قوانین شارژ ساختمان ؛ از روش محاسبه تا قوانین شارژ واحدهای خالی

قوانین شارژ ساختمان ؛ از روش محاسبه تا قوانین شارژ واحدهای خالی

16 دی 1402

ملکی

قوانین شارژ ساختمان ؛ از روش محاسبه تا قوانین شارژ واحدهای خالی

در دنیای امروز افراد از شهرهای کوچک و روستا ها مهاجرت و شهرنشینی و زندگی آپارتمان نشینی را برای خود انتخاب کردند به همین منظور آپارتمان نشینی سبکی جدید از زندگی شده است که قوانین و مقررات خاص خود را دارد.یکی از نکاتی که در قوانین آپارتمان نشینی باید به آن توجه کرد قوانین و نحوه پرداخت شارژ ساختمان است این مقاله شما را با قوانین شارژ ساختمان و نحوه پرداخت آن آگاه می کند.

شارژ ساختمان چیست

شارژ ساختمان به هزینه های مشترک در یک مجتمع مسکونی گفته می شود که همه ی ساکنان مجتمع باید سهم خود را از آن پرداخت کنند . میزان پرداخت این هزینه ها به نوع و تعداد واحدهای مجتمع مسکونی و امکانات آن بستگی دارد؛ ساکنان آپارتمان موظفند به صورت ماهیانه این هزینه مشترک را به مدیر مجتمع پرداخت نمایند.

خرید خانه در تهران

روش محاسبه شارژ ساختمان

ماده ۴ قانون تملک آپارتمان می گوید؛ با توجه به مساحت واحدها باید شارژ پرداخت کرد البته به جز هزینه هایی که به دلیل عدم ارتباط با مساحت زیربنا به نحو مساوی تقسیم خواهدشد. همچنین برابر تبصره ۳ همان ماده چنانچه چگونگی استقرار حیاط ساختمان یا بالکن یا تراس مجموعه به گونه ای باشد که تنها از یک یا چند واحد مسکونی، امکان دسترسی به آن باشد، هزینه حفظ و نگهداری آن قسمت به عهده استفاده کننده یا استفاده کنندگان است قبل از تعیین مقدار شارژ ساختمان ابتدا باید هزینه های ساختمان را برآورد کنیم که این هزینه ها به دو بخش تقسیم می شوند:۱. هزینه‌های نسبی ۲. هزینه‌های ثابت

جهت مشاهده آگهی های خرید آپارتمان در ولنجک کلیک کنید. 

هزینه های نسبی : سهم هر یک از مالکین یا استفاده کنندگان از هزینه‌های مشترک آن قسمت که ارتباط با مساحت زیربنای قسمت اختصاصی دارد از قبیل آب، گازوییل و آسفالت پشت بام که به ترتیب مقرر در ماده ۴ قانون تملک آپارتمان‌ها تقسیم می‌گردد.

هزینه‌های ثابت : هزینه‌هایی هستند که به متراژ ساختمان ارتباطی ندارند. از آن جمله می‌توان به سرایدار، نگهبان، متصدی آسانسور، هزینه‌های نگهداری تأسیسات، باغبان و قسمت‌های مشترک اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: عوارض شهرداری خانه ؛ از نکات حقوقی تا نحوه پرداخت قبوض

قوانین شارژ ساختمان برای مستاجر

قانون تملک آپارتمان ها

قابل ذکر است طبق ماده ۱۴ قانون تملک آپارتمان‌ها مدیر یا مدیران مکلفند تمام بنا را به عنوان یک واحد در مقابل آتش سوزی بیمه نمایند. سهم هر یک از مالکان به تناسب سطح زیربنای آن‌ها  که از طرف مدیر یا مدیران تعیین و از شرکا اخذ و به بیمه‌گر پرداخت خواهد شد.

پیش خرید آپارتمان در تهران

قوانین شارژ ساختمان مستاجر

کدام هزینه ها را مستاجر و کدام یک را صاحبخانه می پردازد؟

مطابق قانون مشاوران املاک کشوری، پرداخت هزینه های آب، برق، گاز و تلفن مربوط به همان واحد به عهده مستاجر است. همچنین پرداخت هزینه تعمیر و سرویس آسانسور به صورت جزیی و هزینه شارژ ساختمان نیز با مستاجر خواهدبود. جبران هر نوع خرابی ای که مسبب آن مستاجر باشد (مثلا سوختن لامپ یا شکستن شیشه)، رفع مشکل فاضلاب پس از چند ماه اقامت مستاجر در محل و همین طور پرداخت عوارض سالانه پسماند شهرداری به عهده مستاجر است.

بیشتر بخوانید: از شرایط بیمه آسانسور ساختمان خبر دارید؟

در مقابل، هزینه تعمیرات عمده آسانسور یا دیگر نقاط خانه، هزینه رفع مشکل فاضلاب در بدو ورود مستاجر به محل و هزینه عوارض نوسازی شهرداری نیز به عهده صاحبخانه خواهدبود. هم چنین تعمیرات ترکیدگی لوله یا مشکلاتی از این دست نیز را صاحبخانه باید بپردازد و مسئولیتی به عهده مستاجر نیست. مستاجر می تواند با اجازه صاحبخانه ، خانه را تعمیر کند و تغییراتی در آن ایجاد کند اما باید برای این کار قبل از هر اقدامی با صاحبخانه تماس بگیرید . سپس می تواند این هزینه ها را با توافق صاحبخانه از اجاره بهای خود کم کند. برای این کار لازم است مستاجر تمام فاکتورهای مخارج را نگهداری کند تا مدرک مستدلی برای ارائه داشته باشد.

