صفر تا صد آشنایی با مراحل مجوز ساخت ساختمان !

صفر تا صد آشنایی با مراحل مجوز ساخت ساختمان !

24 اسفند 1402

ملکی

صفر تا صد آشنایی با مراحل مجوز ساخت ساختمان !

مجوز ساخت ساختمان یکی از مباحثی است که قصد داریم در این مقاله در رابطه با آن صحبت کنیم. صنعت ساختمان یکی از صنایع پررونق در ایران است که اشخاص بسیاری در قسمت های مختلف آن فعالیت می‌کنند. از کارگران ساده و معماران گرفته تا کارفرماها و پیمانکارانی که آن‌ها را به استخدام خود درمی‌آورند، ناگفته نماند این افراد تنها بخش عرضه بازار ساختمان را تشکیل می‌دهند و پس از تکمیل ساخت ساختمان، فعالان املاک نیز به بخش تقاضای این صنعت خدمات ارائه می‌دهند.

جهت مشاهده آگهی های خرید آپارتمان در فردیس کرج کلیک کنید. 

در همین رابطه پلتفرم آقای املاک با هدف رفع تمامی نیازهای فعالان بازار مسکن از آژانس ها و مشاورین املاک تا صاحبین مشاغل ساختمانی از جمله سازنده ها، سرمایه گذارها، پیمانکارها، اشخاص حقیقی و حقوقی پا بر این عرصه گذاشته است. اگر شغلتان مربوط به ساختمان است می توانید به صورت رایگان و بدون هیچ محدودیتی در وبسایت آقای املاک آگهی خود را به ثبت برسانید. مجوز ساخت یک ساختمان در اصل اولین قدمی است که عوامل ساختمان‌سازی مراحل آن را طی می کنند. طی کردن مراحل اداری برای اخذ پروانه ساخت ساختمان و مجوزهای مختلفی است که گرفتن آن‌ها امری ضروری و پیش‌نیاز کار به شمار می روند. ما در این مطلب از وبلاگ آقای املاک شما را با مراحل اداری ساخت یک ساختمان مسکونی، اداری یا تجاری آشنا خواهیم کرد. اگر شما در مرحله اخذ مجوز ساختمان قرار دارید، به شما پیشنهاد می کنیم خواندن این مقاله را از دست ندهید.

جهت مشاهده آگهی های اجاره آپارتمان در کامرانیه کلیک کنید.

بیشتر بخوانید: انواع سنگ ساختمان ؛آشنایی با ویژگی،مزایا و کاربرد آنها

مراحل مجوز ساخت ساختمان

اگر یک قطعه زمین خالی خریداری کردید و قصد ساختمان سازی در آن را دارید یا در خانه‌ای قدیمی سکونت دارید و قصد تخریب و ساختن بنایی نو دارید بهتر است این کار را در شش ماه اول سال انجام دهید. ساختمان سازی در فصل های سرد برای کارگران امری دشوار است و از طرفی اگر هم انجام شود با سرعت کار پایین‌تری نسبت به بهار و تابستان و حتی پاییز مواجه خواهیدشد. به همین دلیل ما بیشتر شاهد این هستیم که در فصل زمستان بازار گرفتن مجوز و پروانه ساخت ساختمان داغ تر است. مجوز ساختمان نیاز به پیگیری‌های قانونی و پرداخت هزینه‌های مختلفی دارد. حتما می دانید که ساخت ساختمان بدون صدور پروانه ساختمان غیرقانونی است و توسط مراجع مربوطه متوقف خواهد شد. در واقع هدف از صدور مجوز ساخت رعایت مشخصات فنی و اصول شهرسازی مطابق با ضوابط طرح جامع شهری می باشد. همچنین شما برای استفاده از تسهیلات بانکی و بیمه ساختمان‌ و کارگرها و …نیاز به دریافت مجوز دارید.

اگر در شمال کشور قصد سرمایه گذاری و یا سکونت دارید، پروژه میلنیوم محمودآباد را به شما پیشنهاد می کنیم . این پروژه مدرن و لوکس واقع در شهر محمودآباد (استان مازندران) می باشد که توسط شرکت ساختمانی MRG و به دست یکی از سازندگان مطرح، (مهندس محمدرضا جنیدی) ساخته شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک کلیک کنید.

