قرارداد اجاره زمین کشاورزی ؛ هر آنچه که باید بدانید !

قرارداد اجاره زمین کشاورزی ؛ هر آنچه که باید بدانید !

28 فروردین 1401

حقوقی

قرارداد اجاره زمین کشاورزی ؛ هر آنچه که باید بدانید !

در این مطلب شما را با صفر تا صد قرارداد اجاره زمین کشاورزی از شرایط فسخ قرارداد تا انواع زمین های کشاورزی آشنا خواهیم کرد لطقا تا آخر این مطلب ما را همراهی نمائید.

قرارداد اجاره زمین کشاورزی

قبل از خرید یا قرارداد اجاره زمین کشاورزی  باید از نکات حقوقی خرید زمین مطلع باشید. در ابتدا باید بگوییم که قرارداد اجاره زمین کشاورزی قراردادی است که موجر ملک زراعی و یا مزرعه و یا زمین کشاورزی خود را به مستاجر برای مدت معین اجاره می دهد. طبق توافق طرفین اجاره بها به دو صورت، پرداخت اجاره بها یا درصدی از محصول زمین می باشد و اینکه نباید کاربری زمین توسط مستاجر تغییر داده شود و یا دخل و تصرفی در آن صورت گیرد اگر صاحب زمین زراعی در زمین خود دارای بنا و قناتی باشد و یا درختی در آن کاشته باشد در قرارداد اجاره باید ذکر کند که مستاجر حق استفاده از این موارد را خواهد داشت یا نه و تعیین کند که در صورت ایجاد ضرر به آنها مستاجر ضامن جبران خسارت می باشد یا وی مسئولیتی در این مورد نخواهد داشت.

قبل از قرارداد اجاره زمین کشاورزی این نکته را مد نظر داشته باشید که زمین مورد نظر نباید به دولت یا ارگان‌های دولتی تعلق داشته باشد، همچنین نباید در محدوده شهری واقع شده باشد.

انواع زمین کشاورزی

 اراضی آیش

 به اراضی می گویند که زمینی که بالفعل مالک دارد ، زراعی است ومالک برای مدتی معلوم و محدود از کاربا آن چشم پوشیده باشد.

اراضی بایر

 به اراضی می گویند که :مالک بالفعل داشته باشند هر چند مالک فعلی آن مشخص نباشد،مشغول به کشت و زرع استفاده از هر قبیل اعم از بنا و قنات و درختان و غیره نباشد،مالک برای مدتی نا معلوم و نامحدود از آبادی آن چشم پوشیده باشد واز اراضی بستر رودخانه و انهار عمومی و حریم آنها نباشد. غالبا زمین بایر را به حساب زمین موات می گذارند.

اراضی دولتی

اراضی دولتی اعم از ثبت شده و ثبت نشده دایر و بایر عبارت است از: ۱.اراضی موات (زمینی که آبادی وعمرانی در آن نباشد) ۲. اراضی که به نحوی به اختیار دولت منتقل شده است اعم از طریق اصلاحات ارضی، خالصه، مجهول المالک و... ۳.اراضی متعلق به دولت که دراختیار اشخاص حقیقی و حقوقی یا مؤسسات دولتی قرار دارد و به علت عدم استفاده یا عدم اجرا مفاد قرارداد به دولت برگردانده شده است.

بیشتر بخوانید: فسخ قرارداد اجاره ؛ از اقدام آن چه می دانید؟

قرارداد زمین کشاورزی

اراضی شهری

 اراضی شهری ‌زمین‌هایی است‌که در‌محدوده قانونی و‌حریم استحفاظی شهرها و شهرک‌ها قرار گرفته است. اراضی متروکه: به اراضی می گویند که سابقه مالکیت خصوصی مسلم داشته باشد و فعلا مشغول به کشت و زرع و آبادی نباشد واینکه مالک سابق از مالکیت آن چشم پوشیده باشد.

اراضی موات

 زمین‌های غیرآبادی است که سابقه احیا و بهره‌برداری ندارد و به صورت طبیعی باقی مانده است.

شرایط لازم در تنظیم قرارداد اجاره زمین کشاورزی

۱. یکی از مهمترین و اصلی ترین شرایط عقد قرارداد در اجاره زمین کشاورزی این است که موجر و مستاجر هر دو باید عاقل و بالغ باشند. در صورتی که صاحب زمین یا مستاجر بالغ نباشد باید این قرارداد به واسطه قیم فرد عقد گردد.

۲. در قرارداد باید مدت اجاره مشخص شو.د، اگر در قرارداد اجاره مدتی معین نشود (مثلا یک سال یا دو سال یا چند ماه) اجاره خود به خود باطل خواهد شد. ( در قرارد اجاره زمین کشاورزی مدت اجاره معمولاً یک سال تعیین می‌شود.)

۳. قرارداد باید به صورت کتبی نوشته شود تا حالت قانونی خود را حفظ کند.

بیشتر بخوانید: مشارکت در ساخت ؛ چند نکته ضروری که لازم است بدانید!

۴. در زمان عقد قرارداده حضور مالک و مستاجر الزامی می باشد تا با خواندن کامل متن قرارداد آن را امضا کنند. (در برخی مواقع قرارداد می‌تواند توسط وکیل طرفین نیز انجام شود.)

۵. در زمان تنظیم قرارداد امضای دو نفر شاهد الزانمی می باشد. یک نسخه قرارداد نزد صاحب ملک و نسخه دیگر نیز نزد مستاجر تا زمان پایانقرارداد اجاره نگهداری می شود.

