قوانین آپارتمان نشینی ؛ هر آنچه که باید بدانید اینجاست !

قوانین آپارتمان نشینی ؛ هر آنچه که باید بدانید اینجاست !

1 اسفند 1400

حقوقی

قوانین آپارتمان نشینی ؛ هر آنچه که باید بدانید اینجاست !

همه ما قبل از اقدام به آپارتمان نشینی باید در مورد قوانین آپارتمان نشینی اطلاعات لازم را کسب کنیم تا با مشکلی مواجه نشیم به خصوص اگر تاکنون سابقه آپارتمان نشینی را نداشتیم این مقاله قصد دارد شما را با تمامی مراحل و قوانین آپارتمان نشینی آشنا کند و صفر تا صد ان را برای شما مطرح کند این مطلب را از دست ندهید.

قوانین آپارتمان نشینی 

امروزه به دلیل گسترش جمعیت و افزایش شهرنشینی بسیاری از افراد به آپارتمان نشینی روی آورده اند. با توجه به این موضوع همچنان فرهنگ آپارتمان نشینی در میان مردم کشور به خوبی جا نیافتاده است. برخی یا از قوانین آپارتمان نشینی با خبر نیستند یا در عین با خبر بودن ترجیح به نادیده گرفتن یک سری از قوانین می شوند. به عنوان مثال برخی همان ذهنیتی که در مورد خانه‌های مستقل و حیاط دارشان داشتند را در رابطه با آپارتمان نشینی نیز دارند و  یا به عقیده برخی ها برگزار کردن مهمانی‌های پر سر و صدا و گذاشتن کفش‌ها در پاگرد امری عادی و معمولی می باشد.

در ادامه این مقاله نکات مهم از قوانین آپارتمان نشینی را برای شما بازگو کرده ایم:

پیش خرید آپارتمان در تهران

قوانین آپارتمان نشینی پارکینگ

تقسیم پارکینگ ساختمان بین مالکین به دو صورت می باشد ؛ اولین مدل آن اختصاصی است؛ یعنی موقعیت، مساحت و محل دقیق آن در سند رسمی نیز قید می‌شود که این پارکینگ در این قسمت متعلق به این مالک است. در مدل دوم پارکینگ برای هر یک از واحدها به ‌صورت مشاع تعلق می‌گیرد. این بدان معنی است که در صورت‌ مجلس تفکیکی برای برخی از واحدها پارکینگ‌ها را به ‌صورت مشاع ثبت می‌کنند، بنابراین واحدهای ذکرشده می‌توانند به ‌صورت مشاع از پارکینگ استفاده کنند.

به همین دلیل است که برخی از واحدهای آپارتمانی دارای پارکینگ نیستند و برخی دیگر پارکینگ دارند. در رابطه با این موضوع شهرداریها برای اختصاص دادن فضای پارکینگ به واحد های مسکونی سرانه ای را در نظر گرفته اند که به شرح زیر است: ۱.واحد مسکونی کوچکتر از ۱۵۰ متر یک پارکینگ ۲. ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر۱.۵ پارکینگ ۳.بیش از ۲۰۰متر دو پارکینگ ۴.هر واحد بالای ۱۰۰متر در طبقه اول و دوم به یک پارکینگ نیاز دارد. ۵.همچنین درصورتی که تعداد واحد فرد باشد یک واحد از پارکینگ معاف است. وسایل نقلیه ساکنین فقط باید در جای مخصوص و پارکینگ قرار گیرند. و آوردن وسایلی مانند دوچرخه یا کالسکه بچه به داخل مجتمع ممنوع است. یکی دیگر از قانون های آپارتمان نشینی استفاده نکردن از پارکینگ همسایگان است و حتماً قبل از استفاده، آن ها را از این موضوع مطلع کنید.

بیشتر بخوانید: عوارض شهرداری خانه ؛ از نکات حقوقی تا نحوه پرداخت قبوض

قوانین آپارتمان نشینی سر و صدا

کارها و تعمیرات ساختمانی که ایجاد سر و صدا می کنند باید در ساعات ۸:۳۰ تا ۱۳:۳۰ و در بعد از ظهر هم از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۸:۳۰ در روزهای غیر تعطیل انجام پذیرد. اگر کف ساختمان سنگ ،چوب یا سرامیک می‌باشد، چون کشیده شدن اجسام روی زمین برای همسایگان زیرین آرامش را مختل می‌کند، بهتر است حداقل ۷۵ درصد کف با فرش یا موکت پوشانده شود. نگه داری سگ، کبوتر، قناری و غیره در تراس و یا بخش های عمومی آپارتمان ممنوع است و فقط در بخش های خصوصی به شرط سلب نکردن آسایش دیگران امکان دارد. قبل از اینکه مراسمی دارید که تا نیمی از شب طول می کشد تمامی همسایه ها را در جریان بگذارید.

