عوارض شهرداری خانه ؛ از نکات حقوقی تا نحوه پرداخت قبوض

عوارض شهرداری خانه ؛ از نکات حقوقی تا نحوه پرداخت قبوض

24 اسفند 1402

حقوقی

عوارض شهرداری خانه ؛ از نکات حقوقی تا نحوه پرداخت قبوض

عوارض شهرداری خانه در مقررات ایران به شهرداری مربوط می شود در واقع شهرداری در ازای انجام خدمات از شهروندان عوارض اخذ می کند؛ این عوارض اصلی ترین منبع درآمد شهرداری به شمار می رود. در ادامه این مطلب شما را با صفر تا صد عوارض شهرداری خانه آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

جهت مشاهده آگهی های خرید آپارتمان در فردیس کرج کلیک کنید. 

عوارض شهری چیست؟

در معاملات خرید و فروش ملک یکی از مدارک های مورد نیاز برای هرگونه انتقال سند، پرداخت عوارض شهری به صورت کامل است. عوارض شهری باید توسط صاحبان ملک مانند خانه و مغازه به صورت سالیانه پرداخت شود، اما متاسفانه بسیاری از صاحبان املاک از زیر بار پرداخت این عوارض فرار می‌کنند؛ تا اینکه هنگام فروش ملک خود به ناچار مجبور به تسویه حساب کامل عوارض شهری می شوند. همانطور که گفتیم پرداخت عوارض شهری توسط صاحبان ملک، یکی از راه‌های اصلی درآمدزایی شهرداری‌ها به شمار می رود. به تعبیری پرداخت اینگونه عوارض موجب می شود تا مدیریت شهری؛ خدمات مختلفی را به شهروندان ارائه دهند.

بیشتر بخوانید: نکات مهم و قوانین معامله املاک بدون سند

خرید خانه در تهران

انواع عوارض‌ شهرداری

۱. عوارض نوسازی و عمران شهری (مبلغ عوارض نوسازی هر سال به مالکان اعلام می شود در نتیجه آن‌ها موظف اند عوارض را در زمان تعیین شده پرداخت کنند.)

۲. عوارض خدمات مدیریت پسماند (این نوع عوارض از مخارج جمع‌آوری و مدیریت زباله‌ها گرفته می شود)

۳. عوارض کسب و پیشه (که فقط از مراکز و واحدهای غیر مسکونی گرفته می‌شود)

جهت قیمت گذاری آنلاین ملک خود کلیک کنید

قانون عوارض شهرداری

پرداخت عوارض شهرداری برای تمام اراضی، ساختمان‌ها و ... بر اساس قانون و مقررات مشخص خواهد شد. عوارض تعیین شده برای املاک در ابتدای فروردین هر سال در نظر گرفته می‌شود بر همین اساس مالکان تا پایان همان سال فرصت دارند آن را پرداخت کنند. طبق قانون اگر در زمان تعیین شده این عوارض پرداخت شود مالکان  از ۱۰‌ درصد تخفیف بهره مند خواهندشد. اما اگر این عوارض در مدت تعیین شده پرداخت نشود، قانون برای مالک ۹‌درصد جریمه دیرکرد در نظر می گیرد. عوارض خدمات مدیریت پسماند همانند دیگر عوارض بر اساس قانون مشخص شده است.

بیشتر بخوانید: قانون اجاره خانه ؛ قبل از معامله به این نکات دقت کنید!

جمع‌آوری و مدیریت زباله‌هایی که هر روز توسط افراد تولید می‌شود مخارجی را بر روی دوش شهرداری می‌گذارد. به همین منوال طبق قانون، عوارض مصوب شورای شهر در همین زمینه از شما گرفته خواهد شد. از طرفی دیگر عوارض کسب و پیشه نیز بر اساس مصوبه شورای شهر برای واحدهای صنفی در اشکال مختلف در نظر گرفته شده است. این عوارض بر اساس شاخص‌های مختلفی مانند؛ قیمت پایه، ارزش منطقه‌ای و مساحت، محاسبه می‌شود.

