۱۰ نکته کلیدی که باید قبل از خرید ملک به آن توجه کنید!

۱۰ نکته کلیدی که باید قبل از خرید ملک به آن توجه کنید!

16 بهمن 1402

حقوقی

۱۰ نکته کلیدی که باید قبل از خرید ملک به آن توجه کنید!

خرید ملک مهم ترین خریدی است که هر فرد در طول زندگی خود انجام می دهد و از آنجا که خرید ملک به‌طور معمول، گران‌ترین کالای خریداری شده هر فرد در طول دوران زندگی خود به شمار می رود، اطلاع از تمام ضوابط و اصولی که می‌تواند این خرید را تحت تاثیر قرار بدهد، بسیار ضروری است. کسانی که قصد خرید خانه یا حتی خرید ویلا  و خرید زمین را دارند لازم است چند نکته طلایی را قبل از انجام معامله مد نظر قرار داده و به صورت دقیق رعایت کنند. ما در این مقاله سعی داریم شما را با این نکات آشنا و آگاه کنیم پس با ما همراه باشید.

هنگام خرید خانه، همه افراد اولویت های مخصوص به خود را دارند. فرآیند خرید پیچیده و زمان بر است اما داشتن اولویت‌های مکتوب راهی مفید برای راهنمایی شما در این فرآیند محسوب می شود. همچنین مشاور املاک شما می خواهد لیست اولویت بندی شده شما را درک کند. فهمیدن اینکه کدام ویژگی‌ها بیشترین معنی را دارند، به مقایسه خانه‌هایی که برای شما مناسب نیستند  و خانه‌هایی که مناسب‌تر هستند ، کمک شایانی می کند.

نکات مهم حقوقی در خرید خانه

در این مقاله، در مورد مواردی که هنگام خرید خانه باید در نظر بگیرید با شما صحبت خواهیم کرد. هر کدام از نظر اهمیت برای خریداران رتبه بندی متفاوتی دارند، اما همه نکات ارزش بررسی دارند. اگر قبلاً به طور جدی در مورد این عوامل فکر نکرده اید، اکنون زمان آن رسیده است.

بیشتر بخوانید: نکات مهم و قوانین معامله املاک بدون سند

جهت مشاهده آگهی های خرید آپارتمان در ولنجک کلیک کنید. 

در اینجا ۱۰ ویژگی مهمی که در هنگام خرید خانه باید در نظر بگیرید آورده شده است.

پیش خرید آپارتمان در تهران

۱.بررسی اسناد مربوط به ملک

اولین و مهمترین قدم در بررسی و ارزیابی حقوقی ملک، بررسی اسناد مربوط به ملک است. اسناد ملک، بیانگر بسیاری از واقعیت هایی است که ممکن است مالکین آن را پنهان نمایند و یا از آن بی خبر باشند. در هنگام خريد حتما به مندرجات اسناد ملك توجه كنيد. مهمترين اسنادی كه بايد بررسی شود عبارتند از سند مالكيت ملك كه ممكن است به صورت تك برگ و يا دفترچه ای باشد، سند قطعي غير منقول كه اصطلاحاٌ به آن بنچاق هم گفته می شود، گواهی پايانكار ملك و صورت مجلس تفكيكی؛ مهمترين نكاتی كه در اين اسناد بايد مورد بررسی قرار گيرد عبارت است از : مساحت ملك، موقعيت ملك، آخرين مالكين، مشخصات توابع ملك مثل پاركينگ، انباری و انشعابات، ميزان سهم فروشنده در ملك، محدوديت های احتمالی نقل و انتقال مثل در رهن بودن و در نهايت حقوق اشخاص ثالث در ملك؛ نكته بسيار مهم اين است كه حتما اين بررسی با رويت اصل اسناد انجام شود و به كپی اسناد اكتفا نكنيد.

