چطور می توانیم جواز کسب مشاورین املاک را بگیریم؟

چطور می توانیم جواز کسب مشاورین املاک را بگیریم؟

21 بهمن 1402

حقوقی

چطور می توانیم جواز کسب مشاورین املاک را بگیریم؟

برای تاسیس یک آژانس املاک، اولین قدم، اخذ جواز کسب مشاورین املاک است. یکی از مشاغل پر طرفدار و پولساز در ایران، شغل مشاور املاک است. امروزه خیلی از افراد مختلف و تحصیلکرده متقاضی ورود به این شغل هستند. اخذ جواز کسب املاک، به شرایط و مدارک و گواهی های مختلفی نیاز دارد. در این مطلب به صورت کامل تمام مراحل، مدارک، هزینه ها و شرایط تمدید را توضیح می دهیم.

فهرست مطالب

معرفی شغل مشاور املاک

چرا باید جواز کسب برای آژانس املاک بگیریم؟

هزینه گرفتن پروانه کسب مشاورین املاک سال 1402 

شرایط اخذ پروانه کسب مشاورین املاک

مراحل دریافت جواز کسب مشاورین املاک

مدراک لازم برای پروانه کسب مشاورین املاک

شرایط تایید واحد صنفی املاک از نظر اماکن

شرایط اخذ جواز کسب املاک برای خانم ها

نحوه پرداخت هزینه های جواز کسب مشاورین املاک​​​​​​​

تمدید جواز کسب مشاورین املاک

انتقال پروانه کسب مشاورین املاک

مدارک لازم برای انتقال جواز کسب مشاورین املاک

معرفی شغل مشاور املاک

مشاورین املاک، دارای وظایف و مسئولیت های مختلفی در برابر مراجعه کنندگان است. یک مشاور املاک، باید در کارشناسی و بررسی املاک و آپارتمان ها مهارت داشته باشد. همچنین باید توانایی مذاکره و فن بیان خوبی داشته باشد. مشاور املاک باید با قوانین حقوقی حوزه املاک و عقد قراردادهای مختلف آشنایی داشته باشد. علاوه بر این مشاور املاک می تواند با گذراندن آموزش های در زمینه روانشناسی و مدیریت مشاغل، به تخصص و تسلط بالاتری دست یابد. اگر مشاور املاک هستید و یا می خواهید وارد این شغل شوید، باید حتما آموزش های لازم برای تیبدیل شدن به یک مشاور املاک حرفه ای را ببینید، برای دریافت آموزش های رایگان و تخصصی در مورد شغل مشاور املاک می توانید به بخش آکادمی آقای املاک شوید در آکادمی آقای املاک بیش از 100 ساعت آموزش قرار داده شده است همچنین اگر علاقه مند به خواندن کتاب های تخصصی در حوزه املاک هستید می توانید به فروشگاه کتاب آقای املاک مراجعه کنید. 

جواز-کسب-مشاورین-املاک

چرا باید جواز کسب برای آژانس املاک بگیریم؟

طبق قانون همه مشاغل برای فعالیت صنفی باید جواز کسب بگیرند. در صورتی که برای آژانس املاک خود جواز کسب بگیرید، اعتبار شما نزد مشتری بالا می رود. کلیه فعالیت های آژانس شما کاملاً قانونی و تحت حمایت اتحادیه املاک می باشد. خریداران و فروشنده ها با خیال راحت به شما اعتماد کرده و قراردادهای خود را به شما می سپارند. علاوه بر این می توانید از طریق پروانه کسب خود از بانک ها و موسسات مالی، وام های مختلفی بگیرید. 
مراجعین به مشاور املاک می توانند از طریق سامانه ایران اصناف، پروانه کسب را استعلام بگیرند. افرادی که بدون گرفتن پروانه کسب مشاور املاک شروع به فعالیت می کنند، متخلف محسوب می شوند. در صورتی که بازرسان اتحادیه املاک این واحدها را شناسایی کنند، متحمل جریمه شده و واحد آنها پلمپ می شود. علاوه بر این اگر در جریان قراردادی با مشتری دچار مشکل شوید و از شما شکایت شود، به دلیل نداشتن پروانه کسب، با شما برخورد خواهد شد.

