارها و تیغه‌های داخلی ساختمان ۲-جابجایی راه‌پله‌ها ۳- جابجایی دیوارهای پارکینگ و... عملیات ذکر شده فوق اگر بدون اخذ مجوز از شهرداری انجام شود، تسط شهرداری، مالک ملزم به پرداخت جریمه خواهد شد.

خرید خانه در تهران

مراحل عملیات بازسازی

اول از همه مشخص کنید که خودتان می خواهید عملیات بازسازی را انجام دهید یا آن را به عهده اشخاص دیگر مانند پیمانکار می سپارید اگر قصد دارید این پروژه به پیمانکار بدهید باید دقت لازم را قبل از عقد قراراد داشته باشید. قرارداد بازسازی یا نوسازی خانه هم باید سایر قراردادهای دیگر با ذکر ریزترین جزئیات مانند تعیین سهم مالک و پیمانکار، مدت زمان پروژه و دریافت مجوزهای مربوطه به صورت کتبی ثبت شود. حتما این موضوع مهم را در نظر بگیرید که در زمان بستن قرارداد بازسازی یا نوسازی خانه، ضمانت پروژه در مورد تکمیل کار و جبران خسارت‌ها به صراحت ذکر شود.

ایده برای بازسازی خانه

۷ نکته ای که باید قبل از شروع بازسازی خانه بدانید

حتی اگر در گذشته بازسازی کرده اید ، هر پروژه پیچش های منحصر به فردی را به ارمغان می آورد. در اینجا نکاتی وجود دارد که صاحبان خانه می خواهند قبل از شروع بازسازی بدانند یا انجام داده باشند.   

می دانید که می خواهید خانه خود را بازسازی کنید ، اما نمی دانید از کجا شروع کنید ، درست است؟ خوب ، شما تنها نیستید بسیاری از صاحبخانه ها بدون هیچ سرنخی از انتظارات خود وارد فرایند بازسازی می شوند. تنها پس از آنکه از حوادث بازسازی رنج می برند ، از نداشتن برنامه پشیمان می شوند. بدون آمادگی ، روند بازسازی خانه می تواند پر از ناامیدی باشد زیرا بر خلاف ساختن خانه جدید ، شما با یک صفحه خالی شروع نمی کنید. هزینه ها و مسائل پیش بینی نشده ای وجود دارد که روند را پیچیده می کند. بنابراین قبل از اینکه پیچ و خم های مسیر بازسازی را طی کنید ، در اینجا هفت مورد را که باید قبل از شروع بازسازی بدانید ، آورده ایم.

۱. روی یک کلید قفل سرمایه گذاری کنید

اگر در حال بازسازی خانه خود قبل از مهاجرت به آن و زندگی در مکان های دور هستید ، سرمایه گذاری روی یک قفل کلید را در نظر بگیرید. اگر پروژه های بزرگی در چک لیست شما وجود دارد که خودتان نمی توانید آن را انجام دهید ، باید یک پیمانکار استخدام کنید. به یاد داشته باشید که پیمانکاران زود شروع می کنند ، بنابراین مگر اینکه بخواهید در ترافیک صبحگاهی رانندگی کنید تا کارگران داخل خانه بمانند ، برنامه ای برای نصب قفل یا نصب سخت افزار درب هوشمند داشته باشید که به شما اجازه می دهد با ورود به مهمانان کد وارد کنید. این می تواند ساعت های بیشماری در وقت ، گالن سوخت و تماس های دردناک و زود هنگام بیدار شدن از خواب را برای شما صرفه جویی کند.

بیشتر بخوانید: خانه های پیش ساخته ؛با انواع و مزایای آن آشنا شوید

۲. صرف زمان در فضا

هرچقدر هم که بدیهی به نظر برسد، مهم است تا زمانی که در فضای در حال بازسازی هستید، وقت بگذارید ، از تصمیماتی مانند رنگ ، فرش و وسایل روشنایی خودداری کنید. به عنوان مثال ، اگر می خواهید فرشی را خریداری کنید، انتخاب ها زیاد است. الیاف متراکم یا شل؟ حالت دار یا بدون الگو؟ رنگ خاکستری دقیقا چیست؟ پاسخ ها بستگی به جنبه های دیگر بازسازی دارد ، مانند انتخاب رنگ. پالت های رنگی که قبل از شروع بازسازی انتخاب شده اند باید روی دیوارها دیده شوند که با گذراندن وقت در خانه می توانند تغییر کنند.

دیوارهای تازه رنگ آمیزی شده و فرش جدید می توانند نشان دهند که برخی از وسایل روشنایی فضا را آنطور که فکر می کردید روشن نمی کنند. اگر کمی بیشتر وقت خود را صرف پیش بینی نحوه عملکرد همه چیز در اتاقی که در حال بازسازی آن هستید ، بگذارید ، می توانید چندین لحظه را که طراحی شده اند ذخیره کنید.