عوارض شهری ساختمان چیست

تعرفه عوارض چیست؟

به عبارتی تعرفه عوارض شامل یک دستور العمل مشخص می باشد که با استناد بر ماده ۳۰ آیین نامه مالی شهرداری‌ها به واسطه وزارت کشور تهیه و تنظیم شده است.

در صورت عدم پرداخت عوارض شهرداری ؛ ساختمان شما شامل جریمه (عدم پرداخت عوارض) می‌شود.

عوارض شهرداری ساختمان با عنوان عوارض سالانه شهرداری ارائه می‌شود و همه ساختمان‌ها مشمول قانون پرداخت عوارض هستند.

یکی از سازندگانی که امروزه به درستی و طبق اصول از روش های نوین صنعت ساختمان سازی پیروی کرده ، مهندس صمد سلیمان زاده است که توانست با سخت‌کوشی، خدمات عالی در طراحی و ساخت با کمک همکاران بسیار ماهر خود شاهکارهای چشمگیری را در سطح شهر تهران بنا کند. شایان به ذکر است که برج پارس جردن یکی از سازه های برتر او به شمار می رود.

پیش خرید آپارتمان در تهران

هزینه پرداخت عوارض شهری بر عهده چه کسی است؟

یک از نکات حقوقی مهم در زمینه عوارض شهری این است که پرداخت هزینه عوارض بر عهده مستأجر است یا مالک؟ مانند تمام مسائل حقوقی دیگر قانون روابط موجر و مستأجر تکلیف این موضوع را به خوبی مشخص کرده است.

۱. عوارض خدمات مدیریت پسماند برعهده کسی است که از ملک استفاده می‌کند. یعنی اگر خانه‌ای مستأجر داشت، مستاجر موظف به پرداخت عوارض خدمات پسماند خانه خواهد بود.

۲.عوارض نوسازی و عمران شهری در هر حالتی برعهده مالک خانه خواهدبود. پرداخت این نوع عوارض بر عهده مستاجر نخواهد بود مگر آنکه هنگام عقد قرارداد در اجاره‌نامه دو طرف توافق کرده باشند که این عوارض توسط مستأجر به‌عنوان قسمتی از اجاره پرداخت شود.

۳. پرداخت عوارض کسب و پیشه واحدهای کسبی نیز بر اساس قانون بر عهده صاحب پروانه یا شخصی است که سند و اجاره‌نامه به نام او تنظیم شده باشد. به عنوان مثال اگر یک ملک تجاری اجاره رفته باشد؛ مستأجر آن ملک باید این عوارض را پرداخت کند.

نکته قابل توجه این است که به دلیل آنکه فعالیت کاری در میزان عوارض کسب و پیشه امری بسیار مهم است، اگر نوع فعالیت فعلی‌ با نوع فعالیت قید شده در قبوض ارسالی به محل کسب‌تان مطابقت نداشته باشد، باید برای اصلاح آن به همراه مدارک و مستندات به اداره درآمد شهرداری منطقه‌ مورد نظر بروید.

بیشتر بخوانید: هزینه انتقال سند ملک ؛ هزینه انتقال سند ملک برعهده کیست؟

عوارض شهرداری خانه را چگونه پرداخت کنیم؟

قبوض عوارض شهری

اولین موضوعی که باید در قبوض عوارض شهری به آن توجه کنید این است که به طور معمول قبض ها در ماه‌های پایانی سال توسط شهرداری صادر و برای مالکان املاک فرستاده می‌شود. ممکن است به هر دلیلی قبوض عوارض شهرداری به دست شما نرسد، شما می‌توانید قبوض را به صورت اینترنتی پرداخت کنید. در این شرایط کافیست به نشانی الکترونیک tax.tehran.ir مراجعه فرمایید. برای مراجعه به این سایت به مدارکی مانند شماره شناسایی ملک که شامل (شماره‌های ردیف مالک، ردیف، ملک و بلوک یا یک شماره شناسایی ۱۵ رقمی دارید.

