تبدیل سند مشاع به شش دانگ ؛ هر آنچه که لازم است بدانید !

تبدیل سند مشاع به شش دانگ ؛ هر آنچه که لازم است بدانید !

16 بهمن 1402

حقوقی

تبدیل سند مشاع به شش دانگ ؛ هر آنچه که لازم است بدانید !

تبدیل سند مشاع به شش دانگ چگونه است؟ در وهله اول در هنگام معامله ملک، باید از انواع سندها آگاهی کامل داشته باشید و برای انجام هر گونه معامله ای نه تنها معامله ملکی لازم است بدانید اسناد رسمی شامل چه مواردی می‌شوند و مراحل انتقال سند ملک به چه صورتی است؟ پس از آگاهی از این موضوع، بر اساس شرایطی که در آن قرار دارید احتمال دارد سوالاتی برایتان پیش آید که چگونه می‌توان روندهای متفاوت مربوط به سند را به صورت قانونی طی کرد. ما در این مقاله قصد داریم در مورد چگونگی مراحل تبدیل سند مشاع به شش دانگ بحث کنیم.با ما همراه باشید.

آشنایی با انواع سندهای ملکی

سندهای ملکی انواع مختالفی دارند سندهایی چون سند مشاع، سند شش دانگ، سند منگوله‌دار، سند تک برگ، سند اعیان، سند مفروز، سند شورایی، سند بنچاق و سند رهنی از جمله سندهای ملکی است. ما می خواهیم این بار در این مقاله به تبدیل سند مشاع به شش دانگ بپردازیم.

بیشتر بخوانید: نکات مهم و قوانین معامله املاک بدون سند

پیش خرید آپارتمان در تهران

سند مشاع چیست؟

سند مشاع یکی دیگر از انواع سند رسمی است. کلمه مشاع به معنی شریک بودن است، این نوع سند برای ملک هایست که چند مالک دارد. به تعبیری دیگر سند مشاع به سند ملکی گفته می‌شود که بین چند شریک تقسیم شده باشد.  بنابراین در سندهای مشاع هر یک از شرکا صاحب قسمتی از یک ملک می‌باشند و هر یک سند رسمی جدا در اختیار دارند. از لحاظ مسائل حقوقی در این نوع سند فروش یا خرید خانه کمی پیچیده‌تر از سندهای دیگر است. برای خرید این‌گونه ملک‌ها بهتر است قبل از هر کاری تحقیقات کافی و لازمی در این زمینه داشته باشید.

بیشتر بخوانید: از سند شورایی چه می دانید؟ این مطلب را حتما بخوانید!

 سند شش دانگ چیست

سند شش دانگ چیست؟

سند ملکی شش دانگ یکی از انواع سندهای رسمی است. در ابتدا باید بدانیم منظور از شش دانگ؛ یعنی شش جهت شمال، جنوب، شرق، غرب، بالا و پایین. این نوع سند به صورت کامل به یک شخص تعلق دارد. سند شش دانگ یکی از معتبرترین اسناد در بین اسناد ملکی است. جالب است بدانید مسائل حقوقی در مورد سند ملکی شش دانگ بسیار کم است.

خرید خانه در تهران

تبدیل سند مشاع به شش دانگ 

در رابطه با تبدیل سند مشاع به شش دانگ ممکن است در شرایطی قرار بگیرید که مجبور به تغییر سند خود شوید. به عنوان مثال، شما یک ملک قدیمی یا به اصطلاح عامیانه کلنگی دارید سند این ملک مشاع است، حال قصد تخریب آن را دارید و می‌خواهید جای آن یک آپارتمان چند واحدی یا برج بسازید، در این میان لازم است سند مشاع را به سند شش دانگ درآورید. اولین اقدام در رابطه با این موضوع این است که بدانید آیا ملک مورد نظر شما قابل افراز است یا خیر؟

افراز چیست؟ به این معنی است که متراژ ملک باید به گونه ای باشد که بتوان آن را به صورت استاندارد به واحد و طبقات مختلف تقسیم کرد. برای انجام این کار موافقت شهرداری و اداره ثبت را نیاز دارید. شما می توانید با به همراه داشتن سند، کارت شناسایی، عوارض شهرداری، فیش آب و برق و…به اداره ثبت مراجعه کرده و تقاضای خود را مطرح کنید. پس از انجام این کار اداره ثبت درخواست شما را با شهرداری مطرح می‌کند؛ (در اینجا موافقت شهرداری الزامی است).

