0 تا 100 نحوه دریافت پایان کار ساختمان

0 تا 100 نحوه دریافت پایان کار ساختمان

29 اردیبهشت 1403

حقوقی

0 تا 100 نحوه دریافت پایان کار ساختمان

هر ساختمانی که در شهرها و مناطق شهری ساخته می شود باید پایان کار ساختمانی دریافت کند. این امر برای ساختمان های نوساز اهمیت بیشتری دارد. ساختمان های نوساز بعد از پایان عملیات ساخت با طی مراحلی باید پایانکار دریافت کند. دریافت پایان کار ساختمان از نظر قانونی بسیار مهم و اساسی است و دریافت سند رسمی به آن بستگی دارد. در واقع ساختمان ها بدون دریافت پایان کار ساختمان، مجوز دریافت سند رسمی ملک را ندارند. در این مطلب به بررسی مدارک و مراحل و چگونگی دریافت پایان کار ساختمان برای مالکین می پردازیم. 

فهرست مطالب

پایان کار ساختمان چیست؟

مراحل دریافت پایان کار ساختمان

شرایط صدور پایان کار ساختمان قدیمی و کلنگی

گرفتن پایان کار ساختمان چقدر طول می کشد؟

هزینه پایان کار ساختمان چقدر است؟

مدارک لازم برای دریافت گواهی پایان کار ساختمان

سامانه استعلام گواهی پایانکار ساختمان

مدت اعتبار پایانکار ساختمان چقدر است؟

پایان کار ساختمان چیست؟

پایان کار ساختمان، یک تاییدیه برای نحوه ساخت و رعایت ضوابط ساختمانی یک ملک است. این تاییدیه توسط شهرداری و بعد از اتمام ساخت صادر می شود. در صورتی که ساختمان مطابق ضوابط شهرسازی، مقررات ایمنی ساختمان و نقشه های مصوب ساخته شود، این مجوز را دریافت می کند. در صورت تخلف از این ضوابط و مقررات، سازنده موظف است بعد از رفع ایرادات، برای درخواست پایان کار اقدام کند.

بیشتر بخوانید: 0 تا 100 قرارداد پیمانکاری ساختمان

دریافت-پایان-کار-ساختمان

مراحل دریافت پایان کار ساختمان

دریافت پایان کار ساختمان باید بعد از ساخت هر نوع ساختمان ویلایی یا آپارتمانی، تجاری یا اداری انجام شود. در واقع هر ساختمان و بنایی که در محدوده شهری احداث شود ملزم به دریافت پایانکار ساختمانی است. مراحل دریافت پایان کار ساختمان عبارت است از:    

  1. قدم اول تشکیل پرونده برای ملک در شهرداری است. در این مرحله باید مدارک ملک و فیش عوارض نوسازی را ارائه کنید. 

  2. ارائه سند مالکیت ساختمان و درخواست صدور پایانکار به شهرداری، مرحله دوم است. در این مرحله با درج تاریخ و شماره پرونده، برای بازدید کارشناس از ساختمان زمانی تعیین می شود. 

  3. کارشناس فنی شهرداری به ساختمان مراجعه کرده و تمام بخش های آن را بازدید می کند. کارشناس گزارشی را برای تایید یا عدم تایید ضوابط تنظیم کرده و به شهرداری ارائه می کند.

  4. مهندس ناظر ساختمان باید گزارش مربوط به مرحله پایانکار را به شهرداری تحویل دهد تا مورد بررسی قرار گیرد.

  5. گزارش کارشناس فنی توسط مسئولین شهرداری بررسی شده تا برای صدور پایانکار دستور داده شود.

  6. مساحت زیربنای ملک باید توسط محاسب سازه و با توجه به گزارش کارشناس فنی و پروانه ساخت کنترل می شود.

  7. در صورت شکایت املاک مجاور ساختمان، باید این مساله بررسی و رفع اختلاف شود. ملک مورد نظر باید از نظر ارتفاع، اضافه بنا و ساخت مازاد بر پروانه بررسی شده و مورد تایید قرار گیرد. در صورت عدم رعایت مقدار مجاز باید جریمه مصوب پرداخت شده تا پرونده وارد مرحله بعد شود.

  8. پیش نویس پایان کار ساختمان توسط واحد تشکیل پرونده آماده می شود.

  9. گواهی در بخش پروانه ساختمان شهرداری تکمیل می شود.

  10. در این مرحله تاییدیه و امضای نهایی معاون شهرسازی، معاون مالی اداری و محاسب انجام می شود. 

  11. مرحله نهایی شامل صدور گواهی پایان کار مهر و امضا شده به همراه ثبت شماره و تاریخ دریافت آن است.

