انحصار وراثت ملک ؛ صفر تا صد هر آنچیزی که باید بدانید !

انحصار وراثت ملک ؛ صفر تا صد هر آنچیزی که باید بدانید !

22 دی 1400

حقوقی

انحصار وراثت ملک ؛ صفر تا صد هر آنچیزی که باید بدانید !

انحصار وراثت ملک یعنی تعیین تکلیف وارثان شخصی که فوت شده است . انحصار وراثت زمین یا انحصار وراثت خانه مراحل و هزینه هایی دارد که با صدور گواهی از سوی شورای حل اختلاف تکلیف و سهم وارثان مشخص خواهد شد. به مجموعه این مراحل انحصار وراژت ملک گفته می‌شود . وبلاگ آقای املاک در این مقاله قصد دارد به بررسی مراحل انحصار وراثت ملک بپردازد. لطفا ما را تا آخر این مطلب همراهی کنید.

انحصار وراثت چیست؟

بعد از فوت شخص ابتدا باید مرحله کفن و دفن و بدهی‌ های او از محل دارایی‌ هایی که از وی به جا مانده پرداخت شود به این دلیل که تا این مراحل طی نشود به هیچ وجه نمی‌توان برای اموال آن شخص اقدامی کرد. پس از انجام این مراحل وارثات شخص فوت شده می توانند از راه‌های قانونی وارد شوند . اگر شخص اقوام درجه یک یعنی همسر، فرزند، پدر، مادر نداشته باشد ؛ وارث او یکی از وابستگان دورتر تعیین می ‌شود. پس از آنکه وارث شخص فوت شده مشخص شد؛ طبق قانون تقسیم اموال آن انجام می شود.

بنابراین میتوانیم بگوییم انحصار وراثت یعنی مشخص شدن تعداد وارث‌ های شخص فوت شده و تعیین میزان سهم قانونی هر یک از آنها . در این میان اگر شخص فوت شده طلبکار داشته باشد ؛ طلبکاران می‌توانند به شورای حل اختلاف محل سکونت متوفی یعنی آخرین ملک مسکونی که در آنجا زندگی می کرد ؛ رجوع کنند و درخواست تصدیق انحصار وراثت خانه داشته باشند.

چه کسانی وارثان متوفی محسوب می شوند؟

بر اساس قانون افرادی که از شخص فوت شده ارث می‌برند به ۳ دسته تقسیم می‌شوند: ۱. وراث درجه یک که شامل: پدر، مادر، زن، شوهر، اولاد ۲.وراث درجه دو که شامل: اجداد، برادر، خواهر و اولاد آنها. ۳.وراث درجه سه که شامل: عمو، عمه، دایی، خاله و اولاد آنها. شایان به ذکر است که اگر در هر کدام از این دسته بندی ها، حتی یک نفر از ورثه در قید حیات باشد هیچ ارثی به دیگر دسته ها تعلق نخواهد گرفت.

بیشتر بخوانید: کلاهبرداری املاک ؛ ۵ روش رایج کلاهبرداری ملکی و چگونگی اجتناب از آنها

انحصار وراثت یعنی چه

انحصار وراثت مراحل

مدارکی که برای گواهی انحصار وراثت املاک لازم است:

۱. اصل گواهی فوت و کپی برابر اصل آن. برای دریافت کپی برابر اصل به دفاتر اسناد رسمی یا دفاتر شورای حل اختلاف مراجعه کنید. ۲. اسامی تمامی وارثان باید در فرم استشهادیه که توسط شورای حل اختلاف در اختیار متقاضیان قرار می گیرد نوشته و توسط دو نفر از اشخاصی که وراث و شخص فوت شده را می‌شناسند در یکی از دفاتر اسناد رسمی امضاء و در این دفاتر تایید شود. ۳. وراثان باید پس از فوت شخص، لیست کلیه اموال و دارایی های او (اعم از وجه نقد، کالا، ملک و …) را به اداره دارایی محل سکونت متوفی ارائه نمایند و رسید آن را دریافت کنند ۴.متقاضیان انحصار وراثت ملک باید علاوه بر شناسنامه خود، باید کپی برابر اصل شده شناسنامه سایر وراث را به شورای حل اختلاف ارائه دهند. لازم به ذکر است ارائه اصل شناسنامه‌ ها جهت ملاحظه الزامی است. ۵. اگر شخص فوت شده همسر دائمی داشته باشد، عقد نامه او و کپی آن الزامی خواهد بود.

