قیمت مسکن در تهران سال ۹۹

قیمت مسکن در تهران سال ۹۹

18 اردیبهشت 1400

قیمت مسکن در تهران سال ۹۹
همانطور که در مقاله قبلی از وضعیت بازار مسکن در سال ۹۹ گفتیم بازار مسکن در سال گذشته رکود و جهش قیمت سنگینی را تجربه کرد اما در این مطلب از وبلاگ آقای املاک قصد داریم وضعیت حجم معاملات و قیمت مسکن در فصل های مختلف سال ۹۹ و همچنین مناطق پرمعامله شهر تهران را مورد تجزیه و تحلیل قرار بدهیم پس لطفا تا آخر این مقاله ما را همراهی کنید. بر اساس گزارش اعلام شده، میانگین قیمت هر مترمربع مسکن تهران در سال ۹۹ (ازابتدای فروردین تا انتهای اسفند ماه) حدود ۹۴ درصد افزایش پیدا کرده است. سهم این افزایش قیمت در (مناطق ۱ تا ۵) حدود ۱۰۷ درصد بود. از طرفی در مناطق جنوبی شهر تهران (مناطق ۹ تا ۲۰) متوسط قیمت مسکن با افزایش ۸۶ درصدی روبه رو شد. این در حالی است که میانگین قیمت مسکن در (مناطق ۹ و ۱۰) تهران که در دو سال گذشته مورد توجه بسیاری از ساکنان نیمه شمالی پایتخت برای خرید مسکن قرار گرفته بود، ۸۹ درصد افزایش یافت. این آمارها بیانگر افزایش رشد قیمت مسکن مناطق شمالی نسبت به دیگر مناطق شهر تهران است. به نوعی تورم مسکن در شهر تهران از ابتدا تا انتهای سال ۹۹ در مناطق ۱ تا ۵ شهر تهران بیشتر از تورم مسکن در کل شهر تهران، در مناطق ۹ و ۱۰ و همچنین مناطق جنوبی پایتخت بوده است. از ابتدای فروردین تا انتهای اسفند سال گذشته حجم معاملات خرید مسکن در شهر تهران در مقایسه با سال ۹۸ با افت ۴۲ درصدی مواجه شد. سهم این میزان افت در مناطق شمالی (مناطق ۱تا ۵) ۴۹ درصد بوده است. سهم کاهش حجم معاملات مسکن در مناطق (۹ و ۱۰)  ۱۴ درصد و در مناطق جنوبی پایتخت ۳۱ درصد بوده است. بازار مسکن از همان فروردین ماه سال ۹۹ با افزایش قیمت چشمگیری روبه رو شد در این ماه متوسط قیمت هر متر مربع آپارتمان در تهران ۱۵ میلیون و۳۰۰ هزار تومان بود، در ماه فروردین هزار و ۲۴۳ معامله انجام شد که در این میان منطقه ۵، با بیش از ۱۵ درصد و ۱۹۳ معامله بیشترین معامله را از آن خود کرد. میانگین قیمت این معاملات برای هر متر مربع آپارتمان ۱۸ میلیون و۸۸۳ هزار تومان بود . متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در شهر تهران در زمستان ۹۹ معادل ۲۸ میلیون و۶۰۰ هزار تومان بود. در حالی‌ که متوسط اجاره ‌بهای هر مترمربع مسکن معادل ۷۰ هزار تومان گزارش شد.

پر معامله ترین مناطق تهران کدام اند؟

منطقه ۵ تهران از ابتدا تا انتهای سال ۹۹ در لیست پر معامله ترین منطقه تهران قرار گرفت، بیشترین تعداد مبایعه نامه این منطقه در اردیبهشت ماه با بیش از هزار و ۷۰۰ قرار داد فروش به ثبت رسید. در ادامه دو منطقه  ۵ و ۴ که در غرب و شرق تهران قرار دارند در لیست پر فروش های شهر تهران قرار داشتند ، منطقه ۵ چندین سا است که رکورد فروش مسکن تهران را به خود اختصاص داده است و منطقه ۴ معمولا در جایگاه دوم قرار دارد اما امسال این منطقه یک فصل در جایگاه چهارم قرار گرفت اما در ماه های پایانی سال دوباره به جایگاه دوم خود بازگشت .
پیش خرید آپارتمان در تهران