بیشتر بخوانید: چطور پروانه ساختمان بگیریم؟

شرایط صدور پایان کار ساختمان قدیمی و کلنگی

طبق قانون شهرداری، ساختمان های قدیمی و کلنگی با عمر بیشتر از 29 سال باید برای فروش، پایان کار جدید دریافت کنند. این ساختمان ها بنایی قدیمی دارند ولی قابل سکونت هستند. مالک این ساختمان ها باید برای دریافت پایان کار جدید به همراه مدارک کامل به شهرداری مراجعه کند. برای این ساختمان ها نیازی به ارائه برگه اتمام عملیات ساختمانی نیست. اگر مالک ساختمان در گذشته تغییراتی در بنا داده باشد مانند اضافه کردن طبقه، پرونده ملک به کمیسیون ماده 100 می رود. در این کمیسیون، برای انجام این تخلف اضافه بنا، مبلغی به عنوان جریمه تعیین و بعد از پرداخت آن می توان پایان کار جدید گرفت.

بیشتر بخوانید: 0 تا 100 مراحل مجوز ساخت ساختمان

پایان-کار-ساختمان

گرفتن پایان کار ساختمان چقدر طول می کشد؟

بعد از اتمام عملیات ساخت و ساز در صورتی که تمام ضوابط و استانداردهای لازم رعایت شده باشد، پایان کار در مدت کوتاهی صادر می شود. زمان آماده شدن و صدور پایان کار معمولاً کمتر از دو ماه طول می کشد. ولی در صورت عدم تایید ساختمان توسط کارشناس فنی یا وجود مشکلی در مدارک، این زمان بیشتر خواهد شد. مالک باید بعد از رفع ایرادات و اخذ تاییدیه کارشناس یا پرداخت جریمه نسبت به درخواست پایان کار اقدام کند.

بیشتر بخوانید: نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال ملک در سال 1403

پیش خرید آپارتمان در تهران

هزینه پایان کار ساختمان چقدر است؟

دریافت پایان کار ساختمانی در هر منطقه و باتوجه به نوع ساختمان هزینه متفاوتی دارد. بنابراین پایانکار ساختمان قیمت مشخص و تعیین شده ای ندارد. این هزینه برای هر پروژه ساختمانی توسط شهرداری تعیین می شود. 
موارد مهم در تعیین هزینه پایان کار ساختمان

  • منطقه قرارگیری ملک مورد نظر 

  • کاربری ملک اعم از مسکونی، اداری و تجاری و ..

  • مساحت زمین و بنای مورد نظر

  • نوساز یا قدیمی بودن ساختمان

  • شرایط خاص مالک در تعیین هزینه تاثیرگذار است.( خانواده های تحت پوشش ارگان ها یا خانواده شهدا و جانبازان درصد تخفیف می گیرند.)

گواهی-پایان-کار-ساختمان

مدارک لازم برای دریافت گواهی پایان کار ساختمان

برای دریافت پایان کار ساختمان نیاز به مدارکی است که باید در زمان تشکیل پرونده ارائه کرد. مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده پایان کار شامل:

  • شناسنامه و کارت ملی مالک

  • فیش واریزی عوارض نوسازی ملک و اصل و کپی آن

  • سند ملک مورد نظر

  • مراجعه حضوری مالک یا وکیل قانونی او و در صورت فوت مالک، گواهی انحصار وراثت به همراه مدارک شناسایی وراث

  • گزارش های مرحله ای مهندس ناظر ساختمان

  • ارائه فیش های تلفن، گاز، برق و آب ساختمان

  • اصل و کپی پروانه ساختمان

  • ارائه نقشه معماری تایید شده ملک با مهر و امضای شهرداری و CD آن

  • تحویل کارت سازه، گواهی پایان عملیات ساختمانی و همه گزارش های مرحله ای ساخت به همراه گواهی تایید آسانسور در ساختمان های نوساز

با ارائه این مدارک و گزارش ها به همراه گزارش کارشناس فنی و مهندس ناظر، پایانکار ساختمانی صادر می شود.  

سامانه استعلام گواهی پایانکار ساختمان

برای استعلام پایانکار ساختمان می توان از دو روش مراجعه حضوری و سایت استفاده کرد. برای سهولت استعلام پایانکار ساختمانی توسط اشخاص، شهرداری بخشی را در سایت خود در نظر گرفته است. مالک ساختمان با داشتن شماره شناسایی ملک، اطلاعات پروانه ساخت و شماره پرونده ملک می تواند پایانکار را استعلام کند. این امر در شهر تهران با مراجعه به سایت www.tehran.ir انجام می شود. در این سایت و در بخش استعلام پروانه و گواهی ساختمان می توان به راحتی پایانکار را استعلام گرفت. در شهرهای دیگر هم می توانید با مراجعه به سایت شهرداری شهر مورد نظر، گزینه استعلام پایانکار را جستجو کنید. 

مدت اعتبار پایانکار ساختمان چقدر است؟

در حال حاضر به دلیل کاهش پیچیدگی های اداری و سهولت دریافت، مدت اعتبار پایانکار به صورت نامحدود است. یعنی بعد از تایید و صدور پایانکار ساختمان توسط شهرداری تا زمانی که ساختمان قابل استفاده است این گواهی معتبر است. پایانکار ساختمان تنها در صورت گزارش تخلف یا شکایت اشخاصی می تواند باطل شود.