بیشتر بخوانید: سند تک برگ چیست و مراحل دریافت آن به چه صورت است؟

نکات حقوقی قبل از خرید خانه

۲.آزاد بودن ملک

نکته‌ی حقوقی دیگر که در خرید خانه باید مورد توجه قرار گیرد، آزاد بودن ملک یا به ‌اصطلاح حقوقی طِلق بودن آن است. گاه ممکن است فروشنده‌، خانه‌ی خود را برای گرفتن وام در رهن بانک گذاشته یا اینکه ملک در اجرای حکم صادر شده از مراجع قضایی بازداشت شده باشد. در این فرض هرچند اصولا تنظیم مبایعه‌نامه امکان‌پذیر است ولی تنظیم سند رسمی به نام خریدار، منوط به فک رهن یا رفع بازداشت از ملک است. بنابراین در این موارد توصیه می‌شود که تدابیر لازم جهت انجام امور فوق توسط فروشنده به عمل آید تا تنظیم سند رسمی با مشکل مواجه نشود.

یکی از بهترین راهکارهای موجود در این خصوص این است که فروشنده به خریدار وکالت فک رهن یا رفع بازداشت اعطا کند و خریدار نیز بخشی از پول خرید خانه (ثمن معامله) را به این کار اختصاص بدهد. یعنی به‌جای آن‌که تمامی ثمن معامله را به فروشنده پرداخت کند، مقداری از آن را صرف پرداخت دین یا تعهد مالی‌ای نماید که ملک فروشنده به دلیل آن در رهن یا بازداشت قرار دارد. سپس با وکالتنامه‌ای که از فروشنده در دست دارد مبادرت به انجام امور فک رهن یا رهن بازداشت کند. برای اینکار می توانید از متخصصش کمک بگیرید،از یک وکیل کمک بگیرید

خرید خانه در تهران

۳.توجه به طرح های عمرانی شهری

یکی دیگر از موارد مهم در خرید ملک، توجه به طرح های عمرانی شهری است. برخی از ملک های شهری، ممکن است در مسیر طرح های عمرانی دولت و شهرداری قرار داشته باشند. چنین ملک هایی اگرچه قابل نقل و انتقال و معامله هستند ولی مالک در نهایت می بایست در برابر دریافت مبلغی که معمولاً پائین تر از ارزش معاملاتی آن است ملک را به دولت و یا شهرداری واگذار نماید، بنابراین ارزش این دسته از املاک پائین تر از سایر املاک هستند. قرارداشتن ملک در طرح های عمرانی دولت و شهرداری های در پرونده ثبتی ملک منعکس نمی گردد و تنها راه حصول اطمینان در این خصوص تحقیق از خبرگان محلی و پرس و جو از شهرداری منطقه ملک است.

بیشتر بخوانید: عوارض شهرداری خانه ؛ از نکات حقوقی تا نحوه پرداخت قبوض

۴.عنوان کردن انشعابات آب، برق، گاز و… در سند

یکی دیگر از نکات حقوقی که باید قبل از خرید خانه به آن توجه داشته باشید؛ بحث قید کردن انشعابات آب، برق، گاز و.. در سند و مبایعه نامه است. جهت کسب اطمینان خاطر، بهتر است در سند و مبایعه نامه به طور واضح و روشن این انشعابات را درج کنید.

۵.هم خوانی مشخصات درج شده در سند با مشخصات واقعی ملک مورد نظر

قبل از عقد قراراد، حتما در نظر بگیرید که مشخصاتی همچون؛ نشانی ملک، پلاک ثبتی، حدود اربعه و کد پستی و… با مشخصات میدانی ملک مطاقبت داشته باشد مشخصات مذکور علاوه بر اینکه در سند و مبایعه نام درج شده است، در نزد مراجع ذی صلاح نیز موجود می‌باشد. این مشکل بارها دیده شده که خریداران به دلیل سهل انگاری و کم توجهی به تطبیق سند و مشخصات ثبتی خانه مورد معامله با مشخصات واقعی خانه دچار مشکلات حقوقی جبران ناپذیری شده اند.  نکات مهم قبل از خرید خانه

بیشتر بخوانید: ۱۰ نکته کلیدی که هنگام مذاکره از قیمت خانه معجزه می کند

نکات مهم قبل از خرید خانه

۶. موقعیت خانه

بیشتر خریداران به دنبال خانه ای هستند که دسترسی آسانی به امکانات رفاهی مانند( مدرسه، مراکز خرید، مراکز تفریحی و...) داشته باشد . بررسی این موضوع قبل از خرید ملک به شما کمک می کند تا حدودی بسیار زیادی از دردسرهای خارج شدن از محله و رسیدن به گذرگاه اصلی یا رفت‌وآمدهای طولانی غیرمنطقی نجات پیدا کنید.

