خانه های پیش ساخته ؛با انواع و مزایای آن آشنا شوید !

خانه های پیش ساخته ؛با انواع و مزایای آن آشنا شوید !

11 دی 1401

معماری

خانه های پیش ساخته ؛با انواع و مزایای آن آشنا شوید !

امروزه افراد علاوه بر توجه به اصول دکوراسیون منزل به مدیریت زمان نیز اهمیت ویژه ای می دهند و خواستار استفاده حداکثری از حداقل زمان هستند. یکی از مثال ها برای این رویداد، صنعت معماری و ساختمان سازی است که امروز می خواهیم در رابطه با آن در این مقاله با شما صحبت کنیم. ترکیب تکنولوژی و مدیریت زمان نسخه ای از خانه های پیش ساخته را به وجود آورده اند نسخه ای که طی چند روز آماده شده و در محل مورد نظر اجرا می شوند. با ما همراه باشید تا درباره مزیت های خانه های پیش ساخته با شما صحبت کنیم.

فهرست مطالب

خانه های پیش ساخته چیست

خانه های پیش ساخته در ایران

مزایای خانه های پیش ساخته

خانه های پیش ساخته بتنی

خانه های پیش ساخته فلزی

خانه های پیش ساخته چوبی

lsf خانه های پیش ساخته

خانه های پیش ساخته PVC

خانه های پیش ساخته چیست

خانه های پیش ساخته مجموعه ای متشکل از قطعات با جنس های مختلف می باشد که مجموع آن ها در خارج از محل مورد نظر اجرا ساخته شده و بعد در محل نصب می شوند. خانه های پیش ساخته دو دسته اند خانه های قابل حمل و نقل و خانه های غیر قابل حمل و نقل. از خانه های قابل حمل و نقل می توان به کانکس ها اشاره کرد. کانکس هایی که از قبل ساخته شده و سپس در محل مورد نظر نصب می شوند.

خرید خانه در تهران

خانه های پیش ساخته در ایران

پیشرفت در تکنولوژی تأثیر بسزایی در صنعت ساخت و ساز داشته است. این تکنولوژی از راه های بی شماری به نفع صنعت ساختمان پیش رفت به نوعی که موجب کاهش هزینه های سربار، بهبود در نرخ ایمنی و کارایی بیشتر در پروژه ها شد. زمانی که پیشرفت تکنولوژی با تفکرات بشر آمیخته می شود، تحولی عظیم پدیدار می شود ؛ با نگاه کردن به محیط اطرافمان درمی یابیم که تکنولوژی در تمامی صنعت ها رخنه کرده و با سرعت زیادی در حال حرکت است.

وقتی صحبت از خانه‌ های پیش ساخته در ایران می‌شود، شاید در ذهن همگان، استفاده از آن فقط برای مناطق خاص و تفریحی خطور کند؛ در حالی که اگر به برخی از پروژه‌های ساختمانی اطراف خود نگاه کنید، ممکن است نمونه‌هایی از آن را در محله خود مشاهده کنید.در حال حاضر کانکس‌ها یکی از پرکاربردترین نمونه از ساختمان‌های پیش ساخته هستند که در اکثر پروژه‌های مسکونی، یک یا چند مورد از آن‌ها، به منظور اسکان کارگران و مهندسان و پیش‌بُرد بهتر پروژه وجود دارد. غرفه‌های بازیافت زباله نیز نمونه دیگری از این ساختمان‌ها می باشند که شهرداری‌ها در مناطق اطراف شهر، بسیاری از آن‌ها را مستقر می‌کنند.

بیشتر بخوانید: ساختمان های مدولار ؛با انواع و ویژگی های آن آشنا شوید!

قیمت خانه های پیش ساخته

قیمت خانه های پیش ساخته کار آسانی نیست چرا که عوامل بسیاری در تعیین قیمت آن تاثیرگذار هستند که یکی از اصلی ترین عوامل متراژ خانه پیش ساخته است. به طور حتم متراژ بالاتر نیاز به هزینه بالاتری نیز دارد. از دیگر عوامل موثر در قیمت خانه های پیش ساخته نوع و کیفیت مصالح به کار رفته در ساخت خانه های پیش ساخته است.

اگر قصد دارید از قیمت خانه های پیش ساخته و زیر مجموعه های آن با خبر شوید می توانید به وبسایت آقای املاک مراجعه کنید.

