اصول دکوراسیون منزل ؛ اگر به طراحی داخلی علاقه مندید این مطلب را از دست ندهید!

اصول دکوراسیون منزل ؛ اگر به طراحی داخلی علاقه مندید این مطلب را از دست ندهید!

27 شهریور 1400

دکوراسیون

اصول دکوراسیون منزل ؛ اگر به طراحی داخلی علاقه مندید این مطلب را از دست ندهید!
اگر به دکوراسیون خانه، معماری و طراحی علاقه دارید، اگر ذوق هنری در خود می بینید و اشتیاق و استعداد فراوانی به زیباسازی محیط زندگی خود دارید، و اگر می خواهید به طور اساسی دست به تغییرات در دکوراسیون منزل و یا محیط کارتان بزنید، این مقاله بسیار مفید و کاربردی از اصول دکوراسیون منزل را از دست ندهید.

اصول دکوراسیون داخلی

امروزه طراحی دکوراسیون داخلی منزل و محیط کار اهمیت زیادی پبدا کرده است. هرچند استفاده از میلگردها و حتی گچ یا سیمان سالهاست در کشور ما رواج داشته اما در طول این مدت نحوه طراحی داخلی به ویژه طراحی دکوراسیون سقف تغییرات به سزایی داشته است. در ابتدا باید توجه داشته باشیم که معماری داخلی، طراحی داخلی و دكوراسیون داخلی معمولا به اشتباه جای یكدیگر مورد استفاده قرار می گیرند.البته درست است که هر سه آنها نقاط مشتركی با هم دارند و هدف همه آنها بهبود كیفیت فضا است، اما مترادف یکدیگر نیستند. وظیفه و تخصص معماری داخلی مقیاس انسانی در ارتباط با فضاهای عمومی و شخصی است. از طرفی در رابطه با دکوراسیون داخلی دكوراتورها به ایفای نقش می پردازند و تنها با سطح ظاهری فضا سرو كار دارند. اغلب آنها دوره های تخصصی را گذرانیده و آموزش دیده اند. بسیار واضح است كه علیرغم اشتراكات بسیار ، این سه بخش مترادف همدیگر نیستند. از سوی دیگر معماری داخلی نقش بسیار پر رنگی در کیفیت فضای ساختمان ایفا می کند. چگونگی چیدمان و تقسیم بندی فضا، جنس و رنگ پوشش سطوح مانند ( کف، سقف و دیوارها ) ، نور پردازی، مبلـمان و مجموعه عوامل موثر دیگر تعیین کننده زیبایی و کار آمدی فضاهای داخلی هستند.
پیش خرید آپارتمان در تهران

۷ اصل اساسی که باید در طراحی داخلی به آن عمل کرد:

۱. تعادل۲.ریتم۳. هماهنگی۴. تاکید۵. تناسب و مقیاس۶. جزئیات۷. وحدت

بیشتر بخوانید: دکوراسیون دفتر املاک ؛ ۱۲ ترفند طراحی برای پیشرفت شغلی شما

اصول اولیه دکوراسیون داخلی

وقتی اصول اولیه طراحی داخلی را بشناسیم ، می توانیم هر فضایی را به ظاهر شگفت انگیزی تبدیل کنیم. ما می دانیم وقتی وارد یک اتاق خوب طراحی شده می شوید چه حسی دارد. ما می توانیم احساس کنیم که همه چیز چگونه منسجم و کنار هم قرار گرفته است. ما می توانیم شما را با آگاهی از اصول اولیه طراحی ،  به خانه دلخواه خود برسانیم.