جهت مشاهده آگهی های خرید آپارتمان در محمودآباد و خرید ویلا در رشتکلیک کنید

تمام ساخت و سازها ملزم به دریافت مجوز ساخت هستند؟

خیر؛ برای تمام ساخت و سازها نیازی به دریافت مجوز نیست. اگر قصد تعمیرات جزئی یا بازسازی نه خیلی زیاد در بنای خود دارید  نیازی به مجوز ساخت نخواهید داشت. اما اگر تغییرات به صورت کلی باشند و شما قصد اضافه کردن متراژ به بنای خود را داشته باشید، در اینجا باید برای طی کردن مراحل مجوز ساخت ساختمان دست به کار شوید. مراحل مجوز ساختمان

انواع مجوز ساختمان

۱.مجوز ساختمانی اراضی بایر یا باغات ۲. مجوز ساختمانی تعویض مهندس ۳. مجوز ساختمانی تخریب یا نوسازی ۴. مجوز ساختمانی اضافه اشکوب ۵. مجوز ساختمانی تغییر نقشه ۶. مجوز ساختمانی توسعه بنا این موارد از جمله مجوزهایی هستند که برای انجام کارهای مختلف به آن‌ها نیاز دارید. در نتیجه بهترین کار در ابتدای راه، مشورت و مشاوره گرفتن از افرادی است که به صورت حرفه ای بر تمامی مراحل اداری ساخت یک ساختمان تسلط دارند.

یکی از خدمات جذاب آقای املاک برای مالکان و علاقه‌مندان به خرید یا اجاره آپارتمان، امکان قیمت‌گذاری آنلاین ملک می‌باشد. این خدمات شامل چهار مدل مختلف شامل: کارشناسی آنلاین با هوش مصنوعی، مشاوره آنلاین غیر حضوری با بهترین مشاوران منطقه، مشاوره حضوری با بهترین مشاوران منطقه، و همچنین مشاوره حضوری با کارشناسان دادگستری به همراه تور مجازی می‌شود

اطلاعاتی که در مجوز ساخت ساختمان ذکر می شوند

اطلاعاتی نظیر مساحت زیربنا، تعداد طبقه‌ها، مشخصات متقاضی حقیقی یا حقوقی، شماره پلاک ثبتی ملک، نوع اسکلت ساختمان، کروکی زمین، تاریخ صدور پروانه و … از جمله اطلاعاتی هستند که در مجوزها ذکر می‌شوند. یکی از مهم‌ترین اطلاعاتی که در صفحه نخست مجوز ساخت ساختمان ذکر می‌شود، تاریخ آغاز عملیات ساخت یا بازسازی و تعیین مهلت برای پایان پروژه است. البته شما می‌توانید در صورت طولانی‌تر شدن پروسه کاری درخواست تمدید مهلت بدهید. برای دریافت سند مالکیت‌ واحدها به مجوز دیگری به نام، (پایان کار) نیاز است. در این قسمت شخصی تحت عنوان ناظر پروژه را مورد بررسی قرار داده و اجازه صدور پایان کار را به شما می‌دهد.البته ناظری که مسئولیت نظارت بر ساخت قانونی ساختمان را بر عهده دارد می‌تواند مراحل کار را مورد بررسی قرار دهد. ناظر پروژه حق این را دارد که هر زمان مغایرت با قوانین مربوطه را تشخیص داد؛ دستور توقف عملیات ساخت را بدهد. در نتیجه یکی دیگر از اقداماتی که باید قبل از ساخت انجام دهید آشنایی با قوانین مربوط به ساخت و ساز است. حال که با این موارد آشنا شدید.

بیشتر بخوانید: عوارض شهرداری خانه ؛ از نکات حقوقی تا نحوه پرداخت قبوض

مراحل اداری مجوز ساخت ساختمان

ساخت بنا اگر به یک پیمانکار واگذار شود، احتمال اینکه مراحل اداری به او محول شود؛ زیاد است. اما اگر خودتان می‌خواهید صفر تا صد این کار را انجام دهید باید شخصا به شهرداری منطقه مراجعه فرمائید.

مرحله اول:

اولین اقدامی که در شهرداری منطقه باید انجام دهید، تشکیل پرونده است. البته برای درخواست مجوز ساخت می‌توانید علاوه بر شهرداری، به دفاتر خدمات الکترونیکی مراجعه کنید. مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده: ۱. اصل سند مالکیت و فتوکپی آن ۲. اصل کارت ملی و شناسنامه و فتوکپی آن‌ها ۳. برگه تسویه حساب عوارض نوسازی ۴. برگه تسویه حساب عوارض شهرداری ۵. درخواست صدور پروانه به صورت کتبی همانطور که مشاهده می کنید، دو مورد از مدارک مربوط به پرداخت عوارض‌ها می باشد. درنتیجه بهتر است هر چه سریعتر برای پرداخت عوارض شهرداری (سال جاری و سال‌های گذشته) و عوارض نوسازی اقدام کنید و سند هر کدام از آن‌ها را همراه خود داشته باشید.