۶. پس از پایان مدت اجاره زمین کشاو.رزی، مستاجر باید ملک زراعی را به صاحب آن تحویل دهد مگر آن‌ که در اجاره‌ مجدد ملک با صاحب آن توافق شده باشد.

۷. اگر زمین دارای درخت یا قناتی باشد باید در قرارداد اجاره ذکر شود و نحوه‌ استفاده مستاجر از آن تعیین شود.

۸. در دعاوی مربوط به اجاره‌ زمین زراعی اگر مورد اجاره کتبی نباشد و فقط به صورت شفاهی انجام شده باشد، فقط با وجود شاهد معتبر می‌توان به این دعاوی رسیدگی کرد و به علت نبود مدرک کتبی این دعاوی و اثبات حقانیت طرفین با مشکلات بسیار زیادی روبه رو خواهد بود.

۹. هنگام بستن قرارداد اجاره زمین کشاورزی باید مدت زمان اجاره، اتمام اجاره و متراژ زمین علاوه بر اجاره بها در قرارداد به طور دقیق و کامل مشخص شود و همچنین دو طرف باید به این توافق برسند که تغییری در ماهیت زمین توسط مستاجر انجام نشود و یا دخل و تصرفی در آن صورت نگیرد.

فسخ قرارداد اجاره زمین کشاورزی

شرایط فسخ قرارداد اجاره زمین کشاورزی

قرارداد اجاره زمین کشاورزی نیز با دیگر قراداد های اجاره تفاوت چندانی ندارد و قوانین حاکم بر قرارداد های اجاره در رابطه با زمین های کشاورزی نیز صدق می کند. در قرارداد اجاره زمین کشاورزی مالک و مستاجر هر دو می توانند شرایط خود را ضمن عقد قید کنند و همچنین مبالغی را به عنوان خسارت های احتمالی در قرارداد اجاره مشخص نمایند .

مالک یا مستاجر می تواند با توجه به شرایط مندرج در قرارداد و یا وجود خیارات اقدام به فسخ قرارداد اجاره نماید. برای اینکه بتوان اقدام به فسخ اجاره کرد باید به شورای حل اختلاف مراجعه و دادخواست خود را در خصوص فسخ قرارداد ارائه دهید . هنگامی که در قرارداد خود برای حل اختلاف داوری تعیین شده باشد می توانید برای حل اختلاف از طریق داوری اقدام کنید که البته در این صورت دیگر نمی توانید اقدام به طرح دعوا کنید. 

بیشتر بخوانید: قرارداد اجاره دفتر کار ؛ نگاهی به نکات حقوقی آن

وبسایت آقای املاک تخصصی ترین وبسایت در زمینه مشاغل ساختمانی است که صفر تا صد ساختمان را می توانید در آن به راحتی پیدا کنید. اگر پیمانکار در زمینه تاسیساتی ، تزئیناتی ، خدماتی و ساختمانی هستید می توانید خدمات خود را به صورت کاملا رایگان آگهی کنید تا کاربران آقای املاک با خدمات شما آشنا شوند.

تعداد نظرات : 4
  • علی
    10 تیر 1402
    با سلام من زمین کشاورزی اجاره کردم در قرار داد ذکر شده ۳هکتار است ولی وقتی در زمین نوار پهن کردیم ۲.۵ هکتار بود الان ۲ماه گذشته وچاه آب خشک شده چگونه پول اجاره و خسارتم را بگیرم؟
    ادمین آقای املاک
    10 تیر 1402
    سلام و عرض ادب دوست عزیز شما می تونید وارد صفحه اصلی وبسایت آقای املاک بشید و در قسمت ثبت درخواست بر روی گزینه مشاور حقوقی کلیک کنید و سوال خودتون رو مطرح کنید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند.
  • حسین
    1 خرداد 1402
    متشکرم.....
  • مجیدکعبی
    3 فروردین 1402
    باسلام بنده زمین کشاورزی از پدرم اجاره گرفتم واجاره نامه دستی است و۱۵ سال تو قرارداد توافقی نوشتیم وپدرم انگشت زد به جای امضا وزمین ازش گرفتم والان ۵سال گذشت وپدرم پشیمان شد وزمین ازم گرفت با اینکه ۱۰سال مانده قبول نکرد وزمین ازم گرفت ازطریق قانونی شکایت علیه پدرم بکنم قانون به من حق میده یانه درضمن باپول خودم هم موتوراب گذاشتم وازم گرفت باتشکرازشما راهنمایی کنید
    ادمین آقای املاک
    3 فروردین 1402
    سلام و عرض ادب دوست عزیز شما می تونید وارد صفحه اصلی وبسایت آقای املاک بشید و در قسمت ثبت درخواست و در قسمت مشاور حقوقی موضوع خودتون رو مطرح کنید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند.
  • اکبر خسروی
    24 اسفند 1401
    آیا ما میتوانیم زمین کشاورزی خودمان را تا ۳ سال اجاره بدهیم و قراداد ۳ ساله بنویسیم ممنون از لطفتون
    ادمین آقای املاک
    24 اسفند 1401
    سلام و عرض ادب دوست عزیز شما می تونید وارد صفحه اصلی وبسایت آقای املاک بشید و در قسمت ثبت درخواست و در قسمت مشاور حقوقی موضوع خودتون رو مطرح کنید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند.