از شرایط بیمه آسانسور ساختمان خود خبر دارید؟

از شرایط بیمه آسانسور ساختمان خود خبر دارید؟

28 دی 1400

حقوقی

از شرایط بیمه آسانسور ساختمان خود خبر دارید؟

از شرایط بیمه آسانسور ساختمان چه اندازه اطلاعات دارید؟ ما قصد داریم در این مقاله شما را از تمامی شرایط بیمه آسانسور ساختمان مطلع کنیم پس با ما همراه باشید.

طبیعی است با افزایش روزافزون ساختمان ها و برج های سر به فلک کشیده آسانسور تبدیل به یک نیاز اساسی و فراگیر برای ساکنان ساختمان شود شاید برایتان این سوال پیش آید که چرا باید آسانسور ساختمان را بیمه کرد؟ و بیمه آسانسور بر عهده چه کسی است ملک یا مستاجر؟ در ادامه این مطلب به این موارد خواهیم پرداخت.

آسانسور هر گونه نصبی است که برای بلند کردن عمودی افراد یا اشیاء استفاده می شود. آسانسور مدرن یکی از مهم ترین اختراعات است که چشم انداز شهری قرن بیستم، معماری را تغییر داد و باعث بازسازی ساختمان های بلند شد.

آسانسور وسیله حمل و نقلی است که کیفیت زندگی روزمره ما را بهبود می بخشد و زندگی ما را آسان می کند. در سرتاسر جهان، میلیون‌ها نفر تقریباً ۴ بار در روز از آسانسور استفاده می‌کنند که این مجموع به بیش از ۳۲۵  میلیون سفر در روز با آسانسور می‌رسد.

اما آیا همه آسانسورها یکسان هستند؟

دو نوع از رایج ترین آسانسورها، آسانسورهای کششی و هیدرولیک هستند که هر روز در ساختمان های تجاری، هتل ها، ساختمان های عمومی و در منازل مسکونی، بیمارستان ها ملاقات می کنیم و حمل و نقل آسان ما را تضمین می کنند.

بیمه آسانسور چیست 

به تعبیری بیمه آسانسور مکانیسمی است برای کاهش زیان های مالی و جانی ناشی از حوادث . بیمه آسانسور در واقع یک بیمه مسئولیت مدنی است بدین معنی که چنانچه در اثر حوادث ناشی از آسانسوربیمه گذار یا خریدار بیمه (مالک، مدیرساختمان، شرکت های سرویس و نگهداری آسانسور ) مسئول حادثه شناخته شوند و محکوم به جبران خسارت های مالی و جانی گردند شرکت بیمه خسارت را از طرف بیمه گذار (خریدار بیمه ) به زیاندیده پرداخت می کند. هر دستگاه آسانسور مشغول به كار در ساختمانهای اداری ، تجاری و يا مسكونی توسط شركتی ساخته مي شود و توسط عده ای بهره برداری مي گردد و ممكن است اين آسانسور توسط پيمانكاری بصورت دوره ای بازرسی و نگهداری شود.

بیشتر بخوانید: تعمیر و نگهداری آسانسور، هزینه های آن شامل کدام طبقات می شود؟

بیمه آسانسور ساختمان

حادثه در آسانسور می تواند چهار مقصر داشته باشد:

۱- سازنده آسانسور كه از استاندارها و قطعات مناسب استفاده نكرده باشد.

۲- نگهداری كننده آسانسور كه بموقع و صحيح نگهداري نكرده باشد.

۳- مدير مجتمع اداری يا تجاری و مسكونی كه نظارت بر عملكرد آسانسور نداشته است.

۴- استفاده كننده آسانسور كه بطور ناصحيح از آسانسور استفاده كرده باشد.

در صورت بروز حادثه ممكن است تقصير بصورت تركيبي و درصدی شامل كليه ۴ مقصر باشد كه هريك بايد بر اساس قوانين جبران خسارت جانی و مالی را به عهده بگيرند. مقصر يا مقصرين حادثه در صورت داشتن بيمه نامه متناسب و معتبر ميتوانند از طرق شركت بيمه نسبت به پرداخت خسارت اقدام نمايند.

امروزه‌ آسانسورها در ساختمان‌هاي‌ تجاري‌ و مسکوني ‌، جزء تاسيسات‌ اساسي‌ به‌ شمار مي‌روند. هر چند که‌ تعمير و نگهداری دوره‌‌ای آسانسورها از ط‌رف‌ مالکين‌ انجام‌ مي‌ شود ولی بروز حوادث‌ ناشي‌ از سهل ‌‌انگاري‌ در نگهداري‌ آنها سبب ورود صدمات‌ جاني‌ به‌ استفاده‌کنندگان‌ از آسانسور مي‌‌گردد. بيمه مسئوليت مدني نگهداری آسانسور‌ غرامت‌ فوت‌ و نقص‌عضو سرنشينان‌ آسانسور را در صورت‌ وقوع‌ حوادث‌ جبران‌ مي‌نمايد.