مالیات انحصار وراثت ملک

در مرحله  بعدی باید اموال و دارایی‌ هایی فرد متوفی تعیین و تکلیف شود.یعنی وارثان فرد فوت شده باید لیستی از اموال منقول و غیر منقول او ارائه کنند و به اداره امور دارایی مراجعه و اقدامات مربوط به مالیات بر ارث را انجام دهند. محاسبه این نوع از مالیات دارای قانونی مشخص است که بر اساس نسبت وراث با متوفی تعیین می‌شود. سپس اداره دارایی رسیدی را در اختیار شما می‌گذارد که همراه داشتن این رسید نیز به همراه دیگر مدارک برای اخذ گواهی انحصار وراثت الزامی خواهد بود.

بیشتر بخوانید: عوارض شهرداری خانه ؛ از نکات حقوقی تا نحوه پرداخت قبوض

مراجعه به شورای حل اختلاف

در مرحله بعدی، فرم مخصوص انحصار وراثت املاک که امضای همه وارثان و شاهدان در آن وجود دارد و در دفتر اسناد رسمی به ثبت رسیده، کپی برابر اصل شناسنامه وراث، گواهی فوت متوفی، کپی برابر اصل عقدنامه همسر متوفی، دادخواست گواهی انحصار وراثت و رسید گواهی مالیاتی یا همان مالیات بر ارث باید به شورای حل اختلاف تحویل داده شود. این نکته را مد نظر قرار دهی که برای انجام این مرحله حضور یکی از وارثان کافی است و نیازی به حضور همه وراث متوفی نیست. پس از اتمام این مرحله، شورای حل اختلاف باید برای صدور گواهی انحصار وراثت املاک، اقدام کند.

به تعبیری مرجع قضایی پس از بررسی اسناد و مدارکی ارائه شده، با هزینه شما در یک روزنامه کثیرالانتشار تقاضای شما را آگهی کرده ( که اگر شخص متوفی وارث دیگری دارد با خواندن آن آگهی به دادگاه مراجعه کند). پس از گذشت یک ماه از انتشار این آگهی اگر فردی به شورای حل اختلاف مراجعه نکند گواهی انحصار وراثت ملک صادر خواهد شد. حالا در این قسمت شما با داشتن گواهی انحصار وراثت املاک می‌توانید به صورت قانونی برای تقسیم ارث اقدام کنید و بانک‌ ها با داشتند این گواهی به شما اجازه برداشت از حساب فرد متوفی را خواهند داد. فقط این را مد نظر قرار دهید که اگر شخص فوت شده دارای چند وارث باشد باید در زمان درخواست اموال حضور همگی آنها الزامی خواهد بود اگر به هر دلیلی امکان حضورتان نبود می توانید به یک نفر وکالت رسمی برای جمع آوری اموال را بدهید.

مراحل انحصار وراثت ملک

انحصار وراثت چقدر طول میکشد ؟

در حقیقت گواهی انحصار وراثت یک مدرک قانونی می باشد که تعیین کننده وراث متوفی است. علاوه بر مشخص شدن ورثه، میزان سهم‌الارث هر یک نیز در این گواهی تعیین می‌گردد. حال برای پاسخ به این سوال که انحصار وراثت چقدر طول میکشد در ابتدا باید بگوییم که ورثه قبل از هر چیزی باید مدارک لازم را جمع آوری و سپس استشهادیه محضری تهیه کنند.

حصر وراثت محدود یک هفته الی ۱۰ روز و حصر وراثت نامحدود ۴۰ روز کاری زمان می برد. البته این زمان برای مواقعی است که شما انجام تمام کارها را به وکیل انحصار وراثت خود سپرده باشید. وگرنه در پاسخ به سوال انحصار وراثت چقدر طول میکشد؟ باید گفت اگر اشخاص خودشان قصد انجام کارها را بر عهده بگیرند ممکن است چند ماه زمان ببرد تا بتوانید گواهی را دریافت کنند.

