ساختمان مدولار ؛با انواع و ویژگی های آن آشنا شوید

ساختمان مدولار ؛با انواع و ویژگی های آن آشنا شوید

15 دی 1401

معماری

ساختمان مدولار ؛با انواع و ویژگی های آن آشنا شوید

ساختمان های مدولار نوعی ساخت و ساز خارج از محل است که در آن اجزای ساختمان یا ماژول ها قبل از انتقال به محل برای مونتاژ در محیط کارخانه ساخته می شوند. در ادامه این مطلب صفر تا صد کاربرد و ویژگی های ساختمان مدولار را برای شما آورده ایم. ما را همراهی کنید.

فهرست مطالب

ساختمان مدولار چیست

مدولار در معماری یعنی چه

تاریخچه ساختمان های مدولار

سازه های مدولار یا پیش ساخته

ساختمان مدولار در ایران

طراحی مدولار چیست

انواع ساختمان های مدولار

ویژگی مدولار بودن در تولید به چه معناست

ساختمان مدولار چیست

ساخت و ساز مدولار فرایندی است که در آن ساختمان در خارج از محل، تحت شرایط کارخانه کنترل شده و با استفاده از مصالح یکسان و طراحی بر اساس کدها و استانداردهای مشابه با امکانات معمول ساخته می شود-اما در حدود نیمی از زمان. علیرغم اینکه چندین دهه به عنوان روش ساخت و ساز مورد استفاده قرار گرفته است ، این نوع سازه مدولار به طور فزاینده ای برای طیف وسیع تری از پروژه های ساختمانی ، اعم از ادارات و ساختمانهای مهمان نوازی تا املاک مسکونی و موارد دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

پیش خرید آپارتمان در تهران

مدولار در معماری یعنی چه

امروزه بسیاری از فعالان بازار مسکن این را به خوبی می دانند که ساخت و ساز فرایندی پرهزینه و دشوار می باشد. تاخیر هایی که معمولا در پروژه های ساختمانی ایجاد می شود معمولا به دلیل شرایط آب و هوا، برنامه ریزی نادرست، نیاز های اداری و تعداد نیروی کار و دیگر شرایط غیر قابل پیش بینی است. اما برای مقابله با این مشکل راه حلی جهت کاهش زمان ساخت و ساز پیدا شده که به آن ساختمان مدولار می گویند.

مدولار یا ساختمان های مدولار خارج از محل ساخته می شوند بدین صورت که اجزای ساختمان یا ماژول ها در محیط کارخانه ساخته شده و برای مونتاژ به محل مورد نظر انتقال می یابد. تنها تفاوت آن با ساخت و ساز متعارف در زمان ساخت آن است.

تاریخچه ساختمان های مدولار

اولین نمونه ثبت شده از ساخت و ساز مدولار در دهه ۱۸۳۰ رخ داد ، هنگامی که یک نجار لندنی به نام جان منینگ خانه ای پیش ساخته برای پسرش ساخت. این خانه قبل از حمل از انگلستان به استرالیا مونتاژ و به صورت قطعاتی ساخته شده است. این روش ساخت و ساز در دوران طلای کالیفرنیا در دهه ۱۸۴۰ در ایالات متحده ، زمانی که از آن برای ساختن "کاخ بلورین برای نمایشگاه بزرگ بریتانیا در سال ۱۸۵۱" استفاده شد ، رواج داشت و با ایجاد سازه های پیش ساخته در طول جنگ جهانی دوم و برای بازسازی سریع خانه ها پس از پایان جنگ. محبوبیت ساختمان مدولار در ایالات متحده منجر به ایجاد موسسه ساختمان مدولار شده است.

مطالب مرتبط: ساختمان های هوشمند ؛مزایا، کاربرد و ویژگی های آن

واحدهای مدولار چیست

واحدهای مدولار شامل بخش هایی هستند که برای ایجاد یک ساختمان یا خانه پیش ساخته به هم متصل می شوند. بسته به اندازه و سبک پروژه به پایان رسیده ، تعداد واحدهای مورد نیاز متفاوت است.

