رنگ مناسب محیط کار ؛معرفی 8 رنگ برای افزایش بهره وری

رنگ مناسب محیط کار ؛معرفی 8 رنگ برای افزایش بهره وری

24 اردیبهشت 1402

دکوراسیون

رنگ مناسب محیط کار ؛معرفی 8 رنگ برای افزایش بهره وری

رنگ مناسب محیط کار کارمندان شما را شگفت زده می کند. در این مقاله توضیح خواهیم داد که چرا وقت آن رسیده است که استفاده از رنگ های تکراری را کنار بگذاریم و کمی رنگ به محیط کار خود اضافه کنیم.

فهرست مطالب

رنگ مناسب محیط کار

کدام رنگ برای دفتر شما بهتر کار می کند

رنگ مناسب برای محیط اداری

یافتن تعادل مناسب

رنگ مناسب محیط کار

در جامعه امروزی بسیاری از افراد بخصوص آقایان بیشترین وقت خود را در محیط کاری صرف می کنند بنابراین ظاهر محیط کار بخصوص رنگ دکوراسیون اداری تاثیرات روانی زیادی به همراه دارد پژوهش‌های اخیر دانشگاه تگزاس حاکی از آن است رنگ‌ های خاکستری، بژ و سفید در محیط های کاری احساس غم، اندوه و افسردگی را به کارکنان به ویژه بانوان القا می‌کند. از سوی دیگر، مردان، مشابه این احساسات منفی را با رنگ‌های بنفش و نارنجی تجربه می کنند.

مطالعات علمی نشان داده‌اند رنگ‌ها نه تنها حالات روحی ما را تغییر می‌دهند، بلکه به شدت روی بازدهی کار ما در جهت بهتر یا بدتر شدن تاثیر دارند. به همین دلیل بهتر است محل کار خود را با رنگ‌های مهیج تزیین کنید که نتیجه و بازدهی خوب و خلاقیت را افزایش می‌دهند. 

بیشتر بدانید: رنگ ساختمان ؛12 رنگ ساختمانی به همراه کاربرد و مزایا

رنگ مناسب محل کار

استفاده از رنگ باید یکی از ملاحظات اصلی و یک عنصر اساسی در طراحی کلی یک دفتر باشد، اگرچه معمولاً در طراحی محل کار کمتر از آن استفاده می شود. وقتی به بسیاری از محیط‌های اداری نگاه می‌کنید، به‌طور آشکار فاقد رنگ‌های غیر از فرش‌ها، دیوارها و مبلمان خنثی هستند.

هدف از استفاده از رنگ در دفتر تلاش و ایجاد محیط های مساعد است که خلاقیت، بهره وری و تحریک را تشویق می کند و در عین حال کارکنان را شاد و راحت نگه می دارد. رنگ قوی ترین محرک برای یکی از حساس ترین حواس ما، چشمان ما است. نحوه دیدن رنگ ها با افکار ما ارتباط مستقیم دارد.

کدام رنگ برای دفتر شما بهتر کار می کند

کارهای مختلفی برای افزایش بهره وری تیم وجود دارد. یکی از راه‌های آسان اما فوق‌العاده مؤثر برای ایجاد فضایی سازنده، انتخاب طرح رنگ مناسب است.رنگ مناسب در محیط کاری می تواند شما را در مسیر موفقیت قرار دهد. انتخاب رنگ مناسب در دفتر کار شما به آنچه که در طول روز کاری می گذرد بستگی دارد.

قبل از استخدام یک متخصص برای رنگ آمیزی دفتر خود، نوع کاری که کارکنان شما انجام می دهند و احساساتی که برای افزایش بهره وری باید برانگیخته شوند را در نظر بگیرید. اگر به دنبال افزایش خلاقیت یا تعادل در محیط کار هستید، یکی از این رنگ ها را برای دفتر خود امتحان کنید.

بیشتر بخوانید: روانشناسی رنگ ها در دکوراسیون

رنگ مناسب برای محیط اداری

رنگ مناسب برای محیط اداری

انتخاب رنگ دیوار برای دفتر کارتان به اندازه هماهنگی میز و صندلی مهم است. رنگ های مناسب به شما و کارمندانتان کمک می کند تا به طور موثرتری کار کنید. اگر انرژی و خروجی کلی دفتر و یا شرکت شما در حال کاهش است، سعی کنید جو را با رنگ جدید تغییر دهید. رنگی که برای دفتر خود انتخاب می کنید می تواند تفاوت زیادی در عملکرد کاری کارمندان و موفقیت کسب و کار شما ایجاد کند.

رنگ سفید

رنگ سفید بهترین رنگ برای محیط های تمیز و بالینی می باشد. 54 درصد از افراد دفتر کار خود را سفید رنگ می کنند البته این رنگ بهترین رنگ برای بهره وری، خلاقیت یا حتی شادی محسوب نمی شود. چرا که این رنگ به کسل کننده بودن و بی الهام بودن شهرت دارد. بنابراین از رنگ سفید بهتر است برای فضاهای کاری که نیاز به ارائه یک محیط تمیز یا بالینی دارند، استفاده شود.

