هر آنچه که باید از نکات حقوقی خرید زمین بدانید!

هر آنچه که باید از نکات حقوقی خرید زمین بدانید!

24 اسفند 1400

حقوقی

هر آنچه که باید از نکات حقوقی خرید زمین بدانید!

همه ما می دانیم که آشنایی با قانون و مقررات ملک یا خرید زمین، به ما کمک می کند تا خرید مطمئن تری داشته باشیم. به همین دلیل ما در این مطلب قصد داریم به موضوع حقوقی خرید و فروش زمین بپردازیم و شما را با صفر تا صد این مسئله آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

اصول خرید و فروش ملک

وقتی حرف از خرید و فروش ملک ، زمین و یا خانه ای می شود خیلی از افراد تا حدودی می دانند که مسائل حقوقی خرید و فروش ملک و زمین چگونه است و از اول تا آخر معامله چه کارهایی انجام دهند اما شاید برخی به طور کامل از شرایط خرید و فروش زمین اطلاعات کافی نداشته باشند و ندانند که مسائل و اطلاعات حقوقی مربوط به آن به چگونه است. 

خرید خانه در تهران

صفر تا صد خرید زمین 

خرید زمین همیشه یکی از سود آورترین و مطمئن ترین راه های سرمایه گذاری در بازار مسکن بوده است که برخی از افراد آن را نادیده می گیرند. به طور کلی خرید و فروش زمین به ویژه در قسمت های شمالی کشور یکی از بهترین راه های سرمایه گذاری می باشد که البته فرایند انجام آن زحماتی را به همراه دارد چرا که اینگونه از سرمایه گذاری ها مستلزم تحقیق، ارزیابی، ارزش گذاری، ارزش آفرینی و اصول بازگشت سرمایه خاص خود می باشد. قبل از خرید زمین بهتر است : 

در انتخاب مشاور املاک دقت کنید

گام اول برای خرید زمین انتخاب یک مشاور املاک مناسب است. کمک گرفتن از یک مشاور املاک خبره معامله را برای شما به بهترین و درست ترین حالت ممکن پیش خواهد برد و می توانید در مراحل معامله خیال آسوده تری داشته باشید! شما باید در انتخاب مشاور املاک خود نهایت دقت را داشته باشید و به هر کسی اعتماد نکنید.

به کدام مشاور املاک می توان اعتماد کرد؟

باید در نظر داشته باشید یک مشاور املاک باید دارای مجوز اتحادیه مسکن باشد. پس بهتر است به سراغ مشاورین مسکن و بنگاه هایی  بروید که بیشتر از سایرین شناخته شده هستند. 

بیشتر بخوانید: چگونه به مشاور املاک اعتماد کنیم ؟

صفر تا صد خرید و فروش زمین

نحوه خرید زمین قولنامه ای

متاسفانه امروزه در معاملات ملکی بسیاری از افراد به دلیل عدم توجه به نکات حقوقی هنگام خرید زمین های قولنامه ای، در دام کلاهبرداران گرفتار می شوند. برای جلوگیری از بروز چنین رویدادهایی بهتر است هنگام خرید زمین به نکات زیر توجه شود:

۱. در انتهای قولنامه مهر و امضای دهیاری و اعضای شورای آن منطقه الزامی می باشد.

۲. احراز هویت فرد پیش از عقد معامله و درخواست گواهی اثبات مالکیت از ایشان 

۳. استعلام از منابع طبیعی جهت آنکه زمین مرتع یا دولتی نباشد یا در حریم جنگل و رودخانه قرار نگرفته باشد. 

۴. از اداره کشاورزی پیش از خرید زمین استعلام بگیرید تا مطمئن شوید که زمین مصادره ای نباشد. 

۵.  اگر زمین یا باغ دارای سند رسمی است، قبل از عقد قرارداد در مورد ممنوع المعامله نبودن آن استعلام بگیرید. 

۶. هنگام قرارداد حریم قانونی در زمین های لب جاده را رعایت نمایید.

