قرارداد اجاره دفتر کار ؛ نگاهی به نکات حقوقی آن

قرارداد اجاره دفتر کار ؛ نگاهی به نکات حقوقی آن

28 فروردین 1401

حقوقی

قرارداد اجاره دفتر کار ؛ نگاهی به نکات حقوقی آن

قرارداد اجاره دفتر کار کاربردهای فراوانی دارد از طرفی تعهدات میان مستاجر و مالک مستاجر را به صورت دقیق مشخص خواهد کرد و از طرفی، مانع بسیاری از اختلافات احتمالی در آینده خواهد شد. در این مقاله از کاربردها و نکات مهم عقد قرارداد اجاره و نکات حقوقی قرارداد اجاره دفاتر اداری صحبت خواهیم کرد لطفا ما را تا آخر این مطلب همراهی کنید.

قرارداد اجاره چیست

در ابتدا باید بدانیم که قرارداد اجاره چیست، بر اساس تعریف قانون گذار، قرارداد اجاره به قراردادی گفته می شود که به واسطه آن مستاجر مالک منافع عین مستاجره می شود. به تعبیری به اجاره دهنده موجر و به اجاره کننده مستاجر می گویند. به تعبیری دیگر قرارداد اجاره به قراردادی گفته می شود که در آن صاحب ملک به دلیل عدم استفاده از ملک خود ترجیح می‌دهد در مقابل دریافت اجاره ملک را به شخص دیگری (مستاجر) واگذار نماید.

وبسایت آقای املاک شما را از به روزترین قیمت خرید ملک اداری در تهران آگاه خواهد کرد.

خرید خانه در تهران

قرارداد اجاره دفتر کار چه کاربردهایی دارد؟

شاید برای شما این سوال پیش آید که چه کسانی بیشترین استفاده از این قرارداد را دارند؟ یا به عبارتی چه افرادی به دنبال انعقاد این قراردادها هستند؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که صاحبان مشاغلی که ملک شخصی برای شروع فعالیت کاری خود ندارند اما از سرمایه خوبی برخوردار هستند طرفداران اصلی این قراردادها به شمار می روند. از طرفی دیگر اگر صاحبان مشاغلی بودجه کافی برای اجاره دفتر کار مستقل نداشته باشند برای آغاز فعالیت کاری خود باید از شخص دیگر یعنی شریک کاری استفاده نمایند.

چه کسانی به تنظیم قرارداد اجاره دفتر کار نیاز دارند؟

دفتر کار مکانی است که به شما اختیار فعالیت اقتصادی به‌ صورت مستقل را می دهد به همین دلیل برای گرفتن این مکان باید با صاحب آن قراردادی تحت عنوان قرارداد اجاره دفتر کار تنظیم کنید. با تنظیم قرارداد اجاره دفتر کار کلیه روابط میان شما به‌ عنوان مستاجر و صاحب ملک به صورت دقیق مشخص خواهدشد این امر از بروز اختلاف در آینده تا حد زیادی جلوگیری خواهدکرد. یکی از گزینه های اصلی برای شروع کار در اختیار داشتن یک مکان است. خیلی از افراد توانایی مالی برای اجاره دفتر کار ندارند، در نتیجه این افراد از دیگر گزینه ها استفاده می کنند. البته تعدادی از مالکان کسب و کار نیز به دنبال اجاره دفتر کار به‌ صورت مستقل هستند و قصد اقدام به تنظیم قرارداد اجاره دفتر کار دارند.

بیشتر بخوانید: قرارداد اجاره زمین کشاورزی ؛ هر آنچه که باید بدانید !

تنظیم قرارداد اجاره در کجا تنظیم می شود؟

اعتبار قرارداد اجاره دفتر کار و تنظیم آن در دفتر معاملات املاک نمی باشد. اما بعضی از ادارات و نهادهای دولتی فقط پرونده ای را برای شخصیت حقوقی تشکیل می دهند که در دفتر معاملات املاک تنظیم  و دارای کدرهگیری باشد.

پیش خرید آپارتمان در تهران

نکات مهم هنگام عقد قرارداد اجاره

همانطور که در مقالهقانون اجاره خانه گفتیم طرفین در زمان تنظیم قرارداد اجاره وعملیاتی کردن آن باید به مقررات ذیل توجه ویژه داشته باشند: ۱. توجه داشته باشید که در زمان امضا قرارداد اجاره حتما اصل سند مالکیت ملک را مشاهده کنید. ۲. اگر یکی از طرفین قرارداد اجاره برای امضا وکالت نامه دارد، شخص مقابل حتما وکالت نامه را به صورت دقیق مطالعه و از حدود اختیارات وکیل اطیمنان کامل حاصل نماید.

