قرارداد پیمانکاری ساختمان ؛ صفر تا صد هر آنچیزی که باید بدانید!

قرارداد پیمانکاری ساختمان ؛ صفر تا صد هر آنچیزی که باید بدانید!

22 اسفند 1402

حقوقی

قرارداد پیمانکاری ساختمان ؛ صفر تا صد هر آنچیزی که باید بدانید!

در پروژه های ساختمانی، قراردادی تنظیم می شود که در آن کارفرما، مهندس مشاور، پیمانکار و… شرایطی عمومی را معین می کنند این اقدام موجب تسلط کامل طرفین به تمامی نکات، ضوابط و مقررات می باشد. قرارداد پیمانکاری ساختمان همانند مشارکت در ساخت دارای نکات مهم ریز و درشتی است که ضمن احاطه بر آنها می توانید در قراردادهای ساخت و ساز خود، هوشمندانه تر عمل کنید. برای انجام پروژه های ساختمانی مختلف، قراردادهای پیمانکاری بین کارفرما و مجری منعقد می شود. در هر پروژه یا عملیات ساختمانی بسته به نوع، مبلغ یا شرایط پروژه، از قرارداد خاصی استفاده می شود. در این مطلب به بررسی انواع قراردادها و ارائه یک نمونه قرارداد کامل و پرکاربرد پیمانکاری ساختمان می پردازیم. به همین جهت در این مقاله سعی داریم شما را با صفر تا صد قرارداد پیمانکاری ساختنمان از انواع تا نکات مهم در قرارداد پیمانکاری آشنا کنیم.

قرارداد-پیمانکاری-ساختمان

قرارداد پیمانکاری ساختمان صفر تا صد

پیش خرید آپارتمان در تهران

قرارداد پیمانکاری چیست؟

قرارداد پیمانکاری به قراردادی می گویند که میان پیمانکار و کارفرما تنظیم می‌شود که مطابق آن، کارفرما که یکی از طرفین قرارداد است، مجموعه‌ ای از امور شامل اقدامات و فعالیت‌ها را از پیمانکار، یعنی طرف دیگر قرارداد، درخواست می ‌کند به تعبیر دیگر؛ وظایف دو طرف قرارد داد یعنی تعهدات، شرایط های لازم و مسئولیت‌ها را معین می ‌کند. دامنه قرار پیمانکاری بسیار گسترده است و شامل حمل و نقل، ساختمان و غیره می‌باشد. این را هم مدنظر قرار دهید که پیمانکار می‌تواند شخص حقیقی یا حقوقی باشد.

وبسایت آقای املاک تخصصی ترین وبسایت در زمینه مشاغل ساختمانی است که صفر تا صد ساختمان را می توانید در آن به راحتی پیدا کنید. اگر پیمانکار در زمینه تاسیساتی ، تزئیناتی ، خدماتی و ساختمانی هستید می توانید خدمات خود را به صورت کاملا رایگان آگهی کنید تا کاربران آقای املاک با خدمات شما آشنا شوند.

نکات مهم در قرارداد پیمانکاری ساختمان

برای تنظیم قرارداد پیمانکاری در ابتدا نیاز است طرفین قرارداد به صورت کاملا دقیق مشخص شده و رابطه آنها با یکدیگر  به طور کامل نوشته شود. بعد از این مرحله تبیین ماهیت خدمت موضوع قرارداد باید روشن شود به این منظور که کاملا مشخص شود که کارفرما از پیمانکار چه انتظاراتی دارد. در برخی مواقع قرارداد عدم افشا اطلاعات (محرمانگی) در قرارداد پیمانکاری ضمیمه می گردد.همچنین شرایط پرداخت و شرایط پایان قرارداد نیز در انتهای قرارداد اضافه می شود. قبل از اینکه بخواهیم نحوه بستن قرارداد پیمانکاری ساختمان را مورد بررسی قرار دهیم، باید نکته مهم تری را مورد بررسی قرار ‌دهیم این نکته در تنظیم قرارداد پیمانکاری بسیار مهم می باشد.

