محاسبه کمیسیون املاک سال 1402 ؛ هر آنچه که لازم است بدانید!

محاسبه کمیسیون املاک سال 1402 ؛ هر آنچه که لازم است بدانید!

9 اسفند 1402

ملکی

محاسبه کمیسیون املاک سال 1402 ؛ هر آنچه که لازم است بدانید!

یکی از هزینه های اشخاص در زمان خرید و فروش یا اجاره املاک، کمیسیون مشاورین املاک است. کمیسیون مشاور املاک، به صورت درصدی از معاملات محاسبه می شود که در سال 1402 تعیین و ابلاغ شده است. مشاورین املاک باید در قراردادهای اجاره یا فروش آپارتمان یا املاک دیگر، تنها همین کمیسیون قانونی را از مشتریان دریافت کنند. در این مطلب درصد دقیق و قانونی کمیسیون مشاورین املاک در سال 1402و نحوه محاسبه آن را شرح می دهیم.

فهرست مطالب

حق کمیسیون چیست؟

انواع حق کمیسیون املاک

فرمول محاسبه کمیسیون املاک

محاسبه حق کمیسیون املاک در سال 1402

روش محاسبه مبلغ کمیسیون مشاورین املاک ۱۴۰۲ 

محاسبه حق کمیسیون مشاوران املاک برای خرید و فروش ملک

محاسبه حق کمیسیون مشاوران املاک برای اجاره ملک

محاسبه آنلاین حق کمیسیون املاک 1402

تخلف مشاور املاک در گرفتن کمیسیون

حق کمیسیون مشاوران املاک در صورت فسخ قرارداد

حق کمیسیون چیست؟

اگر می خواهید مشاور املاک شوید باید از نکاتی مانند حق کمیسیون املاک به طور کامل آگاه باشید. مشاورین املاک به نوعی نقش واسطه و راهنمای معاملات ملکی را بر عهده دارند به همین دلیل به ازای خدماتی که ارائه می دهند مبلغی را تحت عنوان حق کمیسیون از دو طرف معامله دریافت می کنند که این مبلغ نسبت ارزش ملک متفاوت است.

یکی از خدمات جذاب آقای املاک برای کسانیکه قصد خرید ملک و یا فروش ملک خود را دارند، قیمت گذاری آنلاین ملک است. شما می توانید به صفحه کارشناسی آنلاین ملک مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت کنید. 

جهت مشاهده آگهی های خرید آپارتمان لاکچری در تهران کلیک کنید. 

انواع حق کمیسیون املاک

به دلیل گسترش شهرنشینی و جمعیت و افزایش خرید و فروش یا رهن و اجاره مسکن، بنگاه مشاوره املاک تشکیل شد. وظیفه مشاوران املاک انجام معامله و مشاوره دادن به افرادی است که قصد خرید یا اجاره ملکی را دارند. مشاوران به ازای مشاوره‌ خود مبلغی دریافت می ‌کنند که به آن حق کمیسیون گفته می‌شود به نوعی درآمد اصلی مشاوران املاک از همین راه است. مهم نیست که در کدام طرف معامله قرار دارید ، ضروری است که یک شخص متحد در کنار خود داشته باشید تا شما را در این فرآیند راهنمایی کند. آن متحد مشاور املاک شماست. این متخصصان بارها این فرایند را پشت سر گذاشته اند و به شما کمک خواهند کرد که چگونه ملک مورد نظر خود را بدست آورید. مشاوران املاک نه تنها می دانند که چگونه یک خانه را انتخاب و آن را برای فروش آماده کنند ، بلکه اغلب اطلاعات زیادی در مورد مناطق و محله هایی که مشتریان امیدوارند آن را خریداری کنند ، می دانند. آنها می توانند منبع اطلاعاتی ارزشمندی باشند و مشتریان خود را نجات دهند. برای همه مشاوران املاک ؛ کمیسیون بخش چالش برانگیز است ، اما برای روحیه کارآفرینی و افراد با انگیزه ، این یک فرصت هیجان انگیز است که می تواند منجر به سود مالی بزرگی شود. به عبارت دیگر ، پاداش مالی نصیب کسانی می شود که برای آن سخت تلاش می کنند. کارمزد یک مشاور املاک با فروش املاک به دست می آید. این که ملک تجاری است یا مسکونی ، اهمیتی ندارد زیرا همه نمایندگان املاک توسط کمیسیون در هر بخش دستمزد می گیرند.

