تعمیرات ساختمان به عهده مالک است یا مستاجر ؟

تعمیرات ساختمان به عهده مالک است یا مستاجر ؟

25 اسفند 1400

ملکی

تعمیرات ساختمان به عهده مالک است یا مستاجر ؟

هر آپارتمانی ممکن است با گذشت زمان به مشکلات جزئی و یا حتی اساسی مواجه شود.حال می خواهیم بدانیم پرداخت هزینه های ناشی از تعمیرات ساختمان را چه کسی باید تقبل کند صاحب خانه یا مستاجر؟یا اینکه کدام هزینه ها مختص به صاحب خانه و کدامیک مختص مستاجر است؟ این موضوع به قدری اهمیت دارد که دغدغه بسیاری از مستاجران و صاحب خانه ها و حتی درگیری و اختلاف میان آنها شده است به همین دلیل ما قصد داریم در این مقاله کمی بیشتر در این باره صحبت کنیم و شما را با چگونگی تقسیم هزینه ساختمان میان مستاجر و صاحب خانه بیشترآشنا کنیم.

تعمیرات ساختمان به عهده مالک است یا مستاجر 

تعمیرات ساختمان به دو بخش اساسی و جزئی تقسیم می شود که قانون در این رابطه تعمیرات اساسی و ضروری را به صاحب خانه و تعمیرات جزئی را به مستاجر اختصاص داده است. حال در ابتدا می خواهیم بدانیم تعمیرات اصلی و ضروری و تعمیرات جزئی ساختمان شامل چه مواردی می شود؟

در این میان ممکن است دو طرف یعنی صاحب خانه و مستاجر بنا به دلایلی به وظیفه خود به خوبی عمل نکنند و از پرداخت هزینه های ساختمان ممانعت کنند حال چه باید کرد؟ آیا راهی وجود دارد؟ بله. در صورتی که صاحب خانه زیر بار هزینه هایی که بر عهده اوست نرود و از پرداخت آن ممانعت کند، مستاجر می تواند به شورای حل اختلاف مراجعه کند و از ایشان شکایت کند. چنانچه بعد از مراجعه مستاجر به شورای حل اختلاف باز هم صاحب خانه حاضر به پرداخت هزینه‌های تعمیر نشد، مستاجر حق این را دارد با حکم و تحت نظارت دادگاه، اقدامات لازم برای تعمیرات را انجام دهد و هزینه‌های صورت گرفته را از اجاره بها کم کند.حال اگر ملک رهن کامل شده باشد و یا مستاجر نخواهد خود از ابتدا هزینه ها را انجام دهد، دادگاه این حق را به ایشان می‌دهد که قرارداد را فسخ کند.

تعمیرات ساختمان با مالک یا مستاجر

در برخی موارد عکس این موضوع رخ می دهد یعنی مستاجر همکاری لازم برای انجام تعمیرات و یا خساراتی را که خود زده است را انجام نمی دهد در این میان در ماده ۴۸۵ قانون مدنی آمده است مستاجر نمي‌تواند مانع تعميرات شود، حتي اگر در مدت زمان تعمير نتواند از آپارتمانی که اجاره کرده است به صورت جزئی يا كلی استفاده كند. در این شرایط قانون برای مستاجر حق فسخ را در نظر گرفته است. از طرفی دیگر در ماده ۲۲ قانون روابط موجر و مستاجر گفته شده كه در چنين وضعيتي دادگاه از مستاجر می خواهد تا در انجام تعمیرات همکاری لازم را انجام دهد و چنانچه اگر مستاجر باز از انجام  تعمیرات ممانعت کرد، دادگاه می‌تواند جهت تخلیه ملک در یک مدت زمان مشخص برای مستاجرحکم صادر نماید.

در برخی موارد این سوال در ذهن پیش می آید که آیا صاحبخانه در صورت پافشاری و ممانعت مستاجر می تواند اقدام به قطع انشعاب آب، گاز و برق کند؟ خیر جواب منفی است. صاحب خانه یا مالک مورد نظر به هیچ وجه اجازه این اقدام را ندارد.

بیشتر بخوانید: نصب دوربین مدار بسته ؛ از قوانین آن چه می دانید؟

هزینه نقاشی ساختمان با مالک است یا مستاجر

بر اساس قانون تملک آپارتمان‌ها مالک موظف است ملک مورد اجاره به همراه تمامی وسائل و امکاناتی که در قرارداد ذکر می‌گردد را سالم و بدون هیچ گونه عیبی به مستاجر تحویل دهد . اگر در طول مدت اجاره مشکلی برای ملک یا تاسیسات آن به وجود آید ، با توجه به کلی یا جزئی بودن تعمیرات، مالک یا مستاجر موظف به پرداخت آن هستند. در قانون بازسازی ، تعمیرات کلی و اساسی آپارتمان بر عهده مالک می باشد و هزینه تعمیرات جزئی خانه با مستاجر است.

