خرید ملک قولنامه ای ؛ هر آنچیزی که باید بدانید!

خرید ملک قولنامه ای ؛ هر آنچیزی که باید بدانید!

24 اسفند 1402

ملکی

خرید ملک قولنامه ای ؛ هر آنچیزی که باید بدانید!

در این مقاله هر آنچه که باید از خرید ملک های قولنامه ای بدانید، پیدا خواهید کرد؛ از نکات کلیدی و مهم ملک های قولنامه ای تا نحوه استعلام ملک قولنامه ای از شهرداری با ما تا آخر این مطلب همراه باشید تا از مطالب کاربردی آگاهی های لازم را به دست آورید.

جهت مشاهده آگهی های خرید آپارتمان در فردیس کرج کلیک کنید. 

ملک قولنامه ای یعنی چه 

املاک قولنامه‌ای به املاکی گفته می‌شود که قادر به داشتن سند رسمی نیستند و به ناچار از قولنامه برای مبادله آن‌ها استفاده می‌شود. پس ملک هایی که قابل انتقال سند به صورت رسمی نیستند قولنامه ای معامله می شوند. مواردی مثل خلافی ساختمان در بخش های مختلف مانند عدم جانمایی اصولی پارکینگ برای واحدها، ساخت واحد در همکف، پیشروی بیش از حد یا ساخت طبقه غیر مجاز  و ... باعث می شوند تا ملک مورد نظر نتواند پایان کار و در نتیجه سند رسمی اخذ کند. البته عواملی مانند قرار گرفتن در طرح های شهرداری (از جمله بافت فرسوده، تعریض خیابان و ...) وجود دارند که در نهایت ملک مورد نظر باید تخریب شود. یک عامل دیگر شامل ملک هایی می شود که در زمینی با کاربری غیر مسکونی ایجاد شده اند و در این حالت نیز باید ملک مورد نظر تخریب شود. 

یکی از خدمات جذاب آقای املاک برای مالکان و علاقه‌مندان به خرید یا اجاره آپارتمان، امکان قیمت‌گذاری آنلاین ملک می‌باشد. این خدمات شامل چهار مدل مختلف شامل: کارشناسی آنلاین با هوش مصنوعی، مشاوره آنلاین غیر حضوری با بهترین مشاوران منطقه، مشاوره حضوری با بهترین مشاوران منطقه، و همچنین مشاوره حضوری با کارشناسان دادگستری به همراه تور مجازی می‌شود

جهت مشاهده آگهی های خرید آپارتمان در زعفرانیه کلیک کنید. 

خرید خانه در تهران

آیا ملک قولنامه ای معتبر است

خرید ملک قولنامه ای همیشه این باور را در ذهن ایجاد میکند که مبادا پولی را که سال‌ها برای جمع آوری آن تلاش کرده‌‌ ایم یک شبه با خرید ملک قولنامه ای از دست برود همین امر موجب می شود که در دو راهی بیفتید و نتوانید تصمیم درستی در این رابطه بگیرید.البته این را در نظر بگیرید نه تنها برای ملک های قولنامه ای بلکه برای خری هر گونه ملکی نکاتی را باید در نظر داشته باشید و بی گدار به آب نزنید. اما ما در این مقاله به شما می گوییم که خرید ملک های قولنامه ای، اگر با شناخت و آگاهی کامل از شرایط خرید ملک‌‌های قولنامه‌‌ای باشد ترسناک و دلهره آور نخواهد بود.

جهت مشاهده آگهی های اجاره آپارتمان در کامرانیه کلیک کنید

اغلب املاک کشور ثبت شده و دارای سابقه ثبتی هستند و برابر ماده ۲۲ قانون ثبت دولت فقط کسی را مالک می‌شناسد که ملک در دفتر املاک به نام ایشان ثبت شده باشد و برابر ماده های۴۷ و ۴۸ همان قانون کلیه معاملات راجع به اموال غیرمنقول می‌بایست بصورت رسمی انجام پذیرفته و در دفتر املاک منعکس گردند و برابر ماده ۴۸ قانون ثبت، معاملاتی که می ‌بایست بطور رسمی عقد می شده ولی با اسناد عادی انتقال یافته‌اند در هیچ یک از ادارات و محاکم قابلیت استناد ندارند.