بیشتر بخوانید: صفر تا صد نخوه دریافت جواز کسب مشاورین املاک

همانطور که گفتیم حق کمیسیون املاک درآمد مشاورین املاک از بنگاه های ملکی می باشد ؛ هر چه تعداد معاملات و ارزش ملک معامله شده بالاتر باشد، درآمد مشاوران بالاتر خواهد بود. این مبلغ و نحوه محاسبه آن، از جمله خرید و فروش و یا رهن و اجاره که بیشترین معاملات ملکی در بنگاه های املاک را شامل می شوند متفاوت می باشد و موارد زیر را شامل می شود:

  1. حق کمیسیون خرید و فروش املاک

  2. حق کمیسیون رهن کامل املاک

  3. حق کمیسیون رهن و اجاره املاک

  4. حق کمیسیون مشارکت در ساخت

  5. حق کمیسیون معاوضه ملک

  6. حق کمیسیون مشاوران املاک در صورت فسخ قرارداد

جدیدترین آگهی های خرید و فروش و رهن و اجاره در شهرهای مختلف کشور را در وبسایت آقای املاک جستجو کنید

کمیسیون-املاک

فرمول محاسبه کمیسیون املاک

کمیسیون مشاورین املاک در سال 1402 طبق مصوبه اتحادیه املاک، برای قرارداد فروش زیر پانصد میلیون تومان، 0.5 درصد از مبلغ کل معامله برای هر طرف است. این کمیسیون برای معاملات بالای پانصد میلیون تومان، به میزان 0.25 درصد به اضافه 9 درصد مالیات برای هر طرف معامله است. کمیسیون املاک برای قرارداد اجاره بر اساس مبلغ اجاره ملک محاسبه می شود. برای قرارداد اجاره املاک، میزان 25 درصد مبلغ اجاره ماهانه به اضافه 9 درصد مالیات به عنوان کمیسیون اجاره از دو طرف دریافت می شود.

محاسبه حق کمیسیون املاک در سال 1402

کمیسیون مشاورین املاک از طرف اتحادیه املاک کشور برای انجام خدمات مشاوره، خرید و فروش، بازدید و تنظیم قرارداد فروش یا اجاره برای مشاور املاک تعیین شده است.  این مبلغ معمولاً به صورت درصدی از مبلغ کل معامله یا اجاره ملک، تعیین می شود که در شهرهای مختلف کشور این درصد متفاوت می باشد. 
کمیسیون مشاور املاک در هر منطقه یا شهری بنا بر قیمت ملک در آن منطقه به صورت درصدی از مبلغ کل یا درصدی از اجاره تعیین شده است. مثلاً در منطقه ای که قیمت املاک آن مانند تهران بالاست، درصد کمیسیون به مقدار 0.25 از مبلغ فروش، ولی در شهری که قیمت ملک خیلی پایینتر از مانند شهرهای جدید اطراف تهران، به مقدار 1 درصد ارزش معامله است.

روش محاسبه مبلغ کمیسیون مشاورین املاک ۱۴۰۲ 

کمیسیون فروش ملک تهران

۰.۲۵ درصد از مبلغ کل ملک یا ثمن معامله + ۹ درصد مالیات ارزش افزوده 

کمیسیون اجاره ملک تهران

تبدیل مبلغ رهن به اجاره و جمع این مبلغ با اجاره‌بهای ماهانه تعیین 25 درصد از این مبلغ به عنوان مبلغ کمیسیون مشاور املاک و به میزان ۹ درصد از مبلغ کمیسیون به عنوان مالیات بر ارزش افزوده محاسبه شده و به مشاور املاک پرداخت می شود.

