با گم شدن قولنامه چطور مالکیت خود را اثبات کنیم؟

با گم شدن قولنامه چطور مالکیت خود را اثبات کنیم؟

30 فروردین 1403

حقوقی

با گم شدن قولنامه چطور مالکیت خود را اثبات کنیم؟

قولنامه جزء مدارک مهم برای اثبات حق مالکیت محسوب می شود. در صورت گم شدن قولنامه از طریق روش های مختلف می توانید مالکیت خود را در مراجع قانونی ثابت کنید. شخص مالک باید با انجام اقداماتی با توجه به شرایط و مدارکی که دارد برای اثبات مالکیت اقدام کند. در این مطلب به بررسی راهکارهای حقوقی و ادله و مدارک لازم برای اثبات مالکیت در صورت گم شدن قولنامه پردازیم. پس تا آخر این مطلب با ما همراه باشید.

راه های اثبات مالکیت در صورت گم شدن قولنامه

در صورتی که قولنامه ملکی که قبلاً خریداری شده گم شده یا دزدیده شود، به چند روش می توان مالکیت خود را اثبات کرد. 

  1. اگر قولنامه به صورت رسمی و در یک آژانس املاک نوشته شده باشد معمولاً دارای کد رهگیری است. شما می توانید با مراجعه به همان مشاور املاک درخواست ارائه یک نسخه پرینت از قولنامه را دهید. مشاور هم از طریق سایت سامانه املاک، یک پرینت از قولنامه گرفته و به شما تحویل می دهد.

  2. اگر قولنامه را در دفتر املاک تنظیم کرده اید ولی کد رهگیری نداشته، می توان از مشاور املاک درخواست قولنامه کنید. بهتر است قولنامه نزد مشاور را کپی گرفته و نسخه اصلی را تحویل شما داده و کپی نزد املاک بماند. 

  3. درصورتی که از قبل یک کپی از قولنامه خود دارید می توانید با مراجعه به همان دفتر املاک، بخواهید آن را مهر و امضا کنند.

  4. اگر قولنامه خرید ملک به صورت دستی نوشته و تنظیم شده باشد، مالک می تواند از فروشنده درخواست یک برگ کپی از قولنامه کند. سپس این کپی را به همراه مدارک شناسایی خود به دادگاه یا دفتر خدمات قضایی برده و برای تایید آن اقدام کند.

  5. از راه های دیگر برای اثبات مالکیت با گم شدن قولنامه، اقرار، شهادت شاهدین قولنامه، سوگند و امارات و نشانه ها است. با توجه به وجود مدارک و شرایط هر پرونده، دادگاه مربوطه می تواند با درخواست این ادله، به اثبات مالکیت بپردازد.

  6. بیشتر بخوانید: هر آنچه که باید درباره ملک مصادره ای بدانید

اثبات مالکیت در صورت گم شدن قولنامه 

مدارک لازم برای اثبات مالکیت در صورت گم شدن قولنامه 

برای اینکه مالکیت خود را با وجود گم شدن قولنامه اثبات کنید نیاز به ارائه یک سری مدارک هست. این مدارک شامل:

  1. کد رهگیری سامانه املاک

  2. فیش بانکی مبنی بر واریز ثمن معامله

  3. ارائه نوشته یا مدرکی که مبنی بر انتقال و خرید ملک هست (در صورت وجود)

  4. ارائه اقرارنامه یا تعهد نامه تحویل زمین به مالک

  5. معرفی شاهدین و امضاکنندگان قولنامه 

  6. استشهاد محلی

  7. اتیان سوگند طرف مقابل معامله

کد-رهگیری

کاربرد کد رهگیری

برای انجام معاملات ملک، از سال 1387 به بعد دریافت کد رهگیری الزامی شد. سامانه املاک کشور برای معاملات ملکی، با دریافت اطلاعات و مشخصات ملک و طرفین، کد رهگیری صادر می کند. کد رهگیری 13 رقمی برای تمام قولنامه های خرید و فروش و اجاره اختصاص می یابد. با در اختیار داشتن این کد رهگیری مالک در صورت گم شدن قولنامه، می تواند یک نسخه از قولنامه را مشاهده و پرینت بگیرد.