بیشتر بخوانید: آموزش مشاور املاک تازه کار، 14 نکته آموزشی برای مشاوران مبتدی

مدرک تحصیلی برای جواز کسب مشاورین املاک

افراد متقاضی پروانه کسب املاک، باید مدرک تحصیلی حداقل دیپلم داشته باشند. متقاضی مدرک هر رشته تحصیلی را داشته باشد می تواند درخواست جواز دهد. ولی قطعاً داشتن مدارک تحصیلی مرتبط به ساختمان مانند مهندسی عمران و معماری، باعث برتری مشاور املاک است. 

بیشتر بخوانید: آموزش مشاور املاک، 24 نکته طلایی برای موفقیت شغلی شما

هزینه گرفتن پروانه کسب مشاورین املاک سال 1402 

برای درخواست پروانه کسب مشاورین املاک، باید هزینه ای به اتحادیه مشاورین املاک پرداخت کرد. این هزینه به صورت ثابت نمی باشد و به چندین مورد بستگی دارد. هزینه قابل پرداخت در سال 1402 در حدود 500 هزار تومان تا 2 میلیون تومان است. این هزینه به نسبت استان، شهر و نوع مکان صنفی متقاضی متفاوت است.

پروانه-کسب-مشاورین-املاک

شرایط اخذ پروانه کسب مشاورین املاک

هر فردی برای دریافت جواز کسب از اتحادیه صنفی مشاورین املاک، باید شرایطی را داشته باشد. شرایط لازم عبارتند از:

  • متقاضی حداقل 18 سال سن داشته باشد.

  • دارا بودن حداقل مدرک دیپلم برای متقاضی لازم است.

  • متقاضی باید متاهل باشد.

  • شخص متقاضی باید کارت پایان خدمت داشته باشد یا کارت معافیت گرفته باشد.

  • متقاضی باید دوره های آموزشی لازم برای اخذ جواز مشاورین املاک و مدرک معتبر گرفته باشد.

  • شخص متقاضی باید کد اقتصادی دریافت کرده باشد.

  • دارای مکانی مناسب برای دفتر املاک باشد. یک مغازه 12 متری استیجاری یا ملکی برای این کار مورد تایید است.

جهت مشاهده آگهی های خرید آپارتمان لاکچری در تهران کلیک کنید

دریافت-جواز-کسب-مشاورین-املاک

مراحل دریافت جواز کسب مشاورین املاک

مرحله اول برای دریافت پروانه کسب مشاورین املاک، مراجعه به سامانه درگاه ملی مجوزها است. در این سایت باید صنف املاک را انتخاب کرده و اطلاعات خود را وارد کنید. پس از اتمام مراحل، سایت به شما یک کد رهگیری می دهد که باید آن را نگه دارید.

متقاضی بعد از دریافت کد رهگیری، باید در سامانه اتحادیه مشاورین املاک به نام "سامانه نوین اصناف" درخواست دهد. تمامی مراحل ثبت درخواست به صورت مجازی انجام می شود. این سامانه همه اطلاعات شخصی، تحصیلی، کاری و غیره را مرحله به مرحله درخواست می کند. در بعضی مراحل باید مدارک هویتی و گواهی ها را بارگذاری کنید. مرحله آخر و پس از تایید اطلاعات وارد شده تا سه ماه زمان دارید باقی مدارک یا نواقص را تکمیل کنید.

در آخر تمام اطلاعات و مدارک شما مورد بررسی قرار می گیرد و اگر تایید شد، به مرحله بررسی مکان صنفی می رسیم. در این مرحله مدارک مربوط به واحد خود را بارگذاری کرده تا کارشناس اماکن، برای بازدید از محل مراجعه کند. بعد از بازدید، کارشناس گزارش بازدید و تایید محل را به اتحادیه صنفی ارائه می کند. طی چند روز بعد، پاسخ کتبی مبنی بر تایید دریافت جواز کسب، به صورت کتبی به متقاضی ارسال می شود.