قوانین آپارتمان نشینی قوه قضائیه

در هنگام استراحت ساکنین مانند شب ها، ظهر ها و روزهای تعطیل از بازی کردن با بچه ها در حیاط و یا آپارتمان خودداری کنید. از ضربه زدن به دیوارها هنگام جابجا کردن اشیا نظیر میز و مبل و غیره اجتناب کنید چرا که باعث اذیت بقیه ساکنین می شود و بهتر است این کار را در زمان های مناسب انجام دهید. اجازه ندهید صدای دعواهای خانوادگی شما به بیرون آپارتمان منتقل شود و در آبروی شما تاثیر منفی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: ۱۰ نکته کلیدی که باید قبل از خرید ملک به آن توجه کنید

وظایف مدیر ساختمان

در ابتدا مدیر ساختمان باید از بین ساکنین مجتمع و با رضایت تمامی ساکنین انتخاب شود. مدیر ساختمان حق دخالت در مسائل شخصی افراد را ندارد. وجود اختلاف بین ساکنین در چار چوب این موارد باید توسط مدیر حل شود. در صورت بروز هر گونه خرابی، سریعاً مدیر ساختمان را آگاه کنید

خرید خانه در تهران

قوانین آپارتمان نشینی نمای ساختمان

هر گونه تغییرات در بالکن خصوصی و یا نما امکان ندارد و باید رضایت مدیر و ساکنین را فراهم کنید.

قوانین آپارتمان نشینی آسانسور

ریختن زباله در حیاط، آسانسور و غیره به دور از ادب است. اسباب کشی با آسانسور ممنوع است و سرایدار باید از اسباب کشی ساکنین با آسانسور جلوگیری کند. اعمال دخانیات در مکان‌های مشترک مثل آسانسور ممنوع است.

بیشتر بخوانید: از شرایط بیمه آسانسور ساختمان خود خبر دارید؟

قوانین آپارتمان نشینی شارژ

در صورتی که آسیبی به وسایل عمومی ساختمان وارد شود، همان شخص باید هزینه ی تعمیر را پرداخت کند. پرداخت شارژ و هزینه های آپارتمان را سر وقت پرداخت کنید.

چند نکته مهم  دیگر از قانون آپارتمان نشینی

آپارتمان ملک شخصی نمی باشد تنها به همان اندازه مالکیت، حق دخالت در امور مجتمع را داریم. قبل از اینکه در آپارتمان مستقل شوید از تمامی حق و حقوق خود مطلع شوید. پارکینگ و انباری را طبق سند در اختیار بگیرید و از انباری و پارکینگ دیگران استفاده نکنید. قسمت های عمومی ساختمان، مخصوص به تمامی ساکنین است و قبل از استفاده باید تمامی ساکنین مجتمع رضایت داشته باشند. از گذاشتن کفش، گلدان و یا وسایل دیگر در راه پله ها و راهروها خودداری کنید.

قانون آپارتمان نشینی شارژ ساختمان

بیشتر بخوانید: قانون اجاره خانه ؛ قبل از معامله به این نکات دقت کنید!

در راه پله ها و یا پنجره آپارتمان، از صحبت کردن خودداری کنید زیرا به دور از شان می باشد. در هنگام پختن غذای نذری، از تمامی ساکنین آپارتمان به خاطر استفاده از آب و یا برق عمومی اجازه بگیرید. از اصلی ترین قوانین آپارتمان نشینی گذشت، همکاری و همراهی با همسایگان است. از وسایل عمومی آپارتمان به دقت استفاده کنید. در نظافت آپارتمان کوشا باشید. به هیچ عنوان حق امر و نهی با ساکنین آپارتمان را ندارید، از جدل و بحث با ساکنین اجتناب کنید. به وسایل بقیه ساکنین آسیب وارد نکنید.

