ملک مشاع و مفروز ؛ از فرق میان آنها خبر دارید ؟

ملک مشاع و مفروز ؛ از فرق میان آنها خبر دارید ؟

23 فروردین 1401

ملکی

ملک مشاع و مفروز ؛ از فرق میان آنها خبر دارید ؟

در مطالب قبل وبلاگ آقای املاک شما را با تبدیل سند مشاع به شش دانگ آشنا کرده ایم، حال می خواهیم در این مطلب شما را با صفر تا صد ملک مشاع و ملک مفروز و تفاوت میان آنها آشنا کنیم. لطقا تا آخر این مقاله ما را همراهی نمائید.

ملک مشاع و مفروز

در لغت مفروز به معنی جدا کرده شده و مشاع به معنی محدود نشده یا جدا نشده می باشد از نظر حقوقی و قانونی ملک یا مال مشاع به مالی گفته می‌شود که همه شرکاء به یک نسبت در آن حق دخل و تصرف داشته باشند. سهم شرکاء از مال مشاع به یک میزان مشخص است اما این مال از نظر جغرافیایی قابل دسته‌بندی میان شرکاء نیست و غیر قابل بخش کردن است.

ملک مفروز چیست

در رابطه با مال مفروز می توان گفت که هر گاه شرکا بخواهند ، ملکی که مشاع است یعنی مالکیت آن بین آنها تقسیم شده و نتوان این مالکیت را تفکیک کرد ، اقدام به تقسیم کنند و بخواهند سهم هر یک را مشخص کنند ، اصطلاحا باید افراز کنند و ملک را مورد مفروز قرار دهند. اصطلاح مفروز در برابر مشاع زمانی به کار می رود که از نظر مقررات ثبتی، قصد جداکردن یک قسمت از سهم مالکیت یکی از شرکاء از سهم سایر شرکاء در ملک معین مطرح باشد پس ملک مفروز ملکی است که بعد از مشاع به صورت چند سهم جداگانه مشخص شده و میان شرکا تقسیم شده است.

در مواقعی که شرکا نتوانند در امر تقسیم ملک مشاع توافق کنند یا نخواهند ملک را به یکی از شرکا بفروشند ، افراز کردن تنها راه قانونی برای پایان دادن به این شراکت خواهد بود و موقعی که افراز صورت گیرد و ملک مشاع مفروز شود ، دیگر هیچ کدام از شرکا نمی تواند ادعایی نسبت به سهم دیگر شرکا داشته باشد. قانون چون افراز ملک را براساس ضوابط انجام می دهد، حق اعتراض شرکا را نمی پذیرد چون این کار تنها راه حل اختلاف شرکا می باشد.

بیشتر بخوانید: مال وقفی چیست ؛با انواع و شرایط فروش آن آشنا شوید

ملک مشاع چیست 

ملک مشاع به ملکی گفته می شود که بین دو یا چند نفر مختلف مشترک باشد به گونه ای که تک تک افراد در تک تک اجزا ملک شریک باشند . در اصطلاح حقوقی به این وضعیت “اشاعه” می گویند. اشاعه یعنی تمامی شرکا در جزء به جزء ملک سهیم باشند. به عنوان مثال فرض کنید دو شریک صاحب یک ملک هستند. به گونه ای که ۴ دانگ آن به طرف اول و ۲ دانگ دیگر آن به طرف دوم تعلق دارد. در این شرایط امکان تفکیک ۲ دانگ از ۴ دانگ دیگر وجود نخواهد داشت و سهم شخصی که صاحب ۲ دانگ است در میان تمامی ملک پراکنده شده است.بنابرابن نمی‌توان هیچ گونه اقدامی به منظور تفکیک دانگ‌ها از یکدیگر انجام داد

تفاوت ملک مشاع و مفروز در چیست

یا فکر کنید شخصی فوت می‌کند و اموالش بین ورثه تقسیم می‌شود. در این شرایط هر ملک بین تمامی ورثه تقسیم خواهد شد. اگر چه در این میان سهم جنس مذکر دو برابر جنس مونث می باشد، اما آن چیزی که بدیهی است، سهم بردن تمام ورثه از ملک است. در این وضعیت هیچ حد و مرزی برای سهم ورثه در نظر گرفته نشده و آنها به طور هم زمان و مشترک صاحب ملک مشاع خواهندبود.

نکته ای که باید به آن دقت کرد این است که اشاعه هیچ محدودیتی در صدور اسناد مجزا برای صاحبان ملک مشاع به وجود نخواهد آورد. یعنی مالکین می‌توانند با توجه به میزان سهم خود تقاضای صدور سند مجزا دهند. در این اسناد سهم مالکانه مشاعی متقاضیان ذکر خواهدشد.

بیشتر بخوانید: مراحل انتقال سند ملک ؛ هر آنچه که باید بدانید !

تفاوت ملک مشاع و مفروز

ملک مشاع و ملک مفروز تفاوت هایی با یکدیگر دارند که درادامه به آنها خواهیم پرداخت:

۱. یکی از تفاوت های ملک مشاع و مفروز در این است که ملک مشاع توسط چند مالک اداره می شود اما ملک مفروز تنها صاحب یک مالک است . 

۲. تصمیم گیری در مورد ملک مشاع، بر عهده تمام مالکان است و بدون رضایت یکی از آنها توافقی صورت نخواهد گرفت اما تصمیم گیری درباره ملک مفروز تنها بر عهده همان مالک خواهدبود. 

۳. یکی دیگر از تفاوت های ملک مشاع و ملک مفروز در این است که ملک مشاع در صورت تقسیم بندی و جدا شدن به ملک مفروز تبدیل خواهدشد . یعنی در حقیقت ملک مفروز، تقسیم شده ملک مشاع است. 

وبسایت آقای املاک که به عنوان تخصصی ترین و کاملترین وبسایت ملکی در کشور شناخته شده توانسته تا حد بسیار زیادی دغدغه پیدا کردن خانه برای متقاضیان را با خدمات منحصر به فردش از میان بردارد. آقای املاک با هدف کاهش اتلاف وقت و ارائه پیشنهادهای خاص در دسته بندی های متنوع برای متقاضیان پا در این عرصه گذاشت. با اینکه زمان زیادی از فعالیت این وبسایت و سوپراپلیکیشن ملکی نگذشته ، با خدمات به روز و متنوع خود توانسته درصد قابل توجهی از بار مشکلات متقاضیان مسکن و فعالان در حوزه مشاغل ساختمانی را بردارد و با ارائه خدمات ویژه نظر بسیاری از مردم و همچنین آژانس های املاک را به خود جلب کند و محیطی امن و مناسب برای متقاضیان و فعالیت آژانس‌های املاک فراهم کند.

جهت آگاهی بیشتر از وبسایت آقای املاک کلیک کنید