هزینه آنها چقدر است

هزینه بسته به مقیاس پروژه و نوع مصالح مورد استفاده متفاوت است.عوامل دیگر مانند گنجاندن اتصالات و وسایل داخلی نیز می توانند بر هزینه یک ساختمان مدولار تأثیر بگذارند. با این حال ، مطالعات موردی نشان می دهد که آنها می توانند پس انداز قابل توجهی در مقایسه با ساخت و سازهای سنتی ارائه دهند. این امر به دلیل عواملی مانند عدم مشکل آب و هوا در تأخیر برنامه پروژه و توانایی کار در خارج از سازه در حین آماده سازی سایت است ، و زمان های پیش رو صنعت ساختمان را برای تکمیل کاهش می دهد.

ساختمان مدولار در معماری

سازه های مدولار یا پیش ساخته

ساختمان های مدولار همان ساختمان های پیش ساخته می باشند که همانگونه که به آن اشاره کردیم ساخت و ساز فرایندی پر هزینه و بی وقفه می باشد و ممکن است در هر پروژه ای تاخیر ایجاد می شود. سازه های مدولار یا پیش ساخته سازه هایی هستند که در کارخانه به صورت پیش ساخته تولید می شوند. سپس قسمت های مختلف آن برای سر هم شدن و تشکیل سازه، به سایت پروژه منتقل می شوند. در این روش ساخت نیز از همان مصالح و مقررات ساخت و ساز در پروژه های متعارف استفاده می شود، با این تفاوت که زمان ساخت در این پروژه ها کاهش می یابد.

خرید خانه در تهران

ساختمان مدولار در ایران

وبسایت آقای املاک که به عنوان تخصصی ترین و کاملترین وبسایت ملکی در زمینه ثبت و ارائه رایگان آگهی املاک و مشاغل مرتبط با ساختمان در ایران شناخته شده است توانسته صفر تا صد نیازهای ساختمانی را با ابزارهای مختلف در جهت تسهیل و تسریع معاملات ملکی برآورده کند. اگر شغلتان مربوط به کارهای ساختمان است می توانید تخصص خود را به صورت کاملا رایگان آگهی کنید تا کاربران آقای املاک با خدمات شما آشنا شوند.

ساختمان های مدولار چقدر دوام می آورند

طول عمر یک ساختمان مدولار بستگی به موقت یا دائمی بودن آن دارد. با این حال ، در جایی که بسیاری از مردم هنوز ساختمان های مدولار را با سازه های موقت مرتبط می دانند ، می توان طول عمر سازه های مدولار مدرن را درست مانند یک ساختمان سنتی مقایسه کرد.

چگونه ساخته می شوند

ساختمانهای مدولار قبل از تحویل به محل دلخواه و در محل نهایی طراحی در بخشهایی دور از سایتهای ساخت و ساز ساخته می شوند و در یک محیط تحت کنترل کارخانه ، به عنوان یک ساختار کامل یا به عنوان زیر مجموعه های مدولار برای یک پروژه بزرگتر انجام می شود. این ساخت و ساز خارجی امکان استفاده از تکنیک های تولید ناب را برای ایجاد ماژول های پیش ساخته فراهم می کند. این واحدهای مدولار را می توان در انتها یا روی هم قرار داد تا به واسطه آن پیکربندی های مختلف ایجاد شود. فرایند ساخت ماژولار در محل با استفاده از اتصالات بین ماژول (یا اتصالات بین) برای اتصال واحدها به یکدیگر تکمیل می شود.

مطالب مرتبط: خانه های پیش ساخته ؛با انواع و مزایای آن آشنا شوید !

ساختمانهای مدولار دائمی ، مانند خانه های پیش ساخته ، با استانداردهایی ساخته می شوند که برابر یا بیشتر از ویژگی های سنتی ساخته شده هستند و سطح بالایی از کنترل کیفیت را تضمین می کنند. ساخت مدولار دائمی (PMC) را می توان با انواع مصالح ساختمانی مانند بتن ، فولاد یا چوب انجام داد و همچنین می تواند شامل افزودن پنجره ها ، منبع تغذیه ، لوله های آب و فاضلاب ، مخابرات ، تهویه مطبوع و موارد دیگر باشد. بسیاری از این ویژگی های اضافی را می توان قبل از انتقال به محل نصب کرد و در زمان ساخت بعداً صرفه جویی کرد.

