روانشناسی رنگ ها در دکوراسیون

روانشناسی رنگ ها در دکوراسیون

4 آبان 1400

دکوراسیون

روانشناسی رنگ ها در دکوراسیون

طراحی داخلی هنری است که شخصیت فرد را با ترجیحاتش ترکیب می کند تا نمای قابل توجهی از درون خود را به نمایش بگذارد. این یک بوم خالی است که روی آن رنگ ها را پر می کنیم و تفاوت های ظریف چوب ، سرامیک و شیشه را به آن اضافه می کنیم. ما همه آنها را گرد هم می آوریم تا یک جریان طبیعی و منطقی در املاک مسکونی و تجاری ایجاد کنیم. اگرچه طراحی داخلی تا حد زیادی بر خلاقیت متمرکز است ، اما ما باید به پیامدهای طرح های رنگی مورد استفاده خود توجه کنیم. از آنجا که مشتری و دوستان ، خانواده همکاران ساعت ها در اتاق هایی که ما طراحی می کنیم وقت می گذرانند در نتیجه ما باید روانشناسی رنگ ها را به نفع آنها در نظر بگیریم، 

روانشناسی رنگها

روانشناسی رنگ چیست؟

روانشناسی رنگ یک نظریه است که چگونه هر رنگ بر روحیه ، عملکردهای شناختی ، خلاقیت و بهره وری فرد تأثیر می گذارد. وقتی فردی با رنگهای آرامش بخش مانند آبی یا سبز احاطه می شود ، احساس آرامش می کند. در حالی که اگر فردی با رنگ های پر جنب و جوش مانند قرمز ، سرمه ای یا نارنجی احاطه شده باشد ، احساس انرژی و پرشوری می کند. به طور مشابه ، رنگ های خنثی مانند سفید یا خاکستری به آنها احساس آرامش می دهد

روانشناسی رنگ بر اساس تأثیر علمی رنگ های مختلف هر رنگ طیف ، بر مغز انسان است. اگرچه ممکن است اثرات رنگها مشابه به نظر برسد اما مطالعات نشان می دهد که هر فرد  به طرق رنگی استاندارد واکنش متفاوتی نشان می دهد

بیشتر بخوانید: انتخاب رنگ مناسب برای محیط کار

روانشناسی رنگ چگونه بر طراحی داخلی تأثیر می گذارد؟

رنگ آمیزی عامل مهمی در طراحی داخلی است. رنگ دیوارها ، مبلمان ، عناصر طبیعی ، قطعات تزئینی ، چراغ ها و وسایل همگی نقش مهمی در روان ساکنین دارند. آنها ساعت ها با ترکیب رنگ هایی که شما انتخاب می کنید احاطه می شوند. بنابراین خوب است که طرح های رنگی را بر اساس شخصیت و خواسته های مشتری انتخاب کنید. این باعث می شود آنها در خانه احساس راحتی و آرامش کنند و از طرفی باعث افزایش بهره وری در محل کار می شود

بر اساس نتایج مطالعات متعدد در زمینه روانشناسی رنگ ها ، هر فرد نسبت به هر رنگ واکنش متفاوتی نشان می دهد. به عنوان مثال ، برخی از مردم رنگ سیاه را افسرده کننده و انگیزه بخش می دانند. با این حال ، بسیاری دیگر رنگ سیاه را نشان دهنده نظم و عملکرد می دانند. برخی از افراد رنگ قرمز را تهدید آمیز می دانند در حالی که برخی دیگر این رنگ را الهام بخش می دانند

بنابراین ، بهتر است از مشتریان خود بپرسید که از نظر آنها چه نوع رنگی جذابیت بیشتری دارد. حتی اگر آنها نتوانند رنگ ها را انتخاب کنند ، شما ایده کافی در مورد آنچه آنها دوست دارند و چه چیزهایی را دوست ندارند دریافت خواهید کرد. اجازه دهید ما به طور مفصل درباره اثرات رنگ های رایج بحث کنیم تا بتوانید هنگام اجرای ایده های طراحی خود، تصمیم آگاهانه بگیرید

وبسایت آقای املاک که به عنوان تخصصی ترین و کاملترین وبسایت ملکی در زمینه ثبت و ارائه رایگان آگهی املاک و مشاغل مرتبط با ساختمان در ایران شناخته شده است توانسته صفر تا صد نیازهای ساختمانی را با ابزارهای مختلف در جهت تسهیل و تسریع معاملات ملکی برآورده کند.