مرحله دوم:

بعد از آنکه پرونده تشکیل شد ؛ درخواست بازدید بدهید. پس از تایید پرونده، شهرداری مسئول بازدید را به مکان احداث بنا خواهد فرستاد. در اینجا مسئول بازدید مواردی مانند ابعاد ملک، عرض خیابان، عرض بنا و مجاورین بنا را مورد بررسی قرار می دهد. در همین مرحله یکی از مهمترین نکات بر پیشبرد کارهای شما، بررسی متراژ زمین است. به عنوان مثال شما از قبل تعداد مشخصی برای طبقات در نظر گرفتید اما مسئول بازدید در هنگام بررسی متراژ بنا به دلایلی اجازه بنا کردن آن تعداد طبقه را به شما نمی دهد.

صفر تا صد مراحل اخذ پروانه ساختمان

بیشتر بخوانید: عقب نشینی ساختمان چیست و چه قوانینی دارد؟

مرحله سوم:

بعد از طی کردن این دو مرحله شاید به طرح تفصیلی نیاز داشته باشید.البته این طرح در تمامی شهرها قابل اجرا نیست و بیشتر در شهرهای بزرگ مانند تهران صورت می‌گیرد. در این بخش شهرداری شخصی را به عنوان کارشناس طرح تفصیلی به محل پروژه خواهد فرستاد تا کاربری ملک از لحاظ طرح جامع و تفصیلی شهر مورد بررسی قرار دهد.در واقع هدف از این کار بررسی عدم مغایرت بنا با طرح‌های عمرانی شهر می باشد. اگر در حین بررسی تداخلی دیده شود، دستور انجام تغییرات و اصلاحات مورد نظر از طرف شهرداری صادر خواهد شد.

مرحله چهارم:

پس از طی کردن این سه مرحله، نوبت به تهیه نقشه ملک می رسد در این مرحله شهرداری به شما دستور تهیه نقشه ملک‌تان را می دهد. در نقشه ملک اطلاعاتی نظیر ابعاد باقی‌مانده ملک پس از اجرای تغییرات مدنظر شهرداری، مساحت زمین پس از اجرای تغییرات، تعداد طبقه‌ها و …  ذکر شده است.

مرحله پنجم:

در این مرحله نقشه معماری ساختمان طراحی می شود. پس از طراحی، اطلاعات تکمیلی بنا مشخص می‌شود به عنوان مثال شما متوجه خواهید شد که اندازه پارکینگ و اندازه فضاهای مختلف ساختمان چقدر باید باشد. انجام این کار برعهده مهندسین معماری می باشد شما پس از آنکه نقشه را از آنها تحویل گرفتید به شهرداری مراجعه کرده تا کارشناسان شهرداری نقشه معماری را بررسی کنند. احتمال اینکه در زمان بررسی نقشه توسط کارشناسان شهرداری چند مورد را در نقشه اصلاح کنید وجود دارد. در هر صورت باید نقشه کاملی در اختیارتان باشد تا اجازه ادامه مراحل اداری ساخت یک ساختمان به شما داده شود.

مرحله ششم:

با تکمیل شدن نقشه معماری و دریافت تاییدیه از شهرداری، باید مجددا عوارض نوسازی و شهرداری را پرداخت کنید.

مرحله هفتم:

در این مرحله باید برای فراهم کردن مراحل پیش‌نویس آماده باشید. دفاتر خدمات شهری این امکان را برای شما فراهم می کنند تا پیش‌نویس‌ها را تهیه کنید وفرم درخواست تعیین ناظر را پر کنید. پس از مدتی از سوی شهرداری با شما تماس گرفته می شود تا برای عقد قرارداد با ناظر تعیین شده از سوی شهرداری به آنجا بروید.

مرحله هشتم:

در این مرحله با تایید در خواست شما از سوی رئیس بخش صدور پروانه ساختمان، معاون شهرسازی و معماری و شخص شهردار ، پروانه ساختمانی شما چاپ خواهد شد.

