ایمن سازی ساختمان ؛ با رعایت این نکات خانه خود را ایمن کنید!

ایمن سازی ساختمان ؛ با رعایت این نکات خانه خود را ایمن کنید!

18 دی 1400

دانستنی

ایمن سازی ساختمان ؛ با رعایت این نکات خانه خود را ایمن کنید!

ایمن سازی ساختمان می تواند به عنوان یکی از اصلی ترین عامل در پیشگیری از بروز خسارت در هر حادثه ای، آسودگی و امنیت خاطر برای ما به ارمغان بیاورد.هرخانه ای ممکن است فقط با چند ثانیه یا چند دقیقه زلزله ویران شود ایمن سازی ساختمان خصوصا در مناطق زلزله خیز و مناطقی که سابقه زلزله دارند باید جزء ضروریات ایمن سازی باشد.حتی قبل ازپیش خرید کردن خانه هم باید به مواردی چون لوله های آب توجه ویژه ای داشته باشید. ما به برخی از حداقل رویه‌های ایمنی اساسی که توسعه‌دهندگان باید در پروژه‌های خود رعایت کنند، نگاهی می اندازیم تا ایمنی ساکنان و همچنین کارگران ساختمانی را تضمین کنند.

ایمن سازی ساختمان

با رشد مداوم تقاضا برای املاک مسکونی و تجاری، تعداد توسعه دهندگانی که سازه های قابل توجهی را برای جذب خریداران بالقوه ارائه می دهند نیز در حال افزایش است. با این حال، ایمنی فیزیکی ساکنان پیش نیاز رفاه است و توسعه دهندگان نقش مهمی در ارائه فضای امن تر، هم از نظر ساختمان های تجاری و هم از نظر ساختمان های مسکونی دارند. ايمن سازی يعنی مشخص نمودن نقاط ضعف يك ساختمان در طراحي واجرا و رفع آن اين كار با توجه به پيچيدگی و تخصصی بودن آن بايد توسط نيروهايی كه دارای تخصص ويژه زلزله هستند انجام بگيرد. ممكن است شما اكنون در ساختمانی زندگی می كنيد كه به تازگی به پايان رسيده و يا چند سالی از ساخت آن گذشته باشد ، برای چنين ساختمان هايی می توانيد از تخصصهای گروه ايمن سازی بهره ببريد ، كارشناسان اين رشته قادرند پس از بازديد از ساختمان برای ايمن سازی منازل شما طرح های مربوطه را ارائه كنند.

با افزایش تقاضا و ویژگی های متنوعی که امروزه توسط توسعه دهندگان ارائه می شود، استانداردهای ایمنی نیز باید به همان اندازه اهمیت داده شوند. برخی از اقدامات ایمنی لازم که باید انجام شود عبارتند از:

آسانسور برای ساختمان هایی با ارتفاع بیش از ۱۳ متر ارائه شود.

خروجی های اضطراری برای اطمینان از تخلیه ایمن در صورت وقوع آتش سوزی فراهم شود.

دو درگاه خروجی برای یک طبقه با ظرفیت بیش از ۲۰ نفر ارائه می شود.

حداقل یک راه پله به عنوان راه پله خروج آتش نشانی ارائه شود.

طبقات مختلف برای داشتن خطوط لوله، بوستر پمپ و مخازن آب.

حداقل ارتفاع نرده در راه پله در تمام ساختمان ها مورد نیاز است.

تمام بالکن های مشرف به هر فضای باز بیرونی یا داخلی که ۲ متر یا بیشتر زیر آن قرار دارند دارای دیوارهای جان پناه یا نرده های محافظ باشند.

کار لوله کشی که شامل سیستم های آب آشامیدنی، فاضلاب یا تاسیسات توالت می شود و همچنین روش های ایمن برای جلوگیری از حوادث و گسترش بیماری ها باید ارائه شود.

ساختمان هایی که به طور جزئی یا کامل توسط سطوح فلزی نشکن پوشیده شده اند، به جلوگیری از رعد و برق و ایمن نگه داشتن ساکنان کمک می کنند.