مزایای خانه های پیش ساخته

هنگام ساخت خانه های پیش ساخته، از مزایای بسیاری بهره مند خواهید شد. اینکه در گذشته اعتقاد داشتند ، "خانه های پیش ساخته جعبه های مقوایی هستند" مدت هاست که به تاریخ تحویل داده شده است. امروزه یک خانه پیش ساخته می تواند به راحتی با یک خانه متعارف و جامد رقابت کند. در مورد مزایا و معایب خانه های پیش ساخته و خانه های متعارف جامد اغلب همه جا بحث شده است.

منظور از خانه های پیش ساخته چیست

۱۱ مزیت که  شما را نسبت به خانه پیش ساخته متقاعد می کند.

۱. فقط یک تماس برای خانه دار شدن

با داشتن یک خانه پیش ساخته ، شما فقط با یک شرکت در ارتباط هستید که رویای شما را برای زندگی در خانه ای زیبا و رویایی فراهم کند. در این  پروژه شما با مشاور و معمار ساخت و ساز که همه چیز را در مورد پروژه ساختمان می دانند، سروکار دارید.

۲. بالانس انرژی بالا

بسیاری از خانه های پیش ساخته در راستای دستورالعمل های دقیق مصوبه صرفه جویی در انرژی ساخته می شوند. به لطف پیشرفته ترین فناوری و مفهوم هوشمندانه انرژی، در برابر افزایش هزینه های انرژی محافظت می شوید.

۳. ساخت پایدار

خانه های پیش ساخته به ویژه خانه های چوبی نه تنها به شما در صرفه جویی در انرژی کمک می کنند، بلکه به اثر مثبت زیست محیطی نیز کمک خواهند کرد. استفاده از الوارهای طبیعی باعث کاهش انتشار C02 می شود. علاوه بر این، شما در یک خانه پایدار و سالم زندگی خواهید کرد.

۴. عمر خانه های پیش ساخته

امید به زندگی یک خانه پیش ساخته باید بیش از ۱۰۰ سال طول بکشد عمر خانه های پیش ساخته نباید نسبت به خانه های معمولی کمتر باشد. خانه های پیش ساخته مدرن چندین بار در حین ساخت و مونتاژ و از نظر کیفیت کنترل می شوند. به همین دلیل، با فرض ساخت ، نگهداری و مراقبت مناسب، می توان به راحتی امید به زندگی را بیش از ۱۰۰ سال به دست آورد.

بیشتر بخوانید: صفر تا صد آشنایی با معماری پایدار ؛بررسی مزایا و ویژگی های آن

۵. سطح بالای عایق صدا

در دنیای پر سر و صدا ما ، سر و صدا به یک عامل اصلی استرس تبدیل شده است به گونه ای که می تواند باعث ایجاد هر گونه بیماری شود. اگرچه قانونگذار هیچگونه عایق صوتی خاصی برای خانه های تک خانواده ای طلب نمی کند، اما برخی از ارائه دهندگان خانه های پیش ساخته اقدامات خاص عایق صوتی را ارائه می دهند.

۶. ساخت مجدد و تمدید در هر زمان 

با داشتن یک خانه پیش ساخته ، برنامه ریزی های مفصلی برای هر یک از اجزای ساختمان وجود دارد. شما دقیقاً خواهید دانست که کابلها در کجا قرار دارند و در کجا بدون مشکل و بازسازی جدا می شوند.

۷.سازگار با محیط زیست

از آنجایی که زیر مجموعه خانه های پیش ساخته در یک کارخانه ساخته می شوند ، مواد اضافی را می توان در خانه بازیافت. این پیشرفت قابل ملاحظه ای نسبت به ارسال مستقیم زباله به محل دفن زباله از یک محل ساخت و ساز سنتی است. همچنین ، محیط کنترل شده یک کارخانه امکان ساخت دقیق تر ، اتصالات محکم تر و فیلتراسیون بهتر هوا را فراهم می کند ، که به نوبه خود امکان عایق بندی بهتر دیوار و افزایش بازده انرژی را فراهم می کند.

