سند تک برگ چیست و مراحل دریافت آن به چه صورت است؟

سند تک برگ چیست و مراحل دریافت آن به چه صورت است؟

15 فروردین 1401

حقوقی

سند تک برگ چیست و مراحل دریافت آن به چه صورت است؟

سند تک برگ همانطور که از نامش پیداست سندی است تک برگ، از سال ۱۳۹۰ به بعد هر ملکی که خریداری می شود به آن سند تک برگ تعلق می گیرد و دیگر سندهای منگوله دار قدیمی باب نیست. در این مقاله قصد داریم شما را با ویژگی های سند تگ برگ و مراحل دریافت آن‌ بیشتر آشنا کنیم.

سند تک برگ چیست

سند تک ‎برگ یکی از انواع سند ملکی می باشد که مانند هر سند ملکی دیگری، مالکیت صاحب ملک را نشان می ‎دهد با این تفاوت که در گذشته سند املاک به صورت دفترچه های چند برگی بود اما امروزه شکل آن تغییر یافته و به شکل تک ‎برگی درآمده است. در قانون ثبت، سند تک برگ دارای اعتبار است.

خرید خانه در تهران

ویژگی سند های تک برگ و تفاوت آن با سند های قدیمی

سندهای تک برگ کاملا مکانیزه هستند و مانند سندهای قدیمی دستی نیستند. جزئی ترین اطلاعات مربوط به ملک و مالک  داخل سند (نظیر کروکی ملک، موقعیت ملک در نقشه، نوع کاربری مساحت دقیق ملک، سال ساخت و ...) به طور واضح و خوانا قید می شود و در پشت آن نیز اطلاعات بیشتری از ملک به صورت کامل درج شده است که معمولا در سند های منگوله دار این اطلاعات وجود ندارند.

یکی از ویژگی های مهم این سندها این است که هر سند برای یک فرد می باشد و هنگامی که ملک فروخته می شود، سند به نام شخص جدید گرفته خواهد شد و مانند سند های قدیمی سند دست به دست بین مالکان نمی چرخد. این سندها دارای هولگرام مخصوص هستند که به آسانی قابل جعل نمی باشند. برخلاف سند های قدیمی، در نگاه اول شما  نمی توانید اطلاعات مربوط به نقل وانتقال ملک را پیدا کنید اما با وارد شدن به سامانه اداره ثبت اسناد به راحتی می توانید به اطلاعات اسناد دسترسی پیدا کنید. برای دریافت سند تک برگ باید مراحلی را طی کنید که در ادامه برایتان توضیح می دهیم.

بیشتر بخوانید: هزینه انتقال سند ملک ؛ هزینه انتقال سند ملک بر عهده کیست ؟

سند تک برگ خانه

مراحل دریافت سند تک برگ

۱.مراجعه به دفاتر ثبت

اگر شما سند منگوله دار قدیمی دارید و می خواهید برای ملکتان سند تک برگ بگیرید نیازی نیست به دفاتر ثبت مراجعه کنید و درهمان ابتدا مستقیم  به ادراه ثبت اسناد و املاک مراجعه می کنید. اما اگر ملکی را به تازگی خریداری نموده اید برای تهیه سند لازم است ابتدا به دفاتر ثبت مراجعه کنید. بعد از معامله و خرید ملک باید خریدار و فروشنده برای تنظیم سند هر دو با مدارک شناسایی به دفاتر ثبت مراجعه کنند. اگر مالک جای شخص حقیقی، شخص حقوقی بود  باید مدارک مربوطه و شماره ثبت حقوقی را در دست داشته باشد.