 خوب است بدانیم حتی معامله املاکی که دارای سند رسمی هستند ممکن است در آینده بنا به دلایلی خاص و از جمله احراز عدم وجود شرایط اساسی صحت معامله باطل گردند. مانند املاکی که اسناد مالکیت آنها بر اساس مواد ۱۴۷ و۱۴۸ قانون ثبت صادر گردیده و پس از سالیان طولانی مالکین واقعی املاک مذکور مراجعه و جهت باطل کردن اسناد رسمی تقاضای خلع ید و قلع و قمع بنا علیه متصرفین را مطرح نمایند.

جهت مشاهده آگهی های خرید آپارتمان در بندرعباس کلیک کنید. 

ملک قولنامه ای چیست

بیشتر بخوانید: قبل از خرید ملک کلنگی این ۶ مورد را بررسی کنید !

ملک قولنامه ای قابل توقیف است؟

به طور کلی تمامی مراجع قانونی ملک هایی که به صورت قولنامه‌ای معامله می‌شوند را به رسمیت نمی‌شناسند چرا که بر اساس قوانین حاکم، مالک یک ملک کسی است که (سند رسمی) به نام او و در دفاتر اسناد رسمی به ثبت رسیده باشد، در غیر این صورت با این ۳ روش می‌توان ثابت کرد که فرد مالک است:

۱. تصرف ملک: چنانچه فرد در ملک معرفی شده تصرف مالکانه داشته باشد.

۲. اگر سند ملک به نام شخص دیگری است، به صورت رسمی در دادگاه اقرار نماید که مالک بدهکار است و رضایت خود را نسبت به توقیف اموال اعلام نماید.

۳. شاهد یا شاهدانی وجود داشته باشند که بر مالکیت فرد شهادت دهند.

نکته:

وکالت‌نامه‌های تنظیمی بین طرفین حتی اگر به صورت رسمی تنظیم شده باشد، بیانگر مالکیت وکیل نبوده و نمی‌توان چنین وکالت‌نامه‌هایی را مشمول سند رسمی موضوع ماده ۹۹ قانون مزبور دانست و آن را ملاک توقیف مال مندرج در آن قرار داد.

بیشتر بخوانید: سند عادی ملک ؛ نگاهی به ویژگی و کاربردهای این سند ملکی !

ملک قولنامه ای در انحصار وراثت

ملک قولنامه ای در انحصار وراثت یکی از معدود مشکلاتی است که در رابطه با مسائل ارث و میراث به وجود می‌آید. ملک های قولنامه‌ای به خودی خود دارای مشکل هستند حال زمانی که ملکی با سند قولنامه‌ای به وراث برسد، شرایط کمی پیچیده تر می شود.

دریافت انحصار وراثت املاک قولنامه ای منوط به تنظیم سند رسمی ملک یا اموال موردنظر است. در واقع فروشنده (شخص وارث یا وارثان) قبل از هر اقدامی باید سند رسمی را تنظیم کند. پس از صدور سند رسمی، وراث یا وارثان می‌توانند ملک قولنامه‌ای را بین خودشان تقسیم نمایند. در این مورد باید به یاد داشته باشید که تعداد وارثان شخص متوفی برای دریافت سهم‌الارث از طرف دادگاه مشخص خواهند شد. این افراد شامل نزدیکان شخص فوت شده و افرادی که وی حقی در وصیت خود برای آن‌ها در نظر گرفته است، هستند.

لازم به ذکر است که تا صدور سند رسمی ملک موردنظر، نمی‌توان ملک را به کسی فروخت یا آن را تقسیم کرد. همچنین برای صدور سند رسمی باید هزینه‌های عوارض و دفترخانه ثبت اسناد را پرداخت کنید. در صورتی که در این مورد سوال یا مشکلی داشتید، از مشاوران و وکلای باتجربه کمک بگیرید. 

