هزینه انتقال سند ملک ؛ هزینه انتقال سند ملک بر عهده کیست ؟

هزینه انتقال سند ملک ؛ هزینه انتقال سند ملک بر عهده کیست ؟

29 اسفند 1400

حقوقی

هزینه انتقال سند ملک ؛ هزینه انتقال سند ملک بر عهده کیست ؟

علاوه بر اینکه باید از مراحل انتقال سند ملک آگاهی های لازم را داشته باشیم؛ باید در رابطه با هزینه انتقال سند ملک هم اطلاعات کافی داشته باشیم. در بنگاه های املاک هنگام معامله برای بسیاری از افراد این سوال پیش می آید که هزینه تنظیم سند ملک با خریدار است یا فروشنده؟ ما در این مقاله به سوال شما پاسخ خواهیم داد پس ما را همراهی کنید.

قبل از هر چیز این را بگوییم که اگر طرفین معامله (خریدار و فروشنده) تصمیم گرفته باشند برای انتقال ملک مورد معامله سند قطعی تنظیم شود، در این صورت دو دسته هزینه وجود دارد:

۱. هزینه‌های قبل از تنظیم سند

هزینه های قبل از تنظیم سند ملک شامل: ۱.هزینه استعلام ثبت ۲. پرداخت دارایی می باشد که هر دوی آنها وظیفه فروشنده است. فروشنده قبل از تنظیم سند و با مراجعه به دفترخانه با همراه داشتن مدارک از جمله مدارک شناسایی، اصل سند و بنچاق، از دفترخانه تقاضای انجام امور مربوط به تنظیم سند قطعی را می کند که اولین کار معمولا ارسال استعلام ثبت می باشد. این کار توسط دفترخانه انجام می‌گیرد و هزینه آن از فروشنده دریافت می گردد. نکته دیگر این است که پرداخت هزینه مالیات انتقال ملک با فروشنده می باشد.

خرید خانه در تهران

۲.هزینه های مربوط به تنظیم سند

هزینه های مربوط به تنظیم سند قطعی شامل: ۱.هزینه حق الثبت و ۲.هزینه حق التحریر می باشد و طبق قانون پرداخت هزینه حق الثبت بر عهده فروشنده می باشد و پرداخت هزینه حق التحریر نیز بر عهده خریدار و فروشنده بالمناصفه است. شایان به ذکر است در حال حاضر دفاتر، تمامی هزینه های مربوط به تنظیم سند را بالمناصفه از دو طرف معامله دریافت می کنند. به عنوان مثال اگر تمام هزینه انتقال سند ملک اعم از حق الثبت و حق التحریر و... به میزان دو میلیون تومان شده باشد مقدار یک میلیون تومان آن را از خریدار و یک میلیون دیگر را از فروشنده مطالبه می کنند.

این را مد نظر قرار دهید که اگر توافق طرفین معامله به صورت دیگری بوده باشد هیج منعی وجود ندارد و بر مبنای توافق آنها عمل می‌شود. مثلا ممکن است طرفین توافق کرده باشند که کل هزینه را خریدار پرداخت کند. در این صورت تمام هزینه های تنظیم سند قطعی از خریدار ملک دریافت می شود.

هزینه های قبل و در حین تنظیم سند نیز نیاز به پرداخت دو طرف دارد و نمی توان از زیر آن فرار کرد یا پرداخت نکرد. این هزینه ها به دولت و برخی بخش های آن پرداخت می شود.

بیشتر بخوانید: فسخ قرارداد اجاره ؛ از اقدام آن چه می دانید؟

هزینه انتقال سند ملک با کیست

هزینه انتقال سند ملک بر عهده کیست؟

در برخی موارد هم طرفین معامله بر سر اینکه چه کسی باید هزینه انتقال سند ملک را پرداخت کند ، اختلافاتی صورت می گیرد به طوری که تا حد برهم خوردن معامله پیش می‌رود. در رابطه با این موضوع  قانون تعرفه‌های ثابتی را برای دو طرف تعیین کرده است. بر اساس قانون و عرف معاملات املاک هزینه‌های مربوط به دارایی و استعلام و … بر عهده فروشنده است و در مقابل هزینه ثبت سند در دفترخانه رسمی بین خریدار و فروشنده تقسیم می‌شود.

