دریافت کد رهگیری املاک، قانون مهم در اعتبار معاملات مسکن

دریافت کد رهگیری املاک، قانون مهم در اعتبار معاملات مسکن

25 بهمن 1402

حقوقی

دریافت کد رهگیری املاک، قانون مهم در اعتبار معاملات مسکن

کد رهگیری املاک از موارد مهم و الزامی در قولنامه های معاملات املاک است. اخذ کد رهگیری برای ثبت  و استعلام قانونی مبایعه نامه املاک در سامانه املاک کشور اجباری شده است. قراردادهای دارای کد رهگیری از پشتوانه قانونی بیشتری برخوردار هستند. بنابراین باید در زمان تنظیم مبایعه نامه فروش یا اجاره املاک حتما به دریافت کد رهگیری توجه کرد. در این مطلب به معرفی کد رهگیری، مزایا و نحوه دریافت آن برای هر ملک می پردازیم.

فهرست مطالب

کد رهگیری املاک چیست

مزایا و اهمیت کد رهگیری املاک

دریافت کد رهگیری املاک

کد رهگیری املاک بدون سند

کد رهگیری املاک از کجا بگیریم

گرفتن کد رهگیری املاک چقدر زمان میبرد

کد رهگیری زمین بدون سند

معایب کد رهگیری برای مالک

کد رهگیری خانه های بدون سند

معایب کد رهگیری املاک

استعلام کد رهگیری املاک با موبایل

استعلام کد رهگیری املاک قولنامه ای

کد رهگیری املاک چیست

برای جلوگیری از کلاهبرداری در معاملات ملکی و ایجاد امنیت از سال ۱۳۸۷ هیئت دولت و اتحادیه مشاوران املاک مصوبه و بخشنامه‌ای را منتشر کردند، که طبق این مصوبه تمامی نقل و انتقالات ملکی را در سامانه ثبت هر سند معاملات مسکن ثبت نمایند، با  داشتن کد رهگیری املاک هیچ شخصی نمی تواند ملکی را به چند نفر بفروشد در صورتی که ملک مورد نظر دارای بدهی به بانک باشد با استفاده از کد رهگیری طرفین معامله از این موضوع مطلع می‌شوند.

بیشتر بخوانید: نکات مهم و قوانین معامله املاک بدون سند

پیش خرید آپارتمان در تهران

مزایا و اهمیت کد رهگیری املاک

دریافت کد رهگیری املاک این اطمینان را به شما می‌دهد که ملک مورد معامله بدون اشکال است و قرارداد آن معتبر خواهد بود. دریافت کد رهگیری امروزه بسیار حائز اهمیت است و دریافت آن الزامی می باشد در ادامه مزیت‌های دریافت کد رهگیری املاک را شرح می دهیم.

امنیت در نقل و انتقالات ملکی

اهمیت دریافت کد رهگیری به این خاطر است که شما مطمئن می شوید که ملک مورد نظر به چند نفر دیگر فروخته نشده و با وجود کد رهگیری دیگر نمی‌توان خانه را به اشخاص دیگری فرو ریخت زیرا مشخصات و کد پستی ملک ثبت شده است.

مالک نمی تواند معامله را فسخ کند

در بازار فعلی مسکن قیمت ملک در نوسان بالایی بوده و در بسیاری از قراردادهای ملکی وقتی قیمت ملک بالا می‌رود، فروشنده نیز از قیمت قبلی خود پشیمان شده و قیمت ملک را بالا می‌برد و مبلغ بیشتری درخواست می کند ولی وقتی که معامله شما دارای کدرهگیری باشد مالک هرگز نمی‌تواند قیمت را تغییر دهد و یا مبلغ بیشتری دریافت کنند.

بیشتر بخوانید: کلاهبرداری املاک ؛ ۵ روش رایج کلاهبرداری ملکی و چگونگی اجتناب از آنها

دریافت کد رهگیری املاک

اگر قصد دریافت کد رهگیری در زمان تنظیم قرارداد جدید را دارید لازم است تمام مشخصات قرارداد یا قولنامه و ملک از طریق اینترنت ( به وسیله مشاور املاک) در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور ثبت شود. همان‌طور که گفته شد، دریافت کد رهگیری برعهده مشاور املاک می باشد و تنها مشاورانی امکان دریافت کد رهگیری را دارند که در سامانه ثبت معاملات، ثبت‌نام کرده باشند.