بیشتر بخوانید: آموزش خروج از بحران مشاورین املاک با مهندس ایمان خذابخش 

مدراک لازم برای پروانه کسب مشاورین املاک

اگر همه شرایط ذکر شده برای دریافت جواز کسب را دارید، با داشتن این مدارک درخواست دهید. مدارک لازم عبارتند از:

  • کپی کارت ملی

  • کپی شناسنامه و تمام صفحات

  • کارت پایان خدمت یا گواهی اشتغال به تحصیل در صورت دانشجو بودن

  • عکس پرسنلی 3 در 4 جدید، 12 عدد

  • گواهی عدم سوء پیشینه از دفاتر پلیس+ 10

  • تاییدیه عدم اعتیاد به مواد مخدر

  • گواهی معاینه پزشکی یا همان کارت بهداشت

  • تاییدیه کد پستی برای واحد صنفی متقاضی

  • بعد از عضو شدن در اتحادیه املاک، فیش پرداخت حق عضویت داشته باشد

  • فیش پرداخت مبلغ مشخصی به حساب خزانه داری کشور

  • اصل و کپی اجاره نامه 5 ساله واحد صنفی با کد رهگیری 

  • اصل و کپی مبایعه نامه و سند ملک در صورت مالکیت 

  • رضایت محضری موجر طبق اجاره نامه 

  • اصل و کپی پایان کار واحد 

جهت مشاهده آکهی های خرید آپارتمان لاکچری در شیراز کلیک کنید. 

شرایط تایید واحد صنفی املاک از نظر اماکن

  1. واحد صنفی باید هویت مشخص و واضح داشته باشد.

  2. واحد صنفی املاک باید درب شیشه ای داشته باشد تا داخل واحد قابل رویت باشد.

  3. باید دارای تابلوی خوانا و مشخص با نام واحد صنفی باشد.

  4. نام واحد صنفی باید فارسی و با عناوین و معانی مطابق عرف و عفت عمومی و اسلامی باشد.

  5. این واحد صنفی نباید با منازل مسکونی و صنفی مجاور ارتباط داشته باشد. همچنین دارای درب ورودی مستقل باشد.

  6. واحد صنفی نباید با مراکز حساس و مهم مجاورت داشته باشد.

  7. استانداردهای لازم از جهت ضوابط آتشنشانی باید در واحد صنفی رعایت شده باشد. 

بیشتر بخوانید: تاثیر هوش مصنوعی در صنعت ساختمان، معرفی 5 ابزار برتر

مشاور-املاک-خانم

شرایط اخذ جواز کسب املاک برای خانم ها

دریافت پروانه کسب مشاورین املاک برای خانم ها هم امکان پذیر است. تمام شرایط و مدارکی که ذکر شد برای خانم ها هم صدق می کند. تنها شرطی که برای خانم ها اضافه شده، معرفی یک آقا به عنوان مباشر به اتحادیه املاک می باشد. 

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین وبسایت خرید آپارتمان در ایران

نحوه پرداخت هزینه های جواز کسب مشاورین املاک

برای اینکه پروانه کسب مشاورین املاک دریافت کنید باید مبالغ مشخصی را پرداخت کنید. این هزینه ها در سال 1402 شامل موارد زیر است:

  1. هزینه صدور پروانه -200 هزار تومان

  2. حق عضویت سالانه  اتحادیه مشاورین املاک- 345 هزار تومان 

  3. هزینه دوره آموزشی مرتبط و الزامی که باید گذرانده شود- 80 هزار تومان

  4. هزینه صدور کارت اصناف- 20 هزار تومان

  5. حق ورودی سال اول- 800 هزار تومان

  6. فیش های واریزی به خزانه دولت، هزینه دریافت گواهی سوءپیشینه، هزینه کارت بهداشت و باقی فیش های واریزی  

  7. نحوه پرداخت این هزینه ها به صورت مجازی و از طریق سامانه های ذکر شده است. در هر مرحله و ورود به سایت مورد نظر می توانید هزینه های مرتبط با آن را پرداخت کنید. چون مراحل دریافت پروانه کسب، به صورت مجازی انجام می شود، سرعت بالاتر و روش پرداخت راحت تری دارد.

