چطور پروانه ساختمان بگیریم؟

چطور پروانه ساختمان بگیریم؟

21 اسفند 1402

حقوقی

چطور پروانه ساختمان بگیریم؟

اگر برای تخریب و ساخت ساختمان خود به دنبال اخذ پروانه ساختمان هستید باید مراحلی را طی کرده و مدارکی را ارائه کنید. این مدارک با مراجعه به دفاتر پیشخوان شهرداری تکمیل و مراحل قانونی لازم انجام می شود. در این مطلب تمام مراحل و مدارک مورد نیاز برای اخذ پروانه، مزایا و استعلام پروانه ساختمان را بررسی می کنیم.

پروانه ساختمانی چیست؟

هر ملک یا ساختمانی برای انجام عملیات نوسازی و ساخت و ساز نیاز به دریافت پروانه ساختمانی از شهرداری دارد. پروانه ساختمان در واقع مجوز ساخت قانونی یک ملک است که با تهیه و ارائه مدارک مشخصی صادر می شود. مشخصات مالک، موقعیت و ویژگی های ملک، پهنه، متراژ، طبقات و اسامی مهندسین مسئول ساخت و ساز در پروانه به طور کامل درج می شود. هر گونه تغییرات در بخشی از این مشخصات باید به مراجع قانونی اطلاع داده شده و تغییرات در پروانه درج شود.

جهت مشاهده آگهی های خرید آپارتمان مدرن در تهران و خرید آپارتمان لاکچری در تهران کلیک کنید. 

پروانه-ساختمان

پروژه گرندپارک فردیس

مراحل اخذ پروانه ساختمان

برای صدور پروانه ساختمان چندین مرحله را باید طی کرد و مدارک لازم را تحویل دهید. این مراحل به ترتیب شامل:

  • تشکیل پرونده

متقاضی یا مالک با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت، یک سری مدارک شناسایی و مالکیت زمین را ارائه کرده و پرونده تشکیل می دهد.

بیشتر بخوانید: چرا نباید بدون کارشناسی ملک اقدام به خرید کرد

  • بازدید شهرداری

بعد از تشکیل پرونده، مالک باید درخواست صدور مجوز شهرداری را ارائه کند. برای انجام این کار، شهرداری از موقعیت و موارد محیطی و شهرسازی ملک، بازدید و ارزیابی می کند.

  • بررسی گزارش فنی و کاربری ملک:

طبق گزارش بازدید کارشناس از ملک، باید مشخصات کاربری و فنی ملک بررسی و مکتوب شود. این گزارش  انطباق ویژگی های مختلف ساختمان و کاربری آن را با مقررات ملی ساختمان، ارزیابی می کند.

بیشتر بخوانید: 0 تا 100 میابعه نامه املاک و قوانین مهم آن

  • دستور نقشه

      در این مرحله طبق پهنه قرارگیری ملک، طبقات و مساحت ساختمان، عرض گذر و ضوابط ساختمانی، موارد فنی و شهرسازی مشخص می شود. سپس دستور نقشه صادر شده و  بوسیله مالک به معمار ارائه می‌شود.

  • طراحی نقشه 

در این مرحله، مهندس معمار با توجه به دستور نقشه، فاز یک را طراحی کرده و با ضوابط شهرداری و آتش نشانی مطابقت می دهد. سپس این نقشه باید برای بررسی و تایید به دفتر خدمات الکترونیک شهرداری ارائه شود.

بیشتر بخوانبد: عرصه و اعیان ملک چیست

  • پرداخت عوارض تخریب و نوسازی

پس از تایید نقشه از طرف شهرداری، مالک باید با توجه به تراکم، تعداد طبقات و متراژ ساختمان، عوارض تخریب و نوسازی را پرداخت کند. این مبلغ برای هر منطقه و با توجه به شرایط هر ساختمان تعیین می شود.

  • تهیه مدارک پیش نویس

مالک با مراجعه به دفتر پیشخوان شهرداری، باید فرم درخواست ناظر ساختمان را تکمیل کرده و پس از معرفی ناظر، قراردادی با او امضا کند. این مدارک پیش‌نویس باید توسط مالک به دفتر تحویل داده شود:

