مشارکت در ساخت ؛ چند نکته ضروری که لازم است بدانید!

مشارکت در ساخت ؛ چند نکته ضروری که لازم است بدانید!

24 دی 1400

حقوقی

مشارکت در ساخت ؛ چند نکته ضروری که لازم است بدانید!

مشارکت در ساخت همانطور که از نامش پیداست یعنی شرکت کردن و همکاری بین دو یا چند نفر و به نوعی یک نوع «توافق» دو طرفه است که هر یک از طرفین در آن آورده‌ای دارند و با توجه به نسبت آورده‌شان با هم شریک می‌شوند. فرزندانتان بزرگ شدند به فکر سر پناه برای آنها هستید؟ خانه تان زیادی فرسوده شده و به فکر بازسازی و نوسازی آن هستید؟ هزینه های زندگی بالاست و دنبال درآمد جانبی هستید و یا به هر دلیل دیگر تصمیم به ساخت خانه یا زمین خود هستید؟ پس خواندن این مقاله را از دست ندهید.

مشارکت در ساخت و ساز چیست 

کلمه مشارکت همانطور که از نامش پیداست یعنی شرکت کردن و همکاری بین دو یا چند نفر و به نوعی یک نوع «توافق» دو طرفه است که هر یک از طرفین در آن آورده‌ای دارند و با توجه به نسبت آورده‌شان با هم شریک می‌شوند. به عنوان مثال شما صاحب خانه‌ای ویلایی و کلنگی هستید تصمیم گرفتید که خانه‌تان را خراب کنید و در همان زمین، برج یا آپارتمانی چند طبقه بسازید. در این بین شما تجربه و تخصص و یا بودجه کافی در این زمینه را ندارید. اینجاست که مشارکت در ساخت معنی پیدا می کند. به تعبیری که یک سازنده سرمایه و تخصص خود را با شما شریک می‌شود و آن خانه کلنگی را به آپارتمانی چند طبقه تبدیل می کند و در نهایت شما طبق تولفق با شریکتان در سودی که از این ساخت و ساز به دست می‌آید شریک می‌شوید.

پیش خرید آپارتمان در تهران

مزایای مشارکت در ساخت 

۱.افزایش استحکام بنای ساختمان ۲.زیبایی ساختمان ۳.استفاده از امکانات روز ۴.افزایش سرمایه و ارزش ملک ۵.کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری ساختمان و مصرف انرژی ۶.تبدیل سریع به نقدینگی

شاید برایتان سوال پیش آید که فایده مشارکت در ساخت و ساز چیست؟ باید گفت وقتی تصمیم به بازسازی خانه‌تان میگیرید عملا دارید باعث افزایش سرمایه خود می‌شوید و حتی اگر نخواهید خودتان در آن خانه زندگی کنید، از فروش آن سود بسیار بیشتری عایدتان می‌شود.

بیشتر بخوانید: قرارداد پیمانکاری ساختمان ؛ صفر تا صد هر آنچیزی که باید بدانید!

تعریف مشارکت در ساخت

معایب مشارکت در ساخت

تنظیم قرارداد مشارکت درساخت در ابتدا هزینه‌های زیادی را به همراه دارد اما از طرفی با تنظیم قرارداد اطمینانی نسبت به حقوق هر یک از طرفین حاصل می شود که از این بابت بسیار مقرون و به صرفه می باشد. شاید تنها مشکلی که تنظیم قرارداد می‌تواند برای افراد به وجود آورد این باشد که گاهی مشاورین املاک و افراد ناآگاه نسبت به انعقاد قرارداد اقداماتی انجام می‌دهند و بر همین اساس کلاهبرداری‌ها و زیان‌هایی برای هر یک طرفین پیش می‌آید.

متاسفانه امروزه پرونده‌های بسیاری در رابطه با کلاهبرداری‌های مشارکت در شاخت در مراجع قانونی وجود دارند. بهترین راه برای پیشگیری از اینگونه اتفاقات این است که برای انعقاد قرارداد مشارکت از افراد باتجربه و حرفه ای در این زمینه کمک بگیرید.

خرید خانه در تهران

چند نکته حقوقی مشارکت در ساخت

توجه داشته باشید ریسک مالکان در این قرارداد به مراتب بیشتر از سازندگان است. به دلیل اینکه یک طرف قرارداد تمامی سرمایه خود (زمین یا ملک کلنگی) را در اختیار سازنده می­ گذارد و در ابتدای شراکت سازنده متعهد به ساخت پروژه ای است که در اغلب موارد هزینه کامل ساخت و ساز را ندارد و ممکن است نتیجه تحقق نیابد.پس دقت لازم را در انتخاب سازنده، نوشتن قرارداد و انتخاب مشاور و داور داشته باشید. یادتان باشد قبل از تحویل ملک به سازنده کلیه عوارض شهرداری، بدهی های برق، آب، گاز، تلفن و … را تسویه کرده و با دریافت رسید کتبی ملک را به سازنده تحویل دهید.

بیشتر بخوانید: پیش فروش آپارتمان ؛ نکات مهمی که باید بدانید !