پرمعامله ترین مناطق تهران کدام اند؟

وضعیت معاملات و قیمت مسکن در بهار سال ۹۹

در فروردین ماه سال ۹۹ برای خرید یک دستگاه آپارتمان ۸۰ متری در منطقه ۴، نیاز به یک میلیارد و ۳۹۱ میلیون تومان بودجه بود ، جالب است که در بهمن ماه همان سال برای خرید همان آپارتمان باید ۲ میلیارد و۶۱۶ میلیون تومان پرداخت می شد. از سوی دیگر در منطقه ۵  برای خرید یک آپارتمان ۸۰ متری، یک میلیارد و ۵۱۰ میلیون تومان نیاز بود اما در بهمن ماه این رقم به ۲ میلیارد و۸۵۹ میلیون تومان افزایش پیدا کرد. منطقه ۴ که بعد از منطقه ۵ در لیست پرفروش ترین منطقه تهران قرار دارد این منطقه در فروردین ماه بیش از ۸ درصد معامله به میزان ۱۰۲ فقره  با متوسط قیمت ۱۷ میلیون و ۳۹۸ هزار تومان را به ثبت رساند. در اردیبهشت قیمت متوسط هر متر مربع واحد مسکونی در منطقه ۴ به ۱۸ میلیون و ۵۹۴ هزار تومان با ۹۳۹ معامله و منطقه ۵ با قیمت هر متر مربع ۲۱ میلیون و ۳۵۴ هزار تومان و ثبت هزار و۷۱۹ قرار داد مسکن بود . در این ماه متوسط قیمت هر متر مربع آپارتمان در تهران به ۱۶ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان رسیده بود و کل معاملات انجام شده در تهران ۱۱ هزار۳۱۰ معامله بود . در خرداد ماه  قیمت متوسط آپارتمان در منطقه ۴، ۲۰ میلیون و۳۹۰ هزار تومان بود . در منطقه ۵ نیز قیمت متوسط هر مترمربع آپارتمان به ۲۳ میلیون ۷۸۱ هزار رسید .

بررسی قیمت مسکن تهران در سال ۹۹

خرید خانه در تهران

وضعیت معاملات و قیمت مسکن در تابستان ۹۹

همچنین در تیرماه قیمت آپارتمان در دو منطقه ۴ و ۵ افزایش پیدا کرد. در منطقه ۵ قیمت هر متر مربع آپارتمان به طور متوسط ۲۶ میلیون و ۳۳۶ هزار تومان بود که این رقم در منطقه ۴ به ۲۱ میلیون ۹۷۵ هزار تومان رسید . روند افزایش قیمت ها در مردادماه همچنان ادامه داشت . متوسط قیمت هر متر مربع آپارتمان در تهران ۲۳ میلیون ۱۱۰ هزار تومان بود که این رقم در منطقه ۵ با هزار و ۳۶۸ معامله ، ۲۸ میلیون و ۸۵۳ هزار تومان بود و در منطقه ۴ ، قیمت متوسط هر مترمربع ، ۲۴ میلیون و ۷۷۵هزار تومان بود . در شهریور ماه منطقه ۴ در جایگاه چهارم فروش در تهران قرار گرفت، اما منطقه ۵ همچنان در رتبه نخست و جزو پر معامله ترین منطقه قرار داشت. در این ماه در منطقه ۵، هزار و ۳۰۴ معامله مسکن ثبت شد و قیمت متوسط هر مترمربع آپارتمان در این منطقه ۳۰ میلیون و ۱۵۱ هزار تومان بود . در منطقه ۴ هم قیمت متوسط به ۲۶ میلیون ۴۷۵ هزار تومان رسید.