حرف آخر

طی کردن این ۷ مرحله گر چه زمان‌بر خواهدبود و نیاز به پرداخت هزینه و صرف زمان و انرژی دارد، اما زمانیکه مجوز ساخت ساختمان شما چاپ شد تا به پایان رسیدن مهلت تعیین شده، زمان در اختیار خواهید داشت. همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم در صفحه اول مجوز مهلت ساخت ساختمان بر‌اساس متراژ مساحت بنا مشخص شده است اگر تا فرا رسیدن مهلت پروژه نتوانید بنا را تکمیل کنید، یک اخطاریه می گیرید و باید عوارض تعویق آن را پرداخت کنید. با درخواست تمدید پروانه ساخت، مهلتی به شما داده می‌شود تا پروژه را به پایان برسانید و اگر باز هم نتوانید پروژه را تکمیل کنید دیگر تمدید دوباره پروانه ساخت امکان‌پذیر نخواهد بود. پیشنهاد ما این است که برای اتمام پروژه در زمان مناسب برنامه‌ریزی حرفه ای داشته باشید.

اگر قصد خرید آپارتمان در منطقه 1 و مناطق دیگر تهران را دارید می توانید به لینک های زیر مراجعه کنید. 

خرید آپارتمان در ولنجک

خرید آپارتمان در الهیه

خرید آپارتمان در میرداماد

خرید آپارتمان در زعفرانیه

خرید آپارتمان در بلوار فردوس

همچنین اگر قصد خرید آپارتمان در شهر های مختلف ایران را دارید می توانید به لینک های زیر مراجعه کنید.