کد رهگیری املاک بدون سند چگونه است

خرید خانه در تهران

کد رهگیری املاک بدون سند

خرید خانه بدون داشتن سند مالکیت معمولا در مواقعی رخ می دهد که بازار مسکن دچار تورم زیاد شده و به دلیل نگرانی های موجود، افراد برای یافتن ملک دلخواه خود معامله پر ریسکی را مانند ملک بدون سند خریداری می کنند. هنگامی که ملک فاقد سند باشد خریداران به یک دسته نوشته اکتفا می کنند و امضای دو نفر شاهد را به آن ضمیمه می کنند که البته این اقدام هیچ اعتباری نزد مرجع قضایی نخواهد داشت که همین موضوع باعث بروز مشکلاتی برای خریدار می شود.خرید ملک بدون سند حتی در شهر های بزرگ نیز رایج است و باعث ایجاد مشکلات و مسائل حقوقی می شود.

بر اساس آنچه که در قانون پیش فروش ساختمان آمده است در پیش فروش و پیش خرید ملک بدون سند، تنها با تنظیم سند رسمی در دفتر اسناد رسمی امکان پذیر می باشد که این‌ موضوع باعث جلوگیری از یک ملک به چند نفر خواهدشد.

بیشتر بخوانید: چطور میتوانیم استعلام کد رهگیری املاک را بگیریم

کد رهگیری املاک از کجا بگیریم

هنگام معامله مشاورین املاک تمامی اطلاعات ملک، اعم از کدملی، آدرس ملک، تاریخ قرارداد، پلاک ثبتی ملک، تاریخ تحویل ملک، امکانات ملک، در سامانه ثبت املاک کشور ثبت می‌کند، در صورتی که اطلاعات صحیح باشد یک عدد ۱۳ رقمی ایجاد می‌شود که با کد رهگیری ملک گفته می‌شود و این کد برای طرفین قرارداد ارسال می شود سپس می توانید به املاک مراجعه کنید و قرارداد خود را تحویل بگیرید.

سامانه-ملی-املاک

گرفتن کد رهگیری املاک چقدر زمان میبرد

بعد از عقد مبایعه نامه در مشاورین املاک و ثبت آن در سامانه املاک، کد رهگیری 13 رقمی برای دو طرف معامله پیامک می شود. علاوه بر این کد رهگیری در سمت چپ برگه چهارم مبایعه نامه نیز درج شده و پرینت گرفته می شود.
اخیرا سامانه ای جدید برای دریافت کد رهگیری رایگان معرفی شده است. دو طرف معامله می توانند با مراجعه به سایت سامانه ملی املاک و اسکان کشور برای معامله خرید و فروش یا اجاره، قرارداد خود را رایگان ثبت و کد رهگیری بگیرند. موجر یا مالک با ثبت اطلاعات و بارگذاری مدارک ملک، قرارداد را  در این سامانه ایجاد می کند. سپس مستاجر یا خریدار هم با اضافه کردن اطلاعات خود قرارداد را تکمیل کرده و کد رهگیری رایگان می گیرند.

کد رهگیری زمین بدون سند

برای خرید زمین بدون سند نیز مانند املاک دیگر می توان کد رهگیری گرفت. در زمان عقد قرارداد مبایعه نامه، مشاور املاک موظف است از طریق سامانه مشاورین، کد رهگیری دریافت کند. مشاور املاک، اطلاعات دو طرف معامله به همراه تاییدیه کد پستی و اصل مدارک را در سامانه ثبت می کند. بعد از اتمام این کار، کد رهگیری 13 رقمی برای دو طرف معامله پیامک می شود. قرارداد قولنامه ثبت شده در سایت به همراه کد رهگیری و هولوگرام در سه نسخه پرینت گرفته می شود. سپس قرارداد توسط دو طرف و شاهدین امضا می شود.

معایب کد رهگیری برای مالک

دریافت کد رهگیری نه تنها معایبی ندارد بلکه کاملاً به نفع مالک است. تنها مشکل کد رهگیری برای مالک در قرارداد فروش و بعد از نوشتن مبایعه نامه است. مالک یا فروشنده در صورت دریافت کد رهگیری، نمی تواند قیمت ملک را بالا ببرد و درخواست مبلغ بیشتری کند. 
ولی در کل در همه قرارداد های خرید و فروش یا اجاره ملک، دریافت کد رهگیری مزیت های زیادی دارد. دریافت کد رهگیری  هیچ هزینه اضافه ای ندارد. همه مشاورین املاک طبق قانون موظف اند برای همه قراردادها، کد رهگیری دریافت کنند. 
کد رهگیری از کلاهبرداری در فروش یک ملک قولنامه ای به چند نفر جلوگیری می کند. زیرا به محض ثبت ملک و گرفتن کد رهگیری در سامانه ایران املاک، ملک به عنوان فروش رفته ثبت شده و امکان معامله مجدد ندارد. 