وضعیت معاملات و قیمت مسکن در پاییز ۹۹

بازار مسکن در فصل پاییز در مناطق غربی و شرقی پایتخت با افزایش قیمت مواجه شد اما این افزایش قیمت ادامه دار نبود و در نیمه پاییز یعنی آبان ماه با ریزش شدید معاملات روبه رو شد. در مهر ماه قیمت متوسط هر مترمربع آپارتمان در تهران ۲۶ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان بود . در منطقه ۵ با هزار و ۲۷۹ معامله قیمت متوسط هر متر مربع آپارتمان ، به ۳۴ میلیون و ۱۴۶ هزار تومان رسیده بود و منطقه ۴  قیمت متوسط ۲۸ میلیون و ۸۱۰ هزار تومان بود. در آبان ماه که انتخابات ریاست جمهوری آمریکابود بسیاری نه تنها بازار مسکن بلکه بسیتری از بازارهای داخلی دچار خواب پاییزی شد. به نوعی که معاملات مسکن  در این ماه به نصف کاهش پیدا کرد. منطقه ۵ در این ماه تنها ۵۴۱ معامله به ثبت رساند و متوسط قیمت هم به ۳۵ میلیون و ۵۶۶ هزار تومان رسید . در آذر ماه نیز کاهش معاملات ادامه داشت تعداد معاملات مسکن در منطقه ۵ به ۳۲۴ قرار داد فروش رسید. در این ماه قیمت متوسط هر متر مربع ۳۴ میلیون و ۳۱۲ هزار تومان بود. در منطقه ۴ هم قیمت متوسط به ۲۸ میلیون و ۳۲۸ هزار تومان رسید . در این ماه منطقه ۴ که رتبه سوم معاملات را داشت دوباره جایگاه دوم خود را به دست آورد .

وضعیت معاملات و قیمت مسکن در زمستان ۹۹

این روند کاهشی معاملات و قیمت در زمستان ادامه داشت به طوری که در دی ماه تنها ۳۹۷ معامله در منطقه ۵ به ثبت رسید قیمت هر متر مربع در این منطقه ۳۳ میلیون و۹۵۲ هزار تومان بود که نسبت به آذر ماه کاهش قیمت داشت. نکته قابل توجه این است که در منطقه ۴ بر عکس منطقه ۵ کاهش قیمتی رخ نداد و  حجم معاملات کمی رشد داشت. منطقه ۴ در دی ماه، ۳۱۳ فقره معامله به ثبت رساند و میانگین قیمت ۲۸ میلیون و۵۸۸ هزار تومان بود . در بهمن ماه وضعیت بازار مسکن اندکی تغییرکرد و بر تعداد خریداران مسکن افزوده شد به گونه ای که در منطقه ۵ ، ۵۲۷ فقره قرار داد فروش به ثبت رسید . در این ماه قیمت متوسط هر متر مربع آپارتمان ۳۵ میلیون و۷۴۷ هزار تومان بود . در همان زمان منطقه ۴ نیز ۳۱۷ معامله مسکن ثبت شد و قیمت هر متر مربع آپارتمان ۳۲ میلیون و ۷۰۴ هزار تومان بود. در این ماه منطقه ۴ به جایگاه سوم فروش بازگشت. تحلیل یک ساله از بازار مسکن در دو منطقه ۴ و ۵ تهران بیانگر آن است که این دو منطقه بنا به هر دلیلی همیشه مورد توجه افراد قرار داشت. یه طور کلی قیمت هر متر مربع خانه در کل شهر تهران در زمستان ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال ۹۸، افزایش ۱۱۲ درصدی داشته است. در ۲۲ منطقه تهران  منطقه ۱ با افزایش ۱۳۴ درصدی نسبت به سال گذشته، در رتبه اول قرار دارد. در رتبه های بعدی مناطق ۲ ،۳ ،۴ و ۶ قرار دارند. نکته قابل توجه این است که در ۲۲ منطقه تهران، ۱۰ منطقه بیش از ۱۰۰ درصد از زمستان ۹۸ تا زمستان ۹۹ افزایش قیمت را تجربه کرده است. مناطق ۲۱ ،۱۱ ،۱۶ ،۱۵ و ۱۲نسبت به مناطق دیگر، کمترین افزایش قیمت را داشته اند.
تعداد نظرات : 2
  • میلاد داودپور
    21 مهر 1400
    ممنون وسپاس??
  • محسن فرزام فر
    21 مهر 1400
    به نام خدا ممنون از مدیریت اقای املاک و گروه تخصصی آی تی بابت بروز کردن اطلاعات مشاور و خریدار و فروشنده .. با تشکر فرزام فر