نحوه استعلام ملک قولنامه ای از شهرداری
20 فروردین 1404
ملکی

خرید ملک قولنامه ای یا هر نوع ملک دیگری، نیازمند رعایت برخی نکات است که بیاعتنایی به این نکات میتواند خسارات جبران ناپذیری به سرمایه شما وارد کند. یکی از اصلی ترین نکات در هنگام خرید ملک به ویژه خرید آپارتمان در تهران ، توجه به وضعیت سند آن است. در این مطلب می خواهیم شما را با مفهوم ملک قولنامه ای، نحوه استعلام ملک قولنامه ای از شهرداری و همچنین مدارک مورد نیاز آن آشنا کنیم. با ما همراه باشید.
عنوان | توضیحات |
ملک قولنامهای چیست؟ | ملکی که به دلیل عدم توانایی در دریافت سند رسمی، به صورت قولنامهای معامله میشود. |
مفهوم مبایعهنامه | قراردادی که بین خریدار و فروشنده منعقد میشود و در صورت عدم اجرای آن امکان شکایت وجود دارد. |
استعلام از شهرداری | یکی از روشهای بررسی وضعیت ملک قولنامهای که شامل مراحل مختلفی مانند بررسی بدهیها و تخلفات است. |
مراحل استعلام از شهرداری | 1. تکمیل فرم درخواست استعلام 2. بررسی پروانه ساخت و بدهیها 3. دریافت کد ثبتی و مفاصاحساب |
استعلام زمین قولنامهای | استفاده از سامانههای مختلف مانند سامانه املاک کشور و سازمان ثبت اسناد برای دریافت اطلاعات ثبتی. |
مدارک لازم برای استعلام از شهرداری | 1. برگه استعلام دفترخانه 2. کپی سند مالکیت 3. کپی کارت ملی و شناسنامه طرفین 4. کپی پروانه ساخت و پایان کار 5. فیش نوسازی و عوارض سالانه |
فهرست مطالب
نحوه استعلام ملک قولنامه ای از شهرداری
مدارک لازم برای استعلام ملک از شهرداری
ملک قولنامه ای چیست
اگر به دنبال خرید ملک قولنامه ای هستید پیش از هر چیز باید با مفهوم ملک قولنامه ای آشنا شوید.. ملک قولنامه ای، به ملکی اطلاق می گردد که به هر دلیلی قادر به اخذ سند رسمی نیست، به همین منظور معامله این نوع ملک ها به صورت قولنامه ای انجام می شود. موضوعی تحت عنوان قولنامه در کتب قانون ذکر نشده اما باید اشاره نمود که این نوع معاملات از گذشته تاکنون در میان عموم و آژانس های املاک رواج داشته و در بین آنها جایگاه قابل قبول و قانونی دارد. املاک قولنامهای بدین شرط ضمانت اجرایی دارند که مبایعه نامه ای همراه با آن بین دو طرف قرارداد درج و امضا شود. در حقیقت مبایعه نامه همان قرارداد بیع می باشد که در صورت عدم تعهد طرفین به قرارداد امکان شکایت از ایشان فراهم می شود. باید به این نکته اشاره نمود که ملک های قولنامه ای از سند برخوردار نیستند، به همین دلیل در دفاتر اسناد رسمی قابل انتقال سند نمی باشند بلکه به صورت قولنامه ای معامله میشوند.
در مجموع، همانگونه که در مقاله انواع سند ملکی اشاره کردیم معامله های مرتبط به املاک قولنامه ای به لحاظ مراجع قانونی رسمیت ندارند. از دیدگاه این مراجع صاحب ملک، شخصی است که نام او در سند رسمی ذکر شده و این سند و معاملات مربوط به آن در دفتر اسناد رسمی به ثبت رسیده باشد. با آنکه قولنامه در کتب قانون از جایگاهی برخوردار نیست اما در صورت رعایت از نکات خرید املاک قولنامه ای، از قابلیت استناد به روش قانونی برخوردار می باشند.
نحوه استعلام ملک قولنامه ای از شهرداری
در رابطه با نحوه استعلام ملک قولنامه ای، شیوه های گوناگونی وجود دارد که یکی از این شیوه ها ، استعلام از شهرداری است. در ادامه به مراحل و نحوه استعلام ملک قولنامه ای از شهرداری خواهیم پرداخت:
- همراه داشتن کارت ملی در دفتر ثبت اسناد رسمی
- جهت ثبت درخواست استعلام املاک قولنامه ای باید فرم پر کنید
- کارشناسان شهرداری، درخواست شما را دریافت و پروانه ساخت ملک را مورد بررسی قرار می دهند.