بیشتر بخوانید: پیش فروش آپارتمان ؛ نکات مهمی که باید بدانید

انواع قرارداد پیمانکاری ساختمان

  • قرارداد پیمان مدیریت یا درصدی: در این قرارداد، پیمانکار تمام کارهای ساختمانی مورد توافق طرفین را با بودجه مستقیم کارفرما انجام می دهد. دستمزد پیمانکار، درصدی از هزینه کرد کل پروژه به میزان 10 تا 30 درصد تعیین می شود.

  • قرارداد پیمانکاری دستمزدی: این مدل معمولا برای پیمانکاران جزء در یک پروژه و به صورت قیمت مقطوع نوشته می شود.

  • قرارداد پیمانکاری امانی یا تک عاملی: برای پروژه های کوچک که کل مسئولیت اجرا و تامین مصالح با پیمانکار است استفاده می شود.

  • قرارداد پیمانکاری بدون مصالح: نوعی قرارداد ساختمانی که در آن وظیفه تهیه مصالح با کارفرما باشد.

  • قرارداد پیمانکاری با مصالح: در این نوع قرارداد ساختمانی، تامین مصالح و اجرای پروژه هر دو به عهده پیمانکار است.

 حال قبل از آنکه بگوییم قرارداد پیمانکاری از چه نوع قراردادی است، باید عقود معین، نامعین و مختلط آن را مورد بررسی قرار دهیم.

۱.عقود معین : عقود معین از آن دسته قرارداد‌هایی است که قانونگذار به صورت واضح، شرایط نوشتن و آثار آن را در متن قانون عنوان کرده است. از طرف دیگر الزامی نیست طرفین تمامی حقوق و تکالیف مربوط به خود را در متن قرارداد ذکر کنند. قراردادهایی مانند بیع، اجاره، ضمان و… همچنین در عقود معین، اگر ابهاماتی در قرارداد وجود داشته باشد یا دو طرف قرارداد سکوت کرده باشند، آثاری که در قانون پیش بینی شده است ، جانشین اراده طرفین می گردد و به گونه ای سکوت یا ابهام موجود در قرارداد را برطرف می نماید.

۲.عقود نامعین : عقود نامعین برعکس عقود معین است، در این قرارداد قانون، مسئولیت‌ها، تعهدات و شرایط لازم را در متن عنوان نکرده است. این دسته از قرارداد‌ها طبق قواعد عمومی حاکم بر قرارداد‌ها و اصل آزادی اراده موضوع ماده ۱۰ قانون مدنی تنظیم می‌شود. در عقود نامعین با کشف قصد مشترک طرفین قرارداد، باید ابهام یا سکوت قرارداد برطرف  و در صورت ناتوانی در این مورد از قواعد کلی حاکم بر معاملات در جهت تفسیر قرارداد استفاده شود.

۳.عقود مختلط: طبق اصل آزادی اراده موضوع ماده ۱۰، در این دسته از قرارداد‌ها، اشخاص می‌توانند در حدود قانون، با توجه به توافقات خود، با یکدیگر تراضی کنند و هر نامی را که می‌خواهند برای آن مشخص نمایند. با توجه به توضیحاتی که داده شد ، قرارداد پیمانکاری ، یک عقد نامعین است که با توجه به قواعد عمومی و اختیاری که ماده ۱۰ قانون مدنی به هر یک از طرفین داده است تنظیم می‌شود. به تعبیر دیگر، طرفین قرارداد می‌توانند تمامی توافقاتی که مخالف با قانون نباشد را در متن نمونه قرارداد پیمانکاری بنویسند چرا که قانون، از آن حمایت می ‌کند.

بیشتر بخوانید: عوارض شهرداری خانه ؛ از نکات حقوقی تا نحوه پرداخت قبوض

خرید خانه در تهران

قرارداد-پیمانکاری

بهترین مدل قرارداد پیمانکاری ساختمان 

در قراردادهای پیمانکاری ساختمان در حالت کلی مانند ساخت و ساز ساختمان، معمولاً از قراردادهای با مصالح استفاده می شود. در این نوع قراردادها، کارفرما تنها وظیفه تامین مالی پروژه را داشته و تمام مسئولیت های اجرایی به عهده پیمانکار است. ولی در قراردادهای جزئی مانند بازسازی ساختمان معمولاً  قرارداد پیمان مدیریت منعقد می شود. همچنین پیمانکاران جزء برای انجام بخشی از یک پروژه می توانند از قرارداد بدون مصالح یا با مصالح استفاده می کنند.  در ادامه یک نمونه قرارداد ساختمانی بدون مصالح را به صورت کامل شرح داده ایم.