از استفاده کردن وسایل ساکنین و یا جابجایی آن ها دوری کنید. از حرف زدن پشت سر دیگر همسایگان اجتناب کنید. هنگام برپایی جلسات عمومی برای حل مشکلات عصبانی نشوید و به دیگران توهین نکنید. انتظارات بیش از اندازه، از همسایه ها نداشته باشید. در مواقع استراحت ساکنین، به درب منازل آن ها نروید. از آویزان کردن لباس، که از بیرون ساختمان قابل مشاهده باشد خودداری کنید. اطلاعات شخصی همسایگان را به غریبه ها بازگو نکنید. پس از خروج از آپارتمان، درب اصلی ساختمان را ببندید. صرفه جویی در موارد عمومی ساختمان فراموش نشود.

بیشتر بخوانید: پیش فروش آپارتمان ؛ نکات مهمی که باید بدانید !

تمامی ساکنین حق داشتن کلیدهای عمومی ساختمان را نظیر پشت بام، درب اصلی و غیره دارند. سرویس دهی نگهبان و سرایدار باید به تمامی ساکنین، یکسان باشد. تمامی همسایگان باید به قوانین صادر شده از سوی مدیر احترام گذاشته و آن ها را به طور کامل رعایت کنند. تا آنجا که امکان دارد نباید از وسایل برقی به طور هم‌زمان استفاده شود، زیرا باعث داغ شدن سیم‌ها می شود و خطر آتش‌سوزی را افزایش می‌دهد. از مصرف بی رویه و زیاد آب باید خودداری گردد، در غیر این صورت بهتر است در ورودی آپارتمان کنتور آب نصب شود.

در مجتمع های بدون نگهبان در ورودی در ساعت ۲۲ باید قفل شود و کلید در ورودی را فقط ساکنین آپارتمان باید داشته باشند. والدین مسئول کارهای فرزندانشان هستند و در صورت بروز هر گونه خلاف از سوی فرزندان پدر و مادر باید پاسخگو باشند. رعایت شئون اسلامی برای ساکنین در محوطه ساختمان ضروری است و آقایان نباید با پیژامه، شلوارک یا زیر پیراهن ظاهر شوند.

معرفی وبسایت آقای املاک

وبسایت آقای املاک تخصصی ترین وبسایت در زمینه مشاغل ساختمانی است که صفر تا صد ساختمان را می توانید در آن به راحتی پیدا کنید. اگر پیمانکار در زمینه تاسیساتی ، تزئیناتی ، خدماتی و ساختمانی هستید می توانید خدمات خود را به صورت کاملا رایگان آگهی کنید تا کاربران آقای املاک با خدمات شما آشنا شوند.

تعداد نظرات : 9
  • حمید
    14 تیر 1402
    با سلام،من در اپارتمان ۴طبقه زندگی میکنم که یک طبق مال خودم یکی مستاجر و یک واحد دیگه مال فردی دیگری است و یک طبقه دیگه خالی و متعلق به همان فرد قبلی است ایا باید هزینه ها تقسیم بر چهار شود یا نه با تشکر
    ادمین آقای املاک
    14 تیر 1402
    سلام و عرض ادب دوست عزیز شما می تونید وارد صفحه اصلی وبسایت آقای املاک بشید و در قسمت ثبت درخواست بر روی گزینه مشاور حقوقی کلیک کنید و سوال خودتون رو مطرح کنید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند.
  • اسمعیل رئوف
    20 بهمن 1401
    باسلام اگر واحدی برای مدتی خالی از سرنشین باشد آیا باید حق شارژ وتعمیرات وغیره را بپردازد
    ادمین آقای املاک
    20 بهمن 1401
    سلام و عرض ادب دوست عزیز شما می تونید وارد صفحه اصلی وبسایت آقای املاک بشید و در قسمت ثبت درخواست و در قسمت مشاور حقوقی موضوع خودتون رو مطرح کنید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند.
  • علی منصوری
    24 اسفند 1400
    عالی .. ممنون از شما
  • معصومه باویر
    2 اسفند 1400
    کاش همه این قوانین رو بدونن 👌👍
  • نوین افشار
    2 اسفند 1400
    عالی بود💎💎💎💎
  • الناز بخشی
    1 اسفند 1400
    تو ایران حداقل 90% آدمها رعایت نمیکنن
  • Sadaf
    1 اسفند 1400
    مطالب مفیدی بود 👌🏻
  • ستاری
    1 اسفند 1400
    دمتونگرم عالی هستیدو رو دستتون نیست
  • ehda
    1 اسفند 1400
    💙💙💙💙🌟🌟🌟🌟👏🏻👏🏻