- مرحله بعد کد ثبتی با کد ملی صاحب ملک ایجاد می شود و به همراه اطلاعاتی نظیر؛ بدهیهای ملک و دیگر تخلفات به مالک اطلاع رسانی میشود.
- در کنار این تخلفات، اطلاعات مرتبط به عوارض نوسازی ملک به مالک اطلاع داده میشود. برای تبدیل سند قولنامه ای به سند رسمی، نیاز است که عوارض نوسازی ساختمان و دیگر بدهیها پرداخته شوند.
- در مرحله آخر، اطلاعات مرتبط به مفاصاحساب ملک ارائه داده میشوند. مفاصاحساب این امکان را فراهم می کند که مالک از حساب و کتاب ملک خود اطلاعات جامعی داشته باشد و کلیه بدهیهای ملک خود را با شهرداری تسویه کند.
نحوه استعلام زمین قولنامه ای
برای استعلام زمین قولنامه ای در ابتدا میتوانید از سامانههای متنوعی استفاده کنید. به عنوان مثال یکی از اصلی ترین سامانههایی که برای استعلام اطلاعات ملکی در کشور مورد استفاده قرار می گیرد، سامانه املاک کشور است. این سامانه اطلاعات مرتبط به ثبت اسناد و املاک را به افراد ارائه میدهد. به همین دلیل شما میتوانید به واسطه ثبت شماره ملک یا شماره ثبتی ملک، اطلاعات مربوط به زمین خود را دریافت کنید.
علاوه بر این، شما میتوانید از دیگر سامانههای دولتی نظیر سازمان ثبت اسناد و املاک یا سازمان مالیاتی نیز جهت استعلام اطلاعات بهره مند شوید. به طور معمول این سازمانها اطلاعات مربوط به ثبتی، مالیاتی و شرایط حقوقی ملکها را ارائه میدهند. پیشنهاد میشود که پیش از استفاده از هر سامانه یا منابع دیگر، با کارشناسان این حوزه مشورت کنید تا مطمئن شوید که از راه درستی برای استعلام اطلاعات ملکی استفاده میکنید.
مدارک لازم برای استعلام ملک از شهرداری
مدارک لازم برای استعلام ملک از شهرداری به شرح زیر می باشد:
- در ابتدا باید برگه استعلام دفترخانه را به همراه داشته باشید، این برگه که دفترخانه اسناد رسمی به شما ارائه می دهد، برای انجام امور استعلام از شهرداری مورد استفاده قرار می گیرد.
- کپی سند مالکیت: باید کپی کلیه صفحات سند مالکیت ملک به شهرداری ارائه داده شود.
- کپی کارت ملی فروشنده و خریدار: برای احراز هویت طرفین معامله، کپی کارت ملی دو طرف قرارداد مورد نیاز است.
- کپی شناسنامه خریدار و فروشنده: در برخی مواقع، کپی شناسنامه هریدار و فروشنده نیز به عنوان مدرک شناسایی نیاز است.
- کپی پروانه ساخت: در صورت داشتن پروانه ساخت ملک، کپی آن به منظور بررسی شرایط ساخت و تأیید قانونی بودن ملک باید به شهرداری ارائه شود.
- کپی پایان کار: کپی پایان کار الزامیست چرا که بیانگر تأیید نهایی ساخت و ساز از سوی شهرداری است.
- کپی فیش نوسازی یا عوارض سالانه: فیشهای پرداختی مرتبط به عوارض نوسازی و دیگر هزینههای مربوط به ملک، که بیانگر شرایط مالی ملک می باشد.
- کپی صورت مجلس تفکیکی (در صورت وجود): اگر ملک تفکیک شده باشد، باید کپی صورت مجلس تفکیکی آن به شهرداری ارائه گردد.
- اصل مدارک هویتی: احتمال دارد برخی از شهرداریها، اصل مدارک هویتی مانند (کارت ملی و شناسنامه) را برای تطبیق با کپی آنها از شما درخواست کنند.
- نشانی دقیق ملک: ممکن است، آدرس دقیق ملک به منظور بررسیهای بیشتر نیاز باشد.
- کامل کردن فرمهای مرتبط: احتمال دارد، به تکمیل فرمهای خاصی که توسط شهرداری ارائه میشود، نیاز شود.