خرید آپارتمان در شیراز

خرید ویلا در رشت

خرید آپارتمان در مشهد

خرید آپارتمان در اهواز

خرید آپارتمان در اصفهان

تعداد نظرات : 23
  • ناشناس
    16 آذر 1402
    سلام ممنون از توضیحاتتون ببخشید ملک ما چند سال پیش جواز براش صادر شده آیا جواز ساخت قابل تمدید هست؟
    ادمین آقای املاک
    16 آذر 1402
    برای دریافت اطلاعات و اخذ راهنمایی های، وکلای ملکی و کارشناسان حقوقی وبسایت و سوپر اپلیکیشن آقای املاک آماده ارائه دیدگاه های موثر و مشاوره می باشند. با ورود به صفحه اصلی وبسایت آقای املاک، در قسمت ثبت درخواست، بر روی گزینه مشاوره حقوقی کلیک نمائید و پس از نوشتن درخواست خود، آن را ثبت نموده و منتظر پاسخ کارشناسان ملکی ما در سریع ترین زمان و به بهترین شکل ممکن بمانید.
  • الیاس اکبری
    7 آبان 1402
    سلام من واقعا وبه قران پول ساخت یک واحد مسکونی دراطراف شهر ندارم که پول شهرداری و مهندسین راپرداخت کنم زمین ازان قیمت خریدم ولی نمیگذارن من بسازم لطفاجواب بدهید وکمکم کنید
    ادمین آقای املاک
    7 آبان 1402
    برای دریافت اطلاعات و اخذ راهنمایی های، وکلای ملکی و کارشناسان حقوقی وبسایت و سوپر اپلیکیشن آقای املاک آماده ارائه دیدگاه های موثر و مشاوره می باشند. با ورود به صفحه اصلی وبسایت آقای املاک، در قسمت ثبت درخواست، بر روی گزینه مشاوره حقوقی کلیک نمائید و پس از نوشتن درخواست خود، آن را ثبت نموده و منتظر پاسخ کارشناسان ملکی ما در سریع ترین زمان و به بهترین شکل ممکن بمانید.
  • الیاس اکبری
    7 آبان 1402
    این خیلی است
  • اکبر
    24 تیر 1402
    اطلاعات روان، ساده وکامل، خداقوت
  • مهدی
    15 خرداد 1402
    عالیی بود ممنون
  • محمدرضاباقری
    16 اردیبهشت 1402
    صفرتاصدرابه مابسپارید
  • سرمدب
    13 اردیبهشت 1402
    عالی بود ممنون
  • اسماعیل بهزادی
    9 اردیبهشت 1402
    یک پلاک زمین ۵۰۰ متری در زمان تفکیک پلاکهای دیگر جا مانده استعلام شوده وتعید شود که این پاک جامانده ولی الان میخواهیم زمین را بسازیم قبل این زمین ۴۵ پالک شوده در زمان تفکیکی وقت این پاک مانده همی اطراف این زمین ساخته شوده محبت کنید راهنمای کنید زمین در شیراز هست تشکر
    ادمین آقای املاک
    9 اردیبهشت 1402
    سلام و عرض ادب دوست عزیز شما می تونید وارد صفحه اصلی وبسایت آقای املاک بشید و در قسمت ثبت درخواست، قسمت مشاور حقوقی موضوع خودتون رو مطرح کنید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند.
  • ناشناس
    30 فروردین 1402
    باسلام وتشکرجامع ومفیدممنون ازتهران
  • امیرعلی
    30 فروردین 1402
    سلام من خونم ساختم ولی مجوز نداره می خوام مجوزطبقه پایین وبالا باهم بگیرم بعد وام برای طبقه دوم بگیرم بسازم اگرطبقه پایین به اسمم باشه برای وام باید طبقه دوم به اسم کسی دیگه باشه وگرنه وام بهم تعلق نمیگیره؟
    ادمین آقای املاک
    30 فروردین 1402
    سلام و عرض ادب دوست عزیز شما می تونید وارد صفحه اصلی وبسایت آقای املاک بشید و در قسمت ثبت درخواست و در قسمت مشاور حقوقی موضوع خودتون رو مطرح کنید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند.
  • سیدحمزه سیدی
    28 فروردین 1402
    عالی بود،برای من موردی پیش آمده که میخواهم از شما مشاوره بگیرم لطفاً، من زمینی در استان گیلان دارم و قرار شد پیمانکار به صورت مشارکتی ساختمان بسازد،اما در همین ابتدای کار میگوید باید سند را به نام ما بزنید تا پروانه ساخت به نام ما صادر شود،البته وکالت کاری داده ام به ایشان ولی میگوید شهرداری به نام ما مجوز نمیدهد، میخواستم نظر شما را جویا شوم که عرف کار به چه صورت است؟ ممنون از شما
    ادمین آقای املاک
    28 فروردین 1402
    سلام و عرض ادب دوست عزیز شما می تونید وارد صفحه اصلی وبسایت آقای املاک بشید و در قسمت ثبت درخواست و در قسمت مشاور حقوقی موضوع خودتون رو مطرح کنید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند.
  • رسول کاکاوندی
    6 فروردین 1402
    عالی بود ممنون ازشما واقعا هی دنبال این مطالب بودم رسول کاکاوندی ازکرمانشاه
  • جمال
    6 فروردین 1402
    واقعا کسی که خونه میسازه هزار تا وام و زیر قسط و قرض داره دیونه میشه و اکثر این پولها پول زوره . با این تورم در مصالح ساختمانی .خدا لعنتتون کنه شهرداری و نظام مهندسی فقط پول زور میگیرین.
  • خدمتی
    12 اسفند 1401
    باسلام وتشکرازشمابایدبگم اطلاعات داده شده بسیارکامل وجامع بود
  • محمد
    2 اسفند 1401
    عالی بود فقط یک سوال اینکه چطور مطمئن شویم که مجوز طبقات مورد نظر خودمان همان باشد ک حتما تائید میشود؟ و در مورد هزینه ها هم سوال دارم که چقدر هزینه میشه تا مجوز شروع کار رو بهت بدن
    ادمین آقای املاک
    2 اسفند 1401
    سلام و عرض ادب دوست عزیز شما می تونید وارد صفحه اصلی وبسایت آقای املاک بشید و در قسمت ثبت درخواست و در قسمت مشاور حقوقی موضوع خودتون رو مطرح کنید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند.
  • سید مجتبی مشگفروش
    30 دی 1401
    بسیار مختصر و مفید بود موفق باشید
  • رضا
    29 دی 1401
    افغانی میتواند مجوزه ساخت برای خانه یگیرد
    ادمین آقای املاک
    29 دی 1401
    سلام و عرض ادب دوست عزیز شما می تونید وارد صفحه اصلی وبسایت آقای املاک بشید و در قسمت ثبت درخواست و در قسمت مشاور حقوقی موضوع خودتون رو مطرح کنید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند.
  • احمد
    28 دی 1401
    عالی و مفید
  • عطا قاسمپور
    10 دی 1401
    خیلی عالی به نظر میرسد تشکر از شما!
  • حسین مجدی
    18 اسفند 1400
    با سلام نظر من این است که بهتر است که مجوزه ساخت بدونه تاریخ باشد چون درنظر بگیریم شاید مشگلی برایه فرد بیشایدکه قادر به ساخت نباشد وتویه دردسر بزرگی بیفتد
  • میلاد داودپور
    21 مهر 1400
    اطلاعات شما بسیار عالی و لذت بردم.میلاد داودپور
  • روزبه فعلی
    21 مهر 1400
    درود ممنون از اطلاعات مفیدی که در هر زمینه ملکی ارائه میدید ✌? سپاس از آقای املا
  • داود نصیری
    21 مهر 1400
    سلام از بنده این اطلاعات رو واقعا به جا و با تقسیم بندی مناسب در نظر گرفتید که واقعا مورد نیاز بود