بیشتر بخوانید: پیش فروش آپارتمان ؛ نکات مهمی که باید بدانید !

انحصار وراثت خانه

انحصار وراثت خانه و ملک به منظور تعیین تکلیف میراث افراد پس از فوت شخص انجام می شود که البته در گام اول باید ورثه آن فرد مشخص شود. رسیدگی به امور انحصار وراثت املاک مانند زمین ، آپارتمان مراحل و همچنین هزینه‌هایی به همراه دارد که پس از صدور گواهی آن تکلیف وارثان و سهم هر کدام از آنها در اموال باقی مانده از متوفی مشخص می‌شود. در نتیجه به مجموعه این اقدامات انحصار وراژت املاک گفته می‌شود.

مراحل انحصار وراثت خانه

برای انحصار وراثت خانه، همانگونه که اموال شخص فوت شده مانند پول و... به وارثان او می رسد اگر در کنار این اموال متوفی مالک خانه ‌ای باشد به وارثان او خواهد رسید. طبق قانون همسر از خانه یک هشتم و سهم فرزند پسر دو برابر فرزند دختر خواهد بود. این را هم بدانید که وراثان نمی‌توانند خود خانه را میان خود تقسیم کنند زیرا  باید در ابتدا خانه به فروش برسد و امکان دخل و تصرف در آن ملک پیش از این اقدام امکان پذیر نخواهد بود.

خرید خانه انحصار وراثت

اگر فردی قصد خرید خانه ای را داشته باشد که در آن مراحل انحصار وراثت انجام نشده ؛ پس از مراجعه به دفتر اسناد یا سازمان ثبت اسناد ؛سند تک برگ برای هر یک از وراث به میزان سهم هر یک تهیه می‌شود. سپس برای فروش این ملک و انتقال سند آن به نام آن فرد باید کلیه ورثه با سندهای خود حضور پیدا کرده و اسناد مربوطه را امضا کنند. در این میان اگر حتی یک نفر از وراث حضور پیدا نکند، انتقال سند خانه ورثه‌ ای امکان پذیر نخواهد بود.  

معرفی پلتفرم آقای املاک

وبسایت آقای املاک تخصصی ترین و کاملترین وبسایت ملکی است که توانسته تا حد بسیار زیادی دغدغه پیدا کردن خانه برای متقاضیان را با خدمات منحصر به فرد خود از میان بردارد. آقای املاک با هدف کاهش اتلاف وقت و ارائه پیشنهادهای خاص در دسته بندی های متنوع برای متقاضیان پا در این عرصه گذاشت. با اینکه زمان زیادی از فعالیت این وبسایت و سوپراپلیکیشن ملکی نگذشته ، با خدمات به روز و متنوع خود توانسته درصد قابل توجهی از بار مشکلات متقاضیان مسکن و فعالان در حوزه مشاغل ساختمانی را بردارد و با ارائه خدمات ویژه نظر بسیاری از مردم و همچنین آژانس های املاک را به خود جلب کند و محیطی امن و مناسب برای متقاضیان و فعالیت آژانس‌های املاک فراهم کند.

جهت اطلاعات بیشتر از وبسایت آقای املاک کلیک کنید

تعداد نظرات : 6
  • کاوس بیات
    26 دی 1400
    بسیار عالی و مطالب آموزنده
  • امیر نامی
    23 دی 1400
    سپاس و قدردانی این مطالب نیاز واقعی یک مشاور هستش
  • ابی جهانگیری
    23 دی 1400
    سلام ممنون از اطلاعات جامع ای که در اختیار من گذاشتین با سپاس فراوان
  • حسن باغی
    23 دی 1400
    مرسی از مقالات بسیار خوب و کاربردی که در اختیار مخاطب قرار میدهید👌🙏
  • سارا
    23 دی 1400
    مطالب بسیار مفید بود
  • علی منصوری
    23 دی 1400
    بسیار عالی ، ممنون از مطالب خوبتون و احترامی که برای مخاطب قائل هستید