این سازه های PMC به گونه ای طراحی شده اند که پس از ساخت در یک مکان باقی بمانند و می توانند تا آنجا که طبق مقررات ساختمان مجاز است طبقه های زیادی را شامل شوند. مرحله طراحی در ایجاد ساختمانهای مدولار از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از شیوه های طراحی برای تولید و مونتاژ (DfMA) برای اطمینان از کنترل تحمل مونتاژ و اطمینان از عدم شل شدن یا عدم هم ترازی استفاده می شود. سیستم های CAD ، تولید مواد افزودنی (چاپ سه بعدی) و سیستم های کنترل تولید برای ساخت ماژولار مهم هستند ، زیرا اجزاء را نمی توان به راحتی در محل خود تنظیم کرد.

طراحی مدولار چیست

امروزه برای معماران ، توسعه دهندگان و مالکان ، شرکت های ساختمانی مدولار می توانند با سطوح طراحی و پیچیدگی ساخت و ساز کار کنند. بهتر است هنگام کاوش در روشهای مختلف تحویل پروژه ، ساخت و ساز در محل اولیه در مراحل توسعه طراحی انتخاب و پروژه بر اساس آن متدولوژی ساخته شود تا از طراحی مجدد جلوگیری بشود. با این حال ، اکثر شرکت های مدولار می توانند در صورت لزوم یک طراحی سایت ایجاد کرده و یک نسخه مدولار ایجاد کنند ، بنابراین برای کشف امکانات هرگز دیر نیست!

ساختمان مدولار در ایران چیست

از آنجایی که صاحبان و طراحان به دنبال طرح های پایدارتر برای بهبود تأثیرات زیست محیطی هستند ، ساخت مدولار ذاتاً یک تناسب طبیعی است. ساخت و ساز در یک محیط کنترل شده از طریق اجتناب از بالادست به جای انحراف به سمت پایین دست ، ضایعات را کاهش می دهد. این امر، همراه با بهبود مدیریت کیفیت در طول فرایند ساخت و ساز و کاهش فعالیتها و اختلال در محل ، به طور ذاتی پایداری را ارتقا می بخشد. کیفیت بالا ، پایداری ، نوآوری ، کارآمد ، مقرون به صرفه و زمان کوتاه تری برای تکمیل از ویژگی های مدولار است.

مطالب مرتبط: مصالح ساختمانی هوشمند ؛مروری بر انواع و ویژگی های آن

انواع ساختمان های مدولار

ساختمان های دائمی

ساخت و ساز مدولار دائمی (PMC) یک روش تحویل سازه نوآورانه و پایدار است که از تکنیک های ساخت و تولید در خارج از محل و پیش ساخته راه حل های کل ساختمان تک یا چند طبقه در بخش های ماژول تحویل استفاده می کند. ماژول های PMC را می توان در پروژه های ساخته شده ادغام کرد یا به تنهایی به عنوان یک راه حل کلیدی عمل کرد و می توان با MEP ، وسایل و نمای داخلی در زمان کمتر-با ضایعات کمتر و کنترل کیفیت بالاتر در مقایسه با پروژه هایی که فقط از سایت استفاده می کنند ، تحویل داد. تحقیقات اخیر از این واقعیت پشتیبانی می کند که ساخت و ساز مدولار یک فرآیند ساخت کارآمد است و برای کمک به رشد صنعت ساختمان آماده شده است. "تولید اجزای ساختمان در خارج از محل شرایط کنترل شده تری را فراهم می کند و باعث بهبود کیفیت و دقت در ساخت قطعه می شود."

ساختمان های قابل جابجایی

یک ساختمان قابل جابجایی (RB) یک ساختمان مونتاژ شده است که با کدهای قابل اجرا یا مقررات دولتی مطابقت دارد و با استفاده از فرایند ساخت مدولار در تاسیسات تولید ساختمان ساخته می شود. ساختمانهای قابل جابجایی به گونه ای طراحی شده اند که بارها مورد استفاده مجدد قرار گرفته و یا به مکان های مختلف ساختمان منتقل شوند. آنها برای مدارس، دفاتر محل ساخت، کلینیک های پزشکی، مراکز فروش و در هر کاربردی که ساختمان قابل جابجایی می تواند نیاز فضایی موقت را برآورده کند؛ استفاده می شود.