  1. برگه سبز مهر شده رشته‌های سازه، معماری، برق و مکانیک

  2. برگ سبز ناظر به همراه قرارداد مالک و ناظر

  3. برگه تعهد رعایت اصلاحیه و تاییدیه نما

  4. فایل‌ نقشه های سازه، برق و مکانیک

  5. چک‌ لیست‌‌ مبحث ششم مقررات ملی ساختمان درباره بارگذاری و زلزله

  6. برگه تعهد آزمایشگاه ژئوتکنیک و تاییدیه خاک 

در مورد ساختمان های با زمین بیش از 2000 متر، باید نقشه های فاز دو علاوه بر فاز یک، در چهار رشته سازه، معماری، برق و مکانیک هم ارائه و بررسی شود. 
چاپ پروانه

در این مرحله باید علاوه بر تاییدیه های چهار رشته، طرح تفصیلی بر و کف، تاییدیه رئیس صدور پروانه، معاون شهرسازی هم باید اخذ شود. در نهایت با دریافت این تاییدیه ها، پروانه صادر و چاپ می شود.

بیشتر بخوانید: کد رهگیری املاک و طریقه دریافت آن

نحوه استعلام پروانه ساختمان

استعلام پروانه ساختمان در اکثر شهرهای ایران به صورت اینترنتی فراهم شده است. در شهر تهران از طریق سامانه www.tehran.ir و بخش استعلام پروانه و گواهی ساختمان انجام می شود. در صورتی که در شهر شما امکان استعلام غیرحضوری پروانه وجود ندارد باید به صورت حضوری به بنیاد مسکن و شهرسازی یا شهرداری مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: نحوه محاسبه کمیسیون املاک در سال 1402

هزینه اخذ پروانه ساختمان سال 1402

هزینه پروانه ساختمان به مساحت زیربنا یا متراژ پروژه ساختمانی بستگی دارد و به این صورت محاسبه می شود:

  • تا 60 متر مربع: 5 درصد متراژ 

  • تا 100 متر مربع: 10 درصد متراژ 

  • تا 150 متر مربع: 18 درصد متراژ 

  • تا 200 متر مربع: 30 درصد متراژ 

  • تا 300 متر مربع: 45 درصد متراژ 

  • تا 400 متر مربع: 65 درصد متراژ 

  • تا 500 متر مربع: 90 درصد متراژ 

  • تا 600 متر مربع: 120 درصد متراژ 

پروژه میلینیوم محمودآباد

فرمول محاسبه عوارض صدور پروانه ساختمان

عوارض زیر بنا =قیمت منطقه ای*  ( 20*تعداد پارکینگ تامین شده ) _ (مساحت زیر بنا * ضرایب بالا )

آیا پروانه ساختمان سند رسمی است؟

پروانه ساختمان از سوی شهرداری به منظور مجوز شروع ساخت و ساز ارائه می شود. مطابق مصوبه شورای عالی اداری در خصوص صدور پروانه ساختمانی در تاریخ 31/8/1371 ، پروانه ساختمان یک سند رسمی تلقی می شود. از این پروانه برای انجام استعلام های گوناگون دستگاه ها و سازمان هایی مانند وزارت راه و شهرسازی، بانک ها و اداره گاز و ... استفاده می شود. 

کاربرد پروانه ساختمانی

پروانه ساختمان به عنوان یک مجوز ساخت و مدرک شناسایی ملک با تمام مشخصات و ویژگی های سازه ای و شهرسازی ملک است. پروانه ساختمانی دارای اطلاعات شناسایی مالک، کاربری ملک، محل و نوع موقعیت، مساحت، تراکم ساختمانی، طبقات، اسکلت سازه، طراح، مجری و ناظر ساختمان می باشد. بنابراین برای استعلام و اطمینان از اطلاعات مختلف ملک از طرف مراجع و سازمان های مربوطه، از پروانه ساختمانی استفاده می شود. همچنین برای اطمینان از مطابقت ساختمان با ضوابط و استانداردهای سازه ای و شهرداری، پروانه ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد.

جهت مشاهده آگهی های خرید آپارتمان در کرج کلیک کنید. 

مزایای اخذ پروانه ساختمان

پروانه ساختمان علاوه بر مجوز ساخت و شروع به کار عملیات ساختمانی دارای مزیت های دیگری هم می باشد. این مزایا عبارتند از:

  • استفاده از تسهیلات بانکی برای ساخت 

  • مجوز درخواست انشعابات برق، آب، گاز و تلفن

  • امکان بیمه کردن کارکنان و کارگران مشغول به ساخت 

  • تایید قانونی ساخت و ساز 

  • درخواست قانونی ارجاع مهندس ناظر 

  • ساخت و ساز قانونی و جلوگیری از وقوع حوادث در اثر نبود مهندس ناظر

  • به دلیل نظارت مهندس ناظر و انجام ساخت و ساز توسط مجری ذیصلاح، در هزینه و زمان صرفه جویی می شود.