قوانین شارژ واحد خالی

در این میان واحدهایی هستند که ساکنی در آن نیست و خالی می باشد که مالک واحدهای خالی باید هزینه های مربوط به نگهداری ساختمان را پرداخت کند. هزینه های مربوط به نگهداری آپارتمان اعم از این که مالکان از آن استفاده کنند یا نه باید توسط همه پرداخت شود. طبیعی است که مواردی مثل ایزوگام کردن پشت بام یا هزینه های مربوط به نمای ساختمان برعهده همه بوده و جزو هزینه های مربوط به مشاعات می باشد که در این موارد قانون صریحا اعلام می کند که مالکان باید برای آن هزینه کنند.

قوانین شارژ ساختمان واحد خالی

بیشتر بخوانید: مدیر ساختمان کیست ؟ آشنایی با اختیارات و شرح وظایف او

حق شارژ و تعمیرات ساختمان به بودن یا نبودن افراد در واحد ساختمان مسگونی ارتباط ندارد. با این حال برخی از هزینه ها مربوط به استفاده از واحد محسوب می شود که در این صورت با خالی بودن واحد نباید لحاظ شود. هزینه هایی نظیر آب، گاز و برق مشاع در صورتی که واحدی خالی از سکنه باشد قاعدتاً برای آن باید معاف شود. با این حال مدیر ساختمان تصمیم گیرنده نهایی در تعیین مقدار شارژ ساختمان برای ساکنین هستند.

هزینه شارژ ساختمان صرف چه مواردی می شود؟

۱.هزینه های مربوط به سرایداری

۲.هزینه های برق، آب و گاز مشترک

۳.هزینه ی نگه داری و تعمیرات بخش های عمومی ساختمان

۴.هزینه های نگهداری از گیاهان و رسیدگی به آنها در فضای عمومی ساختمان

۵.هزینه های خرید اقلام موردنیاز در قسمت های عمومی ساختمان (مانند نظافت، روشنایی راهروها و …) و سایر هزینه های ضروری که مدیر ساختمان تشخیص می دهد .

بیشتر بخوانید: سرایدار ساختمان ؛ آشنایی با شرح وظایف، صلاحیت و قانون سرایداری ساختمان

وبسایت آقای املاک تخصصی ترین وبسایت در زمینه مشاغل ساختمانی است که صفر تا صد ساختمان را می توانید در آن به راحتی پیدا کنید. اگر پیمانکار در زمینه تاسیساتی ، تزئیناتی ، خدماتی و ساختمانی هستید می توانید خدمات خود را به صورت کاملا رایگان آگهی کنید تا کاربران آقای املاک با خدمات شما آشنا شوند.

تعداد نظرات : 4
  • پرویز
    3 آبان 1402
    سلام من مدیر یک ساختمان ۶واحدی هستم چون یکی از همسایها یک ماه است به مسافرت رفته چون آب وگاز مشاع است ایشان میفرماید چون من نیست پول آب گاز پرداخت نمیکنم با تشکر از راهنمای شما
  • قاسمی
    29 شهریور 1402
    سلام وقت بخیر ما مدیر ساختمان هستیم و هزینه شارژ رو پرداخت نمیکنیم میخواستن بدونم برای تعمیرات فاضلاب یا خریدن پمپ که هزینه بالایی دارد و شارژ کفایت نمیکند،مدیر ساختمان هم باید هزینه بپردازد یا معاف هستش؟؟
    ادمین آقای املاک
    29 شهریور 1402
    برای دریافت اطلاعات و اخذ راهنمایی، وکلای ملکی و کارشناسان حقوقی وبسایت و سوپر اپلیکیشن آقای املاک آماده ارائه دیدگاه های موثر و مشاوره می باشند. با ورود به صفحه اصلی وبسایت آقای املاک، در قسمت ثبت درخواست، بر روی گزینه مشاوره حقوقی کلیک نمائید و پس از نوشتن درخواست خود، آن را ثبت نموده و منتظر پاسخ کارشناسان ملکی ما در سریع ترین زمان و به بهترین شکل ممکن بمانید.
  • مسعود
    17 خرداد 1402
    باسلام، بنده واحدی را دریکی ازشهرستانهارهن واجاره کردم، منتهابلحاظ موقعیت کاری یک تادوماه استفاده میکنم، بقیه ایام منزل خالی میباشد،، راهنمایی بفرماییددرنحوه پرداخت شارژ، باتشکر
    ادمین آقای املاک
    17 خرداد 1402
    سلام و عرض ادب دوست عزیز شما می تونید وارد صفحه اصلی وبسایت آقای املاک بشید و در قسمت ثبت درخواست بر روی گزینه مشاور حقوقی کلیک کنید و سوال خودتون رو مطرح کنید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند.
  • علی اصغر سقائی
    2 آذر 1401
    سلام ، وقت شما بخیر ، سوالی خدمت شما دارم ، واحدی که فاقد پارکینگ ، گرمایش و آبگرم در یک مجتمع باشد آیا هزینه های مترتب بر آنها مشمول این واحد هم می شود
    ادمین آقای املاک
    2 آذر 1401
    سلام و عرض ادب دوست عزیز شما می تونید وارد صفحه اصلی وبسایت آقای املاک بشید و در قسمت ثبت درخواست و در قسمت مشاور حقوقی موضوع خودتون رو مطرح کنید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند.