مصالح ساختمانی هوشمند؛ مروری بر انواع و ویژگی های آن

مصالح ساختمانی هوشمند؛ مروری بر انواع و ویژگی های آن

14 آذر 1400

ملکی

مصالح ساختمانی هوشمند؛ مروری بر انواع و ویژگی های آن

هدف اصلی این مقاله جمع آوری و وضعیت فعلی تحقیقات مربوط به مواد هوشمند در مصالح ساختمانی ، زیربنای چالش های فعلی و آتی در انرژی ساختمان ، پایداری محیط زیست و ایمنی و دوام سازه است. لطفا تا آخر این مطلب ما را همراهی نمائید.

مصالح هوشمند چیست

مصالح هوشمند به عنوان مصالحی توصیف می شوند که می توانند تغییرات کنترل شده و قابل پیش بینی در یک یا چند ویژگی و به عنوان پاسخ مستقیم به یک محرک خارجی و یا تغییر در محیط خود به دست آورند. تغییرات خارجی می تواند نوسانات دما، نور، فشار، میدان های مغناطیسی یا الکتریکی، رطوبت اطراف یا مواد شیمیایی باشد. همه مصالح ساختمانی هوشمند یکسان نیستند. برخی از آنها می توانند خواص خود را به دلیل بیش از یکی از محرک های خارجی به طور همزمان تغییر دهند و برخی از مواد به دلیل تغییرات خارجی خاص نسبت به سایرین سازگاری بیشتری دارند. با این حال، یک موضوع رایج این است که تغییرات برگشت پذیر هستند، که این نوع مواد را به ویژه مفید می کند.

با توجه به توانایی آنها برای تطبیق با خواص خود، مواد هوشمند طیف گسترده ای از کاربردها را نه تنها در فناوری، تولید، علم و پزشکی، بلکه به طور خاص در مهندسی عمران دارند. این مواد چه به عنوان بخشی از بتن، پلاستیک، شیشه یا آلیاژ ترکیب شوند، می توان از این مواد برای ایجاد کارایی در فرآیند ساخت و ساز، افزایش طول عمر ساختمان ها یا سازه ها و افزایش عملکرد آنها در طول زمان استفاده کرد.

وبسایت آقای املاک که به عنوان تخصصی ترین و کاملترین وبسایت ملکی در زمینه ثبت و ارائه رایگان آگهی املاک و مشاغل مرتبط با ساختمان در ایران شناخته شده است توانسته صفر تا صد نیازهای ساختمانی را با ابزارهای مختلف در جهت تسهیل و تسریع معاملات ملکی برآورده کند.شما می توانید می توانید با یک جستجوی ساده در وبسایت آقای املاک از به روزترین قیمت مصالح ساختمانی و آگهی های تزئیناتی، خدماتی، ساختمانی و تاسیساتی ساختمان باخبر شوید.

پیش خرید آپارتمان در تهران

مصالح هوشمند ذخیره کننده انرژی

پیشرفت و نوآوری در علوم و مهندسی مواد همیشه نقش بسزایی در مهندسی عمران ، طراحی سازه های ساختمان و ساخت و ساز داشته است. در سالهای اخیر ، تلاش گسترده ای برای استفاده از مواد هوشمند و ساختارهای نانو در پاسخگویی به محرکها در ساختمان ها انجام شده است. این مواد هوشمند مورد استفاده در محیط را می توان به عنوان مواردی تعریف کرد که خصوصیات عملکردی و سازگار خاصی را در پاسخ به محرک های حرارتی ، نوری ، ساختاری و محیطی ارائه می دهند. این مواد نه تنها عملکرد کلی ساختمان های هوشمند را افزایش می دهند بلکه نوید سازه های ایمن تر ، دوام بیشتر عناصر ساختمان ، صرفه جویی در مصرف انرژی در ساختمان ، پایداری بیشتر محیط و حتی راحتی بیشتر کاربر در محیط داخلی را می دهند. با توجه به ضروریات فرایند برای موارد فوق، ما بر ساختمان های هوشمند و مصالح ساختمانی تمرکز کرده ایم.

