صفر تا صد تعمیر و نگهداری آسانسور ؛ از قوانین تا مزایای آن

صفر تا صد تعمیر و نگهداری آسانسور ؛ از قوانین تا مزایای آن

28 فروردین 1401

حقوقی

صفر تا صد تعمیر و نگهداری آسانسور ؛ از قوانین تا مزایای آن

تعمیر و نگهداری آسانسور درساختمان به عهده چه کسی است؟ آیا به عهده مدیر ساختمان است؟ امروزه با توجه به اینکه بیشتر خانه ها از بافت ویلایی خود خارج و به شکل آپارتمان و برج های سر به فلک کشیده درآمده اند نقش آسانسور در این میان پر رنگ تر خواهد شد. به گونه ای که عمده افراد جویای ملک وجود آسانسور را یکی از الویت های اصلی تلقی می کنند. آسانسور قسمت مشترک هرساختمان است که در زمان خرید یا اجاره خانه افراد به آن توجه زیادی می کنند.

اما همین آسانسور که به عنوان وسیله رفاه حال ساکنین آن آپارتمان ساخته شده گاهی اوقات موجب اختلافاتی چون اجازه نصب آسانسور،پرداخت هزینه‌های نصب و تعمیر آسانسور، پرداخت هزینه سرویس و نگهداری ماهیانه و مقررات و آداب استفاده از آن میان همسایگان می شود. در صورت خرابی آسانسور، معمولا ساکنان طبقات اول و همکف بر این باورند که هیچگاه از آسانسور استفاده نمی کنند پس نباید هزینه تعمیر آسانسور را بپردازند. اما آیا از نظر قانونی حرف آن‌ها منطقی است؟ در این مقاله به این سوال پاسخ می دهیم.

حقوقدانان در این باره چه می گویند؟

فرض را بر آن می گیریم که فردی در طبقه همکف یا طبقه اول یک آپارتمان چند طبقه ساکن است و از آسانسور هیچ استفاده‎ای نمی کند، سوال اینجاست که آیا هزینه ماهانه تعمیرات آسانسور شامل حال این افراد می شود یا خیر؟ در رابطه با این موضوع حقوقدانان زیادی به این سوال پاسخ دادند و اظهار نظر کردند برخی از آنها بر این باورند که اگر هزینه‌های آسانسور در شارژ به صورت سرفصلی جدا آورده نشده باشد، مالک یا ساکن طبقه اول به هیچ عنوان نمی‌تواند از پرداخت هزینه‌های تعمیر آسانسور ممانعت کند حتی اگر از آسانسور استفاده نکند به این دلیل که هزینه تعمیر آسانسور نباید به‌طور مجزا و مستقل، از تمامی واحدها  گرفته شود و باید از محل صندوق ساختمان پرداخت شود. دوم اینکه، آسانسور و یا هر تجهیزات دیگری که در ساختمان نصب می شود، از منصوبات ساختمان به شمار می آید و هزینه‌های تعمیر و نگهداری آنها به عهده مدیر ساختمان است.

پیش خرید آپارتمان در تهران

قانون تملک آپارتمان ها چه می گوید؟

حال بعضی از تاسیسات و تجهیزات ممکن است مورد استفاده برخی واحدها قرار نگیرد. در این مورد در قسمت آخر ماده 4 قانون تملک آپارتمان‌ها گفته شده پرداخت هزینه‌های مشترک اعم از اینکه ملک مورد استفاده قرار بگیرد یا نگیرد الزامی است. ازسوی دیگر ممکن است هزینه‌های آسانسور نسبت به کل هزینه‌های ساختمان تفکیک شده باشد که در این صورت ساکنین در مجمع عمومی می‌توانند فرمول و یا روش خاصی برای تقسیم هزینه‌های آسانسور تعیین کنند که فقط بر اساس این تصمیم هیئت مدیره است که می‌توان طبقه را در میزان شارژ هزینه‌های آسانسور دخیل کرد.  

بیشتر بخوانید: از شرایط بیمه آسانسور خود خبر دارید؟

نکات مهم در تعمیر و نگهداری آسانسور

نکات مهم نگهداری آسانسور

آسانسور یک سیستم بسیار پیچیده با صدها قطعه است که هر کدام از آنها بعد از مدتی نیاز به نگهداری و تعمیر دارد. تعمیر آسانسور و سرویس و نگهداری آن، شامل مراحل مختلفی می‌باشد. یکی از موارد تعمیر و نگهداری آسانسور، تضمین عملکرد مداوم با جلوگیری از سایش و خرابی بیش از حد آن است. 

سیستم‌های پیچیده در آسانسورهای مدرن، نیاز به تخصص کافی شرکت خدمات آسانسور دارد. اطمینان از کارکرد دستگاه و تجهیزات آسانسور، یکی از این موارد می‌باشد. در واقع لازم است شرکت تعمیر و سرویس آسانسور شما تجربه و مهارت کافی داشته باشد تا آسانسور همانگونه که در ابتدا طراحی شده، به کار خود ادامه دهد.  این کار فقط توسط تکنسین های ماهر و آموزش دیده با استفاده از تجهیزات و ابزار مناسب انجام می شود.