بیشتر بخوانید: کلاهبرداری املاک ؛ ۵ روش رایج کلاهبرداری ملکی و چگونگی اجتناب از آنها

پیش خرید آپارتمان در تهران

چگونه در خرید زمین گول نخوریم ؟

۱. خرید زمین از نهادها و اشخاص حقوقی

نکته دیگر که باید به آن توجه کنید خرید زمین از نهادها و اشخاص حقوقی است. یعنی  باید از صحت هویت فروشنده باخبر شوید.در ادامه در منابع حقوقی گفته شده « برای خرید زمین لازم است که مجوزهای وکالت طرف فروشنده از نهاد مربوطه را با نهایت دقت بررسی کنید و از صحت آن مطمئن شوید. هم چنین باید توجه داشته باشید که خرید زمین‌ هایی که توسط دادگاه‌ های انقلاب مصادره و به دستگاه‌ هایی مانند بنیاد شهید، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، کمیته امداد، بنیاد مستضعفان و… انتقال پیدا کرده اند،  و با مشکلاتی عمده ای همراه خواهد بود. چرا که مالکان قبلی این زمین ها ممکن است ادعایی از ملک سابق خود کنند و سراغ  نهادهای قضایی بروند».

۲. بازدید از زمین مورد نظر

از مهم‌ترین قواعد خرید زمین این است که موقعیت جغرافیایی اعم از دسترسی امکانات رفاهی در چه محله‌ای قرار دارد. در ادامه این موضوع باید گفت که برخی از زمین ها زمین های  کشاورزی هستند یعنی سند رسمی ندارند و سند آنها فقط به شکل سنتی و محلی است. در چنین شرایطی اگر واقعا قصد خرید چنین زمین هایی دارید حتما قبل از انجام قرارداد به سراغ مراجع مربوطه و دفاتر اسناد رسمی بروید و استعلام هایی در این باره تهیه کنید. پس دقت کنید. 

بیشتر بخوانید: عوارض شهرداری خانه ؛ از نکات حقوقی تا نحوه پرداخت قبوض

مسائل حقوقی خرید زمین

نحوه نوشتن قولنامه خرید زمین

موضوع دیگر نحوه نوشتن قولنامه خرید و فروش زمین است. چگونگی نوشتن قولنامه اهمیت بسیار زیادی در فرایند معامله دارد. شما باید اطلاعات بسیاری  در این زمینه داشته باشید. در این میان بسیاری از مدارک و اسناد دو طرف معامله به عنوان یک ضمانت اجرایی نزد مشاورین املاک مربوطه به صورت امانت نگه داشته خواهد شد. بهتر است پیش از انعقاد قولنامه مربوطه، سند خرید زمین را به طور کامل بخوانید و از کد رهگیری آن استعلام بگیرید. توجه کنید که کد رهگیری همان کدی است که برای تضمین صحت معامله ارائه می شود.

این کد به شما کمک می کند که از هرگونه مشکلات احتمالی اعم از فروش زمین به چنیدن نفر، کلاهبرداری و… جلوگیری کنید. صدور این کد هزینه ای برای شما ندارد پس بنگاه های املاک  نباید هزینه ای از این بابت از شما بگیرند. قطعا محکم کاری های شما قبل از انجام معامله می تواند در داشتن معامله ای سالم تر و به دور از هرگونه حاشیه، مسئله و مشکلی به شما کمک کند.

بیشتر بخوانید: مشارکت در ساخت ؛ چند نکته ضروری که لازم است بدانید!

وبسایت آقای املاک تخصصی ترین وبسایت در زمینه مشاغل ساختمانی است که صفر تا صد ساختمان را می توانید در آن به راحتی پیدا کنید. اگر پیمانکار در زمینه تاسیساتی ، تزئیناتی ، خدماتی و ساختمانی هستید می توانید خدمات خود را به صورت کاملا رایگان آگهی کنید تا کاربران آقای املاک با خدمات شما آشنا شوند.