بیشتر بخوانید: نصب دوربین مدار بسته ؛ از قوانین آن چه می دانید؟

پیش خرید آپارتمان در تهران

روش های ایمن سازی ساختمان در برابر زلزله

ایمن سازی برای کارگران ساختمانی

هر توسعه‌دهنده‌ای باید اطمینان حاصل کند که کارمندانش در معرض یک محیط کار امن هستند. برای یک توسعه‌دهنده با بیش از ۵۰ کارگر، صدور بیانیه خط‌مشی با توجه به ایمنی و سلامت کارگران خود و اطمینان از رعایت سیاست‌های مذکور الزامی است. 

با ارائه تجهیزات حفاظتی مناسب و کافی مانند کلاه ایمنی، عینک، کفش، دستکش، نردبان و غیره برای کارگران، از وسایل ایمن برای دسترسی به هر محل ساخت و ساز اطمینان حاصل کنید.

در هنگام تخریب ساختمان اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهید تا از هر گونه ریزش ساختمان جلوگیری شود.

هنگام بلند کردن و پایین آوردن بارها از روشنایی مناسب و کافی اطمینان حاصل کنید.

اقدامات احتیاطی را برای جلوگیری از استنشاق گرد و غبار، در حین نظافت یا کارهای مرتبط انجام دهید.

اطمینان حاصل کنید که وزنه های محدود توسط کارگران بلند یا جابجا می شوند.

ارائه تسهیلات پزشکی به کارگران ساختمانی در محل.

ایمن سازی پشت بام

داشتن یک پشت بام مستحکم و کامل از نظر ساختاری که بتواند در مقابل زمین لرزها ایمن بماند، برای زندگی در یک ناحیه با ریسک بالا ضروری است. اگر بام شما این گونه نیست ممکن است باعث تخریب بخشهایی از خانه شما شود. پس بهتر است مصالح سبک وزن برای ساخت خانه مورد استفاده قرار گیرند. فلزاتی چون آلومینیوم گزینه ای مناسب برای سقف سازی اند زیرا باعث می شود بام ساختمان وزن کمتری متحمل گردد. مورد دیگر اینکه شما میتوانید از مقداری آسفالت دانه درشت بر روی سطح تخته های چوبی چند لایه استفاده نمایید که به قاب مجموعه ی اتصالات سقف متصل شوند. اگر خانه جدیدی خریده اید که دارای سقف سنگین تری است به طوریکه هر آسیبی را تحمل می نماید با این حال نیز از یک متخصص کمک بخواهید تا سقف را تعمیر نماید یا با استفاده از مصالحی که قبلا نام برده شده مجددا ساخته شود.

بیشتر بخوانید: روف گاردن چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

خرید خانه در تهران

لوله کشی قابل انعطاف

روش لوله کشی با استفاده از لوله های غیر قابل انعطاف را با لوله کشی قابل انعطاف جایگزین نمایید. لوله کشی با لوله های غیر منعطف بسیار خشک و شکننده است و در زیر فشار یک لرزه خم می شود اما لوله کشی با لوله های منعطف با حرکات و تکان ها به راحتی تغییر وضعیت می دهند و باعث می شوند آسیب کمتری به لوله کشی وارد شود. همچنین اگر از لوله های ابعاد بزرگ استفاده می نمایید، در یک شرایط بحرانی می بایست از ضربه, خرابی و نشتی احتمالی کاملا مصون باشند.

ایمن سازی ساختمان در برابر حریق

شرکت های ساختمانی نقش روشنی در طراحی و ساخت ساختمان های ضد حریق دارند. بنابراین، چه الزاماتی باید برآورده شود، چگونه خطر را ارزیابی می کنید و کدام روش های حفاظتی را باید نصب کنید؟

ارزیابی ریسک

قبل از طراحی یا اعمال هر گونه استراتژی حفاظت از آتش، درک خطرات مهم است. یک ارزیابی کامل خطر ایمنی آتش سوزی باید به عنوان بخشی از فرآیند طراحی انجام شود. همچنین باید در طول ساخت و ساز (برای اطمینان از رعایت اقدامات ایمنی در برابر آتش) و سپس قبل از تحویل مشتری تکرار شود. این مرحله نهایی نشان‌دهنده انطباق است و به مالکان ساختمان کمک می‌کند تا پس از نقل مکان، اقدامات حفاظتی را اجرا کنند.