موقعیت خانه در داخل محله نیز برای بسیاری از افراد مهم است. برخی از افراد نزدیکی به ورودی اصلی را ترجیح می دهند، در حالی که برخی دیگر دوست دارند از ترافیک به دور باشند . اگر پارک، استخر یا منطقه تفریحی وجود داشته باشد، برخی از مالکان نزدیک ترین زمین موجود را انتخاب می کنند. بنابراین در مورد ترجیحات خود با مشاور املاک صحبت کنید و از او بپرسید که آیا مکان های خاص قیمت خرید بالاتری دارند یا خیر.

نکات مهم و اساسی قبل از خرید خانه

۷. تعداد اتاق خواب

هر خانواده ایده ای از تعداد اتاق خواب خود خواهد داشت. اکثر مردم حداقل دو اتاق خواب را می خواهند، و اگر دارای فرزند باشند، تعداد اتاق خواب ها افزایش می یابد. برخی از خانواده ها دوست دارند فرزندانشان در اتاق خواب مشترک باشند، در حالی که برخی دیگر دوست دارند برای هر کدام اتاق خواب های جداگانه ای داشته باشند. اگر برای مدت زمان زیادی مهمان دارید، داشتن اتاق خوابی که به عنوان اتاق مهمان تعیین شده باشد، فکر خوبی است.

یک اتاق خواب اضافی اغلب به عنوان یک اتاق کار، اتاقک، اتاق بازی بچه ها یا اتاق ورزش قرار می گیرد. بسیاری از سرگرمی‌ها می‌توانند به فضای کاری و انباری برای لوازم نیاز داشته باشند، و یک اتاق خواب اضافی به خوبی این هدف را انجام می‌دهد. 

بیشتر بخوانید: اکسسوری اتاق خواب ؛ ۷ ایده برای به روزرسانی فضای اتاق شما

۸. چیدمان آشپزخانه

همانطور که می دانید آشپزخانه قلب خانه به شمار می رود. آشپزخانه مکانی است که در آن غذای عالی سرو می شود و محیط صمیمانه ای را برای اعضای خانواده به ارمغان می آورد. زمانی که مهمانان وارد خانه می‌شوند، معمولاً همگی در آشپزخانه جمع می شوند و چون این مکان مرکز فعالیت و سرگرمی می باشد، اندازه و چیدمان آن مهم است. در مورد اینکه آیا به یک آشپزخانه بزرگ با فضای پیشخوان، سینک و انباری زیاد نیاز دارید یا یک آشپزخانه معمولی کافی است با متخصصان دکوراسیون داخلی حتما مشورت کنید.

اگر یک نفر را دارید که تمام پخت و پز را فقط برای دو نفر انجام می دهد، یک آشپزخانه متوسط ​​ممکن است کافی باشد. والدینی که به کودکان می آموزند غذاهای سالم بپزند، ممکن است فضای بیشتری را دوست داشته باشند. ترجیحات شما در آشپزخانه هر چه باشد، آنها را یادداشت کنید و با مشاور املاک خود در میان بگذارید تا به دنبال بهترین گزینه برای خانواده خود باشید.

