مشترکات و مشاعات ساختمان‌، از فرق میان این دو باخبرید؟

مشترکات و مشاعات ساختمان‌، از فرق میان این دو باخبرید؟

19 خرداد 1399

دانستنی

مشترکات و مشاعات ساختمان‌، از فرق میان این دو باخبرید؟
مشترکات و مشاعات ساختمان‌ چه تفاوتی با هم دارند؟ اطلاع دارید؟ قبل از هر چیز باید از قوانین آپارتمان نشینی را بشناسیم و اطلاعاتی در این باره به دست اوریم تا با مشکلی مواجه نشیم .بسیاری از افراد فرق میان مشترکات و مشاعات ساختمان را نمی دانند همین امر موجب شده در این مقاله شما را با تفاوت میان مشترکات و مشاعات ساختمان‌ها و قوانین حاکم بر آن‌ها بیشتر آگاه کنیم. پس تا اخر این مطلب با ما همراه باشید.

مشترکات ساختمان

پیش خرید آپارتمان در تهران

تعریف مشترکات ساختمان

اول از هر چیز به تعریف مشترکات ساختمان می پردازیم. مشترکات به قسمت‌هایی از یک ساختمان گفته می‌شود که تمام مالکان به نسبت قسمت اختصاصی که در اختیار دارند می‌توانند از آن استفاده کنند و حق استفاده آن به یک یا چند آپارتمان خاص یا محل کار مخصوص مربوط نمی‌شود. به تعبیر دیگر بخش‌هایی از یک ساختمان که نام آن‌ها در سند مالکیت به عنوان ملک اختصاصی یک یا چند نفر از مالکان قید نشده باشد و یا این که به عنوان ملک اختصاصی تشخیص داده نشده باشد از جمله قسمت‌های مشترک به حساب می‌آید. قسمت‌های مشترک ساختمان از جمله زمین، تاسیسات مشترک مانند سیستم گرمایش و سرمایش مشترک، چاه، انشعاب برق مشترک، بالابر، فاضلاب، انشعاب آب مشترک، انبار مشترک، لوله‌ها و سیم‌های برق، اسکلت ساختمان، پشت بام، راهرو و راه پله، درب‌های ورودی و پنجره قسمت‌های عمومی، رختشوی خانه است.

چند نکته از قانون و مقررات مشترکات ساختمان

۱.قسمت‌های مشترک ساختمان از جمله زمین، تاسیسات مشترک مانند سیستم گرمایش و سرمایش مشترک، چاه، انشعاب برق مشترک، بالابر، فاضلاب، انشعاب آب مشترک، انبار مشترک،و... و هر آنچه که مطابق صورت جلسه تفکیک آپارتمان‌ها برای آپارتمان خاصی اختصاصی نشده باشد غیر قابل انتقال هستند و هر یک از مالکان به اندازه مالکیت اختصاصی خود در استفاده از آن سهم دارند. ۲. هزینه مشترکات برای محافظت و نگهداری ساختمان، تاسیسات و تجهیزات، هزینه‌های اداری، تعمیر ساختمان و حق الزحمه مدیران در نظر گرفته می‌شود. به طور مثال این هزینه‌ها صرف رنگ آمیزی در،دیوار و نرده‌های مشترک، سرایدار و سایر هزینه‌های مشابه در بخش مشترک می شود. ۳.نمای ساختمان یکی مشترکات اصلی به حساب می‌آید در نتیجه برای هر گونه تغییر در ظاهر ساختمان مانند تغییر در نما، درب‌ها و دیوارها، موافقت همه مالکین الزامی است و هزینه آن، جزو هزینه مشترکات محسوب می‌شود.

مشاعات ساختمان

خرید خانه در تهران

تعریف مشاعات ساختمان

بخش‌هایی از هر آپارتمان که در سند، مالکی برای آن مشخص نشده باشد و همه ساکنین میتوانند به طور مشترک از آن استفاده کنند، را مشاعات می‌گویند. مانند: زمین ساختمان، پشت بام ،درب ورودی ، راهروپنجره‌های راهرو،آسانسور، ورودی پارکینگ، پارکینگ اضافی، پله‌ها، شوفاژخانه، تاسیسات مشترک،انشعابات مشترک، حیاط، لابی، باغچه

چند نکته از قانون و مقررات مشاعات ساختمان

۱.خاطرتان باشد که هیچ یک از ساکنین اجازه تصرف مشاعات را ندارد و نمی‌تواند آن را به شخص دیگری واگذار کند مگر اینکه با سایر ساکنین توافق کرده باشد و قانون به او اجازه این کار را بدهد. ۲.استفاده از مشاعات نباید مورد آزار ساکنین دیگر واحدها شود؛ مثلا صافکاری خودرو در پارکینگ یا نگه‌داری حیوانات در حیاط خلاف قانون آپارتمان نشینی است. ۳. گذاشتن زباله در راهرو که موجب پخش بوی بد در کل ساختمان می‎شود ممنوع است. ۴.خودروها نباید در محلی غیر از محل تعیین شده پارک شوند یا جلو رفت و آمد ساکنین ساختمان را بگیرد. ۵.هرگونه تغییر در نقشه ساختمان بدون رضایت ساکنین و کسب مجوزهای لازم ممنوع است.  
تعداد نظرات : 3
  • امید
    21 مهر 1400
    سلام متشکرم از مطلب خوبتون یک سوال داشتم ساکنین همه با هم میتوانند توافق کنند در مشاعات یک واحد سرایداری درست کنند
  • محمد هیوا
    21 مهر 1400
    سلام خیلی ممنون مطالب مفیدی بودن یک سوال داشتم قانونی وجود داره که با کسانی که قوانین آپارتمان نشینی رو رعایت نمیکنن برخورد کرد؟
  • محسن
    21 مهر 1400
    سلام. الان هزینه ی مشترکات و مشاعات برای مستاجر و مالک چجوری تعیین میشه یعنی کدومش رو مستاجر باید پرداخت کنه؟ مثلا اگه آسانسور خراب شد هزینه اش رو باید من بدم یا مالک خیلی ممنون