بیشتر بخوانید: انحصار وراثت ملک ؛صفر تا صد هر آنچیزی که باید بدانید

پیش خرید آپارتمان در تهران

نحوه استعلام ملک قولنامه ای از شهرداری

یکی از مطمئن ترین روش ها برای اطلاع از وضعیت ملک قولنامه ای، استعلام از شهرداری است. از طریق این استعلام شما از میزان بدهی های ساختمان، وضعیت تخریب و سایر اطلاعات ضروری در خصوص ملک بدست می آورید که با داشتن این اطلاعات مهم احتمال ضرر و زیان تا حد زیادی کاهش می یابد. یک اقدام دیگر که در مورد ملک هایی با قولنامه عادی انجام می شود این است که تفکیک هایی با کمتر از حد قانونی انجام می شود. در این حالت نیز امکان اخذ پروانه وجود ندارد و با مراجعه به شهرداری می توانید از صحت ملک باخبر شوید.

نکات خرید ملک قولنامه ای در انحصار وراثت

نکات خرید ملک قولنامه‌‌ ای 

مالک این نوع خانه ها به دلیل آنکه فاقد سند هستند، اجازه مجوزهای قانونی درباره ساخت دوباره خانه، تعمیر و غیره را ندارند. شهرداری به دلیل آنکه هیچ گونه سندی در مورد ملک در اختیار ندارد، نمی‌‌تواند عوارض خدمات را دریافت نماید. از طرفی اداره دارایی و مالیات نیز نمی‌‌تواند در این زمینه به حق و حقوق خود برسد.

بیشتر بخوانید: از سند شورایی چه می دانید!

قولنامه باید در سه نسخه تهیه شود

ازاین سه نسخه، یک نسخه نزد خریدار، یک نسخه نزد مشاور املاک و نسخه دیگر نزد فروشنده باقی می ماند. تنظیم سه نسخه قولنامه باید دقیقاً مثل هم صورت بگیرد و هیچ گونه مغایرتی با یکدیگر نداشته باشد. در صورت وجود مغایرت معامله باطل خواهد شد. در پایان در صورت بروز مشکل می‌‌توانید به مشاور املاکی که قرارداد را در آن منعقد کرده‌‌اید، مراجعه کنید. چرا که مشاوراملاک نقش واسطه بین شما و فروشنده را دارد و موظف است مشکل ایجاد شده بین شما و فروشنده را حل نماید.

 ملک قولنامه ای بخریم؟

به قول معروف سری که درد نمی کند را چرا دستمال ببندیم، پس باید سعی کرد حدالامکان ملک قولنامه ای  نخرید، ولی در شرایطی می توان در مناطق بالاتر و بهتری خانه ای با قیمت بسیار پایین تر اما قولنامه ای خرید یا برخی مناطق که اصلا ملک سند داری وجود ندارد نیز شما مجبور به خرید قولنامه ای هستید. در این مواقع حداقل کاری که می توان کرد این است که نکات حقوقی و قانونی مربوط به قولنامه را شناخت و اینکه حتما استعلام از شهرداری را گرفت تا از شرایط ملک آگاه بود تا احتمال ضرر و زیان به حداقل می رسد.

معرفی وبسایت آقای املاک

وبسایت آقای املاک که به عنوان تخصصی ترین و کاملترین وبسایت ملکی در کشور شناخته شده توانسته تا حد بسیار زیادی دغدغه پیدا کردن خانه برای متقاضیان را با خدمات منحصر به فردش از میان بردارد. آقای املاک با هدف کاهش اتلاف وقت و ارائه پیشنهادهای خاص در دسته بندی های متنوع برای متقاضیان پا در این عرصه گذاشت. با اینکه زمان زیادی از فعالیت این وبسایت و سوپراپلیکیشن ملکی نگذشته ، با خدمات به روز و متنوع خود توانسته درصد قابل توجهی از بار مشکلات متقاضیان مسکن و فعالان در حوزه مشاغل ساختمانی را بردارد و با ارائه خدمات ویژه نظر بسیاری از مردم و همچنین آژانس های املاک را به خود جلب کند و محیطی امن و مناسب برای متقاضیان و فعالیت آژانس‌های املاک فراهم کند.

جهت اطلاعات بیشتر از وبسایت آقای املاک کلیک کنید

تعداد نظرات : 22
  • ناشناس
    24 آذر 1402
    با اجرای طرح ثبت مبایعنامه و قولنامه ای ملک های قولنامه ای که قیمت پایینتری داشتند با افزایش قیمت مواجه خواهند شد چرا که دردسر سند رسمی را ندارد و به همان ارزش سند رسمی خواهد بود.
  • ناشناس
    17 آذر 1402
    سلام خب راجب داشتن حکم قلع میگفتی
  • صالح
    15 آذر 1402
    سلام ما یه زمین از پدرم بهم رسیده قولنامه ای هست اصلا سند هم نداشه برادم گفت که بزار تا من تو زمینت در باز کنم برای رفت و اومد حالا ما با هم در گیر شدیم میگه زمین ماله خودمه نمیدم من باید چیکار کنم نمیزاره کارشناسم بیاد کارشناسی کنه .پدرمم میگه حالا که با هم دعوا کردین .نمیاد درستش کنه
    ادمین آقای املاک
    15 آذر 1402
    برای دریافت اطلاعات و اخذ راهنمایی های، وکلای ملکی و کارشناسان حقوقی وبسایت و سوپر اپلیکیشن آقای املاک آماده ارائه دیدگاه های موثر و مشاوره می باشند. با ورود به صفحه اصلی وبسایت آقای املاک، در قسمت ثبت درخواست، بر روی گزینه مشاوره حقوقی کلیک نمائید و پس از نوشتن درخواست خود، آن را ثبت نموده و منتظر پاسخ کارشناسان ملکی ما در سریع ترین زمان و به بهترین شکل ممکن بمانید.
  • Reza
    3 آبان 1402
    سلام و عرض ادب . آپارتمانی قولنامه ای خریدیم وبه ما گفتن ۹۶ متر است وروی قولنامه هم نوشتن ۹۶ متر . اما معامله بر حسب متر نبود .بعد اینکه ملک را تحویل گرفتیم متوجه شدیم که آپارتمان خیلی کوچکتر است حتی با احتساب پله و آسانسور باز هم ۹۶ متر نمیشه .اگر ملک موقع ساخت عقب نشینی داشته و سازنده عقب نشینی کرده باشه .آیا من می توانم بابت این اختلاف متراز اقدامی کنم ؟یا پولی بابت آن دریافت کنم ؟
    ادمین آقای املاک
    3 آبان 1402
    برای دریافت اطلاعات و اخذ راهنمایی های، وکلای ملکی و کارشناسان حقوقی وبسایت و سوپر اپلیکیشن آقای املاک آماده ارائه دیدگاه های موثر و مشاوره می باشند. با ورود به صفحه اصلی وبسایت آقای املاک، در قسمت ثبت درخواست، بر روی گزینه مشاوره حقوقی کلیک نمائید و پس از نوشتن درخواست خود، آن را ثبت نموده و منتظر پاسخ کارشناسان ملکی ما در سریع ترین زمان و به بهترین شکل ممکن بمانید.
  • حمیدرضافلاح
    17 شهریور 1402
    سلام‌ازکجابفهمیم‌که‌سندقولنامه‌ای‌معتبراست
    ادمین آقای املاک
    17 شهریور 1402
    برای دریافت اطلاعات و اخذ راهنمایی های، وکلای ملکی و کارشناسان حقوقی وبسایت و سوپر اپلیکیشن آقای املاک آماده ارائه دیدگاه های موثر و مشاوره می باشند. با ورود به صفحه اصلی وبسایت آقای املاک، در قسمت ثبت درخواست، بر روی گزینه مشاوره حقوقی کلیک نمائید و پس از نوشتن درخواست خود، آن را ثبت نموده و منتظر پاسخ کارشناسان ملکی ما در سریع ترین زمان و به بهترین شکل ممکن بمانید.
  • حمیدرضا
    17 شهریور 1402
    سلام،اقابنده‌میخوام‌یک‌قواره‌زمین‌درشریف‌ابادشهرک‌خسروخریداری‌کنم بایدچه‌نکاتی‌رادرنظربگیرم‌که‌ضرروپشیمان‌نشوم‌باتشکرازاقای‌ملک
    ادمین آقای املاک
    17 شهریور 1402
    برای دریافت اطلاعات و اخذ راهنمایی ، وکلای ملکی و کارشناسان حقوقی وبسایت و سوپر اپلیکیشن آقای املاک آماده ارائه دیدگاه های موثر و مشاوره می باشند. با ورود به صفحه اصلی وبسایت آقای املاک، در قسمت ثبت درخواست، بر روی گزینه مشاوره حقوقی کلیک نمائید و پس از نوشتن درخواست خود، آن را ثبت نموده و منتظر پاسخ کارشناسان ملکی ما در سریع ترین زمان و به بهترین شکل ممکن بمانید.
  • حمیدرضافلاح
    17 شهریور 1402
    سلام‌اقا‌من‌میخوام‌یک‌قواره‌زمین‌‌درشریف‌ابادشهرک‌خسروخریداری‌کنم‌کهقولنامه‌ای‌هستش من‌چگونه‌خریداری‌کنم‌که‌ضررنکنم،باتشکرازاقای‌ملک
    ادمین آقای املاک
    17 شهریور 1402
    برای دریافت اطلاعات و اخذ راهنمایی ، وکلای ملکی و کارشناسان حقوقی وبسایت و سوپر اپلیکیشن آقای املاک آماده ارائه دیدگاه های موثر و مشاوره می باشند. با ورود به صفحه اصلی وبسایت آقای املاک، در قسمت ثبت درخواست، بر روی گزینه مشاوره حقوقی کلیک نمائید و پس از نوشتن درخواست خود، آن را ثبت نموده و منتظر پاسخ کارشناسان ملکی ما در سریع ترین زمان و به بهترین شکل ممکن بمانید.
  • رقية محمدي
    14 تیر 1402
    سلام تقاضاي وكيل يا مشاور براي سند كرفتن خانه قلنامةاي دارم لطفا
    ادمین آقای املاک
    14 تیر 1402
    سلام و عرض ادب دوست عزیز شما می تونید وارد صفحه اصلی وبسایت آقای املاک بشید و در قسمت ثبت درخواست بر روی گزینه مشاور حقوقی کلیک کنید و سوال خودتون رو مطرح کنید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند.
  • رقية محمدي
    14 تیر 1402
    درخواست وكيل يا مشاور براي كرفتن سند خانه قلنامة اي دارم
    ادمین آقای املاک
    14 تیر 1402
    سلام و عرض ادب دوست عزیز شما می تونید وارد صفحه اصلی وبسایت آقای املاک بشید و در قسمت ثبت درخواست بر روی گزینه مشاور حقوقی کلیک کنید و سوال خودتون رو مطرح کنید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند.
  • رقية محمدد
    14 تیر 1402
    سلام لطفا خانه كلنكي سند مادر داشتة از فروشندة بصورت قلنامة اي خريد حالت ميخوام يك مشاور يا وكيل سند شش دونك بكيرة براي اين ملك كه ساخت وساز بتونيم انجام دهيم ممنون
    ادمین آقای املاک
    14 تیر 1402
    سلام و عرض ادب دوست عزیز شما می تونید وارد صفحه اصلی وبسایت آقای املاک بشید و در قسمت ثبت درخواست بر روی گزینه مشاور حقوقی کلیک کنید و سوال خودتون رو مطرح کنید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند.
  • سعید مسروری
    11 تیر 1402
    سلام خسته نباشید بنده یک ملک که انبار هست قراره بخرم که سندش قولنامه ای وقبلا زمینش کشاورزی بوده حدودا ۵ساله ساخته میخواستم ببینم ارزش خریدن دارد
    ادمین آقای املاک
    11 تیر 1402
    سلام و عرض ادب دوست عزیز شما می تونید وارد صفحه اصلی وبسایت آقای املاک بشید و در قسمت ثبت درخواست بر روی گزینه مشاور حقوقی کلیک کنید و سوال خودتون رو مطرح کنید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند.