با این حال، این بدان معنا نیست که رنگ سفید باید برای محیط‌های اداری حذف شود، زیرا می‌تواند فضا را بزرگ‌تر و تمیزتر کند و برای دفاتر کوچک‌تر عالی باشد. سفید همچنین تقریباً با همه رنگ‌های دیگر هماهنگی دارد، بنابراین می‌توان آن را به راحتی با رنگ‌های دیگر در یک اتاق ترکیب کرد تا جذاب‌تر شود. یک نکته: اگر از رنگ سفید استفاده می کنید، آن را با رنگ های دیگر ترکیب کند.

بیشتر بخوانید: پارتیشن اداری مدرن ؛ آشنایی با کاربرد، انواع و مزایای آن

رنگ آبی

رنگ آبی باعث افزایش خلاقیت و افزایش بهره وری می شود. بسیاری از مردم رنگ آبی را آرامش‌بخش می‌دانند. این رنگ ذهن را تحریک می کند و مشاغل مربوط به جزئیات را آسان می کند. آبی یک رنگ عالی برای حسابداران یا توسعه دهندگان نرم افزار است. هرکسی که در شغل خود نیاز به قدرت مغز و تجزیه و تحلیل زیادی دارد، می تواند از رنگ آبی بهره مند شود.رنگ آبی برای تمرکز بر روی وظایف شغلی بسیار موثر می باشد.

رنگ مناسب برای محیط های اداری

رنگ قرمز

اگر کار شما مستلزم فعالیت زیادی است، بهترین انتخاب رنگ قرمز است. قرمز با قلب انسان رابطه مستقیم دارد و موجب افزایش تپش قلب و فشار خون می شود. معمولاً رنگ قرمز در دکوراسيون برای تاکيد مورد استفاده قرار می گيرد بنابراین اگر می خواهید دائم کار کنید، رنگ آبی به دردتان نمی خورد، بلکه باید سراغ رنگ های جنجالی همانند قرمز بروید. قرمز حس فوریت را بر می انگیزد. با استفاده از این رنگ شما موفقیت بیشتری در ایجاد خرید در موسسات خرده فروشی خواهید داشت. برچسب ها روی اقلام در حال فروش قرمز هستند.اگر کسب و کار شما دارای افراد  بسیار اکتیو و فعال است، رنگ قرمز می تواند یک انتخاب سازنده باشد. فقط مراقب باشید زیاده روی نکنید؛ در غیر این صورت کارمندان شما به جای پرانرژی بودن مضطرب خواهند شد.

بیشتر بدانید: طراحی دفتر کار ؛ 6 روند طراحی دفتر در سال 2022

رنگ سبز

رنگ سبز برای کارکنانی که ساعت‌های طولانی مشغول کار هستند بسیار خوب است. این رنگ باعث می‌شود چشم خسته نشود و به شما کمک می‌کند تا آرامش داشته باشید و در ساعات کاری کارامد باشید. پژوهشگران معتقدند کسانیکه در اتاق کار خود به مدت طولانی با مانیتور سروکار دارند بهتر است از رنگ سبز در دکوراسیون بیشتر بهره بگیرند، چراکه این رنگ قابلیت مطالعه را افزایش داده و در کنار نور زننده مانیتور در چشم تعادل ایجاد می‌کند.

بهترین رنگ برای محل کار

سبز حس قوی تعادل و اطمینان را ایجاد می کند. برای یک تجارت مالی، سبز ممکن است رنگ مناسبی برای متعادل کردن استرس کارکنان باشد. اگر دفتری می خواهید که آرام، اطمینان بخش باشد، رنگ سبز برای شما مناسب است. به همین دلیل است که رنگ سبز در بسیاری از مطب های پزشکی نیز رایج است. سبز همچنین فشار چشم را کاهش می دهد و آن را به انتخاب رنگ خوبی برای کارمندانی که ساعت های طولانی کار می کنند تبدیل می کند.

بیشتر بخوانید: دکوراسیون دفتر املاک ؛ ۱۲ ترفند طراحی برای پیشرفت شغلی شما

رنگ زرد

رنگ زرد،رنگ خلاقیت است اگر به خلاقیت و ایده پردازی نیاز دارید، این رنگ بسیار مناسب است. رنگ زرد نمادی از روحیات درونی انسان است. برای انتخاب این رنگ باید بسیار شجاع و اعتماد به نفس داشته باشید. انتخاب این رنگ برای دیوار و دکوراسیون حس نوآوری را در شما بیشتر می کند.

به گفته روانشناسان، رنگ زرد تاثیر مستقیم روی قلب و دل انسان دارد زرد احساس شادی را برمی انگیزد. این یک رنگ خوب برای مشاغل خلاق مانند شرکت های تبلیغاتی و طراحی گرافیک است که به دنبال افزایش بهره وری و خلاقیت هستند. استفاده از رنگ زرد کارمندان شما را وادار به شیوه‌های خلاقانه می کند. رنگ زرد کم‌رنگ یا تکه‌های برجسته زرد به رنگ زرد لیمویی کل اتاق ترجیح داده می‌شود.

رنگ های مناسب در محیط اداری

رنگ نارنجی

بر اساس اصول فنگ‌شویی، رنگ نارنجی (نيروى فعال‌ و مذكر كائنات‌) است. رنگ نارنجی میزان تمرکز و شفافیت ذهنی را افزایش می دهد. این رنگ برای کارهایی که به تمرکز بیشتر نیاز دارند، بسیار مناسب است. اگر کارمندان شما کمی کند به نظر می رسند، اضافه کردن مقداری از رنگ پرتقالی و نارنجی می تواند اوضاع را خوب کند. کوسن ها، گل‌ها، لامپ‌ها و حتی یک کاسه میوه روی میز انتهایی همگی می‌توانند حاوی مقداری از رنگ نارنجی باشند یا حتی می توانید یک دیوار برجسته را به رنگ نارنجی رنگ آمیزی کنید. فقط زیاده روی نکنید.

رنگ های خنثی

بسیاری از سایه های مایل به سفید برای فضاهای اداری بسیار مناسب هستند. سایه سفید می تواند درخشش نور طبیعی خورشید را به اتاق هدیه دهد. رنگ های خنثی ملایم تر و آرامش بخش تر هستند. رنگ هایی مانند بژ، خاکستری کم رنگ یا عاج در اتاق های انتظار یا سایر اتاق های دسترسی مشتری کاربرد دارند.

بیشتر بخوانید: آموزش فنگ شویی محل کار ؛ ۶ روش آسان برای رسیدن به موفقیت

خاکستری

خاکستری اغلب نشان دهنده بی طرفی است. ما معمولاً می بینیم که از آن در دفاتر استفاده می شود تا ظاهری شیک یا مدرن داشته باشند. با این حال، اگر از این رنگ به طور نامناسب استفاده می شود، عدم اعتماد به نفس را نشان می دهد و به نوعی می تواند خلق و خوی افسرده را تحریک کند. در نتیجه، هنگام استفاده از رنگ خاکستری در فضاهای خاص، محتاط باشید.

یافتن تعادل مناسب

شما باید مراقب باشید که از چه تعداد رنگ برای دفتر کار خود استفاده می کنید. استفاده بیش از حد از یک رنگ می تواند برعکس آنچه که در نظر گرفته اید عمل کند. هنگامی که به دنبال رنگ آمیزی دفتر یا شرکت خود با رنگ جدید هستید، در نظر داشتن اشباع آن مهم است. اشباع به تسلط رنگ در یک رنگ اشاره دارد.

رنگ های روشن و پر جنب و جوش به عنوان محرک شناخته می شوند، در حالی که رنگ های کمتر اشباع شده آرامش بخش تر هستند. بر اساس فرهنگ، نیازها و عادات کاری کارکنان کسب‌وکارتان، یافتن تعادل مناسب بین رنگ‌های محرک و آرامش‌بخش برای تولید در محل کار ضروری است. اگر متوجه شدید که کارمندان شما از نظر ذهنی کمی احساس خستگی می کنند، سعی کنید این رنگ های محرک را از بین ببرید.

بیشتر بخوانید: انواع سنگ ساختمان ؛آشنایی با ویژگی،مزایا و کاربرد آنها

رنگ های ثانویه خواص دو رنگ اصلی را با هم ترکیب می کنند. نارنجی ترکیبی از زرد شاد و قرمز پرانرژی است. این می تواند با ایجاد تعادل مثبت در تحریک ذهنی که رنگ های آبی ایجاد می کند، یک دفتر آبی را تکمیل کند. داشتن تعادل رنگ مناسب در محیط کار برای افزایش بهره وری بسیار مهم است.

اکنون که می دانید کدام رنگ ها با فضای کاری بهتر مطابقت دارند، بازسازی دفتر ممکن است کمی برای شما آسان تر باشد. به متخصصان تزئینات داخلی در وبسایت آقای املاک اجازه دهید فضای اداری شما را به مکانی سازنده تبدیل کنند. 

تعداد نظرات : 5
  • ملکی املاک مسعود
    10 دی 1400
    عالی وآموزنده بود
  • داود نصیری
    8 دی 1400
    بسیار عالی و مفید بود قدردانی وسپاس
  • ایواش
    6 دی 1400
    👌 بسیار مفید بود
  • علی منصوری
    6 دی 1400
    چقدر این مطلب خوب بود، رنگ در محیط کار تاثیر بینظیری در راندمان کار دارهذ
  • روزبه فعلی
    6 دی 1400
    درود بسیار مطالب جالب و آموزنده ایی بود که میتواند از لحاظ روحی بسیار مفید باشد سپاس از آقای املاک 👌🏽✨