نقش رنگها در دکوراسیون


بیشتر رنگهای نمایان محیط را زنده می کنند. آنها همچنین بسته به چگالی رنگی استفاده شده به استعداد و جاذبه کمک می کنند. رنگهای دیگر ملایم تر هستند و تأثیر آرام بخشی بر حواس دارند. آنها محیطی آرامش بخش ایجاد می کنند که باعث احساس امنیت و آرامش ساکنین می شوند.

در اینجا لیستی از ۵ رنگی که معمولاً در طراحی داخلی استفاده می شود و تأثیراتی که بر ذهن انسان می گذارد برای شما عزیزان آورده شده است

روانشناسی رنگ قرمز در دکوراسیون

رنگ قرمز پررنگ ترین رنگی است که احساسات را به طور کامل نشان می دهد. سایه های تیره مانند سرمه ای یا سایه روشن قرمز ژامبون ، فضای عشق و رفاقت را ایجاد می کنند. پیاده سازی رنگ قرمز در طراحی های شما هیجان و نشاط را به کل اتاق می افزاید

می توانید از رنگ قرمز در ساختمان های اداری یا دفاتر خانه ، در اتاق نشیمن و در اتاق خواب استفاده کنید. در ادارات ، رنگ قرمز الهام بخش رهبری ، اراده ، سطوح بالای انرژی و دوستی است. استفاده از این رنگ در اتاق نشیمن باعث ایجاد دوستی می شود و مکالمه را تحریک می کند. اما بهترین کاربرد رنگ قرمز در اتاق خواب است ، جایی که احساسات عشق و اشتیاق را برمی انگیزد

روانشناسی رنگ قرمز در دکوراسیون

  بیشتر بخوانید: دیوار اتاق نشیمن، چه رنگی انتخاب کنیم؟

رنگ قرمز در طراحی داخلی

رنگ قرمز همچنین احساس خشم و انتقام را القا می کند ، به همین دلیل است که بهتر است آن را با رنگهای آرام کننده مانند سفید یا بژ ترکیب کنید تا احساسات انسان متعادل شود. برای افزایش بهره وری می توانید رنگ قرمز را به رنگ های مختلف اضافه کنید ، اما مطمئن شوید که به طور مساوی از آن تعریف می کنید

به عنوان مثال ، ، در حالی که از رنگ های آرام در کل اتاق استفاده می کنید، می توانید از رنگ قرمز در یک یا دیوارهای مقابل در اتاق خواب استفاده کنید. این امر باعث می شود که با کمک رنگ های مکمل مانند زرد یا رنگ های طبیعی سبز روشن یا لمس های سفید ، فشار خون را در کنترل نگه دارید

احساسات مرتبط با رنگ قرمز عبارتند از

شادی ، عشق ، حساسیت، انرژی ، قدرت، عزم ، رهبری ، شجاعت ، اراده ، عصبانیت ، خشم ، بدخواهی ، خشم، خطر ، جنگ ، گرسنگی

روانشناسی رنگ قهوه ای در دکوراسیون

رنگ قهوه ای با رنگ طبیعی و ماهیت آرامش بخش ، می تواند در فضاهای وسیع، شگفتی ایجاد کند تا عناصر مختلف مدرنیسم و ​​کلاسیک را با هم هماهنگ کند.

بهتر است از رنگ قهوه ای کم استفاده شود. به گفته طراحان داخلی ، باید اطمینان حاصل کنید که رنگ دیوارها ، رنگ اتاق و رنگ کلی فضای داخلی باعث می شود ساکنان گرم و راحت باشند. پالت رنگی که انتخاب می کنید نیز باید به آنها الهام بخش باشد. رنگ قهوه ای تمایل به حواس پرتی دارد ، شاید کمی بیش از حد ، که منجر به عدم فعالیت و عدم هدف می شود. از طرف دیگر در ترکیب با سایه پر جنب و جوش و دیگر رنگهای طبیعی ، رنگ قهوه ای می تواند نماد مقاومت و امنیت باشد.

