پارکینگ ساختمان، هر آنچه که باید در این باره بدانید!

پارکینگ ساختمان، هر آنچه که باید در این باره بدانید!

21 خرداد 1399

ملکی

از پارکینگ ساختمان چه اطلاعاتی دارید؟ بی شک ساختمانی که دارای پارکینگ است میان افرادی که جویای ملک هستند پرطرفدار و محبوب می شود. همانطور که در انتخاب خانه به سن بنای ساختمان موقعیت و محله و شرایط آب هوایی و متراژ و نورگیر بودن آن دقت می کنیم در وهله اول به داشتن پارکینگ و انباری آن هم توجه می کنیم و به نوعی می توانیم بگوییم داشتن پارکینگ جز الویت های اول ما در انتخاب خانه محسوب می شود پس داشتن آگاهی از صفر تا صد پارکینگ ساختمان بی ضرر نیست. یکی از مهم ترین بخش یک ساختمان پارکینگ آن است که تقسیم بندی ومدیریت آن بخصوص در ساختمان های بزرگ که تعداد واحد ها زیاد است دغدغه های خاص خود را هم دارد. پارکینگ آپارتمان تقسیم پارکینگ بین مالکین به دو صورت  می باشد ؛ اولین مدل آن تعلق اختصاصی است؛ یعنی موقعیت، مساحت و محل دقیق آن درصورت مجلس تفکیکی  مشخص شود و در سند رسمی نیز قید ‌شود که مثلاً فلان پارکینگ در فلان قسمت متعلق به این مالک است. در مدل دوم پارکینگ برای هر یک از واحدها به ‌صورت مشاع  تعلق  می‌گیرد. این بدان معنی است که در صورت‌ مجلس تفکیکی برای برخی از واحدها پارکینگ‌ها را به ‌صورت مشاع ثبت می‌کنند، بنابراین واحدهای ذکرشده می‌توانند به ‌صورت مشاع از پارکینگ استفاده کنند. به همین دلیل است که برخی از واحدهای آپارتمانی دارای پارکینگ نیستند و برخی دیگر پارکینگ دارند.

در رابطه با این موضوع شهرداریها برای اختصاص دادن فضای پارکینگ به واحد های مسکونی سرانه ای را در نظر گرفته اند که به شرح زیر است:

۱.واحد مسکونی کوچکتر از 150 متر یک پارکینگ ۲. 150 تا 200 متر 1.5 پارکینگ ۳.بیش از 200 متر دو پارکینگ ۴.هر واحد بالای 100 متر در طبقه اول و دوم به یک پارکینگ نیاز دارد. ۵.همچنین درصورتی که تعداد واحد فرد باشد یک واحد از پارکینگ معاف است

پیش خرید آپارتمان در تهران

پارکینگ

خرید خانه در تهران

استفاده از پارکینگ دیگر واحدها:

در صورتی ‌که یکی از واحد‌های آپارتمان، برای مدتی خالی از سکنه باشد یا ساکن آن وسیله نقلیه نداشته باشد  و همسایه‌ها از پارکینگ آن استفاده کنند، اگر بدون اجازه صاحب قوانین پارکینگ باشد، پس از این‌ که مالک در خانه خود سکونت کرد،یا اتومبیل خرید می‌تواند اجاره مدت استفاده از پارکینگش را از استفاده کننده درخواست کند. اما اگر خود مالک اجازه یا به اصطلاح حقوقی برای تصرف پارکینگ اش به مدیر ساختمان یا شخص استفاده کننده، اجازه داده باشد، نمی‌تواند چنین ادعایی کند. اما در کل فراموش نکنید که پارک بدون اجازه در پارکینگ همسایه، به نوعی خلاف قانون است و با اقامه دعوا از سوی مالک، باید اجاره مدت تصرف که با نظر کارشناس دادگستری تعیین می‌شود، به مالک پرداخته شود. همچنین اگر شخصی در پارکینگ همسایه بدون اجازه او، ماشین خود را پارک کند و با درخواست مالک، حاضر به ترک آن نشود، جرمش تصرف عدوانی است و مجازات آن می‌تواند از جزای نقدی تا حبس و رفع تصرف و مطالبه خسارات وارده به مالک باشد.    
تعداد نظرات : 1
  • با قوانین نصب دوربین مدار بسته در ساختمان ها آشنا شوید - آقای املاک
    21 مهر 1400
    مداربسته در مشاعات آپارتمان از جمله راه پله ها، حیاط، پارکینگ و... ضروری است و تمامی مراحل از تهیه و نصب دوربین به