کد رهگیری خانه های بدون سند

برای خانه های بدون سند هم در زمان معامله می توان کد رهگیری دریافت کرد. شرایط دریافت کد رهگیری خانه های بدون سند مانند املاک سند دار است. در زمان عقد قرارداد مبایعه نامه توسط مشاور املاک، اطلاعات لازم در سامانه مشاورین املاک ثبت می شود. سپس یک کد رهگیری برای دو طرف معامله به صورت پیامک ارسال می شود. این کد رهگیری 13 رقمی در قرارداد پرینت شده از سامانه املاک هم درج می شود. کد رهگیری خانه های بدون سند برای استعلام خریدار و استعلام شهرداری بسیار کاربردی و مهم است.

معایب کد رهگیری املاک

دریافت کد رهگیری املاک از موارد مهم و الزامی در هر قراردادی است. اخذ کد رهگیری برای هر دو طرف معامله خرید و فروش یا اجاره، از ضررهای احتمالی جلوگیری می کند و به نفع دو طرف است. در صورتی که قرارداد یک ملک دارای کد رهگیری باشد، امکان فروش همزمان به چند نفر وجود ندارد.
با دریافت کد رهگیری می توان از وضعیت ملک از نظر طرح های شهرداری مثل مترو یا بزرگراه مطلع شد. اگر خریداری کد رهگیری گرفته باشد، فروشنده بعد از مبایعه نامه نمی تواند خلاف وعده کند یا مثلاً قیمت را بالا ببرد.  قراردادهای اجاره هم در صورت داشتن کد رهگیری، اعتبار بیشتری دارند. چه مالک و چه مستاجر در صورت تخطی طرف مقابل از وظایف و تعهدات خود، می توانند به راحتی شکایت کنند. همچنین برای دریافت وام ودیعه مستاجرین، قرارداد اجاره باید دارای کد رهگیری باشد. 

استعلام کد رهگیری املاک با موبایل

همه افراد برای استعلام کد رهگیری می توانند به سامانه ثبت املاک کشور مراجعه کنند. برای استعلام کد رهگیری املاک با موبایل، به سایت ثبت املاک با آدرس www.iranamlaak.ir  وارد شوید. در این سایت گزینه خدمات و سپس استعلام کد رهگیری را انتخاب می کنند. برای گرفتن استعلام  فقط به کد ملی شخص و کد رهگیری نیاز است. در ادامه و با تایید اطلاعات، می توان یک نسخه چاپی از قرارداد دریافت کرد.

کد-رهگیری-املاک

استعلام کد رهگیری املاک قولنامه ای

در صورتی که قرارداد مبایعه نامه یک ملک، دارای کد رهگیری باشد به راحتی قابل استعلام است. برای استعلام کد رهگیری املاک قولنامه ای، می توان از طریق سامانه ثبت املاک کشور اقدام کرد.  در این سامانه و بخش خدمات وارد شده و گزینه استعلام کد رهگیری را انتخاب می کنید. سپس با وارد کردن کد ملی شخص و کد رهگیری قرارداد، می توانید قرارداد قولنامه ملک مورد نظر را استعلام بگیرید.
 استعلام کد رهگیری املاک قولنامه ای، اهمیت زیادی دارد. زیرا ملک قولنامه ای، سند تک برگ نداشته و امکان تخلف و کلاهبرداری در معاملات آن وجود دارد.

معرفی وبسایت آقای املاک

راز موفقیت در شغل مشاور املاک ، اطلاعات کافی و به روز از کسب و کار است. متاسفانه امروزه تعدادی از مشاوران املاک آگاهی کافی برای ایجاد یک برنامه ریزی مناسب ندارند. اما جای نگرانی نیست. در همین رابطه ابزاری به نام پنل تخصصی آقای مشاور برای اولین بار در کشور توسط وبسایت آقای املاک راه‌ اندازی شد تا آژانس ها و مشاوران املاک مشکل و دغدغه ای در رابطه با اطلاعات مشتری و امنیت آنها نداشته باشند.

در پنل آقای مشاور تمام آژانس ها و مشاورین املاک می توانند با عضویت در  پنل آقای مشاور از خدمات ویژه و خاص مانند ایجاد پروفایل کاربری و ارسال آن به همراه کارت ویزیت دیجیتال، ثبت فایل به دو صورت ساده و پیشرفته، ثبت قراردادهای ملکی ، ثبت اطلاعات مشتری ها و تمام افراد مرتبط با املاک، نمایش پیام های ارسالی از سمت کاربران در پروفایل، گزارش گیری از تعداد و نوع فایل های ثبت شده، اضافه و حذف کردن مشاور (ویژه آژانس های املاک) نهایت بهره را ببرند. 