وظایف مهم پیمانکار ساختمان

۱. برنامه‌ریزی اصولی در جهت پیش‌بردن پروژه ساخت و ساز

۲.  پایبندی به نقشه‌های فنی و اجرایی 

۳. قانونمندی در تمامی مراحل ساخت و ساز 

۴. بازبینی و نظارت بر پیشرفت‌ها و تغییرات در فرایند انجام پروژه

۵. پیگیری و بازدید مدام از محل پروژه و اعمال تغییرات در صورت نیاز 

۶. رعایت تمامی مقررات ایمنی و مسئولیت در برابر بروز هر نوع حادثه در پروژه

۷. حفظ امنیت کارگاه و تهیه وسایل مورد نیاز خدماتی و حفاظتی برای کارگران ساختمان

بیشتر بخوانید: قرارداد اجاره زمین کشاورزی ؛ هر آنچه که باید بدانید

نحوه-بستن-قرارداد-پیمانکاری-ساختمان

نحوه بستن قرارداد پیمانکاری ساختمان

هر کدام از نمونه قراردادهای پیمانکاری که در سطرهای بالا به آن اشاره شد شرایط خاص خود را دارند اما به طور کلی در هنگام بستن قرارداد پیمانکاری باید به نکات مهمی توجه داشت در اینجا چند نمونه از آن را برای شما بازگو خواهیم کرد.

۱. مشخصات طرفین قرارداد کارفرما و پیمانکار موظفند مشخصات کامل خود را در متن قرارداد بنویسند. به این جهت که، در صورت بروز هر گونه اختلاف میان کارفرما و پیمانکار، صدور اظهارنامه دادگاه یا مرجع حل اختلاف با توجه به مشخصات مندرج در قرارداد ارسال شود.

۲.موضوع نمونه قرارداد پیمانکاری در گام اول باید موضوع قرارداد با توجه به محتوای آن تعیین شود. بنابراین، تعیین موضوع قرارداد، می‌تواند گامی برای تنظیم تخصصی یک قرارداد پیمانکاری باشد.

۳.اسناد و مدارک لازم است در انواع قرارداد پیمانکاری ؛ به تمامی اسناد و مدارکی که کارفرما در اختیار پیمانکار فرار می‌دهد،دقت شود.

۴.مبلغ قرارداد پیمانکاری در اینجا مبلغ توافق شده برای انجام فعالیت، بین کارفرما و پیمانکار تعیین می‌شود. در آخر این را بگوییم در قرارداد پیمانکاری کارآمد، بیان هر یک از تعهدات پیمانکار و کارفرما در قرارداد پیمانکاری الزامی است.  