اجزای یک سیستم آسانسور که نیاز به سرویس و نگهداری منظم دارند را می توان بر اساس موقعیت مکانی آنها دسته‌بندی کرد.

۱. اتاق آسانسور(موتورخانه)

۲. مسیر حرکت آسانسور 

۳.کابین آسانسور

خرید خانه در تهران

اهمیت سرویس و نگهداری آسانسور

اگر به طور مدام و بدون سرویس و بررسی از آسانسور ساختمان خود استفاده کنید تنها ایمنی خود و سایر کاربران را به خطر خواهید انداخت. اما اگر سر وقت آسانسور محل کار یا ساختمان مسکونی خود را سرویس کنید احتمال اینکه با مشکل یا خرابی برخورد کنید بسیار کم خواهد بود. اهمیت و مزایای تعمیر و نگهداری آسانسور شامل:

۱.افزایش طول عمر مفید آسانسور

۲. شناسایی به موقع قطعات و لوازم معیوب و تعویض و تعمیر آن ها

۳.کاهش خسارات احتمالی مالی و جانی

۴. کاهش هزینه های لوازم یدکی و صرفه اقتصادی می باشد.

بیشتر بخوانید: صفر تا صد تکنولوژی در املاک

قانون سرویس و نگهداری آسانسور

قوانین سرویس و نگهداری آسانسور

۱. مدت زمان قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور یک ساله می باشد و دفعات سرویس؛ به ازای هر ماه، یک نوبت خواهد بود.

۲. کارفرمایان و مدیران ساختمان موظفند با شرکت هایی که دارای پروانه طراحی و مونتاژ از وزارت صنایع می باشند قرارداد ببندند و پس از بررسی از توانایی،امکانات،ثبات و قابلیت به دفتر شرکت پیمانکار مراجعه کنند و از انعقاد قرارداد با شرکت های فاقد پروانه و دفتر کار و اشخاص خودداری نمایند.

۳. نحوه محاسبه مبلغ قراداد سرویس آسانسور بر اساس حداقل ۵ توقف می باشد.آسانسور های ۲، ۳، ۴ توقف براساس ۵ توقف محاسبه می شوند.

۴. پذیرش تعمیرات آسانسور به صورت ( خرابی تا خرابی ) یا به صورت (رفع خرابی موردی) ممنوع است و باید قرارداد یک ساله منعقد شود.

۵. ساعت کار تکنسین های سرویس و تعمیر آسانسور در ساعت اداری در شیفت عادی از ساعت ۹ صبح تا ساعت ۱۶ بعد اظهر و در روزهای پنج شنبه تا ساعت ۱۲ می باشد.

۶. تمامی آسانسور ها باید دارای بیمه نامه مسیولیت مدنی دارندگان آسانسور در قبال مصرف کنندگان باشند و پرداخت مبلغ حق بیمه یک ساله به عهده مدیریت ساختمان  (کارفرما) خواهدبود.

۷. قطعات تعویضی یا تعمیری و اجرت آنها، جزء مبلغ قرارداد سرویس و نگهداری نمی باشد و کار فرما باید جداگانه آن را پرداخت نماید. در سال اول راه اندازی آسانسور( به جهت گارانتی بودن آسانسور) این موارد رایگان می باشد بدیهی است هزینه سرویس آسانسور در سال اول رایگان نمی باشد.

۸. هزینه سرویس و نگهداری آسانسور های خاص مانند: آسانسور های هیدرولیک،آسانسور های سرعت بالا،آسانسور خود روبر،آسانسور های مسافر بر با ظرفیت ۱۱ نفر و بیشتر، آسانسور های کار خانه و مراکز صنعتی،آسانسور های ویژه و موارد ذکر نشده در این نرخ نامه،مشمول افزایش قیمت با توافق طرفین میباشد.

بیشتر بخوانید: تعمیرات ساختمان به عهده مالک است یا مستاجر ؟

تعمیر و نگهداری آسانسور تهران

تمام نکات ارائه شده در این مطلب بیانگر آن است که مهم ترین مسئله در تعمیر و نگهداری آسانسور، تجربه و مهارت تیم پشتیبانی آسانسور شما می‌باشد. این موضوع را فراموش نکنید که همکاری با یک تیم متخصص و حرفه ای در زمینه تعمیر و نگهداری آسانسور، هزینه‌های شما را به طور چشم گیری کاهش خواهد داد.

برای مشاهده خدمات متخصصان و پیمانکاران باتجربه و حرفه ای (تعمیر فروش و سرویس آسانسور)  به وبسایت آقای املاک مراجعه کنید.