روانشناسی رنگ قهوه ای در دکوراسیون

رنگ قهوه ای در طراحی داخلی

در طراحی داخلی ، رنگ قهوه ای به وفور مورد استفاده قرار می گیرد که منظور آن ایجاد ظاهری روستایی و فضایی تیره است. این رنگ گرچه شیک است ، اما باعث ایجاد افسردگی می شود ، بنابراین اطمینان حاصل کنید که آن را با رنگ های شاد مانند زرد ، سفید ، قرمز ، سبز و نارنجی ترکیب کنید.

احساسات مرتبط با رنگ قهوه ای عبارتند از:

ایمنی ، امنیت ، وابستگی ، گرما ، راحتی، تاب آوری ، روحیه ، عزم ، استحکام، غم ، تنهایی ، افسردگی ، انزوا ، بی تفاوتی، گستردگی ، گشودگی ، تندی ، همبستگی ، قدرت ، پیچیدگی.

از این الهام برای طراحی استفاده کنید - آشپزخانه قهوه ای تیره با فضاهای دلپذیر

روانشناسی رنگ نارنجی در دکوراسیون

رنگ برجسته دیگر نارنجی است. نماد آفتاب و طبیعت. نارنجی و همه سایه های آن تا حد زیادی روی روان تأثیر مثبت دارند. رنگهای طیف نارنجی ، مانند طلا نشان دهنده ثروت و رفاه است. این می تواند بر شخصیت مشتری یا تمایل او برای موفقیت و شهرت منعکس شود.

نارنجی ، هماند رنگ قرمز است. این رنگ عمدتا بر آرامش حواس تأثیر می گذارد ، زیرا یادآور خوابیدن در ساحل و نوشیدن نوشیدنی های گرمسیری است.

بیشتر بخوانید: انتخاب رنگ پارکت ؛ تیره انتخاب کنم یا روشن؟

روانشناسی رنگ نارنجی در دکوراسیون

رنگ نارنجی در طراحی داخلی

نارنجی معمولاً در اتاق خواب ها با رنگهای مجلسی که جلوه های شدید رنگ را کاهش می دهند ، بیشتر استفاده می شود. همچنین می توانید از آن در مناطق ورزشی برای تحریک افراد استفاده کنید.نارنجی می تواند اشتها را افزایش دهد ، به همین دلیل برای فضاهای داخلی و خارجی آشپزخانه مناسب است.

به عنوان مثال ، می توانید از سایه طبیعی و خنثی روی دیوارها برای ایجاد آرامش استفاده کنید. سپس لامپ های آویز را با الگوهای نارنجی معرفی کنید یا از صندلی ها و کوسن های نارنجی برای اتصال اتاق به یکدیگر استفاده کنید.

احساسات مرتبط با رنگ نارنجی عبارتند از:

شادی ، آرامش ، گرما، عشق ، جذابیت ، دلبستگی، تشویق ، عزم ، اشتیاق ، موفقیت ، ثروت ، اعتبار ، برجستگی ، رفاه ، حکمت، فریب ،  تسلط ، بی اعتمادی، شفا ، انرژی ، ارتعاشات، خلاقیت ، شیفتگی ، ماجراجویی.

روانشناسی رنگ زرد در دکوراسیون

رنگ زرد مترادف با نور خورشید است ، در نتیجه تأثیر نور و شادی را گسترش می دهد. زرد نیز به دلیل ارتباطات تنگاتنگ با رنگ طلا با عقل و رفاه ارتباط دارد. در طراحی داخلی ، رنگ زرد برای آشپزخانه ، ناهارخوری ، راهروها و حمام توصیه می شود. رنگ به طور خودکار روحیه افراد را بالا می برد و اتاق را روشن و آفتابی می کند.