۸. پس انداز مالی

یکی از بزرگترین مزایای ساخت و ساز خانه های پیش ساخته پس انداز مالی است. اگرچه برداشت از قطعات سفارشی ممکن است گران به نظر برسد ، اما با ساخت پیش ساخته ، این مورد صدق نمی کند. بسیاری از تولیدکنندگان خانه های پیش ساخته تمام بودجه ها و نقاط قیمت را هدف قرار داده و گزینه ای مقرون به صرفه را ایجاد می کند. تولیدکنندگان خانه های پیش ساخته غالباً تخفیف عمده ای را از تأمین کنندگان مواد دریافت می کنند که در نتیجه هزینه یک پروژه ساختمانی کاهش می یابد. علاوه بر این ، کاهش زمان ساخت می تواند به طور قابل توجهی در هزینه های تأمین مالی ساخت صرفه جویی کند.

بیشتر بخوانید: فونداسیون ساختمان ؛ آشنایی با انواع، کاربرد و مزایای آن

۹.کیفیت پایدار

از آنجا که ساخت پیش ساخته در یک محیط تولید کنترل شده رخ می دهد و از استانداردهای مشخصی پیروی می کند ، مجموعه های فرعی سازه با کیفیت یکسانی ساخته می شوند. سازه های ساخته شده در سایت های ساختمانی به سطح مهارت های مختلف و برنامه زمان بندی پیمانکاران مستقل بستگی دارد. همه اینها به ساخت و کیفیت کلی ساختار داده شده کمک می کند. با پیش ساخته ، هر زیر مجموعه توسط خدمه باتجربه در یک کارخانه مقاوم در برابر هوا ساخته می شود ، و چندین کیفیت را در تمام مراحل بررسی می کند. برخی از اجزای ساختمان با استفاده از تجهیزات دقیق ماشین برای اطمینان از انطباق با کد ساختمان ساخته شده اند.

۱۰. کاهش اختلال

از آنجا که بسیاری از اجزای یک ساختمان در کارخانه تکمیل می شوند، به طور قابل توجهی ترافیک تریلی ، تجهیزات و مواد کامیون در اطراف محل ساخت نهایی کمتر می شود. این امر اختلال در مشاغل سنتی را که از سر و صدا ، آلودگی ، زباله و سایر مواد تحریک کننده رایج رنج می برند ، محدود می کند. این رویکرد ساده در ساخت و ساز فضای بسیار کارآمدتری را برای بهره وری فراهم می کند و حواس پرتی ها و تداخل های غیرضروری را که معمولاً در سایت های ساختمانی هستند ، از بین می برد.

۱۱.زمان ساخت کوتاه تر

مدت زمان ساخت و ساز قابل حمل به طور قابل توجهی کمتر از ساخت و ساز در محل است. در بسیاری از موارد ، پیش ساخته در مقایسه با ساخت و ساز سنتی کمتر از نیمی از زمان را می گیرد. این به دلیل برنامه ریزی بهتر از قبل ، از بین بردن عوامل آب و هوایی در محل ، تاخیر در برنامه ریزی پیمانکاران فرعی و ساخت سریعتر است زیرا چندین قطعه می توانند به طور همزمان ساخته شوند. زمان ساخت کوتاه تر به شرکت های ساختمانی این امکان را می دهد که چندین پروژه را به طور هم زمان انجام دهند ، به این ترتیب به کسب و کارها اجازه می دهد تا به جای اینکه تمام تمرکز و منابع خود را روی یک یا چند پروژه همزمان بگذارند، رشد کنند.

بیشتر بخوانید: نمای کامپوزیت ؛با انواع قابلیت ها و مزایای آن آشنا شوید

پیش خرید آپارتمان در تهران

خانه های پیش ساخته بتنی

نکته قابل توجه در رابطه با خانه های پیش ساخته بتنی این است که برای اجرا و نصب این خانه ها نیازی به عملیات ساختمانی در محل نیست.

عکس خانه های پیش ساخته بتنی

مزایا:

  • بتن پیش ساخته دوام ، انعطاف پذیری را در مراحل طراحی و ساخت پروژه فراهم می کند.
  • خانه ها و ساختمان های بتنی پیش ساخته دارای درجه آتش سوزی عالی هستند و اغلب روند پر هزینه ضد آتش را از بین می برند.
  • ساخت بتن بسیار سریع و بسیار بادوام است.
  • ساختمانها را می توان در هر شرایط آب و هوایی از جمله زمستان های سخت احداث کرد.
  • ساختمان های بتنی و پیش ساخته دارای امتیازات آتش سوزی عالی، بسیار مناسب و متنوع هستند.