قرارداد تمدید اجاره تهران

کمیسیون مشاور املاک برای تمدید اجاره ملک به میزان یک دهم مبلغ کمیسیون قرارداد اجاره بدین صورت که ابتدا مبلغ کمیسیون اجاره بر مبنای 25 درصد اجاره ماهانه را محاسبه کرده و مبلغ را تقسیم به ده می کنند. یعنی 10 درصد کمیسیون اجاره را به عنوان کمیسیون تمدید اجاره به مشاورین املاک پرداخت می کنند.

محاسبه حق کمیسیون مشاوران املاک

محاسبه حق کمیسیون مشاوران املاک برای خرید و فروش ملک

با توجه به اینکه قیمت ملک در هر شهر و منطقه متفاوت است، حق کمیسیون املاک بر اساس مصوبات قانونی به صورت درصدی از مبلغ کل معامله تعیین می شود.
مبلغ حق کمیسیون برای معاملات خرید و فروش املاک تهران به میزان 0.25 درصد از قیمت آپارتمان یا ملک، تعیین شده و 9درصد نیز به عنوان مالیات از هر دوطرف معامله دریافت می شود.
مبلغ تعیین شده بعد از قرارداد مبایعه نامه از دو طرف خریدار و فروشنده دریافت می شود، یعنی 0.25 درصد قیمت ملک یا ثمن معامله از فروشنده و 0.25 درصد از خریدار ملک دریافت می شود. به عنوان مثال اگر برای خرید آپارتمان در تهران، قیمت 8 میلیارد تعیین شده باشد، 0.25 درصد از این عدد یعنی 20 میلیون تومان کمیسیون برای هر طرف قرارداد تعیین شده است.

محاسبه حق کمیسیون مشاوران املاک برای اجاره ملک

کمیسیون اجاره مشاور املاک در سال 1402 برای هر قرارداد به صورت درصدی از اجاره ملک تعیین شده است. محاسبه مقدار کمیسیون اجاره املاک به صورت زیر انجام می شود:

  • مبلغ رهن ملک به اجاره تبدیل شده و این مبلغ با اجاره ملک جمع می شود

  • 25 درصد مبلغ اجاره محاسبه شده از بند قبلی برای هر طرف تعیین می شود

  • 9 درصد از کمیسیون محاسبه شده به عنوان مالیات ارزش افزوده حساب شده و هر طرف به مشاور املاک پرداخت می کنند

تعیین کمیسیون مشاورین املاک به این ترتیب است که ابتدا باید رهن ملک را به اجاره تبدیل کرده و 25 درصد این مبلغ را به عنوان کمیسیون محاسبه کرد. حق کمیسیون به دست آمده را در 9 درصد ضرب کرده و به عنوان مالیات ارزش افزوده به مشاور پرداخت می کنند. مثلاً اگر ملکی دارای قرارداد اجاره به میزان 100 میلیون تومان رهن به اضافه ۱ میلیون تومان اجاره باشد، مبلغ  کمیسیون مشاورین املاک به صورت زیر محاسبه می شود:
ابتدا باید مبلغ رهن را به اجاره تبدیل کرد که با ضرب هر یک میلیون تومان رهن در 30000 تومان این کار انجام می شود. یعنی 100 میلیون تومان رهن برابر 3 میلیون تومان اجاره ماهانه است. در نتیجه اجاره 3 میلیون به اضافه اجاره خود ملک که 1 میلیون بود می شود و جمعاً 4 میلیون اجاره ملک می باشد. 25 درصد این مبلغ برابر حق کمیسیون اجاره را حساب کرده که مبلغ 1 میلیون تومان می شود. مالیات ارزش افزوده به میزان 9 درصد حق کمیسیون یعنی 9 درصد ضرب در 1 میلیون محاسبه می شود که مبلغ 90000 تومان تعیین می شود. در نتیجه مبلغی که هر طرف به عنوان کمیسیون اجاره باید به مشاور املاک در تهران پرداخت کنند، 1 میلیون و 90 هزار تومان می باشد.