بیشتر بخوانید: مدل های جدید طراحی آشپزخانه در سال ۲۰۲۲

۹. سن خانه

اگر فقط به خرید خانه نوساز علاقه دارید، این موضوع بی ربط است. با این حال، اگر مایلید به تمام خانه‌هایی که در محدوده قیمتی خود دارید، نگاهی بیندازید، دقت کنید که آن خانه نیازهای اولیه شما را برآورده می‌کنند، ممکن است خانه‌های قدیمی را بازدید کنید برخی از این خانه‌ها بسیار جذاب و نقشه عالی دارند و شاید تنها نیاز به تعمیرات و ارتقاء بیشتری داشته باشند. البته مطمئن شوید که زمان، تمایل و بودجه لازم برای بازسازی و نوسازی آن را دارید.

بیشتر بخوانید: بازسازی و نوسازی خانه ؛ چند نکته که باید قبل از آن بدانید

۱۰.قیمت

قبل از اینکه حتی به جستجو بپردازید، باید محدوده قیمت خود را تعیین کنید و برای وام از قبل تأییدیه بگیرید. خرید خانه برای هر خانواده ای یک سرمایه گذاری بزرگ است و همیشه چیزی بیشتر از قیمت خرید برای آن وجود دارد. به این فکر کنید که چگونه تمام هزینه ها بر امور مالی شما تأثیر می گذارد و به تصمیم خود در مورد محدوده قیمت و پرداخت وام مسکن پایبند باشید.

بهترین سایت املاک

وبسایت آقای املاک که به عنوان یک پلتفرم ملکی حرفه ای و کامل در میان مردم، آژانس ها و مشاوران املاک شناخته شده است، با هدف کمک رسانی به متقاضیان جویای ملک و پیشرفت در کار بنگاه و مشاوران املاک در حال فعالیت است. وبسایت آقای املاک قابلیت و کاربری های بسیار خاص و ویژه ای را در اختیار عموم به ویژه مدیران و مشاوران املاک قرار داده است. با درج آگهی رایگان ملکی در وبسایت و اپلیکیشن آقای املاک شما می توانید در مدت زمان بسیار کوتاه آگهی خود را به ثبت برسانید.

تعداد نظرات : 9
  • ناشناس
    17 بهمن 1402
    ممنونم توضیحات خیلی خوب ومفید هستند
  • خانم مرضیه حبیبی
    12 بهمن 1402
    سلام واحترام توضیحات خیلی واضح و شفاف بود ممنون از آگاهی و مشاوره تون
  • امیر فانی
    26 آذر 1402
    قبل از خرید منزل ،در صورتی که هم کف تجاری باشد، مشاعات و انشعابات را دقیقن بررسی کنید تا مانند من گرفتار سهم خواهی از انشعاب آب مسکونی توسط ساکن طبق ه همکف که پارکینگ سند دار خودش را به مغازه تغییر کار بری داده ،هنوز خود را محق میداند که از آب خانگی،در مکان تجاری استفاده کند که بدلیل مانع شدن، از من به دلیل ممانعت از‌ استفاده ازحق شاکی شده)
  • ناشناس
    2 آبان 1402
    سپاسگزارم از توضیحات ارزنده شما
  • ناشناس
    7 اردیبهشت 1402
    توصیه میکنم به هیچ وجه وسوسه ملک قولنامه ای نشید و خودتون رو درگیر دادگاه و .. نکنید و پس انداز یک عمرتونون رو به باد ندید سند سند و مهتر از آن باز هم سند است
  • اسحاق عبدلی
    18 فروردین 1402
    واقعا این آزاد بودن ملک نکته مهمی که شاید بعضیا بهش توجه نکنن. ممنونم ازتون بخاطر توضیح کاملی که در موردش دادین.
  • ناشناس
    20 اسفند 1401
    سپاس از شما بابت مطرح نمودن نکات کلیدی
  • علی منصوری
    9 دی 1400
    نکات کلیدی و بسیار مهم .. ممنون از آقای املاک
  • خرید ملک های قولنامه ای ،همه آنچه که باید بدانید! - آقای املاک
    21 مهر 1400
    در نظر بگیرید نه تنها برای ملک های قولنامه ای بلکه برای خرید هر گونه ملکی نکاتی را باید در نظر داشته باشید و بی گدار به آب