نمونه-قرارداد-پیمانکاری

نمونه قرارداد پیمانکاری ساختمان در سال 1402

قرارداد پیمانکاری ساختمان بدون مصالح

1. مشخصات طرفین قرارداد
1-1 – مشخصات کارفرما:
آقا/ خانم/ شرکت ......... با مدیریت/ نمایندگی ...... به شماره ملّی/ شماره ثبتی ...... به نشانی ...... و شماره همراه ....... می باشد.
1-2- مشخصات پیمانکار :
آقا/ خانم/ شرکت ......... با مدیریت/ نمایندگی ...... به شماره ملّی/ شماره ثبتی ...... به نشانی ........،  شماره همراه ....... می باشد.
2. موضوع قرارداد و محل انجام آن
اجرای کامل کلیه عملیات ساختمانی از قبیل گودبرداری و فونداسیون، ساخت سازه و بنا، تأسیسات برقی، تأسیسات سرمایشی و گرمایشی، تأسیسات مکانیکی، محوطه سازی، حصارکشی، راه اندازی و تحویل بخش های مربوطه به تأسیسات می باشد.
تأمین مصالح جهت اجرای عملیات ساختمانی بر عهده پیمانکار نمی باشد. 
آدرس پروژه به نشانی ....... که دارای مجوز ساختمانی به شماره ..... تاریخ .../.../.... می باشد و به اطلاع پیمانکار رسیده است و از موقعیت مکانی و وضعیت آن مطلع است.
3. محاسبات و مشخصات فنی پروژه
مشخصات فنی پروژه بر مبنای نقشه ها و دستورالعمل های ارائه شده از سوی کارفرمای پروژه و مهندس ناظر خواهد بود، که وظیفه اخذ کنترل و تأیید کیفیت مصالح و پیشرفت فیزیکی آن را مطابق با برنامه زمان بندی شده انجام خواهد گرفت.
ابعاد زمین پروژه به مساحت ..... متر مربع و نیز ابعاد سازه ای آن به مساحت ..... متر مربع می باشد.
4. مبلغ قرارداد
4. 1 هزینه کل قرارداد براساس برآورد پیمانکار و مهندس ناظر پروژه بر اساس هر متر مربع زیربنای ساختمان بدون مصالح به ارزش ......... ریال بوده که در مجموع کل هزینه اجرای عملیات ساختمانی به ارزش ...... ریال محاسبه می گردد.
4. 2 هزینه های اجرای قرارداد به تفکیک و جزء به جز به شرح ذیل است:
4. 2. 1 مساحت زیربنای ساختمان برمبنای تصاویر افقی سقف ها به ارزش ..... ریال می باشد.
4. 2. 2 ساخت دیوارهای محوطه و حصارها با هر ارتفاع بر مبنای هر متر مربع به ارزش ..... ریال تعیین می گردد.
4. 2. 3 اجرای تأسیسات برقی از جمله سیم کشی و نصب چراغ ها به ارزش ..... ریال تعیین می گردد.
4. 2. 4 اجرای تأسیسات گرمایشی و سرمایشی به ازای کل ساختمان به ارزش ..... ریال می باشد و به ازای هر طبقه ب ارزش ...... تعیین می گردد.
4. 2. 5 تأسیسات مکانیکی از جمله درب ورودی خودرو به صورت مکانیکی، شوتینگ زباله و .... به ارزش کلی .... ریال بوده و به ازای هر طبقه به ارزش ..... ریال محاسبه می گردد.
4. 2. 6 اجرای نمای ساختمان با سبک....  در بخش بیرونی ساختمان به ازای هر متر مربع به ارزش ...... ریال محاسبه می گردد.

5. شرایط پرداخت قراداد پیمانکاری
5. 1 مبلغ ...... ریال معادل ..... درصد از کل ارزش قرارداد در زمان عقد قرارداد پرداخت می گردد( در ازای دریافت چک تضمین به ارزش ....... ریال به شماره ..... ).
5. 2 مبلغ ...... ریال معادل ...... درصد از کل ارزش قرارداد پس از پیشرفت 50% از پروژه با تأیید سرپرست کارگاه.
5. 3 مبلغ ...... ریال معادل ...... درصد از کل مبلغ قرارداد پس از انجام کامل و تحویل پروژه با تأیید ناظر یا نماینده کارفرما
5. 4 مبلغ ...... معادل ...... درصد از کل ارزش قرارداد پس از اتمام دوره ضمانت و رفع نواقص احتمالی( دوره ضمانت .... می باشد).

6. اسناد و مدارک قرارداد پیمانکاری
این قرارداد شامل اسناد و مدارک زیر می باشد :
الف- سند قرارداد ( متن قرارداد فعلی) :
ب- نقشه های کلی، تفصیلی و اجرایی :
1. نقشه های پلان موقعیت زمین در ....... برگ
2. نقشه های معماری در ......... برگ
3. نقشه های جزئیات اجرایی در ......... برگ
4. نقشه های سازه در ......... برگ
5. نقشه های تأسیسات مکانیکی در ......... برگ
6. نقشه های تأسیسات برقی در ........ برگ
7. نقشه های تأسیسات قرار گیری تأسیسات گرمایشی و سرمایشی در ........ برگ
8. نقشه های محوطه سازی، حصارکشی در ........ برگ
9. فهرست بهای واحد پایه کارهای ساختمانی