انواع-پروانه-ساختمان

انواع پروانه ساختمان

  • پروانه ساخت ساختمان

پروانه ساختمانی یک سند رسمی و مجوز ساخت است که برای ساخت یک ساختمان یا پروژه ساختمانی صادر می‌شود. پروانه ساختمان شامل اصول خاصی است که بر اساس مقررات ساختمان، شهرسازی و ضوابط شهرداری باید در حین ساخت و ساز مورد توجه قرار گرفته و عملی شود. 

  • پروانه تخریب و بازسازی ساختمان

این پروانه برای تخریب و بازسازی مجدد ساختمان های قدیمی یا با ارزش صادر می شود. برای تخریب و بازسازی ساختمان ها هم باید مقررات و ضوابط معینی در مورد اصول و شرایط سازه ای و ایمنی رعایت شود.

  • پروانه اضافه اشکوب

این پروانه برای اضافه کردن طبقات ساختمان و افزایش ارتفاع مورد استفاده قرار می گیرد. در صورتی که طبقه اضافه از نظر مقررات فنی و سازه ای، شهرسازی و معماری منعی نداشته باشد، این پروانه صادر شده و اجازه ساخت طبقه داده می شود. 

  • پروانه تبدیل کاربری

در صورتی که مالک قصد تغییر کاربری یک ملک را داشته باشد، باید درخواست تبدیل کاربری دهد. اگر طبق ملاحظات و بررسی شرایط توسط شهرداری این درخواست تایید شود، پروانه تبدیل کاربری برای ملک صادر می شود.

  • پروانه تمدید

اگر عملیات ساخت و ساز از مدت درج شده در پروانه ساختمانی آن بیشتر شود، مالک باید درخواست تمدید پروانه کند. پروانه ساختمانی برای مدت مشخصی به منظور اتمام ساخت ساختمان تمدید و صادر می شود.

  • پروانه تغییر نقشه:

در صورتی که بنابه دلایلی مجبور به تغییر نقشه ساختمان مانند اضافه شدن مساحت، پاسیو یا حذف بخش هایی شده باشید باید درخواست پروانه جدید دهید. پروانه ساختمانی جدید بعد از تایید و اعمال تغییرات در نقشه و مشخصات فنی، بررسی و صادر می شود.

  • ابطال پروانه

اگر مالک یا مجری با نقض قانون و ضوابط به نحوی عمل کنند که نیاز به ابطال پروانه باشد، این کار از سوی شهرداری انجام می گیرد. ابطال پروانه ساختمان به معنی عدم اجازه ساخت و ساز و هرگونه عملیات ساختمانی در موقعیت مذکور می باشد.

  • پروانه تعویض مهندس ناظر یا مجری:

ممکن است در صورت تعویض مهندس ناظر یا مجری قبلی نیاز به تعویض پروانه باشد تا اقدامات جدید در آن درج و قابل رصد باشد.

مدارک لازم برای گرفتن پروانه ساختمان

  1. فرم درخواست پروانه ساختمان 

  2. اصل مدرک مالکیت ساختمان یا زمین که شامل یکی از موارد سند مالکیت شش دانگ، برگه قرار داد واگذاری زمین، اجاره نامه سازمان اوقاف، مقاوله نامه اداره املاک و مستغلات و بنچاق می شود.

  3. اصل شناسنامه و کارت ملی مالک یا مالکین

  4. اصل فیش نوسازی ملک

  5. اصل صورت مجلس تفکیکی برای سند آپارتمانی

  6. اصل و کپی گواهی انحصار وراثت ( در صورت ورثه ای بودن ملک)

  7. گواهی زمین شهری در مورد زمین هایی که ساختمانی در آن وجود ندارد.

  8. نقشه GIS  ملک با تعیین موقعیت آن

  9. مراجعه حضوری  مالک یا وکیل قانونی او

  10. اصل وکالت نامه و شناسنامه وکیل ( در صورت داشتن وکیل)

  11. قبض آب یا گاز، برق و تلفن

چه اطلاعاتی در پروانه ساختمانی وجود دارد؟

در پروانه ساختمان مشخصات مالک، مساحت، آدرس دقیق و کروکی ساختمان، کاربری، تعداد طبقات و متراژ طبقات، طراح، ناظر و مجری ساختمان، مشخصات پارکینگ ها درج می شود. همچنین تراکم ساختمان، نوع اسکلت سازه، و تایید عدم خلافی نیز از موارد مهم در پروانه ساختمان است.