جهت مشاهده آگهی های خرید آپارتمان در زعفرانیه کلیک کنید

مشاورین-املاک

تمدید جواز کسب مشاورین املاک

مجوز مشاور املاک باید مانند بقیه جوازهای کسب، به صورت پنج سال یکبار تمدید شود. برای تمدید پروانه کسب مشاورین املاک، نیاز به انجام مراحلی هست. 

  • مراحل تمدید پروانه کسب مشاورین املاک

  • با مراجعه به سایت اتحادیه املاک و انتخاب گزینه تمدید، کد رهگیری دریافت کنید.

  • هزینه های مربوط به تمدید پروانه کسب را پرداخت کنید.

  • مدارکی که از متقاضی خواسته می شود را بارگذاری می کنید و در نهایت پروانه کسب شما به مدت 5 سال بعد تمدید می شود.

مدارک مورد نیاز تمدید پروانه کسب مشاورین املاک

  • برای تمدید پروانه کسب قبلی خود به این مدارک نیاز است:

  • اصل و کپی پروانه کسب قبلی 

  • تاییدیه کد پستی

  • دو قطعه عکس پرسنلی

  • شماره همراه متقاضی 

  • کارت ملی و شناسنامه متقاضی

  • مفاصا حساب مالیاتی و پرداخت کلیه بدهی های مالیاتی 

انتقال پروانه کسب مشاورین املاک

بعضی از مشاورین املاک به دلایلی قصد انتقال مجوز املاک خود به دیگران را دارند. برای این کار، صاحب پروانه باید نامه درخواست به اتحادیه املاک بنویسد. در این نامه، مشخصات فرد مورد نظر ذکر می شود. اتحادیه املاک با بررسی اطلاعات و مدارک شخص، صلاحیت او را تایید می کند. در این صورت پروانه کسب قبلی باطل شده و بازرس برای بررسی واحد صنفی مراجعه می کند. در نهایت با تاییدیه بازرس، جواز کسب جدید به نام شخص دوم صادر می شود. همه این مراحل در سایت ایرانیان اصناف انجام می شود. 

بیشتر بخوانید: صفر تا صد آشنایی با وبسایت آقای املاک

مدارک لازم برای انتقال جواز کسب مشاورین املاک

  • کپی پروانه کسب 

  • درخواست کتبی مبنی بر انتقال پروانه به شخص دیگر

  • کپی اجاره نامه یا مبایعه نامه و سند مالکیت واحد

  • عکس متقاضی جدید

  • کپی کارت ملی متقاضی جدید

  • تاییدیه کد پستی

  • پرداخت هزینه انتقال جواز 

  • ارائه تعهد محضری

  • پرداخت کلیه بدهی های مالیاتی صاحب پروانه قبلی

  • متقاضی باید علاوه بر این مدارک، تمام مدارکی که در مورد اخذ و صدور پروانه کسب ذکر کردیم را ارائه دهد.

جمع بندی

یکی از پرطرفدارترین پروانه های کسب مشاغل، جواز کسب مشاورین املاک است. هر ساله عده زیادی با طی مراحل قانونی آن، پروانه کسب مشاور املاک می گیرند. در کل برای تاسیس مشاور املاک، کار سخت و پیچیده ای در پیش ندارید. شاید بعد از اجاره مغازه مناسب، دریافت گواهی ها و مدارک مختلف مقداری زمان بر باشد. در صورت داشتن شرایط اولیه و قانونی، تقریبا طی 1 تا 3 ماه، پروانه کسب خود را دریافت می کنید.