این ساختمان ها تحویل سریع، سهولت جابجایی، پیکربندی کم هزینه، برنامه استهلاک سریع و انعطاف پذیری فوق العاده را ارائه می دهند. ساختمان های قابل جابجایی به طور دائم در املاک قرار نمی گیرند، اما مطابق دستورالعمل نصب سازنده و الزامات کد محلی نصب می شوند. این ساختمان ها در مواردی که سرعت ، فضای موقت و قابلیت جابجایی لازم است مورد استفاده قرار می گیرد.

مطالب مرتبط: صفر تا صد آشنایی با معماری پایدار ؛بررسی مزایا و ویژگی های آن

ویژگی مدولار بودن در تولید به چه معناست

اگر در بازار به دنبال یک ساختمان مدولار هستید یا می خواهید بدانید که یک ساختمان مدولار برای شما مناسب است یا خیر، اطلاعات زیر به شما کمک می کند تا ویژگی های کلیدی ساختمانهای مدولار و پیش ساخته (پیش ساخته) را درک کنید.  در ادامه ۷ ویژگی اصلی ساختمان های مدولار را برای شما آورده ایم.

۱. در کارخانه ساخته شده است

ساختمان های مدولار در یک کارخانه محصور ساخته و دما و آب و هوا کنترل می شود. بر خلاف ساخت و سازهای سنتی ، تولید کنندگان مدولار می توانند لوازم و ساختمان را از عناصر دور نگه دارند. هنگام تاسیس ساختمان ، تاخیرات آب و هوا حذف می شود. مصالح مورد استفاده برای ساختن ساختمان مادولار شما نیز در محیطی با درجه حرارت کنترل می شود تا هیچ گونه اثر منفی از آب یا گرمای شدید را تجربه نکنید.

۲. حمل به محل و مونتاژ

پس از اتمام ساختمان و بازرسی در کارخانه ، به محل منتقل می شود. در محل ، ساختمان شما مطابق کدهای محلی و دستورالعمل های سازنده تنظیم می شود. در حالی که راههای مختلفی برای مسدود کردن ساختمان وجود دارد ، اکثر ساختمان های مدولار از سیستم روی زمین با پایه های بتنی استفاده می کنند.

ساختمان های مدولار چیست

۳. قابل تنظیم، پتانسیل طراحی بی حد و حصر

ساختمان های مدولار متناسب با نیازهای کسب و کار شما سفارشی می شوند. ما این را "طراحی" می نامیم. شما می توانید محل قرارگیری دیوار ، تعداد سرویس های بهداشتی ، تعداد سینک ظرفشویی ، متر مربع را حتی تا تعداد خروجی های مورد نیاز خود انتخاب کنید. می توانید با کفپوش های استاندارد پیش بروید یا می توانید تکمیل های ارتقا یافته را انتخاب کنید.

مطالب مرتبط: نمای کامپوزیت ؛با انواع قابلیت ها و مزایای آن آشنا شوید

۴. قابل جابجایی یا دائمی، شما تصمیم می گیرید

اکثر مردم ساختمان های مدولار را خانه های تریلر یا تریلرهای ساختمانی می دانند. اینطور نیست! در حالی که آنها انعطاف پذیری لازم را دارند که بعداً تنظیم و جابجا شوند ، می توانند دائمی هم باشند. ابزارهایی برای نمای سنگی ، نمای چوبی و موارد دیگر موجود است. ساختمان مدولار شما می تواند به خوبی ساخته و ظاهر شود. اگر در مواقعی نیاز به جابجایی ساختمان دارید ، این نیز امکان پذیر است.

۵. کاهش خطرات ساختمانی و زمان بندی

از آنجا که اکثر مراحل ساخت و ساز در کارخانه اتفاق می افتد ، خطر ساخت و ساز در محل به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. مزیت دیگر این است که سایت ساختمان شما می تواند در حال انجام باشد در حالی که ساختمان شما در کارخانه ساخته می شود. فرض کنید حفاری و درجه بندی محل ساختمان شما دو هفته طول می کشد. این دو هفته است که می توانید جدول زمانی پروژه خود را حذف کنید.