۳. در مورد جدول زمانی خود واقع بین باشید

بازسازی شما بیشتر از آنچه انتظار می رود به طول خواهد انجامید ، بنابراین برای جلوگیری از ناامیدی آماده باشید و اقامتگاه داشته باشید. به عنوان مثال ، ممکن است فکر کنید که تعویض وان گرداب در حمام سریع خواهد بود. برداشتن وسایل قدیمی ممکن است چند ساعت طول بکشد ، اما پیدا کردن وان جدید مورد علاقه شما می تواند چندین هفته طول بکشد. ممکن است دو هفته دیگر تا تحویل آنها باقی بماند. انتظار استفاده از حمام سالن جدید ظرف یک هفته می تواند به یک دوره انتظار شش هفته ای تبدیل شود. در مورد روند بازسازی و جدول زمانی واقع بین باشید و قبل از حذف مواد موجود ، به روزرسانی های جدید خود را انتخاب کنید.

۴. منتظر موارد غیرمنتظره باشید

همه خانه ها چندین راز را در دیوارها ، زیر کف و جاهای دیگر مخفی می کنند. بازسازی می تواند آنها را به معرض نمایش بگذارد. مانند زمانی که پیمانکار به شما می گوید که کفپوش ها به دلیل جابجایی تیرچه مرکزی در حین اندازه گیری کفپوش های چوبی جدید مورد انتظار شما ناهموار هستند. حالا باید با بازرس خانه که آن را از دست داده برخورد کنید و تیرچه کف را قبل از اینکه مواد جدید پایین بیاید ، تعمیر کنید. این تنها یک مثال از این است که چگونه می توانید با برنامه ریزی زمان اضافی در جدول زمانی بازسازی و پول اضافی در بودجه نوسازی خود ، انتظار اتفاقات غیرمنتظره را داشته باشید تا بتوانید در این راه حوادث غیر مترقبه ای را پیش ببرید.

عکس از بازسازی و نوسازی خانه

۵. مصاحبه با پیمانکاران متعدد

بدون مصاحبه با چندین پیمانکار ، این خطر را دارید که هزینه زیادی بپردازید و به خواسته خود نرسید. انجام دادن تکالیف و صحبت با چندین متخصص قبل از تصمیم نهایی بسیار سودمند است.

بیشتر بخوانید: تعمیرات خانه ؛ پیش از فروش یا اجاره خانه خود این تعمیرات را انجلم دهید!

۶. ابتدا آشپزخانه خود را نوسازی کنید

صاحبان خانه اغلب می خواهند بدانند که باید خانه را به چه ترتیبی بازسازی کنند. بهتر است از آشپزخانه شروع کنید زیرا این بازسازی ها ارزش زیادی به خانه شما می بخشد. با توجه به گزارش تاثیر بازسازی انجمن ملی صنعت بازسازی ۲۰۱۹، مسکن تخمین می زند که صاحبان خانه در صورت فروش خانه خود می توانند ۵۹ درصد از هزینه بازسازی کامل آشپزخانه را بازیابی کنند. به علاوه ، اگر آشپزخانه قدیمی دارید ، ارتقاء فضای فرسوده به شما این امکان را می دهد تا در خانه خود از فضا لذت ببرید.

به طور عملی، باید بازسازی آشپزخانه را در ابتدا انجام دهید زیرا این کار بیشترین گرد و غبار و زباله را ایجاد می کند ، که نمی خواهید روی رنگ جدید قرار بگیرید. همیشه ایده خوبی است که هرگونه خرابی تخریب را با قرار دادن پلاستیک روی درها یا راهروها جدا کنید. از آنجا که تکمیل یک آشپزخانه بزرگ معمولاً چند ماه طول می کشد ، شما می خواهید یک آشپزخانه جایگزین موقت در اتاق ناهار خوری ، اتاق خانواده یا منطقه مجاور دیگری در خانه خود راه اندازی کنید.

۷. در مورد ایده های طراحی خاص باشید

قبل از ملاقات با یک طراح داخلی، ترجیحات طراحی خود را محدود کنید. از مرور مجلات دکوراسیون منزل ، وب سایت های دکوراسیون داخلی و نمایش های طراحی الهام بگیرید. دستیابی به یک جهت طراحی به شما کمک می کند تا در مورد ایده های شخصی یک طراح صحبت نکنید ، که ممکن است متفاوت از دیدگاه شما برای بازسازی باشد. همچنین ، طراح خود را کاملاً بر اساس بودجه خود نگه دارید. اجازه ندهید مواد گران قیمت بخرند و بعداً هزینه آن را از شما بگیرند. اگر سعی کنید در یک بازه زمانی خاص بمانید ، هزینه های شما نیز پایین خواهد ماند.

بازسازی خانه های کوچک 

زندگی در خانه های کوچک و پیدا کردن فضا برای همه وسایل شما می تواند چالش برانگیز باشد. اما جای نگرانی نیست ما چند ایده بازسازی برای فضاهای کوچک به شما می گوییم. اگر این ایده ها به درستی اجرا شود، خانه کوچک شما قطعا پر از مزایا خواهدشد. خوشبختانه، راه حل های آسان و مقرون به صرفه ای برای این کار وجود دارد، در ادامه چند روش خلاقانه برای بازسازی خانه های کوچک آورده شده است.

۱. از رنگ های روشن تر استفاده کنید
۲. از آینه برای گسترش فضا استفاده کنید
۳.از درب های کشویی شیشه ای استفاده کنید
۴. از مبلمان تاشو استفاده کنید
۵. تلویزیون  را به دیوار نصب کنید
۶. فرش بزرگتر انتخاب کنید