بیشتر بخوانید: سند عادی ملک ؛ نگاهی به ویژگی و کاربردهای این سند ملکی !

حال پس از بررسی‌های لازم از سوی شهرداری که آیا ملک شما قابل افراز است یا خیر، در صورت موافقت درخواست شما، شهرداری موافقت و تصمیم خود را به اداره ثبت اعلام کرده و اجازه تبدیل سند و یا افراز ملک را صادر می کند. پس از انجام این عملیات، اداره ثبت تقسیم نامه‌ای روی متراژ ملک و نوع تقسیم بندی واحدها نوشته و آن را با مالکان در میان می‌گذارد. در مرحله بعد، اداره ثبت تعیین می‌کند که ملک شما باید به چند واحد یا طبقه تقسیم بندی شود؛ بعد از آن مالکین می‌توانند واحدهای خود را از اداره ثبت درخواست کنند و سندهای شش دانگ خود را به صورت مجزا از این اداره دریافت کنند.

مراحل تبدیل سند مشاع به شش دانگ

اولین موضوعی که باید قبل از هر اقدامی در این باره به آن توجه شود این است که ملک باید قابلیت افراز را داشته باشد. به عنوان مثال متراژ ملک باید به اندازه ای باشد که بتوان آن را به صورت استانداردبه واحدها و یا طبقات مختلف تقسیم بندی کرد.

حال برای اطمینان از این موضوع باید به شهرداری محل وقوع مال مراجعه و ( تقاضای افراز و تبدیل به سند شش دانگ کنید) سپس شهرداری با بررسی ملک و شرایط حاکم بر آن در صورت امکان افراز موافقت خود را با این خواسته اعلام می کند. بعد از سپری شدن این مرحله شخص با ارائه مدارک ملک و با مراجعه به اداره ثبت محل وقوع ملک درخواست تقسیم ملک مشاع و تبدیل سند مشاعی (سه دانگ) به شش دانگ را مطرح می کند.

مراحل تبدیل سند مشاع به سند شش دانگ

بیشتر بخوانید: هزینه انتقال سند ملک ؛ هزینه انتقال سند ملک برعهده کیست؟

اداره ثبت نیز پس از بررسی موضوع و در صورت نیاز ارجاع موضوع به کارشناسی، در خصوص متراژ ملک و نوع تقسیم بندی واحدها تقسیم نامه ای مشخص و آن را به مالک ابلاغ می نماید.

همچنین هر مالک می توانند واحدهای خود را از اداره ثبت درخواست کنند تا این اداره سندهای شش دانگ هر کدام از آنها را به صورت مجزا صادر نماید. لازم به ذکر است که سپری شدن این مراحل ممکن است چند ماهی زمان بر باشد. پس از طی شدن مراحل اداری و نامه نگاری های لازم و مراحل قانونی سند های شش دانگ به دست مالک خواهد رسید.

معرفی وبسایت آقای املاک

وبسایت آقای املاک که به عنوان تخصصی ترین و کاملترین وبسایت ملکی در کشور شناخته شده توانسته تا حد بسیار زیادی دغدغه پیدا کردن خانه برای متقاضیان را با خدمات منحصر به فردش از میان بردارد. آقای املاک با هدف کاهش اتلاف وقت و ارائه پیشنهادهای خاص در دسته بندی های متنوع برای متقاضیان پا در این عرصه گذاشت. با اینکه زمان زیادی از فعالیت این وبسایت و سوپراپلیکیشن ملکی نگذشته ، با خدمات به روز و متنوع خود توانسته درصد قابل توجهی از بار مشکلات متقاضیان مسکن و فعالان در حوزه مشاغل ساختمانی را بردارد و با ارائه خدمات ویژه نظر بسیاری از مردم و همچنین آژانس های املاک را به خود جلب کند و محیطی امن و مناسب برای متقاضیان و فعالیت آژانس‌های املاک فراهم کند.