عوارض شهرداری خانه چقدر می باشد

دسترسی به هر یک از این شماره‌ها، کار شما را در مرحله اول راحت تر خواهدکرد. اگر هیچ کدام از این شماره‌ها را در اختیار ندارید همراه با اسناد ملکی به دفاتر خدمات الکترونیک یا اداره‌ درآمد شهرداری منطقه خود مراجعه کنید. بعد از این مرحله با مراجعه به سایت مشخصات را مجدد بررسی کنید و اگر باز مغایرتی وجود داشت باز هم با مدارک خود به اداره درآمد شهرداری منطقه بروید تا اصلاحات انجام شود. درآخر می‌توانید هر یک از فیش‌های مربوط به عوارض شهری را دریافت و در گام بعدی اقدام به پرداخت آن کنید.

بیشتر بخوانید: کلاهبرداری املاک ؛ ۵ روش رایج کلاهبرداری ملکی و چگونگی اجتناب از آنها

پرداخت اقساطی عوارض شهرداری

یکی از خدمات ارائه شده در پرداخت عوارض شهری توسط شهرداری برای شهروندان، پرداخت قسطی عوارض است. در سایت tax.tehran.ir امکان اینکه شما بتوانید مبلغ عوارض را به یک یا حداکثر۵ قسط تقسیم کنید؛ وجود دارد. لازم به ذکر است که در سایت برای هر‌ کدام از این اقساط، فیش به صورت جداگانه صادر خواهد شد که با این فیش‌ها، می توانید اقدام به پرداخت اقساط خود کنید. این موضوع را از یاد نبرید که برای فروش ملک یا حتی برای دریافت مجوزهای ساخت و ساز، به تسویه حساب عوارض شهری نیاز دارید.

نحوه پرداخت قبوض عوارض شهرداری

نحوه پرداخت قبوض عوارض شهری مانند قبوض دیگر است؛ به این صورت شما می‌توانید یا به صورت حضوری و مراجعه به بانک‌ها و دستگاه‌های ATM و یا به صورت غیرحضوری از طریق اپلیکیشن‌ها، موبایل‌بانک‌ها و اینترنت بانک‌ها و همچنین سامانه تلفنی ۱۳۷ قبوض عوارض شهری خود را پرداخت کنید. از طرفی امکان مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک شهر نیز برای دریافت و پرداخت این قبوض امکان پذیر می باشد.

بیشتر بخوانید: مشارکت در ساخت ؛ چند نکته ضروری که لازم است بدانید!

سخن آخر:

در رابطه با عوارض شهرداری بهترین کار این است که هر سال اقدام به پرداخت عوارض شهری کنید تا از طرفی از تخفیف ۱۰ درصدی بهره مند شوید و از طرفی دیگر به اداره شهر کمک کنید و از همه مهمتر در زمان خرید و فروش و دریافت مجوزهای ساخت و ساز با مشکلی مواجه نشوید.

وبسایت آقای املاک تخصصی ترین وبسایت در زمینه مشاغل ساختمانی است که صفر تا صد ساختمان را می توانید در آن به راحتی پیدا کنید. اگر پیمانکار در زمینه تاسیساتی ، تزئیناتی ، خدماتی و ساختمانی هستید می توانید خدمات خود را به صورت کاملا رایگان آگهی کنید تا کاربران آقای املاک با خدمات شما آشنا شوند.

تعداد نظرات : 4
  • لیلا کیانی مقدم
    9 اسفند 1401
    عوارضشهرداری
  • نسرین ناظمی شاد
    18 بهمن 1401
    با سلام قبض عوارض سالینه آپارتمان چه موقع ارسال میشود؟
    ادمین آقای املاک
    18 بهمن 1401
    سلام و عرض ادب دوست عزیز شما می تونید وارد صفحه اصلی وبسایت آقای املاک بشید و در قسمت ثبت درخواست و در قسمت مشاور حقوقی موضوع خودتون رو مطرح کنید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند.
  • علی منصوری
    24 اسفند 1400
    ممنون از شما
  • میلاد داودپور
    21 مهر 1400
    سلام بسیار عالی اطلاعات درجه یک از شما میگیرم ?????