روانشناسی رنگ زرد در دکوراسیون

بیشتر بخوانید: دکوراسیون پاییزی خانه ؛ ۱۰ ایده جذاب و کم هزینه

رنگ زرد در طراحی داخلی

اگرچه بیشتر سایه های زرد تأثیر مثبتی بر روان دارند ، اما رنگهای زرد مات باعث ایجاد احساس مرگ ، پوسیدگی و بیماری می شوند. بهتر است از رنگ زرد در سایه های روشن آن در اطراف خانه استفاده کنید. مطمئن باشید که از این رنگ کم استفاده کنید ، زیرا رنگ زرد تمایل به تحریک احساسات غیرقابل کنترل دارد. به دلیل تأثیر بسیار خوش بینانه ، یک اتاق کاملا زرد می تواند فشار خون را افزایش دهد. مغز فشار خون بالا را با احساس عصبانیت مرتبط می کند ، بنابراین باعث می شود افراد بدون هیچ تحریکی عصبانیت خود را از دست بدهند.

رنگ زرد همچنین سطحی از پیچیدگی را به طراحی داخلی می بخشد ، به ویژه هنگامی که با خاکستری یا سفید ترکیب می شود. دیوارهای گچ بری زرد با روکش و نقوش خاکستری محبوبیت زیادی پیدا کردند و با مواد با کیفیت بهتر در حال بازگشت است.

احساسات مرتبط با رنگ زرد عبارتند از:

شادی ، مراقبت ، صمیمیت، هوش ، برتری ، اطاعت ، بهره وری، انرژی ، طراوت ، طبیعت، احتیاط ، بیماری ، عذاب ، زوال ، حسادت، خوش بینی ، تشویق.

روانشناسی رنگ سبز در دکوراسیون

وقتی مردم رنگ سبز را می بینند به طبیعت فکر می کنند. اگرچه در حقیقت ، طبیعت می تواند بی رحمانه باشد ، اما روان انسان طبیعت را با طراوت ، آرامش و اعتماد مرتبط می کند. بنابراین ، رنگ سبز در طراحی داخلی یک رنگ قدرتمند است. علاوه بر این ، سبز کم رنگ به سرعت با رنگ سوپ نخود فرنگی ، که غذای راحتی است ، در ارتباط است. این به آرامش حواس و کاهش سطح فشار خون کمک می کند.

روانشناسی رنگ سبز در دکوراسیون

رنگ سبز در طراحی داخلی

رنگ سبز بسیار متنوع است. سایه های مختلف سبز احساسات متفاوتی را ایجاد می کند. در حالی که رنگ سبز روشن و آبی آرامش بخش است ، سبز تیره بیشتر با حرص و حسادت همراه است. از سوی دیگر ، رنگ سبز زیتونی به دلیل صلح و هماهنگی در سراسر جهان شناخته شده است.

رنگ سبز را می توان در سایه های مختلف در سراسر خانه استفاده کرد. می توانید از سایه های روشن تر روی دیوارها استفاده کنید و تضاد با سایه های تیره سبز با گیاهان ایجاد کنید. اثر سایه تیره خنثی می شود زیرا گیاهان به طور خودکار طبیعت را به مردم یادآوری می کنند. رنگ سبز عمدتا دارای یک اثر آرامش بخش با احساس امنیت است ، که آن را به یک رنگ ایده آل برای طراحی داخلی تبدیل می کند.

احساسات مرتبط با رنگ سبز عبارتند از:

طبیعت ، هماهنگی ، رشد ، باروری، صلح ، امنیت ، ایمنی ، حفاظت، طراوت ، شادی ، شفا، حرص ، حسادت ، جاه طلبی، ترس ، بیماری ، درگیری، آرامش ، صداقت ، آسایش.

تعداد نظرات : 2
  • علی منصوری
    16 آبان 1400
    علم روانشناسی رنگ برای هر طراحی واجبه، تاثیر‌مستقیم بر بازخورد کارشون داره
  • علی منصوری
    5 آبان 1400
    جذاب ترین موضوع در معماری و طراحی همین روانشناسی رنگ هاست 👌🏽😍 من همیشه از این روش در پروژه ها استفاده میکنم