با توجه به شرايط مندرج در بيمه نامه ممکن است خطرات در يکي از سطوح اشاره شده در زیر مورد پوشش قرار گيرد:

بیشتر بخوانید: ایمن سازی ساختمان ؛ با رعایت این نکات خانه خود را ایمن کنید!

غرامت فوت ، نقص عضو و هزينه پزشكی

در آسانسورهاي باربر مالك آسانسور ميتواند علاوه بر پوشش جاني، پوشش مالي را نيز در بيمه نامه خود پيش بيني كند. اداره استاندارد برای دادن استاندارد نهایی به بیمه گذار  داشتن بیمه نامه را الزامی میدارد. شما ابتدا باید بیمه نامه تهیه نموده و سپس به اداره استاندارد مراجعه نمایید.(البته با هماهنگی اداره استاندارد چون ممکن است متنی مد نظر آنها باشد که حتما لحاظ گردد یا در موارد اخیر شرکت نصاب آسانسور را به عنوان بیمه گذار ملاک قرار می دهد و تعهد مالکین جز توضیحات و با اضافه نرخ ثبت می گردد.) برای صدور بیمه نامه نیز مشخصات آسانسور شامل سال ساخت- شماره موتور و کشور سازنده و .. مد نظر است که در فرم پیشنهاد نمایندگی بیمه مربوطه مشخص شده است.  

بیمه آسانسور به عهده مالک یا مستاجر

همانطور که می دانید هزینه‌های ساختمان به چند دسته تقسیم‌بندی می‌شود که برخی از آنها را باید مالک پرداخت کند و پرداخت برخی دیگر بر عهده مستاجر است.اما هزینه بیمه آسانسور، یکی از هزینه‌های اساسی است که تمام و کمال بر عهده مالک خواهد بود و مستاجر در آن سهمی نخواهد داشت.

بیمه آسانسور به عهده کیست

بیشتر بخوانید: درب های اتوماتیک ؛ مزایا،کاربرد و انواع آن

مدیر ساختمان در رابطه با بیمه آسانسور چه وظایفی دارد؟

تقریبا افرادی که سمت مدیر ساختمان را برعهده می گیرند از زمان نصب و راه اندازی تا استفاده از آسانسور وظایفی را بر عهده دارند که باید به صورت دوره‌ای تمامی موارد زیر را انجام دهند:

در ابتدا اینکه تمامی آسانسور‌ها از زمان نصب و راه اندازی باید از لحاظ داشتن گواهی استاندارد از موسسه استاندار ایران بررسی و کنترل شوند زیرا برای اخذ پایان کار ساختمان از شهرداری، داشتن گواهی استاندارد آسانسور الزامی می‌باشد.

تمامی مدیران ساختمان موظفند برای تعمیر و نگهداری آسانسور با شرکت های معتبر که دارای مجوز فعالیت از وزارت مربوطه هستند، قرارداد سالیانه داشته تا در زمان های مقرر برای بررسی های لازم ایمنی آسانسور مراجعه کنند.

یکی دیگر از وظایف مدیر ساختمان در قبال آسانسور این است که برای تهیه بیمه مسئولیت آسانسور از یک شرکت معتبر بیمه ای اقدام کند.

در برخی مواقع احتمال می رود که یک ساختمان دارای دو نوع آسانسور نفر بر و حمل بار باشد که در این مواقع باید بر اساس مشخصات هر آسانسور بیمه آن توسط مدیر ساختمان تهیه شود.

بیشتر بخوانید: مدیر ساختمان کیست ؟ آشنایی با اختیارات و شرح وظایف او

نتیجه گیری:

این روزها که با توسعه علمی و تکنولوژی روبه رو هستیم و بیشتر از قبل از آسانسور در ساختمان‌های اداری، مسکونی و تجاری استفاده می‌کنیم باید تمامی جوانب احتیاط را در نظر بگیریم. علاوه بر تعمیرات و نگهداری‌ آسانسور، بیمه آسانسور را نباید بی‌اهمیت جلوه داد.

اگر در رابطه با بیمه آسانسور ساختمان خود و همچنین پرداخت هزینه آن، اطلاعاتی به دست آوردید، بد نیست آن را با دیگران به اشتراک بگذارید. همچنین اگر در گذشته اتفاق ناخوشایندی در رابطه با حادثه آسانسوری داشتید، درباره خسارت‌ها و قوانین آن می توانید اطلاعات مورد نیاز را در اختیار دیگران قرار دهید.

وبسایت آقای املاک تخصصی ترین وبسایت در زمینه مشاغل ساختمانی است که صفر تا صد نیازهای ساختمانی شما را به راحتی فراهم می کند. اگر در ساختمان خود به متخصصانی در زمینه تاسیساتی مانند آسانسور (تعمیر فروش سرویس) ، تزئیناتی ، ساختمانی و خدماتی مانند  نیازمندید ،می توانید با یک جستجوی ساده با خدمات آنها در وبسایت آقای املاک آشنا شوید.

تعداد نظرات : 2
  • امیر نامی
    28 دی 1400
    درود بر شما مطالب مفید بود
  • علی منصوری
    28 دی 1400
    ممنون از مطلب مفیدتون . بسیار خوب بود