این انقلاب هوشمند بسیار سریع تصویب شده و مزایای بسیار ملموسی را برای کاربران خود فراهم کرده است. همانطور که در هر نوع ساخت و سازی ، مصالح مورد استفاده آن به وفور یافت می شود ، اما هنگامی که در مورد ساخت ساختمان های هوشمند صحبت می کنیم ممکن است نام برخی از مصالح استفاده شده در ساختمان های هوشمند را قبلاً نشنیده باشید که ما در این مطلب شما را با برخی از آنها آشنا خواهیم کرد.

انواع مصالح ساختمانی هوشمند

انواع مصالح هوشمند ساختمانی عکس

خرید خانه در تهران

فناوری نانو برای پاکت ساختمان

کاربرد مواد مبتنی بر فناوری نانو در ابتدا در تحقیقات فضایی ، داروسازی و صنایع الکترونیک مورد استفاده قرار می گرفت اما امروزه توسط صنعت ساختمان نیز مورد استفاده قرار گرفته است. با این وجود ، این امر به فناوری های جدید مربوط به منابع انرژی تجدیدپذیر که مخصوص آن نوع ساخت و ساز و همچنین منطقه آب و هوایی است ، نیاز دارد. استانداردهای انرژی ساختمان ها این روزها بسیار سختگیرانه شده است. استفاده از مواد عایق سنتی اغلب به معنای افزایش لایه های عایق در دیوارها ، کف ها و سقف ها است. در مواردی که فناوری هوشمند در ساختمان به درستی پذیرفته شود ، همه این موارد فوق به خوبی مورد توجه قرار می گیرند.

اجرای علم نانو ممکن است در سطح کارایی انرژی پاکت ساختمان و همچنین در تلفیق انرژی های تجدیدپذیر پیشرفت های چشمگیری داشته باشد. اعم از متعادل سازی الزامات زیبایی شناسی با محدودیت های معماری ، علم نانو همه جنبه ها را بدون جلوگیری از عملکرد ساختمان در نظر می گیرد. این ویژگی که به فناوری نانو نیز گفته می شود ، از عناصر زیر تشکیل شده است: مواد عایق پیشرفته مانند پتوهای Airgel تقویت شده با فیبر ، پانل های عایق خلا uum که در مقایسه با فناوری قبلی ، بسیار نازک هستند. این مواد عایق قادر به ادغام معماری ، حداقل بار ، کاهش پل های حرارتی و کاربرد لوله کشی هستند. خود تمیزکاری و لعاب ضد انعکاس یکی از مزایایی است که توسط این فناوری به منظور به حداکثر رساندن شفافیت درخشان ارائه می شود. ناگفته نماند که مصالح ساختمانی هوشمند در صنعت ساختمان تغییر ایجاد می کند. برخی از ابتکاری ترین مصالح ساختمانی که هوشمند سازی سازه ها را در این لیست به ثبت می رسانند.

بیشتر بخوانید: نمای کامپوزیت ساختمان ؛ با قابلیت ها و مزایای آن آشنا شوید !

استفاده از بتن

بیایید به آن فکر کنیم ، بسیاری از روند تفکر معماری امروز بازتاب آنچه قبلاً اتفاق می افتاد است. سازندگان ایده های زیادی را از ساخت و سازهایی که مدت ها قبل انجام شده، گرفته اند. اتخاذ این روش ها در ساختارهای هوشمند امروزی بسیار رایج شده است. معامله واقعی زمانی آغاز خواهد شد که بتن بتواند بدون کمک از هیچ تلاش انسانی، خود را به طور مداوم کنترل ، تنظیم ، سازگار و همچنین خود را ترمیم کند. موادی مانند نانومواد، مواد بیومتیمیک برای تبدیل بتن قبلی به شکل پوست دوم تنظیم شده اند.

استفاده از نی

این یکی دیگر از مواد باستانی است که دوباره مد شده است. این ماده با دوام ، مقرون به صرفه و سازگار با محیط زیست است که ارتباط آن را با معماری هوشمند ساختمان ثابت کرده است. دیواره های ساخته شده از کاه عایق دو برابر بیشتر از آنچه در مقررات فعلی کشورهای خاص وضع شده را فراهم می کند. خوب است بدانید که این نی ها توانایی کاهش قبوض سوخت را تا ۹۰درصد دارند. این فناوری کمترین اثر کربن و بهترین عملکرد عملیاتی دی اکسید کربن سیستم ساخت امروزی را ارائه می دهد. در حقیقت ، بناهای کاه منفی بودن کربن شناخته شده اند زیرا وقتی رشد می کنند CO2 را جذب می کنند. کاه ها همچنین محصول کم هزینه و در دسترس گسترده غذایی هستند که می توانند برای آینده ای با کربن کم اهمیت داشته باشند. از اهمیت دو مورد بالا نمی توان چشم پوشی کرد زیرا آنها نه تنها طبیعت گرایانه هستند بلکه یکی از بهترین مواد موجود و مقرون به صرفه هستند که به ما کمک می کنند تا رویای ساخت و ساز بهتر و هوشمندانه را رقم بزنیم.