۶. ساختمان سبزتر

سبز بودن موج آینده است  و ساخت مدولار وظیفه خود را انجام می دهد. موسسه ساختمان مدولار می گوید روند ساخت مدولار ذاتاً سبز است. در حالی که ساختمان های مدولار را می توان برای برآوردن رتبه سبز با کارآیی انرژی احداث کرد ، MBI در واقع به فرایند ساخت اشاره می کند. ساختمان های مدولار به دلیل فرایند ساخت قابل پیش بینی ۹۰% ضایعات کمتری نسبت به ساختمانهای سنتی دارند و از روکش کوچک ، مقوا ، پالت چوبی و سایر مصالح ساختمانی بسیار کمتر استفاده می کنند. ساختمان های مدولار نیز برای جداسازی و جابجایی طراحی شده اند که در بالا مورد بحث قرار گرفت. اگر دیگر نیازی به ساختمان ندارید ، می توانید آن را به مکانی منتقل کرده و از آن به خوبی استفاده کنید.

مطالب مرتبط: فونداسیون ساختمان ؛ آشنایی با انواع، کاربرد و مزایای آن

۷. افزودن واحد در محل

بیایید بگوییم که امروز بودجه پروژه شما می تواند تاسیسات ۳۰۰۰ فوت مربعی را تغییر دهد ، اما می دانید که در عرض ۴ سال از این فضا پیشی خواهید گرفت. ساختمان مدولار به راحتی رشد شما را در بر می گیرد. در عرض۴ سال، ما می توانیم دوباره بیاییم و یک یا دو واحد اضافه کنیم تا اندازه ساختمان شما افزایش یابد. این کار را می توان با افزودن به ساختمان فعلی یا نصب فضای کنار محل کنونی خود و افزودن یک بادگیر انجام داد. در هر صورت ، می توانید محل کار فعلی خود را بدون ترس از دست دادن پایگاه مشتریان محلی خود حفظ کنید.

کلام آخر

این نوع ساختمان ها از کاربردهای متنوعی برخوردارند. از ادارات گرفته تا خانه ها و حتی ساختمانهای بزرگتر مانند سالن های ورزشی ،به طور کلی استفاده از ساختمان های مدولار دائما در حال افزایش است. موج مدرن ساختمان های مدولار که دیگر با سازه های کوچک و کم هزینه مرتبط نیست ، ثابت کرده برای هر تعداد کاربرد مورد استفاده قرارمی گیرد و در عین حال صرفه جویی در هزینه و زمان را به همراه سطوح قابل مقایسه با کیفیت ساختمان های سنتی ارائه می دهد.

تعداد نظرات : 8
  • ابراهیم بهادری راد
    26 تیر 1402
    استحکام بنا ،،بنظرم ضعیف میباشد همچنین عمر سازه مشخص نیست!
    ادمین آقای املاک
    26 تیر 1402
    سلام و عرض احترام ممنون از پیشنهادتون کاربر گرامی در اپدیت های بعدی حتما این موارد رو هم اضافه خواهیم کرد.
  • بهروز سعدین
    3 بهمن 1401
    بسیار خوب و اموزنده
  • مصطفی
    4 آبان 1401
    سلام. ضمن تشکر از شما بابت مطالب مفید، لطفاً کمپانی های موفق در سطح جهان که از این فناوری استفاده می کنند را با قلم شیوای خودتان معرفی نمایید
    ادمین آقای املاک
    4 آبان 1401
    سلام و عرض ادب به شما ماربر گرامی آقای املاک بله حتما در آپدیت های بعدی این مورد لحاظ خواهدشد.
  • محمدرضا عطائی
    21 مهر 1400
    بسیار جالب و مفید بود سپاس از وب سایت آقای املاک
  • بهروز فرجی
    21 مهر 1400
    سلام و خسته نباشید خدمت مهندس خدابخش.ممنونم از شما بابت مطالب ارزنده ای که ارائه میفرمایید.???
  • میلاد داودپور
    21 مهر 1400
    بسیار عالی?
  • Khodabakhsh
    21 مهر 1400
    عالی????کامل و دقیق??
  • زروان
    21 مهر 1400
    با سلام و خسته نباشین ، بابت اطلاعات منحصر ب فرد و تخصصی و بسیار خوبتون …