سازنده طی اجرای قرارداد مشارکت در ساخت تعهداتی متعدد را بر عهده دارد البته در شرایط مختلف این تعهدات متفاوت است. از مهم ترین تعهدات سازنده می توان به پرداخت هزینه های ساختمانی پروژه؛ پرداخت هزینه های اداری پروژه؛ پرداخت مبلغی به عنوان اجاره بها به مالک طی مراحل ساخت اشاره کرد. در رابطه با مراحل انتقال قدرالسهم به نام سازنده در سه الی چهار مرحله و با توجه به هزینه هایی که سازنده کرده است باید صورت گیرد:

۱.پس از دریافت جواز

۲.پس از پایان مرحله سفت کاری

۳.پس از تحویل ملک قابل سکونت

۴.پس از دریافت صورت مجلس تفکیکی

کلاهبرداری مشارکت در ساخت

معمولاً در بخش های غیرحقوقی جامعه، به رفتاری که دراثنای قرارداد یا در انتهای قرارداد از طرف یکی از طرفین یا هر دو طرف ارائه شود که با قول و قرارها و صحبت های اولیه در هنگام تنظیم قرارداد تعارض یا تضاد وجود داشته باشد، به عنوان کلاهبرداری از آن یاد می کنند.

نکته:  رفتارهای غیر صادقانه یا فریب را، نمی توان تحت عنوان کلاهبرداری تحت پیگرد قانونی قرار داد.

نکته: در کلاهبرداری باید نقل و انتقال یا دزدی مالی به کمک وسیله ای متقلّبانه صورت گرفته باشد.

بیشتر بخوانید: کلاهبرداری املاک ؛ ۵ روش رایج کلاهبرداری ملکی و چگونگی اجتناب از آنها

خطرات و کلاهبرداری مشارکت در ساخت

کلاهبرداری از جانب مالک

تصور کنید طرف قرارداد مشارکت در ساخت یک مالک است و یا تحت عنوان مالک وارد قرارداد مشارکت در ساخت شده، به مرور زمان مشخص می شود سندی که او به عنوان سند مالکیت از آن استفاده کرده جعلی بوده و و در واقع مالک نیست و در جریان قرارداد مشارکت در ساخت نیز مبلغی تحت عنوان بلاعوض به این شخص منتقل شده است.

در این مورد هم ربایش مالی اتفاق افتاده و هم اینکه این ربایش مال در جریان یک سند جعلی بوده است.

کلاهبرداری از جانب سازنده

به طور معمول در قراردادهای مشارکت در ساخت این وعده داده می شود که به محض آنکه سازنده موفق به اخذ جواز مطابق با شرایط ذکر شده در قرارداد مشارکت در ساخت شد، مبلغی توافقی از عرصه به سازنده منتقل شود. اما پس از مدتی ممکن است متوجه شوند که برگه جواز ارائه شده از سوی سازنده در حقیقت جعلی بوده و اصلاً سازنده موفق به اخذ جواز نشده است.

در این حالت؛ این فرد می تواند به عنوان کلاهبردار تحت پیگرد قانونی قرار بگیرد، در صورتی که انتقال مال نیز به او صورت گرفته باشد.

نکته: از آنجایی‌ که کلاهبرداری یک عنوان کیفری است، لازم است که شخص سوءنیت هم داشته باشد و سوءنیت در وی احراز شود.

در نتیجه ما زمانی می توانیم شخصی را تحت عنوان کلاهبردار مورد پیگرد قرار دهیم که این ارکان را در کنار هم داشته باشد. بنابراین فرد تنها با رفتارهای فریب‌کارانه خود نمی تواند تحت عنوان کلاهبردار مورد پیگیری کیفری قرار بگیرد.

پیشنهاد ما به شما این است قبل از آنکه در لیست قربانیان کلاهبرداری مشارکت در ساخت قرار بگیرید، حتما با یک وکیل مشارکت در ساخت به منظور تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: عوارض شهرداری خانه ؛ از نکات حقوقی تا نحوه پرداخت قبوض

چند نکته از محاسبه سهم مالک و سازنده در قرارد مشارکت در ساخت

۱. بهتر است تمام مراحل ارزش‌گذاری ملک یا زمین، توسط کارشناسان حرفه ای و رسمی انجام شود.

۲. پیش از عقد و امضای قرارداد، تمام مفاد و بندهای آن را به خوبی بخوانید.

وبسایت آقای املاک تخصصی ترین وبسایت در زمینه مشاغل ساختمانی است که صفر تا صد ساختمان را می توانید در آن به راحتی پیدا کنید. اگر پیمانکار در زمینه تاسیساتی ، تزئیناتی ، خدماتی و ساختمانی هستید می توانید خدمات خود را به صورت کاملا رایگان آگهی کنید تا کاربران آقای املاک با خدمات شما آشنا شوند.

تعداد نظرات : 10
  • محمدی
    22 بهمن 1401
    سلام.بسیار هالی.کاش میتونستید یک دوره کامل در مورد بحث مشارکت در ساخت ارایه کنید.یا اگر هست لطفا معرفی کنید
    ادمین آقای املاک
    22 بهمن 1401
    سلام و عرض ادب در اپدیت های بعدی اطلاعات جامع تری در رابطه با مشارکت در ساخت برای شما ارائه خواهیم داد.
  • الناز بخشی
    17 بهمن 1400
    چقدر ریزه کاری داره واقعا
  • پریسا
    17 بهمن 1400
    خیلی عالی👍👍👍
  • ehda
    17 بهمن 1400
    💙💙💙💙🙏🏻🙏🏻🙏🏻
  • افشار
    17 بهمن 1400
    بسیار عالی و کاربردی 💎💎💎
  • ستاری
    17 بهمن 1400
    آقای املام پرچم بالاس
  • مینا
    17 بهمن 1400
    حرف ندارید
  • علی منصوری
    25 دی 1400
    نکات کاربردی، مفید و کارگشایی بود . ممنون از آقای املاک
  • امیر نامی
    25 دی 1400
    ممنون از مطالب خوبتون
  • سارا کاهکش
    25 دی 1400
    نکات حقوقی خیلی کاربردی بود👍