نمونه قرارداد اجاره ملک اداری

قوانین اجاره ملک اداری

قاعدتا متقاضیان اجاره دفاتر اداری با متقاضیان ملک های مسکونی تفاوت هایی دارند. معمولا متقاضیان اجاره دفاتر اداری قدرت مالی برای خرید ملک تجاری و دفتر کاری را ندارند. البته ممکن است با وجود سرمایه کافی، علاقه ای به چالش های خرید ملک تجاری را نداشته باشند.

اگر به عنوان مشاور املاک مشغل کار هستید، باید علاوه بر مهارت های پیدا کردن بهترین فایل، در زمان تنظیم قرارداد تمامی نکات حقوقی اجاره دفتر کار را به مستاجر بگویید. مفاد قرارداد اجاره دفتر کار درست همانند قرارداد اجاره آپارتمان است؛ البته تفاوت هایی هم دارند در ادامه این مطلب از وبلاگ آقای املاک شما را با مفاد قرارداد اجاره دفتر کار آشنا خواهیک کرد لطفا تا اخر این مطلب ما را همراهی کنید.

بیشتر بخوانید: کد رهگیری املاک ؛ آشنایی با مزایا و مراحل دریافت آن

طرفین قرارداد اجاره

بند اول در هر قراردادی به طرفین قرارداد بر می گردد. در قرارداد اجاره دفتر کار نیز مانند سایر قراردادها به همین مورد اشاره می‌کند. در اولین ماده، صاحب ملک و مستاجر به صورت کامل معرفی و اطلاعات هویتی و نشانی آن‌ها ثبت می‌شود. قراردادهای اجاره میان اشخاص حقیقی یا حقوقی به ثبت می‌رسند که این امر در اصل قرارداد تغییری ایجاد نمی‌کند. در بند اول قرارداد موجر یا مستاجر چه به صورت حقوقی چه به صورت حقیقی باید برای روشن کردن نوع شخصیت، اطلاعات ثبتی خود را ارائه کند.

بند دوم به موضوع قرارداد تعلق دارد. در این بند ملک مورد اجاره مشخص می شود، موضوعاتی مانند امکانات ملک، متراژ، نشانی و... به طور کلی در بند دوم موضوع قرارداد، شناسنامه ملک می باشد و در متن قرارداد اجاره دفتر کار از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است.

هزینه‌ های جاری ملک به عهده کیست

در قرارداد اجاره دفتر کار یا در هر یک از قراردادهای  اجاره‌، مستاجر و موجر هر دو متعهد به انجام کارهایی می‌شوند که در قرارداد درباره آن ذکر شده است. یکی از این تعهدات بسیار مهم و اابته پر چالش میان موجر و مستاجر هزینه‌های جاری ملک است. دو طرف قرارداد(مالک و مستاجر) باید هزینه های جاری ملک را به صورت کاملا دقیق در متن قرارداد اجاره دفتر کار مشخص نمایند تا با گذشت زمان اختلافی میان دو طرف قرارداد به وجود نیاید. هزینه‌هایی مانند شارژ و موارد دیگر، به عهده مستاجر است. مگرآنکه در قرارداد توافقی ذیگر ثبت شده باشد.

بند شرایط فورس ماژور در قرارداد

فورس ماژور در واقع یعنی هر حادثه غیر قابل پیش بینی و غیر قابل اجتنابی که متعهد را از اجرای تعهد باز می دارد. این بند از قرارداد اجاره دفتر کار اهمیت زیادی دارد اما متاسفانه این بند زیاد مورد توجه طرفین قرارداد قرار نمی‌گیرد. پیش‌بینی این بند در قرارداد، طرفین قرارداد را در زمان بروز حوادث غیرمترقبه و قهری بسیار یاری کرده و راهنمای مناسبی برای طرفین قرارداد در این وضعیت می باشد.

بر اساس بند فورس ماژور:

۱- اگر مستاجر قادر به پرداخت اجاره بها نباشد،موظف است تا حداکثر ۶۰ روز پس از بروز حوادث غیرمترقبه مورد اجاره را تحویل دهد.توجه داشته باشید اجاره‌ بهای پرداخت نشده، دیون مستاجر است.