۲.استعلام سند قدیمی

اولین اقدامی که دفاتر ثبت انجام می دهند از فروشنده یا مالک فهرستی از استعلام ها را دریافت میکنند. اولین استعلام ،استعلام از سند ملک است که به صورت مکانیزه توسط اداره ثبت انجام می شود. یعنی دفاتر اسناد به طور مستقیم از اداره ثبت درخواست استعلام می نمایند. از زمان درخواست استعلام توسط دفاتر ثبت و پاسخگویی توسط اداره ثبت ۲ روز زمان لازم است. این استعلام مشخص می کند که آیا سند در گرو بانک یا زندان است یا خیر. در واقع آیا سند آزاد است یا نه.  چرا که اگر سند در گرو بانک یا جای دیگر باشد امکان انتقال آن وجود ندارد. هم چنین این استعلام مشخص می کند که این ملک یا زمینی که فروش رفته به شخص دیگری فروخته نشده باشد.

۳. تسویه حساب شهرداری

برای انقال سند از مالک قبلی به مالک جدید باید مالک از قبل بدهی های خود را به شهرداری پرداخت کرده باشد و برای اثبات این موضوع گواهی پایان کار شهرداری الزامی است. در واقع این گواهی نشان می دهد که ملک عوارض و مالیات خودرا پرداخت کرده است و هیچ گونه مشکلی در سند وجود ندارد. یک گواهی دیگر نیز برای انتقال سند الزامی است. آن هم گواهی از سازمان نوسازی می باشد که در واقع این گواهی نوع کاربری ملک را مشخص می کند که آیا  ملک اداری، مسکونی و یا تجاری است. اگر ملک تجاری بود ارائه گواهی از سازمان تامین اجتماعی نیز الزامی است که مشخص می کند مالک با سازمان  تامین اجتماعی نیز تسویه شده باشد. 

بیشتر بخوانید: مراحل انتقال سند ملک ؛ هر آنچه که باید بدانید !

۴. انتقال سند در دفتر

حالا دیگر نامه های تسویه حساب و مدارک های لازم برای تنظیم سند آماده است و فروشنده و خریدار هر دو به توافق رسیده اند. بعد از آماده شدن مدارک مورد نیاز، دفتر ثبت اسناد به‌صورت مکانیزه خلاصه‌ای از نقل و انتقال انجام شده را به اداره ثبت ناحیه مورد نظر ارسال می‌ نماید.

۵. مراجعه به اداره ثبت

در این مرحله به اداره ثبت منطقه مربوطه مراجعه می کنید و برای گرفتن سند تک برگ درخواست می دهید. فرم درخواست را با دقت پرکنید چرا که برای پر کردن سند یکی از مبنا ها، همین فرم ها ی درخواست می باشد. بعد از پر کردن فرمها و درخواست اداره ثبت اسناد، تسویه حساب‌های شهرداری و استعلام سند را پیگیریی میکند. اگر فقط قصد تعویض سند منگوله دار به سند تک برگ را داشته اید  اولین گام شما از این مرحله می باشد .

۶. ارائه سند مالکیت قبلی

برای گرفتن سند تک برگ و هم چنین تعویض سند منگوله دار به سند تک برگ ارائه سند قبلی ملک به اداره ثبت الزامی است. اگر سند قبلی خود را گم کرده اید در ابتدا باید المثنی سند را تهیه کنید و بعد برای گرفتن سند تک برگ اقدام کنید درغیر اینصورت سند به شما تعلق نمی گیرد. در سندهای تک برگ  اطلاعات مربوط به نقل و انتقال وارد نمی‌شود و فقط اطلاعات مالک آن در سند قید می شود. البته برای رهن و سرقفلی ملک جایی در سند مشخص شده است.

۷. پرداخت هزینه‌ها و مدارک

فروشنده و خریدار هر دو برای انتقال سند و دریافت سند تک برگ باید حضور داشته باشند. در غیر اینصورت وجود شخص ثالث با داشتن وکالتنامه رسمی و قانونی کفایت میکند. یادتان باشد هم کروکی ملک را بدانید و هم فیش تلفن ثابت را همراه خود داشته باشید، چرا که نشانی دقیق ملک و کد پستی در آن درج شده است و وجود فیش تلفن همراه مدارک الزامی است. 

