هزینه انتقال سند ملک در سال 1403
31 اردیبهشت 1403
حقوقی
اگر قصد خرید آپارتمان در تهران و یا هر شهر دیگری را دارید باید بدانید انتقال سند ملک در سال 1403 دارای هزینه هایی است که دو طرف معامله باید از آن اطلاع داشته باشند. هزینه انتقال سند ملک شامل دو بخش است که بخش اول به عهده فروشنده و بخش دوم می تواند با توافق طرفین پرداخت شود. تمام این هزینه ها بر اساس ارزش معاملاتی ملک، شهر و ویژگی های ملک یا تعرفه های مشخص شده کشوری تعیین و دریافت می شود. ارزش معاملاتی ملک از سوی سازمان مالیاتی تعیین شده و به سازمان ها ابلاغ می شود. در این مطلب به بررسی کامل هزینه های یک ملک برای انتقال و فروش سند آن می پردازیم. شما می توانید قبل از معامله ملک خود از کل این هزینه ها اطلاع پیدا کرده و این مبالغ را در محاسبات خود در نظر بگیرید. پس تا آخر این مطلب با ما همراه باشید تا با هزینه انتقال سند ملک در سال 1403 آشنا شوید.
فهرست مطالب
هزینه انتقال سند ملک در سال 1403
هزینه انتقال سند ملک در دفترخانه در سال 1403
هزینه انتقال سند ملک را چطور پرداخت کنیم؟
نحوه انتقال سند ملک
برای فروش و انتقال سند ملک باید گام هایی طی شود و به مرحله نهایی و ثبت سند در دفترخانه اسناد رسمی برسد. اولین مرحله از فروش یک ملک، تایید خریدار و توافق بین خریدار و فروشنده بر سر قیمت و شرایط فروش است. تمامی پرداختی ها و مبالغ و نحوه و زمان تحویل ملک مشخص می شود. در صورتی که دو طرف در این موارد به تفاهم رسیدند و تصمیم صد در صد بر معامله با یکدیگر گرفتند به مرحله بعد و قولنامه می رسند. بعد از توافق شفاهی طرفین، یک مبایعه نامه بین خریدار و فروشنده در دفتر املاک تنظیم شده و مبلغی بیعانه توسط خریدار پرداخت می شود.
در مبایعه نامه، تاریخ پرداخت مبالغ بعدی و حضور در دفترخانه تعیین می شود. حتماً باید مبایعه نامه در دفتر املاک معتبر نوشته شده و در سامانه املاک کشور ثبت شود. این سامانه برای هر مبایعه نامه یک کد رهگیری یکتا صادر می کند که اعتبار آن را بالا می برد. بدون دریافت کد رهگیری از سامانه املاک، امکان کلاهبرداری و فروش ملک به چند نفر وجود دارد. در این فاصله تا زمان پرداخت های بعد، فروشنده متعهد می شود که بدهی های ملک را پرداخت و فیش آن را به خریدار تحویل دهد. این بدهی ها شامل هزینه نوسازی و پسماند شهرداری، مالیات ملک در طول سال های مالکیت و استعلام سند از اداره ثبت است. بعد از پرداخت های بعدی و ارائه مفاصای بدهی ها توسط فروشنده، دو طرف در تاریخ تعیین شده در دفترخانه حضور پیدا کرده و سند به نام خریدار منتقل می شود.
بیشتر بخوانید: مراحل انتقال سند ملک
هزینه انتقال سند ملک در سال 1403
هزینه های انتقال سند ملک در سال 1403 شامل دو بخش است. این دو بخش یکی مربوط به بدهی هایی به سازمان های مختلف برای سال های مالکیت ملک است. بخشی دیگر مربوط به انتقال سند در دفترخانه اسناد رسمی و مالیات ارزش افزوده آن است. در ادامه بخش های هزینه انتقال سند ملک را لیست کرده ایم.
- هزینه های بخش اول:
هزینه هایی هستند که باید قبل از انجام معامله پرداخت شوند. این موارد شامل هزینه استعلام از اداره ثبت املاک، هزینه مدیریت پسماند و نوسازی شهرداری و پرداخت مالیات ملک است. مبلغ مالیات املاک مسکونی که برای فروش گذاشته می شود به میزان 5 درصد ارزش معاملاتی ملک تعیین می شود. این مالیات برای املاک تجاری به میزان 2 درصد است. بقیه این مبالغ با توجه به سن، متراژ و ویژگی های دیگر ملک متفاوت است.
بیشتر بخوانید: بهترین روش های سرمایه گذاری در ملک سال 1403
- هزینه های بخش دوم:
به غیر از این هزینه های ذکر شده بخش اول، برای انتقال سند در دفترخانه هم باید مبلغی جداگانه پرداخت شود. این هزینه شامل حق ثبت، حق التحریر، مالیات بر ارزش افزوده و هزینه صادر کردن سند بوسیله دفترخانه است. این مبالغ با توجه به تعرفه های کشوری و مشخص برای معاملات املاک محاسبه و دریافت می شود. بیشترین هزینه دریافتی از طرف دفترخانه مربوط به حق ثبت می باشد که با توجه به ارزش معاملاتی ملک تعیین می شود. ارزش معاملاتی ملک از سوی سازمان امور مالیاتی کشور برای هر ملک و هر شهر و منطقه ای مشخص می شود. ارزش معاملاتی یک آپارتمان و ملک معمولاً از ارزش واقعی و ثمن معامله کمتر می باشد.
هزینه انتقال سند ملک در دفترخانه در سال 1403
قیمت ملک تا ده میلیون ریال | 800 هزار ریال |
قیمت ملک تا 50 میلیون ریال نسبت به مازاد 10 میلیون ریال | 120 در هزار |
تا مبلغ 100 میلیون ریال | 40 در هزار |
تا مبلغ 200 میلیون ریال نسبت به مازاد 100 میلیون ریال | 20 در هزار |
تا مبلغ 500 میلیون ریال نسبت به مازاد 200 میلیون ریال | 12 درهزار |
تا مبلغ 1 میلیارد ریال نسبت به مازاد 500 میلیون ریال | 6 در هزار |
بیش از 1 میلیارد ریال نسبت به مازاد یک میلیارد ریال | 3 در هزار |
میزان مالیات بر ارزش افزوده که در زمان انتقال سند ملک در دفترخانه اخذ می شود 9 درصد است. همچنین هزینه صدور سند الکترونیک ملک، مبلغ 15 هزار تومان می باشد.
هزینه انتقال سند ملک را چطور پرداخت کنیم؟
هزینه های اولیه و تسویه بدهی های شهرداری و مالیاتی ملک و استعلام سند در زمان مراجعه به سازمان های مربوطه پرداخت می شود. برای تسویه این بدهی ها لازم است مالک یا وکیل قانونی او به صورت حضوری به دفاتر پیشخوان شهرداری، اداره مالیاتی منطقه و اداره ثبت مراجعه کنند.
پرداخت هزینه انتقال سند ملک با چه کسی است؟
هزینه انتقال سند ملک به این صورت است که پرداخت کلیه بدهی های شهرداری، مالیات اولیه ملک و استعلام سند ملک به عهده فروشنده می باشد. برای پرداخت هزینه انتقال سند ملک در دفترخانه، فروشنده و خریدار می توانند با یکدیگر توافق کنند. این توافق باید با رضایت خریدار برای پرداخت بخشی از هزینه ها باشد. در غیر این صورت پرداخت کلیه مبالغی که در دفترخانه نیز دریافت می شود به عهده فروشنده خواهد بود.