در رابطه با هزینه شهرداری؛ فروشنده باید به شهرداری هزینه ای در ازای خلافی، نوسازی و پسماند پرداخت کند. در رابطه با هزینه دارایی هم باید بگوییم این نوع هزینه، قیمت نقل و انتقال را در بر می‌گیرد. اگر ملک قبلا اجاره رفته باشد، دارایی، مالیات‌ بر اجاره هم می گیرد. معمولا این هزینه شامل ۴ درصد ارزش ملک است. البته این موضوع را یادتان باشد که ارزشی که دارایی روی ملک می گذارد معمولا با قیمت واقعی تفاوت دارد و کمتر است. و در آخر هزینه دفترخانه ؛ این هزینه به طور مسائی میان خریدار و فروشنده تقسیم می گردد.

پیش خرید آپارتمان در تهران

هزینه سند ملک تجاری

قبل از انتقال سند ملک‌‌ های تجاری باید هزینه‌ هایی مانند مالیات بر درآمد و حساب های مالیاتی با اداره دارایی تسویه شود. ثبت مبایعه‌نامه در سیستم سراسری توسط بنگاه معاملات املاک انجام می‌شود و مشاور املاک برای این کارحدود ۵ درصد از ارزش ملک را از دو طرف قرارداد (خریدار و فروشنده) دریافت می‌کند. هزینه نوسازی، خلافی و پسماند از دیگر مواردی است که فروشنده ملزم به پرداخت آن است. در صورتی که ملک استیجاری باشد، دارایی مالیات بر اجاره را نیز از فروشنده دریافت می‌کند.

بیشتر بخوانید: عوارض شهرداری خانه ؛ از نکات حقوقی تا نحوه پرداخت قبوض

مراحل و هزینه انتقال سند ملک تجاری

هزینه انتقال سند ملک تجاری

برای انتقال سند ملک تجاری باید هزینه های زیر پرداخت شود:

۱. هزینه کمیسیون آژانس املاک: این هزینه بین خریدار و فروشنده تقسیم می‌شود.

۲.ثبت مبایعه نامه در سیستم سراسری: برای این کار، ۵ درصد ارزش ملک، توسط دفتر معاملات املاک از طرفین اخذ می‌شود.

۳.هزینه برای خلافی ساختمان، نوسازی و پسماند: این هزینه باید به شهرداری پرداخت شود.

۴.هزینه نقل و انتقال سند: این هزینه توسط اداره دارایی گرفته می‌شود.

۵. هزینه دفترخانه برای تنظیم و ثبت سند: این هزینه به طور مساوی بین خریدار و فروشنده تقسیم می شود. هزینه سند زدن خانه در دفترخانه رسمی، بین ۲۰۰ هزار تومان به بالا است.

معرفی وبسایت آقای املاک

وبسایت آقای املاک که به عنوان تخصصی ترین و کاملترین وبسایت ملکی در کشور شناخته شده توانسته تا حد بسیار زیادی دغدغه پیدا کردن خانه برای متقاضیان را با خدمات منحصر به فردش از میان بردارد. آقای املاک با هدف کاهش اتلاف وقت و ارائه پیشنهادهای خاص در دسته بندی های متنوع برای متقاضیان پا در این عرصه گذاشت. با اینکه زمان زیادی از فعالیت این وبسایت و سوپراپلیکیشن ملکی نگذشته ، با خدمات به روز و متنوع خود توانسته درصد قابل توجهی از بار مشکلات متقاضیان مسکن و فعالان در حوزه مشاغل ساختمانی را بردارد و با ارائه خدمات ویژه نظر بسیاری از مردم و همچنین آژانس های املاک را به خود جلب کند و محیطی امن و مناسب برای متقاضیان و فعالیت آژانس‌های املاک فراهم کند.

جهت آگاهی بیشتر از وبسایت آقای املاک کلیک کنید

تعداد نظرات : 1
  • اعظم محمدی
    6 دی 1402
    منم مشکلی برام پیش اومده در خرید ملک و دوست دارم مشاوره بگیرم
    ادمین آقای املاک
    6 دی 1402
    برای دریافت اطلاعات و اخذ راهنمایی، وکلای ملکی و کارشناسان حقوقی وبسایت و سوپر اپلیکیشن آقای املاک آماده ارائه دیدگاه های موثر و مشاوره می باشند. با ورود به صفحه اصلی وبسایت آقای املاک، در قسمت ثبت درخواست، بر روی گزینه مشاوره حقوقی کلیک نمائید و پس از نوشتن درخواست خود، آن را ثبت نموده و منتظر پاسخ کارشناسان ملکی ما در سریع ترین زمان و به بهترین شکل ممکن بمانید.