سند شش دانگ ملک و شرایط دریافت آن

سند شش دانگ ملک و شرایط دریافت آن

25 فروردین 1403

ملکی

سند شش دانگ ملک و شرایط دریافت آن

املاک مسکونی، اداری و تجاری و غیره می توانند دارای اسناد مشاعی، اوقافی، شش دانگ یا قولنامه ای باشند. اسناد شش دانگ، رسمی ترین و بهترین نوع سند هستند که به دلیل قابلیت افراز ملک، صادر شده اند. اسناد شش دانگ برای خرید و فروش آپارتمان و ساخت و ساز ملک، امتیاز و اعتبار بالایی دارند و باعث بالارفتن ارزش ملک می شوند. اکثر اسناد عادی می توانند با انجام مراحل و داشتن شرایطی به اسناد شش دانگ تبدیل شوند. در این مطلب به بررسی ویژگی های سند شش دانگ و نحوه تبدیل اسناد دیگر به شش دانگ می پردازیم.

بیشتر بخوانید: نحوه تبدیل سند مشاع به شش دانگ

سند شش دانگ چیست؟

سند شش دانگ به معنی مالکیت یک شخص نسبت به یک ملک می باشد. سند شش دانگ دارای قابلیت افراز یا تعیین حدود در شش جهت شمال، جنوب، شرق، غرب، بالا و پایین است. منظور از جهت بالا و پایین، حدود ملک از سمت طبقه بالا و زیر زمین ملک است. اسناد مشاع یا قولنامه ای هم در صورتی که مشکل قانونی نداشته باشند می توانند به شش دانگ تبدیل شوند.

جهت کارشناسی آنلاین آپارتمان خود کلیک کنید. 

سند-شش-دانگ

پیش خرید آپارتمان در تهران

سند شش دانگ تک برگ

در گذشته سند شش دانگ به صورت دفترچه ای و منگوله دار صادر می شد که دارای برگ های مختلفی برای ثبت امور مختلف مانند نقل و انتقال بود. ولی در حال حاضر این اسناد دفترچه ای، منسوخ شده و تبدیل به اسناد تک برگ شده اند. اسناد تک برگ همانطور که از اسمشان پیداست یک برگ سند دارای مشخصات ملک، کروکی و اطلاعات مالک هستند. این اسناد به دلیل اینکه در سامانه های اداره ثبت و شهرداری قابل پیگیری هستند اعتبار بیشتری دارند. تمام اسناد شش دانگ دفترچه ای را می توان با درخواست مالک یا وکیل قانونی او به سند تک برگ تبدیل کرد. در قانون جدید سازمان ثبت اسناد، برای انجام معامله خرید و فروش ملک با سند شش دانگ، باید اسناد تک برگ ارائه شود. بنابراین اگر قصد فروش ملک خود را دارید قبل از معامله، اقدام به تبدیل سند کنید.

بیشتر بخوانید: ملک اکازیون در معاملات ملکی را بشناسید

تقسیم سند شش دانگ

ممکن است مالکی بخواهد ملک شش دانگ خود را به چند قطعه تقسیم کند و برای هر بخش، یک سند دریافت کند. در صورتی که ملک قابلیت افراز داشته باشد و حدود هر بخش قابل تعیین باشد می توان سند را تقسیم و چند سند شش دانگ گرفت. برای اطلاع از قابلیت تقسیم سند شش دانگ ملک خود باید به اداره ثبت مراجعه کنید یا با یک مشاور حقوقی ملک مشورت کنید.

شرایط دریافت سند شش دانگ 

اگر ملکی به صورت مشاع نباشد و دارای سند عادی و قولنامه ای باشد، می تواند سند شش دانگ را دریافت کند. تبدیل اسناد دیگر به سند شش دانگ دارای شرایطی است که در سامانه ثبت درخواست صدور سند، تعیین شده است. . در صورتی که سابقه ثبت ملک مورد نظر در این سامانه وجود نداشته باشد، مالک می تواند با مراجعه به اداره ثبت اسناد، تقاضای سند شش دانگ کند.
مهمترین شرط دریافت سند شش دانگ، مالکیت یک فرد نسبت به ملک است. در غیر این صورت باید ابتدا افراز ملک و تعیین سهم هر شخص تعیین شده و سپس درخواست سند شش دانگ ارائه داد

شش-دانگ

خرید خانه در تهران

شش دانگ چند سهم است؟

هر ملک شش دانگ دارای شش سهم از مالکیت است. یعنی هر ملک می تواند به شش سهم تقسیم شود و هر سهم امکان مالکیت دارد. ملکی که فقط به یک نفر تعلق دارد شش دانگ آن در مالکیت همان شخص است. ولی ملکی که به صورت اشتراکی توسط دو یا چند نفر خریداری شده باشد می تواند به صورت سه دانگ سه دانگ یا سه تا دو دانگ بین افراد تقسیم شود. البته در این حالت سند مالکیت به صورت شش دانگ باقی مانده و در زمان تنظیم مبایعه نامه در دفترخانه اسناد رسمی، میزان سهم هر شخص مشخص می شود. 

مراحل دریافت سند شش دانگ

در مورد اسناد دفترچه ای شش دانگ، مالک یا وکیل قانونی او با مراجعه به دفترخانه اسناد رسمی و ارائه سند و مدارک مورد نیاز، درخواست دریافت سند شش دانگ و تک برگ می کند. در صورتی که ملک دارای سند مشاع باشد، با مراجعه به سامانه www.sabtemelk.ir  و ارائه مدارک شناسایی و مالکیت ملک، مالک درخواست صدور سند می دهد. املاک مشاعی که مالکیت مشترک بین دو یا چند نفر مالک دارد باید ابتدا تقسیم مالکیت شده و سپس درخواست سند شش دانگ نمایند. 
دریافت سند شش دانگ برای املاک قولنامه ای یا مشاع باید نقشه مختصات ملک یا UTM هم تهیه کنید. نقشه مختصات توسط کارشناس رسمی نقشه برداری یا مهندسی نظام مهندسی برداشت و ارائه می شود. فایل نقشه مختصات آماده شده باید در زمان بارگذاری مدارک در سامانه، ارائه شود.

مدارک لازم برای دریافت سند شش دانگ

برای دریافت سند شش دانگ ملک، یک سری مدارک شخصی و ملکی باید ارائه داد. این مدارک ابتدا در سامانه ثبت ملک بارگذاری شده و سپس کپی آنها باید به اداره ثبت ارسال شود. 
مدارک لازم برای دریافت سند شش دانگ:

  • اصل و کپی مدارک شناسایی مالک شامل شناسنامه و کارت ملی مالک
  • اصل و کپی مدارک مالکیت ملک شامل مبایعه نامه، سند مالکیت مشاع یا غیره 
  • کپی صفحه دوم، سوم و چهارم اسناد دفترچه ای 
  • نسخه چاپی درخواست سند در سامانه ثبت ملک
  • اصل فیش پرداخت هزینه صدور سند
  • تکمیل فرم تعیین مختصات ملک در سامانه ثبت ملک یا نقشه دقیق ملک

هزینه دریافت سند شش دانگ

برای دریافت سند شش دانگ ملک، باید ابتدا تمامی بدهی های شهرداری و مالیاتی ملک پرداخت شود. قبل از صدور سند شش دانگ باید هزینه خلافی و نوسازی شهرداری، مالیات ملک به دارایی، هزینه اداره ثبت اسناد و دفترخانه اسناد رسمی پرداخت شود. این هزینه ها برای هر ملک با توجه به متراژ و شرایط آن متفاوت است و در زمان مراجعه به مالک اعلام می شود.