جهت آگاهی بیشتر از وبسایت آقای املاک کلیک کنید

تعداد نظرات : 12
  • عمران رمضانپورماکلوانی
    21 اسفند 1402
    بنده خواستم سندششدانگ بگیرم ولی چندتامشاع دارم که مانع میشوند
  • جعفر
    11 آبان 1402
    سلام بنده 108متر از 173مترخانه کلنگی شش دانگ را خریده ام حالا میخواهم سند ششدانگ بگیریم لطفاً راهنمایی کنید
    ادمین آقای املاک
    11 آبان 1402
    برای دریافت اطلاعات و اخذ راهنمایی های، وکلای ملکی و کارشناسان حقوقی وبسایت و سوپر اپلیکیشن آقای املاک آماده ارائه دیدگاه های موثر و مشاوره می باشند. با ورود به صفحه اصلی وبسایت آقای املاک، در قسمت ثبت درخواست، بر روی گزینه مشاوره حقوقی کلیک نمائید و پس از نوشتن درخواست خود، آن را ثبت نموده و منتظر پاسخ کارشناسان ملکی ما در سریع ترین زمان و به بهترین شکل ممکن بمانید.
  • کاظم
    27 فروردین 1402
    سلام من یک قواره زمین مسکونی 161 متری دارم داخل بافت سند مشاع دارد و دو طرف زمین ساخته شده از کجا اقدام کنم جهت تبدیل سند ششدانگ جدیداً شهرداری به زمین های فاقد سند ششدانگ پروانه ساخت صادر نمیکنه ممنون میشم اگه راهنمایی کنید
    ادمین آقای املاک
    27 فروردین 1402
    سلام و عرض ادب دوست عزیز شما می تونید وارد صفحه اصلی وبسایت آقای املاک بشید و در قسمت ثبت درخواست و در قسمت مشاور حقوقی موضوع خودتون رو مطرح کنید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند.
  • امیر زمانی راد
    15 خرداد 1401
    سلام خداقوت ما یه دوطبقه داریم قدیمی که سه دانگ مشاع به نام خودم و دو دانگ مشاع به نام برادرم و یک دانگ مشاع به نام خانم برادرم هستش الان میخواهیم طبقه پایین رو شش دانگ به نام خودم بگیرم و بالا رو شش دانگ به نام برادرم خانمش بگیریم و جوری تقسیم کردیم که پارکینگ پایین رو به برادرم بدیم و پایین بدون پارکینگ باشه امکانش هست؟اصفهان هستیم
    ادمین آقای املاک
    15 خرداد 1401
    سلام و عرض ادب دوست عزیز شما می تونید وارد صفحه اصلی وبسایت آقای املاک بشید و در قسمت ثبت درخواست و در قسمت مشاور حقوقی موضوع خودتون رو مطرح کنید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند.
  • علیرضا
    17 اردیبهشت 1401
    سلام سنداصلات ارضی ۵۰سهمی زمین کشاورزی به میزان دوهکتارنیم دارم که زمین تصرفی ام شیش هکتارهست میخوام سندتک برگ شیش دونگ کنم برای کمبودسندمشاع چکارکنم
    ادمین آقای املاک
    17 اردیبهشت 1401
    سلام و عرض ادب دوست عزیز شما می تونید وارد صفحه اصلی وبسایت آقای املاک بشید و در قسمت ثبت درخواست و در قسمت مشاور حقوقی موضوع خودتون رو مطرح کنید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند.
  • علی منصوری
    24 اسفند 1400
    ممنون از اطلاعات خوبی که در اختیار گذاشتید
  • آذر احمدی
    2 اسفند 1400
    چه اطلاعات جالبی 👌 ممنون
  • نوین افشار
    2 اسفند 1400
    عالی بود و کاربردی
  • الناز بخشی
    1 اسفند 1400
    چقدر حرفه ای و تخصصی
  • Sadaf
    1 اسفند 1400
    مطالب مفیدی بود 👌🏻
  • ستاری
    1 اسفند 1400
    پسندیدم هزاربار
  • شکراله نعمتی
    30 دی 1400
    سلام بنده دارای یک قطعه زمین با سند مشاع وutmمشخص که جهت اجرای طرح گردشگری تمام استعلامات آن ،حتی تغییر کاربری آن را گرفته ام ،حال مجوز ایجاد آن صادر شده که باید سند ششدانگ داشته باشم راهنمایی بفرمایید چکار کنم
    ادمین آقای املاک
    30 دی 1400
    سلام و عرض ادب خدمت شما کاربر محترم آقای املاک طبیعتا در ابتدا باید متن توضیحات مبایعه نامه رو با توجه به مشاع بودن زمین دید تا بشه جواب درست و قطعی داد اما اگر زمین تفکیک شده باشه و از طرفی مجوزهای مربوطه گرفته شده باشه در ابتدا باید اون قطعه زمین متعلق به شما چهار دیواری بشه . سپس مراحل ثبتی رو باید از طریق اداره ثبت اون منطقه پیش ببرید.