با انواع کاربری های زمین بیشتر آشنا شوید!

با انواع کاربری های زمین بیشتر آشنا شوید!

13 خرداد 1399

ملکی

طرح و انواع کاربری های زمین، بیانگر الگوی استفاده زمین در آینده است و انواع گوناگون کاربری های شهری( مانند مسکونی، تجاری، صنعتی) و استفاده های عمومی (مانند آموزشی، بهداشتی، اداری و تفریحی) را تعیین می کند که معمولاً هر طرح کاربری زمین در یک گزارش، یک نقشه اصلی و چندین نقشه توضیحی تشکیل شده است.

کاربری زمین مسکونی

۱. کاربری مسکونی:

منظور از کاربری مسکونی، بنایی است که افراد در آن سکونت می کنند و یا منظور زمینی است که این پتانسیل را دارد. این نوع از املاک نیز سه دسته اند: ▪️آپارتمان: به تعدادی واحد مسکونی که در یک یا چند ساختمان واقع شده و از نظر راه پله ، ورودی اصلی و گاهی پارکینگ و حیاط ، مشترک هستند. ▪️ویلایی: شامل ساختمانی یک یا چند طبقه که از نظر ورودی اصلی ، حیاط و هر نوع تأسیساتی مستقل بوده و با ساختمان دیگری مشترک نباشد می گردد. ▪️زمین مسکونی: زمینی است که هنوز در آن ساخت و سازی صورت نگرفته اما مجوز ساخت واحد مسکونی برای آن از شهرداری، اخذ گردیده یا می توان برای آن چنین مجوزی از شهرداری دریافت نمود.

کاربری زمین کشاورزی

۲. کاربری کشاورزی:

زمین های با این کاربری نیز بر دو نوع اند: زمین زراعی و باغ. ▪️زمین زراعی: زمینی را که در آن محصولات زود بازده ( یک یا نهایتاً دو ساله ) مثل گندم ، ذرت ، انواع صیفی و از این دست، کشت می شود را شامل می گردد.این نوع زمین ها اکثراً در روستاها یا شهرهایی که قبلاً روستا بوده و بعداً بزرگ شده و تبدیل به شهر شده اند ، وجود دارند. ▪️باغ: در این نوع کاربری ( و تعریف ) به زمینی که دارای درخت ( اغلب میوه ) باشد باغ، گفته می­شود.گاهی واژه ی «مشجر» را نیز می بینید یا می شنوید که به معنای«دارای درخت» است ( زمین مشجر= زمین دارای درخت ) که در همین مورد، قابل ذکرند. کاربری اداری – دولتی : شامل موسسات ، ارتش ، وزارتخانه‌ها ، نهادها ، شهرداری‌ها‌ و…

۳.کاربری تجاری:

در این نوع کاربری ، انواع مغازه ها ، رستوران ها ، عمده فروشی ها و دفاتر خدماتی ( مثلاً آژانس های مسافرتی و شبیه آنها ) مد نظر می باشند. البته مسئله ی مهم، دارا بودن مجوز تجاری برای یک ملک است وگرنه صرف وجود یک دفتر خدماتی در جایی را نمی­توان دارا بودن کاربری تجاری برای آن ملک به حساب آورد.

۴.کاربری صنعتی:

در برگیرنده هر نوع زمین یا ساختمانی که مجوز هرگونه فعالیت صنعتی اعم از تولید، انبار و یا توزیع را داشته باشد از قبیل کارخانجات، تعمیرگاهها و کارگاه های تولیدی ، می شود.این نوع از املاک اکثراً در شهرک های صنعتی و یا مناطق خارج شهرها قرار دارند.حتی اگر بر اثر گسترش شهر، چنین ملکی داخل آن واقع گردد، معمولاً توسط دستگاههای مسئول و ذیربط، حکم انتقال آن به خارج شهر داده می­شود. کاربری خدماتی : کاربری خدماتی، نوعی از کاربری های انتفاعی است.یعنی مثل کاربری تجاری، شما از آن کسب درآمد می­کنید.با این تفاوت که چون این فعالیت عام المنفعه است ، شهرداری ها-یا دیگر متولیان امر-بابت آن پولی از شما نمی­گیرند.اما اگر شما روزی تصمیم به تغییر کاربری بگیرید ، باید هزینه های #تبدیل_کاربری را بپردازید.از نمونه های کاربری_خدماتی می­توان «گرمابه های عمومی» را نام برد.

کاربری زمین معدن

۵. کاربری معدن:

این نوع کاربری برای زمینی ، منظور می­شود که در خود ماده ای با ارزش و قابل استخراج، داشته باشد.انواع فلزات، سنگ های قیمتی و ساختمانی و همچنین خاک های قابل استفاده در کارهای صنعتی یا ساختمانی و یا قابل استفاده در کارهای صنعتی یا ساختمانی و یا قابل تبدیل به یک محصول با استفاده از یک روند فرآوری، همگی جزو معادن محسوب میشوند. پس از حصول اطمینان از وجود ماده ای قابل استحصال در زمین ، ملک باید به عنوان معدن به ثبت برسد. در غیر این صورت صاحب ملک اجازه ی برداشت از آن را نخواهد داشت.اگر کسی در زمینی بدون مالک، یک معدن کشف کرده و به ثبت برساند، مالک آن زمین می­شود.

۶.کاربری ورزشی:

شامل استادیوم های ورزشی ، زمین های بازی ، باشگاه های ورزشی و …

7- کاربری پارکینگ:

شامل پارکینگ های طبقاتی و پارکینگ های در سطح می باشد.

۸. کاربری حمل و نقل:

شامل ترمینال اتوبوس ، ایستگاه‌های مترو ، پایانه ها ، فرودگاه ها ، راه‌آهن و … می باشد .

۹. کاربری آموزشی:

شامل مهد کودک ، کودکستان ، دبستان ، دبیرستان و دانشگاه می باشد

۱۰.کاربری فضای سبز:

شامل پارک ،‌ پارک کودک ، فضای سبز ،‌ رفوژ سبز خیابان ها ، میادین و کمربند سبز شهری

۱۱. کاربری فرهنگی – مذهبی:

شامل کتابخانه ، سینما ، تئاتر ، مسجد ، حسینیه ، گورستان و …

۱۲. کاربری بهداشتی – درمانی:

شامل بیمارستان ، درمانگاه ، کلینیک و …

۱۳.کاربری خدمات شهری :

شامل مراکز زباله ، آتش نشانی ، دفتر پست ، کلانتری ، نواحی شهرداری و …

۱۴.کاربری تجهیزات شهری:

شامل آب ، برق ، گاز ، تلفن ، فاضلاب شهری و سایر تاسیسات زیربنایی شهری است

15- فاقد کاربری:

اراضی که فاقد هرگونه کاربری هستند یا بعنوان ذخیره های شهری در نظر گرفته شده اند و یا هنوز طبق برنامه طرح جامع، آزاد سازی و طرح تفصیلی ندارند.