کمیسیون

محاسبه آنلاین حق کمیسیون املاک 1402

یکی از روش های آنلاین و راحت برای محاسبه کمیسیون املاک، استفاده از اپلیکیشن آقای کمیسیون است. محصول دیگری از آقای املاک در قالب اپلیکیشن به نام آقای کمیسیون به عنوان یک ماشین حساب تخصصی در صنف املاک طراحی شده که می تواند هرگونه قرارداد ملکی را به صورت اتوماتیک و به صورت دستی محاسبه کند.  

در این اپلیکیشن مبلغ کمیسیون در قراردادهای خرید و فروش و رهن و اجاره طبق نرخ نامه اتحادیه و درصد مالیات به صورت دقیق محاسبه می شود.آقای کمیسیون این قابلیت را دارد که درصد کمیسیون مشاور املاک را به صورت توافقی که با مدیر آژانس املاک شده را محاسبه کند. شما می توانید کمیسیون معاملات ملکی خود را با اپلیکیشن آقای کمیسیون به راحتی محاسبه کنید.این اپلیکیشن را از طریق گوگل پلی، بازار سیب اپ و... دانلود کنید.

بیشتر بخوانید: آشنایی با تخصصی ترین اپلیکیشن محاسبه کمیسیون املاک

تخلف مشاور املاک در گرفتن کمیسیون

طبق تعرفه اتحادیه مشاورین املاک در سال 1402 درصد کمیسیون مشاور املاک جهت ارائه خدمات مختلف تعیین شده است. هر مشاور املاک برای قرارداد فروش یا اجاره باید بر اساس همین تعرفه از دو طرف درخواست کمیسیون کند. در صورتی که طرفین قرارداد از ابتدا و طبق توافق، رضایت به پرداخت مبلغ بیشتری داشتند مشاور املاک می تواند مبلغی بیشتر دریافت کند. ولی در صورتی که طرفین به پرداخت مبلغ بیشتر رضایت نداشته باشند، مشاور نمی تواند درصد بیشتری طلب کند. در غیر این صورت این مبلغ غیر قانونی حساب شده و در صورت شکایت یکی از طرفین قرارداد، مشاور املاک با جریمه و استرداد مبلغ روبرو می شود. 
یکی دیگر از کارهای غیر قانونی بین برخی از مشاورین املاک، بالاتر بردن غیر منطقی قیمت ملک برای دریافت مبلغ بیشتر کمیسیون است. در قراردادهای فروش که به دلیل بالا بودن قیمت املاک و محاسبه درصدی کمیسیون، مبلغ کمیسیون با افزایش قیمت بالا می رود، بعضی از مشاورین قیمت فروشنده را به صورت غیر منطقی بالاتر می برند. با این کار در واقع هم سود فروشنده و هم کمیسیون خود را از دو طرف بالاتر برده ولی از طرف دیگر به خریدار مبلغی غیر واقعی و بیشتر از توان اعلام می کنند. 
در این مواقع در صورتی که ملک توسط کارشناس دادگستری یا مشاور خبره از قبل قیمت گذاری شود، امکان این کلاهبرداری از مشاور گرفته می شود. سایت آقای املاک با امکان مشاوره و قیمت گذاری توسط مشاورین مجرب و معتمد و کارشناسان دادگستری در این راه به شما کمک می کند.

حق کمیسیون مشاوران املاک در صورت فسخ قرارداد

فسخ قرارداد زمانی اتفاق می افتد که بنا به دلایلی دو طرف معامله یا یکی از طرفین دیگر تمایلی به ادامه قرارداد نداشته باشد و قرارداد را تمام کند. در این صورت حق کمیسیون برای مشاورین املاک پا برجا بوده و طرفین معامله نمی توانند درخواست مبلغ پرداخت شده را داشته باشند. به عبارتی پس از انجام قرارداد هر گونه در تغییری در اصل قرارداد و تغییر در هزینه های آن نمی تواند دلیلی برای پس گرفتن مبلغ کمیسیون و یا بخشی از آن باشد.