نحوه پرداخت پول در معاملات مسکن

نحوه پرداخت پول در معاملات مسکن

29 شهریور 1399

ملکی

نحوه پرداخت پول در معاملات مسکن
نحوه پرداخت پول در معاملات مسکن دارای قوانین مشخصی نیست و معمولا با توافق طرفین صورت می گیرد، اما روش های مختلفی در نحوه پرداخت پول در معاملات مسکن وجود دارد که در این مقاله قصد داریم شما را با انواع روش های مختلف پرداخت پول در معاملات ملکی آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.

مراحل پرداخت پول در معاملات مسکن

نحوه پرداخت پول در معاملات خرید و فروش، یا رهن و اجاره ملک تقریباً مشابه هم هستند، در معاملات رهن و اجاره، مستاجر بعد از بازدید ملک و انتخاب ملک،به همراه مالک به املاک مراجعه می‌کنند و ۲۰ الی ۳۰ درصد از مبلغ کل معامله را پرداخت می‌نمایند و باقی مانده پول در هنگام تحویل ملک پرداخت خواهد شد. در خرید ملک با توافق طرفین،خریدار حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد از کل پول را پرداخت می نماید و در زمان تحویل کلید نیز با توافق طرفین که در مبایعه نامه ذکر شده که قسمتی از پول ملی را پرداخت می‌نمایند و در روز محضر خریدار هنگام انتقال سند مبلغ باقیمانده را باید پرداخت نماید. برای اطلاع از به روزترین قیمت آپارتمان در نقاط مختلف کشور به وبسایت آقای املاک مراجعه کرده و در قسمت خرید و فروش آپارتمان یا رهن و اجاره اپارتمان کلیک کنید. آقای املاک این امکان را برای شما فراهم کرده تا صفر تا صد نیازهای ملکی خود را فراهم کنید.
خرید خانه در تهران

روش های پرداخت پول در معاملات مسکن

داشتن آگاهی لازم در زمینه روش های پرداخت پول در معاملات ملکی باعث داشتن آرامش و اطمینان خاطر در معاملات ملکی می شود. همان طور که گفته شد، روش های پرداخت دارای انواع مختلفی است که در ادامه به معرفی روش‌ها و معایب و مزایای آنها می‌پردازیم.

انتقال وجه از طریق دستگاه کارتخوان

۱. انتقال وجه در طریق دستگاه کارت خوان

  در بسیاری از موارد افراد مبلغ بیعانه را با دستگاه کارتخوان موجود در املاک پرداخت می‌کنند، در این بین املاک باید تضمین کند که مبلغ را به حساب شخص فروشنده واریز می کند، در موارد دیگر ممکن است خریدار هنگام سند زدن، باقی مانده مبلغ معامله را از طریق دستگاه کارت‌خوان موجود در محضر پرداخت کند، در اینجامحضر تضمین می کند که پول را به حساب فروشنده واریز کند. باید در نظر داشته باشید که انتخاب این روش، اصلا مطمئن نیست و بهتر است فروشنده  و خریدار یکدیگر را حضوری ببینند.
پیش خرید آپارتمان در تهران

۲. چک عادی

  معامله به صورت چک عادی یکی از روش های رایج در پرداخت پول معاملات ملکی است، این روش معمولاً توصیه نمی شود، زیرا این چک را صاحب حساب جاری صادر می‌کند و اگر چک به هر دلیلی پاس نشود دچار دردسرهای فراوانی خواهید شد. توجه داشته باشد؛ معمولا از این روش پرداخت پول کسانی استفاده می‌کنند که از یکدیگر شناخت کامل دارند.روش های پرداخت پول در معاملات ملکی

۳. چک بانکی تضمین شده

  چک بانکی تضمین شده یکی دیگر از روش هایی است که در معاملات ملکی استفاده می‌شود، چک بانکی تضمین شده همانطوری که از اسمش پیداست تضمین شده بانک است به این معنی که در صورت ورشکستگی و یا حتی فوت شخص صاحب حساب چک نقد خواهد شد، شما می توانید با مراجعه به یکی از شعبه های بانک مورد نظر مبلغ را دریافت نمایید. اما در صورت مفقود شدن چک،شخص دریافت کننده باید سریعاً به بانک صادر شده اطلاع دهد و جلوی پرداخت چک را بگیرد در غیر اینصورت یابنده، چک را به یکی از شعب بانک صادر کننده برده و آن را می تواند نقد کند.

۴. چک بین بانکی تضمین شده

  در بسیاری از معاملات مسکن از این روش برای پرداخت پول استفاده می‌کنند، چک بین بانکی تضمین شده به نام طرف معامله و با شماره حساب او صادر می‌شود و هیچکس جز خود شخص دریافت کننده چک نمی تواند چک را نقد کند، اما این نوع چک دارای مشکلاتی هم می باشد،به عنوان مثال اگر به هر دلیلی معامله فسخ شود، خریدار باید به بانک مراجعه کرده و چک را به حساب بخوابند و مبلغ را به فروشنده بازگرداند.