وام خرید مسکن در سال ۱۴۰۰ چقدر است؟

وام خرید مسکن در سال ۱۴۰۰ چقدر است؟

3 خرداد 1400

وام خرید مسکن در سال ۱۴۰۰ چقدر است؟
وام خرید مسکن در سال ۱۴۰۰ چقدر است؟ این سوالیست که معمولا افراد جویای خرید ملک به دنبال پاسخ آن هستند، این روزها به علت شرایط اقتصادی و قیمت سرسام آور مسکن، تعداد زیادی از اقشار جامعه برای خانه دار شدن از وام مسکن استفاده می کنند. وام‌های مسکن که توسط بانک‌های تخصصی پرداخت می‌شوند هر کدام دارای شرایط و ویژگی‌هایی هستند. اگر شما نیز قصد دریافت تسهیلات وام مسکن را دارید، بهتر است با تمام جزئیات آن آشنا شوید در نتیجه در این گزارش صفر تا صد جزئیات دریافت وام خرید مسکن در سال ۱۴۰۰ را در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم.

وام مسکن در سال ۱۴۰۰ چقدر است؟

وام مسکن جوانان ۱۴۰۰

بر اساس گزارش های اعلام شده مجردهای ساکن تهران می‌توانند تا سقف ۱۴۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند. این تسهیلات شامل ۱۰۰ میلیون تومان وام خرید مسکن و ۴۰ میلیون تومان وام جعاله می باشد؛ در واقع برای دریافت تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی نیاز به خرید ۲۰۰ برگه تسهیلات مسکن می باشد که هزینه این تعداد اوراق نیز حدود ۱۰ تومان است. با در نظر گرفتن ۴۰ میلیون تومان وام جعاله که برای تهیه آن نیاز به ۸۰ ورق تسه به مبلغ ۴ میلیون تومان  است در مجموع برای دریافت این وام باید ۱۴ میلیون تومان به صورت نقدی پرداخت شود.
خرید خانه در تهران

وام مسکن زوجین

در رابطه با وام مسکن زوجین، شما می توانید بعد از عقد رسمی از هدیه ازدواج تامین اجتماعی بهره مند شوید، البته برای دریافت هدیه ازدواج تامین اجتماعی به ۳ سال سابقه بیمه نیاز است همچنین برای استعلام سابقه بیمه تامین اجتماعی خود می توانید با سرچ جمله استعلام سابقه بیمه تامین اجتماعی بدون مراجعه حضوری و به صورت آنلاین سابقه بیمه خود را مشاهده نمایید. طبق آخرین آمار ارائه شده از وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی میانگین قیمت مسکن در تهران سال ۹۹ از ۲۰ میلیون تومان نیز عبور کرده است. با این حساب یک زوج تهرانی با دریافت تسهیلات وام مسکن قادر به خرید ۱۰ تا ۱۲ متر خانه در تهران هستند. وام مسکن زوجین برای زوج‌های تهرانی تا سقف ۲۴۰ میلیون تومان است که شامل ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۴۰ میلیون تومان وام جعاله می باشد؛ بر این اساس زوجین باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که حدود ۱۹ میلیون تومان به همراه ۴ میلیون تومان وام جعاله هزینه دارد و در مجموع باید ۲۳ میلیون تومان پرداخت کنند. البته وام مسکن در شهرهای دیگر متفاوت است در شهرهایی که جمعیت آن بیش از ۲۰۰ هزار نفر می باشد ۸۰ میلیون تومان و در سایر مناطق شهری ۶۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.  

جزئیات وام مسکن زوجین در سال ۱۴۰۰

نحوه دریافت وام مسکن

همانطور که گفتیم وام‌های مسکن توسط بانک‌های تخصصی پرداخت می‌شوند هر کدام دارای شرایط و ویژگی‌های خاص خود هستند البته بانک‌های دیگر نیز از اعتبارات ارائه تسهیلات وام مسکن برخوردارند. بانک مسکن؛ تسهیلات وام مسکن را به دو صورت پرداخت می‌کند: ۱.وام مسکن یکم ۲. وام اوراق.