خانه های پیش ساخته فلزی

خانه های پیش ساخته فلزی دارای مزایای بسیاری نسبت به انواع دیگر سازه ها هستند. آنها بسیار همه کاره هستند و می توانند به عنوان هر چیزی از محل زندگی گرفته تا مراکز خرید استفاده شوند. ساخت و تحویل ساختمان های پیش ساخته بسیار سریعتر از تکنیک های ساخت و ساز سنتی است و هزینه آنها بسیار کمتر است. همچنین سفارش آنها بسیار ساده تر است. زمانی که مالک ساختمان فقط مقدار مشخصی از فضا را برای ساختمان مورد نظر در اختیار داشته باشد، می تواند سازه فلزی پیش ساخته متناسب با ابعاد دقیق فضا را سفارش دهد.

بیشتر بخوانید: ساختمان های هوشمند ؛مزایا، کاربرد و ویژگی های آن

بسیاری از انواع ساختمان های فلزی پیش ساخته نیاز به پایه ای دارند که ابتدا روی زمین گذاشته می شود. فونداسیون ها برای تحمل وزن کامل سازه فولادی ضروری هستند. هنگام پی ریزی مناسب باید عوامل مختلفی را در نظر گرفت. اینها شامل جغرافیای منطقه عمومی، توپوگرافی محل ساخت و ساز، بار دقیقی است که فونداسیون تحمل می کند و معماری ساختمان پیش ساخته ای که قرار است، ساخته شود.

عکس خانه های پیش ساخته فلزی

یکی از بزرگ‌ترین مزیت های خانه های پیش ساخته فلزی در ایران، سرعت بالای اجرای پروژه‌های ساختمانی و عمرانی آن است. سازه‌های پیش ساخته فلزی انواع متفاوتی دارند. انبارها، گاراژ، سوله، کانکس و … از جمله رایج‌ترین سازه‌هایی هستند که می‌توان برای ساخت آن‎ها از فلز پیش ساخته استفاده نمود. شایان به ذکر است که استفاده از سازه‌های فلزی پیش ساخته هیچ محدودیتی ندارد و می‌توان برای ساخت خانه و ویلاهای پیش ساخته نیز از آن استفاده کرد.

مزایا:

  • دوام و کیفیت بالا
  • کاربردهای گوناگون در پروژه‌های مختلف
  • قیمت مناسب نسبت به دیگر سازه‌های پیش ساخته
  • هزینه کم نگهداری و تعمیرات
  • نصب سریع و آسان
  • حمل و نقل راحت و جابه‌جایی حتی برای مسافت‌های طولانی
  • امکان جداسازی و نصب در مکان های دیگر

خانه های پیش ساخته چوبی

در مراحله ساخت خانه های پیش ساخته چوبی در ابتدا قاب و دیوارهای خانه در کارگاه تولید شده و سپس به محل مورد نظر تحویل داده می شوند در مرحله بعدی رج اول بر روی فونداسیونِ اجرا شده قرار گرفته و مابقی دیوار تا زیر سقف با الوارهای چوبی بالا رفته و به صورت کام و زبانه در یکدیگر قفل خواهند شد.

عکس خانه های پیش ساخته چوبی

مزایا:

  • دوره های ساخت کوتاه
  • کیفیت بالا
  • بهره وری انرژی برجسته صفحات قاب چوبی با وجود دیوارهای نسبتاً نازک تر ، با عایق حرارتی عالی مشخص می شوند.
  •  در ساخت خانه های چوبی،  فقط از مواد طبیعی استفاده می شود که همین امر برای محیط زیست و مردم مضر نیستند.
  • خانه های پانل چوبی گرم ، دنج و ارگانیک هستند.
  • فناوری قاب چوبی پیش ساخته ترکیبی از مواد طبیعی با کیفیت بالا و دستاوردهای علمی مدرن در ساخت است.
  • چنین فناوری ساخت و ساز به تعادل هوشمند بین عایق حرارتی و نفوذ پذیری هوا دست یافته و تأثیر مثبتی بر سلامتی ساکنان خانه گذاشته اند.

بیشتر بخوانید: صفر تا صد تکنولوژی در املاک !

lsf خانه های پیش ساخته 

در خانه های پیش ساخته ال اس اف از سازه های فولادی سبک شده استفاده می کنند. مرحله ساخت اسکلت ساختمان، برگرفته از ورق های کم ضخامت فولادی با پوشش گالوانیزه است که دارای مزایای زیادی از جمله مقاومت در برابر زلزله و سبک بودن است. اتصالات این سازه های فولادی از طریق پیچ و مهره و جوش صورت می گیرد و دیواره ها با مصالح مختلف و دلخواه پر می شود.