۲- اگر خسارتی به ملک اجاره شده  وارد شود در حدی که غیر قابل استفاده باشد، قرارداد خود به‌ خود فسخ خواهد شد.

۳- اگر خسارت به ملک اجاره داده شده سطحی و جزئی باشد، مستاجر موظف است ملک را بازسازی و هزینه جاری را از اجاره‌ بهای ماه‌های بعد کم کند. مستاجر باید فاکتور هزینه‌ها را به صاحب ملک ارائه دهد.

بیشتر بخوانید: کلاهبرداری املاک ؛ ۵ روش رایج کلاهبرداری ملکی و چگونگی اجتناب از آنها

پرداخت هزینه مالیات

یکی از موضوعات کلیدی در  قرارداد اجاره دفتر کار،  پرداخت هزینهه مالیات است. در این مورد دو طرف قرارداد می توانند بر سر هر موضوعی توافق کنند؛ اما باید در نظر داشت که قانون برای پرداخت مالیات یک چارچوب کلی در نظر گرفته است. پرداخت مالیات در این دفاتر به دو بخش مالیات بر مستغلات و مالیات بر شغل و درآمد تقسیم بندی می‌شود.  پرداخت مالیات بر مستغلات بر عهده مالک است. از طرفی پرداخت مالیات بر شغل و درآمد بر عهده مستاجر خواهد بود. البته روند قانونی این بند با توافق طرفین قابل تغییر خواهد بود.

تعهدات مالک و مستاجر

به طور کلی در قرارداد اجاره  تعهدات میان مالک و مستاجر تنظیم می شود. که با ذکر این مواد و بندها در قرارداد، طرفین باید در طی مدت اجاره به تمامی بندهایی که به آن موظف اند، به طور کامل عمل کنند. به عنوان مثال یکی از تعهدات مالک این است که ملک را در زمان مشخص شده در قرارداد به مستاجر تحویل دهد یا اگر ملک به تعمیر نیاز داشت، هزینه آن را پرداخت کند.

البته اگر مستاجر به ملک خسارت زیادی زده باشد هزینه آن بر عهده مستاجر خواهد بود مستاجر موظف است در قرارداد اجاره واحدهای اداری نوع فعالیت خود را مشخص کند. اطز طرفی  باید در قرارداد قید کند که ملک را به شخص دیگری اجاره ندهد. همچنین او باید در زمان مشخص شده در قرارداد ملک را به مالک تحویل دهد.

فسخ قرارداد به علت تغییر شغل

فسخ قرارداد اجاره چگونه صورت می گیرد؟ اگر در قرارداد اجاره نوع فعالیت یا همان شغل مستاجر مشخص شده باشد،مستاجر حق تغییر شغل خود را ندارد. مگر آنکه در این باره در قرارداد به توافق رسیده باشند در غیر این‌ صورت مالک می تواند بر اساس بند ۶ ماده ۱۴ روابط موجر و مستاجر،قرارداد را فسخ کند.

بیشتر بخوانید: فسخ قرارداد اجاره ؛ از اقدام آن چه می دانید؟

نتیجه گیری:

تنظیم قرارداد اجاره دفتر کار همانند دیگر قراردادهای اجاره است بر اساس این قرارداد همه چیز طبق توافق میان موجر و مستاجر مشخص می‌شود. اگر مشاور املاک هستید حواستان باشد که ماک و مستاجر قبل از امضای قرارداد بندهای آن را به صورت دقیق و کامل مطالعه کنند. یا هر یک از طرفین در این باره  به مشکلی برخورد کرد، زیر بار امضای آن نروند.

تعداد نظرات : 2
  • محمد
    3 شهریور 1401
    با سلام و احترام مستأجر برای تحویل کلید و تحویل مغازه چگونه باید اقدام کند ؟ در قانون روابط موجر و مستأجر ،برای تحویل کلید به موجر چه بیان شده است؟ مستأجر ( باید ) به چه کسی تحویل دهد ؟ آیا میتواند کلید را به بستگان موجر تحویل دهد ؟
    ادمین آقای املاک
    3 شهریور 1401
    سلام و عرض ادب با تحویل کلید به شورای حل اختلاف به موجر اخطار داده می‌شود تا جهت دریافت کلید مراجعه کند.
  • نیک انجام
    21 مهر 1400
    مطالب فنی و حقوقی بسیار کاربردی که هر مالک یا مستاجر باید مطلع باشد ، سپاس از اطلاع رسانی و مطالب آموزنده در حوزه ساختمان???