7. مدت انجام موضوع قرارداد
مدت کامل انجام پروژه ........... روز کاری بوده و تاریخ شروع قرارداد ............ و تاریخ خاتمه قرارداد ............... می‌باشد.
8. تاخیر در پروژه توسط طرفین
در صورتی که پیمانکار، بدون اجازه تمدید تاریخ قرارداد از سوی کارفرما، در اجرای پروژه تاخیر نماید برای هر روز تأخیر بعد از پایان تاریخ قرارداد، روزانه .............. ریال به عنوان جریمه تأخیر از مطالبات پیمانکار کسر می گردد.
همچنین هرگاه کارفرما به عللی سبب تأخیر در عملیات اجرایی پروژه شود با تأیید سرپرست کارگاه به همان نسبت به مدت اجرای قرارداد افزوده خواهد شد.
9. نظارت
نظارت در اجرای تعهداتی که پیمانکار بر اساس مفاد این قرارداد و اسناد و مدارک پیوست آن متعهد شده است، به عهده کارفرما/ یا نماینده وی و یا دستگاه نظارت معرفی شده از سوی کارفرما، خواهد بود. پیمانکار موظف است عملیات اجرا را طبق قرارداد، اصول فنی و دستورات کارفرما/ یا نماینده ایشان/ یا دستگاه نظارت، طبق مشخصات و مدارک پیوست این قرارداد اجرا نماید.
10. تجهیز و برچیدن کارگاه
هزینه های مربوط به تجهیز و برچیدن کارگاه با توافق طرفین به عهده .... است.  ایشان می بایست کارگاه را به نحوی تجهیز نماید که شروع و انجام کار تا تحویل موقت، بدون توقف و با کیفیت لازم انجام پذیرد. در پایان کار، ایشان باید نسبت به تخریب و خارج نمودن مواد حاصل از تخریب، اقدام نماید، مصالح بازیافتی از تخریب متعلق به ..... است .
11. نگهداری از پروژه و مصالح کار
پیمانکار موظف است از پروژه و مصالحی که در صورت وضعیت منظور می شود اعم از آنچه که در کارگاه و یا در خارج از آن در انبارها و غیره باشد و متعلق به کارفرما بوده به نحو مناسب نگهداری نماید و در صورت فقدان خسارت وارده را جبران نماید .
12. تعهدات پیمانکار
12. 1 پیمانکار متعهد می گردد پس از آنکه عملیات موضوع قرارداد را تکمیل نمود تا زمانی که پروژه ساختمانی آماده بهره برداری شود، از کارفرما تقاضای تحویل موقت نماید.
12. 2 پیمانکار متعهد به حسن انجام کار از تاریخ تحویل موقت به کارفرما برای مدت .... ماه می گردد.
12. 3 اگر در دوره تضمین معایب و ایراداتی در کار مشاهده گردد که ناشی از عدم رعایت اصول فنی و ویژگی های سازه باشد، که قبلاً از طرف کارفرما و مهندس ناظر اطلاع رسانی شده، پیمانکار مسئول می باشد. 
12. 4 کسورات قانونی بر عهده پیمانکار می باشد که توسط کارفرما از هر پرداخت کسر و به حساب مراجع مربوطه واریز می گردد.
12. 5 پیمانکار موظف می باشد بلافاصله پس از ابلاغ قرارداد، نسبت به تجهیز کارگاه و شروع عملیات اجرایی اقدام نماید.
12. 6 مطابق با توافق بین کارفرما و پیمانکار، پیمانکار مسئول اجرای قرارداد می باشد، و حق انتقال موضوع قرارداد را به غیر ندارد.