تعداد نظرات : 1
  • املاک سعادت مشهد
    21 مهر 1400
    املاک سعادت مشهد آشنایی با الزام دریافت کد رهگیری در زمان عقد قرار داد (خرید ،فروش) و (اجارنامه) همانطور که می دانید در گذشته معاملات و قراردادهای ملکی به صورت دست نویس و پیش بنگاه ها و مشاوران املاک انجام می شد اما به دلیل اینکه دولت بتواند از لحاظ سطح قیمت ها و میزان معاملات آمارهای دقیقی از بازار مسکن بدست بیاورد در سال ۱۳۸۷ بخشنامه ای صادر کرد. که از سال ۸۷ به بعد قراردادهای دست نویس دیگر فاقد اعتبار شد و قانون مشاوران املاک را از تنظیم قراردادهای دست نویس منع کرد. (( مشاورین املا ک مجاز که عضو اتحادیه املاک می باشند . باید کلیه قراردادها را در سایت ثبت معاملات واملاک کشور ثبت و بعد پرینت متن قرارداد راه به همراه کد رهگیری و هولوگرام مخصوص که به امضای طرفین قرار داد و دوشاهد رسید همراه با مهر و امضا متصدی مشاور املاک به طرفین ارائه دهد و گرنه تخلف صنفی شناخته میشوند معمولا مشتری می توانند به اتحادیه املاک شهر مربوط مراجعه کنند و شکایتی تنظیم کند در رابطه با موضوع عدم تحریر قرارداد سیستمی بعد اتحادیه املاک و کمیسیون بازرسی شکایت مشتری را سریعا پیگیری می کند در کوتاه ترین زمان ممکن ، در 2 حالت 1- اگر مشاور املاک داری مجوز باشد قرار داد را پرینتی تنظیم میکند و.. و رضایت مشتری حاصل و در صورت که املاک فاقد مجوز باشد اخطار ماده 27 در رابطه با پلمپ املاک غیر مجاز دریافت می کند.)) دریافت قولنامه با کد رهگیری چه مزیتی دارد؟ 1-قابلیت استعلام قولنامه شما از تمام کشور ( با کد ملی و کد رهگیری) 2-تضمین امنیت معامله شما ( عدم امکان دستکاری در متن قرار داد و...) 3-تنظیم و ثبت کامل متن قرار داد با توجه به اجباری بودن پر کردن ایتم های الف-مشخصات دقیق آدرس ملک مثل شهر، منطقه ثبتی ، بخش ثبتی ، پلاک اصلی ، پلاک فرعی ، کد پستی ملک ، ب-مشخصات دقیق طرفین قرار داد و... پ- درج قیمت و نحوه پرداخت توسط خریدار در چند مرحله و با تاریخ دقیق و درج شماره چک و...ت-درج تاریج ثبت قرار داد تاریخ تحویل و تاریخ تنظیم سند ملکث-اخذ 15 امضاء و اثر انگشت به جای 3 امضاء و اثر انگشت ،الزام حضور دو شاهد 4- بهترین وآسان ترین راه شناخت مشاورین املاک مجاز از طریق سایت ثبت معاملات واملاک کشور به آدرس www.iranamlaak.ir منو استعلام 1-کد رهگیری و کد ملی 2- از طریق ارسال کدملی # کد رهگیری به سامانه 110203001 مدارک لازم جهت ثبت قرار داد به صورت اینترنتی و دریافت کد رهگیری و هولگرام 1 - اصل مدارک هویتی کارت ملی هوشمند و شناسنامه ، کارت اقامت برای اتباع و...) 2 - اصل مدارک مالکیت (سند ، قولنامه ، بنچاق و.. وکالت نامه و گواهی انحثار و...) 3- تاییدیه کد پستی ملک مورد نظر(از اداره پست منطقه ، سایت www.post.ir ) 4- الزام حضور دو شاهد (هر طرف قرار داد یک نفر شاهد به همرا ه مدارک شناسایی) 5 -در صورت درخواست مشاوراملاک برگه کارشناسی ملک فنی و حقوقی (مبالغ بالا) 6- پر کردن فرم پیش نویس قرار داد با کد رهگیری در زمان حضور در دفتر املاک *حتما جهت دریافت کد رهگیری به املاک دارای مجوز و تخصص و دانش کافی در مورد تنظیم و ثبت قرار داد های مراجعه کنید ( مدت زمان تنظیم 1 ال 2 ساعت است) و قبل از تایید نهایی حتما پیش نویس کامپیوتری قرار داد رو یک با کامل مطالعه کنید . املاک سعادت مشهد ارائه خدمات تخصصی و نوین املاک در مشهد 09154924213 مهندس ظفریاری ثبت کلیه قرار داد های معاملاتی به صورت اینترنتی ((کد رهگیری و هولوگرام)) در سایت ثبت معاملات و املاک کشور به نشانی www.iranamlaak.ir