مصالح هوشمند ساختمانی چیست

بیشتر بخوانید: صفر تا صد تکنولوژی در حوزه املاک

چوب شفاف

 این روزها توسعه در بتن و سایر مصالح ساختمانی بسیار تهاجمی و شدید بوده است. یکی از برجسته ترین موادی که برای خود اثری ایجاد کرده چوب شفاف است. این ماده خاصیت عایق بندی بهتری نسبت به شیشه دارد و از آن قوی تر است. همچنین تجزیه بیولوژیکی بهتری نسبت به پلاستیک دارد و یکی از معدود مواردیست که در توسعه ساختمان هوشمند نقش بسزایی داشته است.

تغییر شکل فلزات

مورد بعدی نقش فلزات در مصالح خانه های هوشمند می باشد. فلزاتی که قابلیت شکل دهی دارند و در حالی که تحت فشار قرار میگیرند شکل خود را تغییر داده و پس از مدتی به شکل اصلی خود برمی گردند. این مواد به ویژه در ساخت ساختمان هایی که در مناطق زلزله زده و طوفان خیز واقع شده اند بسیار مفید است.

حسگرها

مهمتر از همه ، در حالی که  زیرساخت یک خانه هوشمند ساخته می شود ، باید محل قرارگیری سنسورها را بررسی کرد. موقعیت استراتژیک دستگاه های متصل به اینترنت برای داده ها و اطلاعات مفید خواهدبود زیرا با این کار دقت و صحت حفظ شده . به نوبه خود به اقدامات قاطع کمک می کند. اکثر سازندگان که کاملاً با این مفهوم هوشمند آشنا هستند ، اطمینان می یابند که استفاده بهینه از منابع صورت می گیرد. تمام عناصر ذکر شده در سطرهای بالا با یک هزینه همراه است. ایجاد زیرساخت هوشمند بدون شک در مقایسه با زیرساخت های سنتی هزینه بالاتری را در بر دارد.

حرف آخر

هنگامی که ساختمان با ویژگی های لازم و دامنه فناوری هوشمند مجهز شد ، قطعاً هزینه عملیاتی آن به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. بنابراین ، دفعه بعدی که قصد خرید یک فضای اداری یا محل اقامت مسکونی را دارید ، توصیه ما به شما این است که به دنبال ساختمان های هوشمند باشید.  مزایای ساختمان های هوشمند ملموس است و هر آنچه که دهان به دهان در رابطه با آن شنیده می شود بسیار امیدوار کننده است.

تعداد نظرات : 6
  • ایواش
    18 آذر 1400
    پیش به سوی بروز شدن ...مرسی از اطلاع رسانی شماکه متناسب با جوامع پیشرفته جهان هستش
  • مهندس بهروز نوروزی
    18 آذر 1400
    👍🌹عالی بود . خداقوت
  • داود نصیری
    18 آذر 1400
    مطالب فوق العاده بود استفاده بردم خدا قوت
  • زروان صیاد
    18 آذر 1400
    مرسی از اطلاعات شما در حوزه املاک ساختمان و مصالح ک در اختیار ما میزارین
  • ابی جهانگیری
    18 آذر 1400
    سلام واقعا تکنولژی به قدری با سرعت پیش میره بعضا دیگه یک سری از مسایل برای عموم مردم گنگ میشه امیدوارم همه ما روزی بتونیم از رفاه و ارامش بیشتر در روز مرگی استفاده کنیم سپاس از شما
  • علی منصوری
    17 آذر 1400
    دنیای امروز، دنیای فناوری و هوشمندسازیست، پایین اومدن هزینه و رفاه بیشتر رو در پی خواهد داشت.