به عنوان مثال اگر به هر دلیلی مثل کوبیدن میخ به دیوار یا خط خطی کردن دیوار توسط کودک و از بین رفتن رنگ و گچ دیوار به نحوی که شکل سابق خود را از دست داده باشد ، مستاجر موظف به پرداخت هزینه نقاشی ساختمان می باشد.

هزینه نقاشی ساختمان بر عهده کیست

هزینه تعمیر کولر به عهده موجر است یا مستاجر

تعمیرات کولر آبی زیر مجموعه تعمیرات تاسیساتی یک ساختمان به شمار می رود و در برخی مواقع شامل جزئیات زیادی می باشد. گاهی این کار نیاز به تعمیرات کلی و اساسی دارد.به عنوان مثال تعویض پوشال آبی جزء تعمیرات جزئی خانه محسوب می‌شود که هزینه آن بر عهده مستاجر است. 

فکر کنید که قرارداد اجاره خود را در فصل بهار امضا کرده اید و می خواهسد برای اولین بار در تابستان از کولر خانه استفاده کنید اما متوجه می شوید که موتور کولر خراب و سوخته است بنابراین راهی جز تعویض موتور کولر نیست. حال این سوال پیش می آید که آیا تعویض کولر جزء تعمیرات اساسی به شمار می رود یا جزئی؟

بسیاری از افراد برای پاسخ به این سوال بر اساس عرف عمل می‌کنند. تعویض و تعمیر سوختگی کولر یک تعمیر اساسی نیاز دارد. در نتیجه هزینه آن را باید مالک پرداخت کند. کولر یکی از لوازم مصرفی در ساختمان‌ است. با این حال حتی اگر مالک، کولر جدیدی در اختیار مستاجر قرار دهد، ممکن است بعد از یک سال نیاز به تعمیراتی داشته باشد. یا حتی به دلیل استفاده نادرست مستاجر از کولر، موتور دستگاه بسوزد. در چنین مواقعی هزینه تعمیر کولر بر عهده مستاجر می باشد.

بیشتر بخوانید: قوانین آپارتمان نشینی ؛ هر آنچه که باید بدانید اینجاست !

پیش خرید آپارتمان در تهران

هزینه تعمیر پمپ آب به عهده مالک است یا مستاجر

تعمیرات و کلیه مخارجی که در عین مستاجره برای امکان انتفاع از آن لازم است به عهده مالک است. بر اساس قانون تملک آپارتمان ها مالک موظف است ملک خود را کاملا سالم و بدون هیچ ایرادی در اختیار مستاجر قرار دهد و تمامی هزینه های تعمیراتی و مخارج آن را پرداخت کند، مگر اینکه بر خلاف این قضیه در ابتدا توافق کرده باشند . در واقع صاحب خانه موظف است برای حفظ ملک خود همانند روز اول تلاش کند و هر عیب و نقصی را از میان بردارد در غیر این صورت ، مستاجر حق فسخ قرارداد را دارد .اما این مورد فقط شامل تعمیرات اساسی و کلی ساختمان می‌شود و انجام تعمیرات جزئی ساختمان بر عهده‌ مستاجر می باشد.

هزینه پمپ آب بر عهده کیست

جمع بندی:

هزینه هایی که به عهده مالک است

تعمیرات اساسی که شامل:

۱. تعمیراتی مانند شوفاژ،پکیج،موتورخانه،تهویه،آبگرمکن....

۲.تعمیراتی چون سقف خانه، حیاط، دیوار، در و پنجره، سرویس بهداشتی و...

۳.تعمیرات مربوط به آسانسور و در برقی پارکینگ

۴.تعمیراتی همچون لوله کشی گاز و آب و فاضلاب

۵. نقاشی ساختمان      

بیشتر بخوانید: بازسازی و نوسازی خانه ؛ چند نکته که باید قبل از آن بدانید!

هزینه هایی که به عهده مستاجر است:

تعمیرات جزئی که شامل:

۱. تعویض یا تعمیر تمامی قفل درب ها

۲. سرویس کلی کولر

۳. تعمبیراتی مانند پریز و کلیدهای برق

۴. هرگونه خرابی و خسارات مانند شکستن شیشه و.... که مستاجر باعث آن شده است.

وبسایت آقای املاک تخصصی ترین وبسایت در زمینه مشاغل ساختمانی است که صفر تا صد ساختمان را می توانید در آن به راحتی پیدا کنید. اگر پیمانکار در زمینه تاسیساتی ، تزئیناتی ، خدماتی و ساختمانی هستید می توانید خدمات خود را به صورت کاملا رایگان آگهی کنید تا کاربران آقای املاک با خدمات شما آشنا شوند.