12. 7 در صورت متوقف کردن پروژه از سوی پیمانکار، باید قبل از انجام اجازه کتبی کارفرما را اخذ نماید.
12. 8 پیمانکار متعهد است کلیه مراحل ساخت را براساس دستور کارفرما که از پیش تعیین خواهد شد، انجام دهد و اجرای آن تحت نظارت مهندس ناظر قرار گیرد.
12. 9 پیمانکار موظف است تلاش نماید تا از هدر رفتن مصالح ساختمانی مربوط به پروژه تا حد امکان جلوگیری کند؛ در غیر اینصورت هزینه هدر رفت غیر منطقی مصالح، از حساب پیمانکار کسر خواهد شد.
12. 10 پیمانکار متعهد می گردد که با علم و اشراف کافی نسبت به تمام اسناد پروژه از جمله نقشه ها و دستورالعمل های مربوطه عمل می نماید و به هنگام عقد قرارداد نکته و جزییاتی نامفهوم برای ایشان باقی نمانده است.
12. 11 پیمانکار موظف به رعایت مسائل ایمنی و حفاظتی کار و به طور کلی رعایت موارد مبحث 12 مقررات ملّی ساختمانی ایران در کارگاه می باشد و نسبت به الزامی بودن استفاده از وسایل ایمنی مطلع است. هر گونه عمل و تخلفی، خلاف عبارت مقرر شده در این بند، پیمانکار مسئول و در صورت قصور از جانب پرسنل ایشان، پیمانکار به همراه کارکنانش مسئول می باشد و کلیه عواقب مالی، حقوقی و جزایی بعهده پیمانکار می باشد و کارفرما هیچگونه مسئولیتی در این رابطه نخواهد داشت. 
12. 12 مسئولیت هر گونه تخلف، فساد، فحشاء در محل پروژه یا کارگاه، کلاهبرداری، نزاع و این قبیل موارد از سوی کارگران پیمانکار در طول مدت اجرای پروژه، با پیمانکار می باشد.
12. 13 پیمانکار در برابر دستمزد و عیدی، بیمه و پاداش کارگران خود متعهد می باشد و کارفرما در این مورد مسئولیتی ندارد.
12. 14 پیمانکار متعهد می گردد که ساعات فعالیت کارگاه را رعایت کند تا منجر به سلب آسایش همسایگان نشود. در صورت نیاز به فعالیت بیشتر از زمان تعیین شده، با اجازه کارفرما منعی وجود ندارد.
12. 15 در صورت وجود نواقص و اشکالات فنی که منجر به حکم تخریب یا اصلاح سازه گردد، متوجه پیمانکار می باشد و پیمانکار باید نواقص را اصلاح کند.
12. 16 هزینه های مربوط به تجهیز و برچیدن کارگاه بر عهده پیمانکار می باشد. پیمانکار می بایست کارگاه را به نحوی مناسب تجهیز نماید که شروع و ادامه کار تا تحویل موقت و نهایی، بدون وقفه و با کیفیت مقتضی انجام پذیرد.
12. 17 در پایان هر روز کاری، پیمانکار باید اقدام به نظافت محل کارگاه اقدام کند تا باعث مزاحمت همسایگان نشود.
12. 18 تامین نیروی انسانی، تجهیزات، ماشین آلات و تمام لوازم ضروری برای اجرای عملیات موضوع قرارداد (به غیر از تامین مصالح ساختمانی) و هزینه های مستقیم و غیر مستقیم مربوطه، به عهده پیمانکار است.
12. 19پیمانکار موظف است که کلیه مقررات قانون کار و سایر قوانین کشور را رعایت نماید.