عکس خانه های پیش ساخته lsf

مزایا:

  • نسبت مقاومت وزن LSF از هر ماده ساختمانی دیگری بیشتر است و ساختار تحمل بار ۱۲ طبقه را نیز دارد
  • پس از نصب ، در برابر عواملی مانند موریانه یا پوسیدگی نفوذ نمی کند. از طرفی هزینه آن کمتر از گزینه های چوبی برای حمل و نصب است و در برابر آتش مقاوم است و۱۰۰ درصد قابل بازیافت است.
  • ال اس اف LSF  حدود ۶۰ درصد سبک تر از گزینه های چوبی است ، به طوریکه در هنگام طراحی و ساخت پایه های ساختمان، صرفه جویی قابل توجهی دارد ، همچنین نصب و راه اندازی سریعتر ، ساده تر و ایمن تر را امکان پذیر می کند.

خانه های پیش ساخته PVC

پی وی سی PVC در بسیاری از کاربردها جایگزین مصالح ساختمانی سنتی مانند چوب ، فلز ، بتن و خاک رس شده است. تطبیق پذیری ، مقرون به صرفه بودن و ثبت عالی مهمترین پلیمرهای ساخت و ساز است که تولید PVC  حدود ۶۰  درصد آن را در سال ۲۰۰۶  به خود اختصاص داده است. پی وی سی ، یکی از محبوب ترین پلاستیک های مورد استفاده در ساختمان و ساخت و ساز است. این در لوله های آب آشامیدنی و فاضلاب ، قاب پنجره ها ، ورق های کف و سقف ، دیوار پوش ها ، کابل ها و بسیاری از کاربردهای دیگر استفاده می شود زیرا جایگزینی مدرن برای مواد سنتی مانند چوب ، فلز ، لاستیک و شیشه فراهم می کند. این محصولات اغلب سبک تر ، ارزان تر و دارای مزایای عملکرد بسیاری هستند.

عکس خانه های پیش ساخته pvc

مزایا:

  • قوی و سبک وزن مقاومت در برابر سایش ، وزن سبک ، مقاومت مکانیکی خوب  از مزایای اصلی این محصول در کاربردهای صنعت ساختمانی است.
  • نصب آسان پی وی سی را می توان در سبک های مختلف به راحتی برش، شکل و جوش داد و به آن متصل کرد. وزن کم آن ، مشکلات دستکاری دستی را کاهش می دهد.
  • با دوام PVC در برابر شرایط جوی ، پوسیدگی مواد شیمیایی ، خوردگی ، شوک و سایش مقاوم است.

بنابراین برای بسیاری از محصولات مختلف با عمر طولانی و فضای باز انتخاب ترجیحی است. در حقیقت ، برنامه های کاربردی میان مدت و بلند مدت حدود ۸۵ درصد از تولید PVC را در بخش ساختمان و ساخت و ساز تشکیل می دهند.

بیشتر بخوانید: مصالح ساختمانی هوشمند ؛مروری بر انواع و ویژگی های آن

جمع بندی:

افرادی که خانه های پیش ساخته را انتخاب می کنند؛ می توانند از مزایایی مانند کیفیت بالا ،مدت زمان کوتاه ، مقرون به صرفه بودن و سازگاری با محیط زیست و... بهره مند شوند. علاوه بر این، خانه های پیش ساخته ثابت کرده در هر موقعیتی گزینه ای بسیار مناسب است و البته با پیشرفت فن آوری تولید، انتظار می رود مزایای آن در آینده افزایش پیدا کند.

تعداد نظرات : 2
  • بابک صهبا
    14 شهریور 1402
    عالی،کاش میشدبیشتر اشنا شد بااین تکنولوژی
    ادمین آقای املاک
    14 شهریور 1402
    سلام خدمت شما کاربر گرامی آقای املاک حتما در آپدیت های بعدی بیشتر در رابطه با خانه های پیش ساخته صحبت خواهیم کرد.
  • صانعی
    2 مرداد 1402
    درود نیازبه مشاوره دراین خصوص دارم . باتوجه به شرایط اب وهوایی . لطفاچگونه میتوانم ارتباط بگیرم. سپاس فراوان.
    ادمین آقای املاک
    2 مرداد 1402
    سلام و عرض ادب کاربر گرامی از واحد پشتیبانی آقای املاک جهت راهنمایی با شما تماس خواهندگرفت.