۱. تعادل

یکی از اصول دکوراسیون منزل ایجاد تعادل است. در طراحی ، تعادل احساس امنیت ایجاد می کند. در تعادل همه چیز برابر یا تقریب وزن بصری اجسام انجام می شود. تعادل نه تنها از طریق شکل ، بلکه از طریق رنگ ، الگو و بافت نیز ایجاد می شود. نکات مهم اصول دکوراسیون منزل سه نوع تعادل وجود دارد:

متقارن یا رسمی

فضاهای سنتی یا رسمی نیاز به تعادل متقارن دارند که در آن فضا به طور مساوی به دو طرف تقسیم می شود .به عنوان مثال ، می توان گفت که دو صندلی در دو طرف میز قهوه متعادل هستند. دستیابی به این نوع تعادل آسان است زیرا عناصر طراحی در هر طرف تکرار می شوند. اگر مراقب نباشید ، این نوع تعادل  یکنواخت و خسته کننده خواهد شد.

نامتقارن یا غیر رسمی

وزن بصری خطوط ، رنگها ، فرم ها ، آثار هنری و بافت ها بدون تکرار دقیق متعادل می شود. به اندازه ترازوی متقارن مرتب نشده است و می تواند پیچیده تر و البته جالب تر باشد. به عنوان مثال ، یک مبل را می توان با قرار دادن دو صندلی در طرف دیگر متعادل کرد.

تراز شعاعی

تعادل شعاعی زمانی حاصل می شود که یک نقطه کانونی مرکزی با عناصر دیگر که از آن یا اطراف آن تابش می کنند، وجود داشته باشد.به عنوان مثال می توان یک میز ناهار خوری گرد با صندلی هایی در اطراف آن چیدمان کرد. (شکل ، بافت و رنگ در آن زیاد تکرار می شود)

بیشتر بخوانید: ۱۰ ایده داغ از روند طراحی داخلی منزل در سال ۲۰۲۱

خرید خانه در تهران

۲. ریتم

ریتم در اصول دکوراسیون منزل مربوط به ایجاد الگوهای تکرار و تضاد برای ایجاد علاقه بصری می باشد. ریتم حرکت بصری طراحی اتاق را تنظیم می کند. شما می توانید با استفاده از یک رنگ یا یک شکل در فواصل مختلف به این هدف برسید. هدف این است که چشم خود را در اتاق حرکت دهید. صفر تا صد اصول دکوراسیون منزل به عنوان مثال ، می توانید با استفاده از یک رنگ در بالش، انتخاب آن در یک نقاشی و تکرار آن در یک فرش، ریتم ایجاد کنید. این تکرارها به شما کمک می کند تا چشم خود را در اتاق بچرخانید.

۳. هماهنگی

در رابطه با اصول دکوراسیون منزل هماهنگی زمانی ایجاد می شود که همه عناصر با هم عمل کرده و یک پیام واحد را ایجاد می کنند. همانطور که ریتم می تواند هیجان ایجاد کند ، هماهنگی نیز احساس آرامش را به وجود می آورد. چند نکته درباره اصول دکوراسیون منزل به عنوان مثال، شما می توانید با استفاده از تنها یک رنگ هماهنگی ایجاد کنید ، حتی اگر اشکال شما در شکل ، اندازه و بافت بسیار متفاوت باشند.

۴. تأکید

اتاقی که در آن همه چیز یکسان باشد ، پراکنده یا خسته کننده به نظر می رسد. شما به یک تلنگر احتیاج دارید، ما نقاط دیدنی مانند شومینه یا پنجره ای با نمای زیبا داریم. شما می توانید نقطه کانونی داخلی را با چیدمان مبلمان در اطراف آن برای تأکید بر روی آن افزایش دهید. ۷ اصول دکوراسیون منزل در اتاقی که فاقد چنین نقطه ای است ، می توانید از طریق دسته بندی مبلمان یا با استفاده از یک قطعه غیر معمول یا بزرگ آن را ایجاد کنید.