وام مسکن یکم در سال ۱۴۰۰

وام مسکن یکم متعلق به کسانی است که برای اولین بار از تسهیلات وام مسکن استفاده می‌کنند. شرایط وام خرید مسکن خانه اولی‌ها به این صورت است که متقاضیان، قبل از اقدام به دریافت وام در بانک مسکن سپرده‌گذاری کنند.

وام اوراق بانک مسکن

یکی دیگر از تسهیلات ارائه شده از سوی بانک مسکن، وام اوراق می باشد. متقاضیان وام اوراق معمولاً از آن دسته افرادی هستند که از پس‌انداز کافی برخوردار نیستند یا امکان افتتاح سپرده جدید و ۱۲ ماه انتظار در صف را ندارند.
پیش خرید آپارتمان در تهران

شرایط دریافت وام جعاله بانک مسکن

۱. برای دریافت وام جعاله از سوی بانک مسکن شخص شما یا ضامنتان نباید هیچ گونه سابقه‌ چک برگشتی یا بدهی سررسید شده در سیستم بانکی داشته باشد. ۲. خانه‌ای که برای آن قصد دریافت تسهیلات را دارید نباید جعاله‌ تسویه‌ نشده‌ای داشته باشد. بنابراین قبل از دریافت تسهیلات جعاله‌ جدید باید وام قبلی خود را تسویه کرده باشید. ۳.در صورت تسویه پرداخت تسهیلات جعاله قبلی از بانک مسکن یا سایر بانک‌ها، می‌‌توانید دوباره وام جعاله دریافت کنید. ۴.هزینه کارشناسی ملک بر عهده شما خواهد بود.

وام ازدواج ۱۴۰۰

با توجه به گلایه ها و انتقادهای متعدد از سوی بانک ها مبنی بر عدم توانایی در بازپرداخت مبالغ وام ازدواج، مبلغ وام ازدواج در سال ۱۴۰۰ افزایش یافت. در رابطه با این موضوع نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای وام ٧٠ میلیونی ازدواج و وام ۱۰۰ میلیون تومانی برای زوج‌های کمتر از ۲۵ سال را مشخص کردند. به همین ترتیب بانک مرکزی موظف شده در ابتدا به زوج‌هایی که تاریخ عقد ازدواج آنها بعد از اول فروردین ۹۷ است و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند، تسهیلات پرداخت کند. این افراد می‌توانند با ورود و ثبت نام در سامانه قرض‌الحسنه ازدواج، بانک عامل و شعب را مشخص کنند؛  پس از ثبت نام بانک از طریق ارسال پیامک متقاضی را مطلع خواهد کرد. همچنین مبلغ تسهیلات قرض‌الحسنه برای زوج‌های زیر ۲۵ سال (داماد) و ۲۳ سال (عروس) ۱۰۰ میلیون و برای ایثارگران دو برابر است. وثیقه‌های این تسهیلات بر اساس اعتبارسنجی، حساب یارانه‌ای افراد و سفته می باشد به این ترتیب بانک‌ها بنا بر شرایط متقاضی و اعتبارسنجی، نسبت به دریافت وثیقه کافی اقدامات لازم را انجام می دهند. مدت باز پرداخت تسهیلات ۱۰ ساله است و برای تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومان ماهانه یک میلیون تومان اقساط در نظر گرفته شده است. در سال ۹۹ برای دریافت تسهیلات وام ازدواج به یک ضامن نیاز بود. اما به دلیل افزایش رقم وام در سال ۱۴۰۰، بر اساس آیین‌نامه داخلی بانک‌ها متقاضیان باید دو ضامن داشته باشند. قبل از این بیشتر بانک‌ها برای هر ۲۰ میلیون تومان وام، یک ضامن می‌خواستند که با ۵۰ میلیونی شدن مبلغ وام ازدواج در سال  ۱۴۰۰، آئین‌نامه‌های داخلی‌ بانک ها اجازه یک ضامن برای وام ۵۰ میلیون تومانی را نمی دهند. البته احتمال می رود طبق روال همیشه بانک مرکزی با ارسال بخشنامه ای از بانک‌ها بخواهد همان یک ضامن را در نظر بگیرند.
تعداد نظرات : 1
  • حسن پور
    21 مهر 1400
    سخته، خیلی سختا