بیشتر بخوانید: راه های دریافت کد رهگیری املاک

پروژه گرندپارک فردیس

اقرار

برای تایید یک حکم یا یک ادعا، از اقرار یا تایید فرد مقابل می توان استفاده کرد. اقرار یعنی برحق بودن یک نفر تایید شده و این حق از طرف مقابل گرفته شود. اگر خریدار ملک، قولنامه خود را گم کرده باشد ولی اقرارنامه ای از فروشنده مبنی بر فروش ملک و اخذ ثمن معامله داشته باشد، این مدرک به همراه باقی مدارک، مالکیت خریدار را اثبات می کند.


شهادت شاهدین 
افرادی که به عنوان شاهد در زمان انجام معامله، قولنامه را امضا کرده اند می توانند برای اثبات مالکیت به دادگاه معرفی شوند. این افراد در جریان رسیدگی به پرونده در دادگاه می توانند بر صحت معامله و تنظیم قولنامه اذعان کنند. در این حالت شاهد از وجود حق به نفع فردی و به ضرر فردی دیگر خبر می دهد. شاهد به کسی گفته می شود که یا چیزی را عیناً دیده یا شنیده باشد. علاوه بر این شهادت بر شهادت هم در دادگاه مورد قبول است. یعنی شخص اول ندیده باشد که شخص دوم به سوم پولی پرداخت کرده، ولی از شخص چهارمی شنیده است که روزی شخص دوم به سوم پولی پرداخت کرده است. دادگاه در این حالت اظهارات شخص اول را قبول کرده و به عنوان شهادت می پذیرد.

سوگند و قسم
در صورتی که قولنامه شاهدی نداشته باشد، مدعی می تواند از دادگاه درخواست سوگند طرف مقابل را کند. در این حالت باید از فروشنده در محضر دادگاه درخواست ادای سوگند در جهت اثبات ادعای خود را کرد. در ماده 1325 قانون مدنی آمده در پرونده هایی که با شهادت شهود قابل اثبات نیست مدعی می تواند طرف مقابل را که منکر ادعای اوست وادار به قسم و سوگند کند.

امارات یا نشانه ها
این ادله به طور مطلق جزء ادله اثبات حق در دادگاه نیست ولی در بعضی از پرونده ها مورد قبول واقع می شود. اماره مالکیت یا نشانه مالکیت به معنی در اختیار داشتن یک دارایی یا وسیله است. بر اساس این قانون، هر شخصی مالک چیزی که در تصرف و اختیار اوست مگر اینکه با 4 دلیل عدم این حکم اثبات شود.


هزینه اثبات مالکیت در صورت گم شدن قولنامه 

در صورت گم شدن قولنامه ملک، هزینه اثبات مالکیت آن درصدی از ارزش ملک است. ارزش ملک در هر شهر و منطقه بر اساس شرایط ملک و میانگین قیمت آن منطقه تعیین می شود. در صورتی که مال موضوع قولنامه، منقول یا غیر منقول باشد این هزینه متفاوت است. در مورد اموال غیر منقول و املاک، اگر ارزش ملک بالای 20 میلیون تومان باشد، 3.5 درصد ارزش کل آن هزینه دادرسی پرداخت می شود. اگر ارزش ملک زیر 20 میلیون تومان باشد، 2.5 درصد ارزش آن به عنوان هزینه دادرسی پرداخت می شود.

تعداد نظرات : 1
  • محمد اشراقی
    2 اردیبهشت 1403
    سلام متشکر از مطلب خوب ارزشمند در مورد گم شدن قولنامه وراه کار های ان .بسیار مفید وعهلی