بیشتر بخوانید: تبدیل سند مشاع به شش دانگ ؛ هر آنچه که لازم است بدانید !

سند تک برگی یعنی چه

۸. مراجعه به باجه پست

قبلا برای دریافت سند لازم بود که از اداره ثبت به ادراه پست مراجعه کنید اما امروزه اداره ثبت باجه های پستی را برای راحتی شهروندان قرار داده است که از همان جا به باجه های پستی مستقر در اداره ثبت مراجعه می کنید و پس از پرداخت هزینه و پرکردن فرم ، تحویل سند را به اداره پست واگذار می کنید . البته باید گفت که ادره ثبت هایی هم وجود دارند که باجه های پستی ندارند  و کار باجه های  پست را خودشان انجام میدهند.

۹. دریافت سند تک برگ جدید

حالا دیگرسند شما آماده شده است باید منتظر بمانید تا مامور اداره پست سند را برای شما بیاورد. حدود ۲۰ روز زمان می برد که سند تک برگی به نام شخص جدید صادر شود و برای تعویض سند منگوله دار به سند تک برگی ۵۰ روز زمان لازم است. یادتان باشد که مامور پست فقط سند را به خود مالک تحویل می دهد مگر این که در فرم خود شخص دیگری را به عنوان دریافت کننده سند معرفی کرده باشید.

پیش خرید آپارتمان در تهران

سند تک برگی وراثت

در سند تک برگی وراثت هنگامی که شخصی سند مالکیت به نام او صادر گردیده باشد و فوت نماید، وراث او می توانند از اداره ثبت محل وقوع ملک تقاضای صدور سند مالکیت نسبت به سهم الارث خود کنند. 

مدارک لازم برای اخد سند تک برگی وراثت شامل:

۱.تقاضای صدور سند مالکیت

۲.گواهی انحصار وراثت

۳.فرم ١٩ مالیاتی

۴.اصل سند مالکیت مورث

بیشتر بخوانید: انحصار وراثت ملک ؛ صفر تا صد هر آنچیزی که باید بدانید !

سند تک برگ عرصه و اعیان چیست 

اعیان به ساختمان و یا آپارتمانی گفته می‌ شود که بر روی زمین ساخته شده است که به بنای ساخته شده اعیان می‌گویند و سندی که متعلق به بنای ساخته شده است را سند اعیانی  می‌گویند. در گذشته برای اعیان و سند عرصه، اسنادی به صورت دفتر و دفترچه طراحی می‌شد که چندین برگ داشته و کلیه ضوابط و قوانین حقوقی در آن ذکر می‌شدند. در حالی که امروزه به جای این اسناد دفترچه‌ای و چندین برگ سند تک برگ عرصه و اعیان به اشخاص تحویل داده می‌شوند.

وبسایت آقای املاک که به عنوان تخصصی ترین و کاملترین وبسایت ملکی در کشور شناخته شده توانسته تا حد بسیار زیادی دغدغه پیدا کردن خانه برای متقاضیان را با خدمات منحصر به فردش از میان بردارد. آقای املاک با هدف کاهش اتلاف وقت و ارائه پیشنهادهای خاص در دسته بندی های متنوع برای متقاضیان پا در این عرصه گذاشت. با اینکه زمان زیادی از فعالیت این وبسایت و سوپراپلیکیشن ملکی نگذشته ، با خدمات به روز و متنوع خود توانسته درصد قابل توجهی از بار مشکلات متقاضیان مسکن و فعالان در حوزه مشاغل ساختمانی را بردارد و با ارائه خدمات ویژه نظر بسیاری از مردم و همچنین آژانس های املاک را به خود جلب کند و محیطی امن و مناسب برای متقاضیان و فعالیت آژانس‌های املاک فراهم کند.

جهت اطلاعات بیشتر از وبسایت آقای املاک کلیک کنید

تعداد نظرات : 1
  • بهروز فرجی
    21 مهر 1400
    مثل همیشه مطالب آموزنده بود.ممنون از زحمات شما??