بیشتر بخوانید: از کاربرد علم فنگ شویی در دکوراسیون خانه چه می دانید؟

۵. تناسب و مقیاس

در اصول دکوراسیون منزل ؛ اصل مقیاس به تناسب هماهنگی یک اتاق با وسایل تزئینی آن و بالعکس می پردازد. رابطه وسایل و اتاق از نظر اندازه باید به خوبی در هم آمیخته شود تا به طرح مورد نظر برسد ، مانند بزرگتر نشان دادن اتاق و یا کوچکتر جلوه دادن اتاق. همه چیز درباره اصول دکوراسیون منزل برخی از روابط متناسب بیشتر از دید دیگران خوشایند هستند. یونانیان باستان بخش طلایی را ارائه دادند  که سعی می کرد همه تناسب را با یک فرمول ساده کاهش دهد. نسبت بخش کوچکتر به بخش بزرگتر باید همانند بخش بزرگتر به کل باشد. این نسبت در طبیعت وجود دارد و هنرمندان و معماران نیز از آن استفاده کرده اند.

۶. جزئیات

در حالی که ۵ اصل اول تعادل ، ریتم ، هماهنگی ، تأکید ، مقیاس و تناسب در مورد دیدگاه "کلان" یک فضا است ، اصل جزئیات به نکات "ریز" می پردازد. طرح های مینیمالیستی که جزئیات کمتری را درخواست می کنند ، ممکن است ساده به نظر برسند ، اما این یکی از سخت ترین و گران ترین ساختارهایی است که برای دستیابی به نتایج عالی به دست می آید. طراحی ، مصالح ، روش کار و اتمام کار باید در یک فرآیند کامل  بدون هیچ گونه خطایی در نظر گرفته شود. آشنایی با اصول دکوراسیون منزل این مدلهای مبدل مانند تخته های پایه ، قالب ها ، لولا های قابل مشاهده و ... استفاده نمی شوند ، به این معنی که شما در مقایسه با روش استاندارد به متخصصان ، صنعتگران و ساعات کار بیشتری نیاز دارید.

۷. وحدت

آخرین نکته در اصول دکوراسیون منزل وحدت می باشد. ایجاد وحدت؛ هدف هر معمار ، طراح داخلی و دکوراتور است: ایجاد فضایی متحد که در آن همه عناصر و اصول انتخاب شده با یکدیگر انسجام داشته باشند. بین عناصری که در آن عملکرد و زیبایی شناسی با هم ادغام می شوند ، جریان و رابطه ای وجود دارد.در مجموع آنچه در آن ایجاد می شود ، فضایی سالم است. وحدت را در کل خانه گسترش دهید. امروزه طراحان داخلی به کل فضای خانه فکر می کند به طوری که وقتی از خانه به اتاق دیگر می گذرید ، احساس نظم و هماهنگی می کنید. وحدت اصول دکوراسیون منزل چندین سبک در دکوراسیون داخلی وجود دارد سبک هایی هچون دکوراسیون مینیمال، دکوراسیون صنعتی، دکوراسیون اسکاندیناوی ، دکوراسیون فرانسوی و.... که در این بین سبک هایی مانند کلاسیک و مدرن در کشور ما از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از دلایلی که دکوراسیون داخلی خانه‌ها به سمت مدرنیته رفت این بود که محل زندگی بسیاری از آدم‌ها به آپارتمان ها انتقال پیدا کرد. آپارتمان به علت فضای کوچکش نیاز به یک طراحی داخلی خاص برای استفاده بهینه از تمام محیط داشت که دکوراسیون مدرن این نیاز را تا حد قابل قبولی برطرف کرده است. در حقیقت اصلی ترین ویژگی در طراحی دکوراسیون مدرن، خلوت بودن محیط و حذف وسایل غیر ضروری محیط است.