روش های ایمن سازی ساختمان در برابر حریق

ارزیابی خطر ایمنی آتش سوزی 

خطرات آتش سوزی را شناسایی کنید، از جمله نقاط اشتعال احتمالی، مواد قابل احتراق یا مسیرهایی که می تواند آتش سوزی را تحریک یا به گسترش آن کمک کند.

افراد در معرض خطر را شناسایی کنید. آیا افراد آسیب‌پذیری در ساختمان وجود دارند که ممکن است در برابر آتش‌سوزی برای ترک خانه به سختی تلاش کنند؟ آیا مردم به تنهایی از پس آن برخواهند آمد؟ یا گروهی از مردم با مواد قابل احتراق کار خواهند کرد؟

ارزیابی کنید که چگونه می توان خطرات را با استفاده از اقدامات حفاظتی در برابر آتش حذف یا کاهش داد.

برنامه ریزی برای شرایط اضطراری: ایجاد راه های فرار و دسترسی برای خدمات آتش نشانی

رویه‌های بازبینی و بررسی را برای اطمینان از اینکه ایمنی آتش‌سوزی اولویت اصلی باقی می‌ماند، در محل قرار دهید.

بیشتر بخوانید: دستورالعمل های آتش نشانی در مورد ایمنی آپارتمان ها

ايمن سازی ساختمان در برابر زلزله

در صورتی كه منزل شما در برابر زلزله دوام بياورد ، ممكن است لوازم و دكوراسيون منزل موجب صدمه به اعضاء خانواده شما گردد پس ايمن سازی در داخل منزل را به همان اندازه ساخت جدی بگيريد !

۱- تمام تابلو ها را به ديوار مهار کنيد و از نصب تابلو بالای مکان خواب خود و فرزندانتان خوداری کنيد .

۲- کتابخانه ، کمد لباس ، ساعت ديواری ، کامپيوتر و هر چيزی که با سقوط آن موجب صدمه زدن به کودکتان می گردد را مهار و از مکان خواب او دور کنيد

۳- تخت خواب را در کنار پنچره خصوصا پنجره های بدون پرده های کلفت قرار ندهيد، شيشه های شكسته می تواند صدمات جبران ناپذيری به خانواده شما وارد كند ، فراموش نكنيد كه مشكلات زلزله با پايان حركت زمين ، تازه آغاز می گردد .

۴- ميز توالت همسرتان را در مسير خروج از اطاق خواب قرار ندهيد .

۵- نحوه قطع جريان های آب و برق و شوفاژ و گاز را به اعضای خانواده آموزش دهيد تا در صورت عدم حضور شما هم بتوانند اقدامات لازم را انجام دهند .

۶- اگر در منزل آبگرمكن داريد آنرا حتما به ديوار مهار كنيد، سوختگی كم از آوار نيست .

وبسایت آقای املاک تخصصی ترین وبسایت در زمینه مشاغل ساختمانی است که صفر تا صد ساختمان را می توانید در آن به راحتی پیدا کنید. اگر پیمانکار در زمینه تاسیساتی ، تزئیناتی ، خدماتی و ساختمانی هستید می توانید خدمات خود را به صورت کاملا رایگان آگهی کنید تا کاربران آقای املاک با خدمات شما آشنا شوند.

تعداد نظرات : 6
  • الناز بخشی
    19 بهمن 1400
    امیدوارم سازنده ها رعایت کنن
  • پریسا
    19 بهمن 1400
    عالی بود👏👏👏👏👏
  • نوین
    18 بهمن 1400
    ساختمانی وقتی ایمن سازی شده باشه و بیمه هم باشه باعث میشه تو فایل مناسبی هم برای املاکها باشه چون ایمنی بسیار مهم هستش
  • سعید
    18 بهمن 1400
    اطلاعات خوبی بود سپاس
  • علی منصوری
    19 دی 1400
    f بسیار عالی و مفید بود ممنون از آقای املاک
  • نشتی گاز ،این موارد را حتما جدی بگیرید! - آقای املاک
    21 مهر 1400
    نیست و باید حتما جدی گرفته شود و یکی از نکاتی است که در ایمن سازی ساختمان نقش پر رنگی را ایفا می کند. دستگاه تست نشتی گاز، رفع