13. تعهدات کارفرما
13. 1 کارفرما در صورت درخواست پیمانکار، حواله های لازم را در مورد مصالح و تدارکات مورد نیاز موضوع قرارداد صادر خواهد نمود.
13. 2 نظارت بر حسن انجام تعهداتی که پیمانکار بر طبق این قرارداد و اسناد و مدارک مربوطه متقبل شده، بر عهده کارفرما یا دستگاه نظارت است که از سوی کارفرما، معرفی شده است.
13. 3 آب، برق و گاز مورد نیاز پیمانکار، جهت اجرای عملیات در کارگاه ساختمانی در هر طبقه بر عهده کارفرما می باشد.
13. 4 کارفرما موظف است محلی را به منظور استراحت و صرف غذا ، سرویس بهداشتی در محل کارگاه برای کارکنان فراهم نماید.
13. 5 کارفرما متعهد می شود پروژه و کارگاه را درمقابل حوادث حاصل از فعالیت در کارگاه، بیمه کند.

14. ضمانت حسن انجام کار از سمت پیمانکار
پیمانکار متعهد می گردد موقع امضاء و مبادله قرارداد اقدام به ارائه ضمانت نامه حسن اجرای تعهدات که به صورت، تضمین نامه بانکی/ یا سفته به امضای مجاز شرکت که معادل 5% مبلغ کل موضوع قرارداد می باشد را تسلیم کارفرما نماید و در صورتی که پیمانکار از اجرای هر یک از تعهدات خود تخلف نماید کارفرما مخیر است در چارچوب قرارداد، اسناد تضمینی را تا میزان خسارت وارده به نفع خود ضبط و وصول نماید .

15. دستگاه نظارت
نظارت بر اجرای تعهداتی که پیمانکار طبق این قرارداد متعهد شده است به عهده .......... که دستگاه نظارت نامیده می شود خواهد بود.
16. مالیات 
هر گونه مالیات و کسورات قانونی متعلق به این قرارداد بر عهده ........ است، که بر اساس قوانین و مقررات تعیین و همراه سایر کسورات قانونی از صورت وضعیت های ارائه شده کسر خواهد شد.
17. موارد فسخ قرارداد
17. 1 واگذاری کل قرارداد یا بخشی از عملیات به اشخاص حقیقی یا حقوقی دیگر از طرف پیمانکار.
17. 2 عدم اجراء کل یا قسمتی از موارد قرارداد در زمان پیش بینی شده.
17. 3 تأخیر در شروع پروژه بیش از ............... روز از تاریخ ابلاغ قرارداد.
17. 4 تأخیر در اجرای کار به طوری که بر مبنای عدم صلاحیت مالی و فنی یا سوء نیت پیمانکار باشد.
17. 5 غیبت پیمانکار بدون اطلاع کارفرما و یا متوقف کردن کار بدون اجازه کتبی از کارفرما.
18. اختلافات ناشی از قرارداد
اختلافات بین کارفرما و پیمانکار ابتدا باید از طریق سازش بین طرفین و در صورت عدم سازش، با مراجعه به مرجع داوری حل و فصل شود. طرفین قرارداد ............ را به عنوان داوری مرضی الطرفین برگزیدند.
19. موارد غیر مترقبه
19. 1 موارد اضطراری از قبیل جنگ، زلزله، عدم وجود مواد اولیه و مشابه آن برای طرفین قرارداد محفوظ است .
19. 2 در صورت بروز هرگونه اختلاف بین طرفین این قرارداد موضوع از طریق حکمیت حل و فصل می گردد و آخرین حکم مرضی الطرفین در این قرارداد مراجع ذیصلاح قانونی می باشد 
19. 3 موارد پیش بینی نشده در این قرارداد با توافق طرفین یا داور مورد توافق طرفین، حل و فصل خواهد شد .
20. نُسخ قرارداد پیمانکاری ساختمان
قرارداد حاضر در ........ ماده و ....... نسخه تهیه و به  امضاء طرفین رسیده است و هر نسخه حکم واحد و یکسان دارد.

جمع بندی

اهمیت ، کاربرد و ویژگی های قرارداد پیمانکاری ساختمان و اهمیت نقش پیمانکار ساختمان بسیار مهم است شما می توانید در صورت نیاز با کمک مشاور کارشناس حقوقی در امور تنظیم قراردادها و نظارت بر مرحله اجرای پروژه، خطرات احتمالی در قراردادهای پیمانکاری را به حداقل برسانید.

تعداد نظرات : 4
  • آموزش ایتبس
    2 اردیبهشت 1402
    بسیار مطلب خوبی بود تشکر https://civil2.ir
  • علی منصوری
    9 دی 1400
    ممنون، موضوع مهمی‌ بود که اشاره کردید
  • ایواش
    9 دی 1400
    بسیار عالی 💐
  • میلاد داودپور
    21 مهر 1400
    سلام میتونید اطلاعات خودتون رو به صورت جامع تر بیان کنید چون خیلی ها در رابطه با پیمانکاران شاید اطلاعات خوبی نداشته باشند.ممنون