اصول دکوراسیون مدرن:

۱. محیط خود را تا جای ممکن خلوت کنید.۲.از رنگ های خنثی مثل خاکستری استفاده کنید.۳.از اشیا و وسایل شلوغ و پر زرق و برق استفاده نکنید. در فضای مدرن باید به مواردی چون استفاده از متریال و ایده های جدید ، ایجاد تصاد در فضاها ، ایجاد تعادل كاملا نامتقارن ، توجه به رنگ قبل از توجه به فرم ، استفاده ی حداكثری از نور ، مبلمان محدود ، استفاده از رنگهای تند در كنار سفید ، سیاه و خاكستری ، استفاده از رنگ قرمز برای ایجاد فضای تاكیدی ، استفاده از فضاهای مینیمال و استفاده از فضا و وسایل به صورت چند كاربری توجه کرد.

بیشتر بخوانید: روف گاردن چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

این را در نظر بگرید که انتخاب رنگ مناسب در تمامی دکوراسیون ها چه مدرن چه کلاسیک در فضای خانه و یا حتی محیط کار تاثیر بسزایی دارد. رنگها در زندگی واقعی وجود ندارند. آنها فقط تاثیر امواج الکترومغناطیسی هستند که توسط مغز و چشم ما ثبت می شوند.رنگها نقش مهمی در اطراف ما ایفا میکنند و ما نمیتوانیم زندگی را بدون آنها تصور کنیم.رنگها احساسات و حالات ما را تغییر میدهند و به خاطر همین ویژگی ها است که طراحان و صاحب خانه ها به استفاده هوشمندانه از آنها برای خلق جو مناسب برای فضای در دسترس احتیاج دارند. اگر شغلتان مربوط به کارهای ساختمان است:تخصص خود را به صورت رایگان آگهی کنید تا کاربران آقای املاک با خدمات شما آشنا شوند.اگر نیاز به متخصص در زمینه کارهای ساختمانی دارید وبسایت آقای املاک به صورت کاملا حرفه ای به شما کمک خواهد کرد.اگر به تعمیرکار نیاز دارید!یا می خواهید دکوراسیون خانه تان را تغییر دهید!یا تصمیم به بازسازی و نوسازی خانه خود دارید!کافیست:درخواست خودتان را رایگان آگهی کنید تا متخصصین مربوطه آگهی ها را مشاهده و با شما وارد تعامل شوند.ازطرف دیگر می توانید با یک جستجوی ساده متخصصین مورد نظر خود را پیدا کنید.

جمع بندی:

در دکوراسیون داخلی قاعده و قوانینی وجود دارد که اگر آنها را نادیده بگیرید، در نهایت به طرح مطلوبی دست نخواهید یافت و برای طراحی دچار سردرگمی خواهید شد مهمترین الگوها و قواعد عبارت‌اند از: تناسب و مقیاس، تعادل، ریتم و آهنگ، تاکید، تکرار، کنتراست، هماهنگی، وحدت، مقاومت و ایستایی و جزئیات. آنچه که باید به آن توجه اشت این است که هر فضای داخلی از قبیل محل کار، تفریح یا سکونت، قابلیت زیبا شدن را دارد؛ فقط باید از اصول و عوامل سازمان بندی صحیح به علاوه کمی ذوق و سلیقه استفاده کرد. شروع کار در فضاسازی و تزئین باید عاری از جنبه های ذهنی و خیال پردازی غیر واقعی باشد.  
تعداد نظرات : 4
  • روزبه فعلی
    21 مهر 1400
    درود بسیار مطالب جالب و آموزنده ایی بود چرا که آشنایی با دکوراسیون میتونه در شغل ما کمک خوبی باشه برای هم فکری کردن با مشتری سپاس از آقای املاک
  • میلاد داودپور
    21 مهر 1400
    ممنون از مطالب آموزشی بسیار عالی شما برای مشاوران املاک??میلاد داودپور
  • داود نصیری
    21 مهر 1400
    فوق‌العاده بود و جذاب زنده باشید
  • Zarvan
    21 مهر 1400
    مرسی از نظرات و ایده های خوبی ک در زمینه دکوراسیون لطف کردین دادین ممنون