  • رقیه میرزایی
    26 اسفند 1401
    سند قولنامهای از کجا بفهمیم که معتبر است
    ادمین آقای املاک
    26 اسفند 1401
    سلام و عرض ادب دوست عزیز شما می تونید وارد صفحه اصلی وبسایت آقای املاک بشید و در قسمت ثبت درخواست و در قسمت مشاور حقوقی موضوع خودتون رو مطرح کنید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند.
  • ناشناس
    6 اسفند 1401
    سلام، واقعا مفید وآموزنده بود
  • محمد ابراهیم اشراقی
    3 اسفند 1401
    سلام اطلاعات در مورد ملک قولنامه ای بخصوص در مورد وراث عالی بود وجالب. متشکرم
  • محمد
    1 اسفند 1401
    ممنون از راهنماییتون خیلی عالی بود مواردخیلی مهمی رو بیان کردیدخسته نباشید
  • ناشناس
    24 بهمن 1401
    خانه پدر ما قول نامه دستی و۴۰ ساله استمنا وراث چه کنیم
    ادمین آقای املاک
    24 بهمن 1401
    سلام و عرض ادب دوست عزیز شما می تونید وارد صفحه اصلی وبسایت آقای املاک بشید و در قسمت ثبت درخواست و در قسمت مشاور حقوقی موضوع خودتون رو مطرح کنید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند.
  • ناشناس
    7 بهمن 1401
    تشکر از زحمات شما
  • محمد هاساواری
    22 آذر 1401
    سلام ممنون از شما توضیحات بسیار عالی بود و موارد مهمی رو بیان کردید که خیلی کار ساز است
  • مسعود اکبری
    17 شهریور 1401
    با سلام بهده ملک ۷۹متری خریداری کردم که فروشنده به من گفته که یک متر عقب نشینی دارد ولی استعلام گرفتم دومتر عقب نشینی دارد که در مبایعه نامه از طرف بنگاه نوشته شده مقداری تعریض دارد که به اطلاع خریدار رسانده شده است در صورتی که بنگاه هم گفته یک متر حال با این اوصاف فروشنده اعلام کرده که به خریدار اطلاع داده ام دو متر وای شاهدین مبایعه نامه میگن یک متر آیا میشود شکایت کرد و به حق قانونی بنده برسم یا اینکه فروشنده و بنگاه با هماهنگی همدیگر متراژ تعریض ملک را در مبایعه نامه را دقیق ذکر نکرده اند محکوم میشوند سپاسگزارم راهنمایی کنید
    ادمین آقای املاک
    17 شهریور 1401
    سلام و عرض ادب دوست عزیز شما می تونید وارد صفحه اصلی وبسایت آقای املاک بشید و در قسمت ثبت درخواست و در قسمت مشاور حقوقی موضوع خودتون رو مطرح کنید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند.
  • مهدی
    11 تیر 1401
    سلام میخاستم بدونم ترتیب قولنامه ها به چه صورتی باید باشه یعنی اگه یه خونه قولنامه ای خریداری کردم باید قولنامه خونه تا زمانی که به قولنامه زمین میرسه باید باشن؟
    ادمین آقای املاک
    11 تیر 1401
    سلام و عرض ادب دوست عزیز شما می تونید وارد صفحه اصلی وبسایت آقای املاک بشید و در قسمت ثبت درخواست و در قسمت مشاور حقوقی موضوع خودتون رو مطرح کنید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند.
  • امیر باقری
    24 آبان 1400
    سلام ممنونم از راهنمایی مفید شما خیلی اطلاعات کامل بود
  • میلاد داودپور
    21 مهر 1400
    سلام چقدر عالی نمیدونستم اصلا اطلاعاتی در مورد ملک قولنامه ای نداشتم .آفرین برشما????